Ja lisävarusteista kannattaa ensimmäisenä valita kunnon ruostesuojaus!
Ainoastaan jos aikoo, että kyseinen yksilö museoidaan.
Olen kuullut autokauppiaan käyttäneen samaa ilmaisua... Toki, jos tekee niinkuin keskiverto upouuden auton ostaja, että käyttää sitä autoa 3-4 vuotta ja vaihtaa sitten uuteen, niin eipä se luultavasti ehdi puhki ruostua. Ja tulevat ongelmat siirtyy kätevästi seuraavalle omistajalle. Moderneissa luontoystävällisissä maaleissa kun on se ongelma ettei ne tunnu kestävän sitäkään vähää kuin ennenvanhaan kunnon myrkyistä tehdyt maalit kesti. Pellit voi olla sinkittyjä mutta jossain vaiheessa se hiekkasuihku ja suola puhkaisee sen sinkinkin ja sitten alkaa ruostuminen.
Nykyään autoissa on niin kallista tekniikkaa (turbo, bsi, ecu), että minkä tahansa 3,000€ osan pamahtaessa yli 8 vuotiaasta ei-"premium" autosta johtaa auton paalaukseen. Siinä vaiheessa ruoste ei ole vielä ongelma (ei kosmeettinen eikä tekninen) edes huonoimmin ruostesuojatussa nykyautossa (mikäli autoa ei ole kolhittu). Katsokaa vaikka autovahinkokeskuksen sivuilta.
Moni kakku päältä kaunis, pohjastahan ne autot yleensä ensin ruostuu. Tekniikka voi olla kallista, ja elektroniikka erityisen hankalaa korjattavaa, mutta kehitys kehittyy ja sitä rataa... jokin aika sitten modernin elektroniikan yms yleistyessä autoja pidettiin mahdottomina tee-se-itse korjata mutta nyt on vikakoodinlukijat yms ja niin niitä vaan diagnosoidaan ja korjaillaan harrastajien toimesta. Tuskin jatkossakaan tulee olemaan mitään sellaista laitetta jota joku ei osaisi korjata, ja vieläpä halvemmalla kuin merkkiliikkeessä...