Kirjoittaja Aihe: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan  (Luettu 14247 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa ace

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 474
  • Peukkuja: 6
  • C5 240 HDi (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #125 : Kesäkuu 12, 2019, 22:55:13 »
Pitkästä aikaa saa tänne ihmetellä ihan oikeaa vikaa. Oireena varsin totaalinen vedon puutuminen, eikä tästä johtuen laatikko osaa edes normi vaihtokohdissa arpoa isompaa sisään. Vikavaloa ei sytytä, mutta OBDII lukijalla (FAP) antaa vikakoodeiksi (Googlen käännöset venäjänkielisistä moottorikohtaisista vikakoodeista):

P010A - Flow meter (bumper side): The amount of air exceeds the maximum limit value (Row 2)
P3007 - Contour of the air supply system: Air consumption in the 1st row is less than the specified
P300B - Circulation of the air supply system: Air consumption in the 2nd row is greater than the specified

jotka mielestäni viittaavat ensisijassa etummaiseen ilmamäärämittariin, mutta pahimmassa tapauksessa voihan tuo turbovikaankin viitata, taikka EGR-venttiiliin, joka tässä koneessa on (rahallisesti) lähes yhtä paha vika kuin turbo  :-\
Pitänee ensin kokeilla tuon ilmamäärämittarin putsausta ja jos sillä on vaikutusta, niin hankkia uusi. Pitää myös tarkistaa nuo ahtoletkut vuotojen varalta.

Ilmamäärämittarit putsattu, jonka ansiosta tyhjäkäynnillä mitattu ilmamäärä nousi tuplalla!? Silti samat oireet, mutta vikakoodeja tuli yksi lisää (vanhatkin siis ponnahtavat edelleen):

P0299 - Charge pressure regulation, Air pressure lower than the setting

Eli nyt ECU:kin kertoo sen mitä tuntuma; ei siis ahda ollenkaan  :-\ Yritin etsiä ahtopuolen vuotoja, mutta eihän tuolla hämärtyvässä illassa V6:n konetilassa näe enää mitään... Ehkäpä nilkutan tuon suosista huoltoon.

Poissa ace

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 474
  • Peukkuja: 6
  • C5 240 HDi (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #126 : Kesäkuu 13, 2019, 13:34:07 »
Tarina jatkuu... Flunssasta johtuvan etäpäivän lomassa ehdin vielä käydä irrottamassa ja putsaamassa tuon "kaasuläpässä" olevan paineanturin (olihan varsin likainen). Koodien nollauksen jälkeen ajolenkki osoitti, että nyt ahdot nousevat, mutta seuraavat erittäin laiskasti pyydettyä painetta. Varsinkin alaspäin laskevat hitaasti jostain syystä. Maksimissaan ahdot nousivat n. 1,6 baarin tietämille vaikka pyynti oli 2,2 bar, eli jotain matoja systeemissä on. Mahdollisesti toinen turboista ei ahda kunnolla taikka ahtopuolella on vuoto jossain.