Kirjoittaja Aihe: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan  (Luettu 21460 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ace

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 525
  • Peukkuja: 7
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #125 : Kesäkuu 12, 2019, 22:55:13 »
Pitkästä aikaa saa tänne ihmetellä ihan oikeaa vikaa. Oireena varsin totaalinen vedon puutuminen, eikä tästä johtuen laatikko osaa edes normi vaihtokohdissa arpoa isompaa sisään. Vikavaloa ei sytytä, mutta OBDII lukijalla (FAP) antaa vikakoodeiksi (Googlen käännöset venäjänkielisistä moottorikohtaisista vikakoodeista):

P010A - Flow meter (bumper side): The amount of air exceeds the maximum limit value (Row 2)
P3007 - Contour of the air supply system: Air consumption in the 1st row is less than the specified
P300B - Circulation of the air supply system: Air consumption in the 2nd row is greater than the specified

jotka mielestäni viittaavat ensisijassa etummaiseen ilmamäärämittariin, mutta pahimmassa tapauksessa voihan tuo turbovikaankin viitata, taikka EGR-venttiiliin, joka tässä koneessa on (rahallisesti) lähes yhtä paha vika kuin turbo  :-\
Pitänee ensin kokeilla tuon ilmamäärämittarin putsausta ja jos sillä on vaikutusta, niin hankkia uusi. Pitää myös tarkistaa nuo ahtoletkut vuotojen varalta.

Ilmamäärämittarit putsattu, jonka ansiosta tyhjäkäynnillä mitattu ilmamäärä nousi tuplalla!? Silti samat oireet, mutta vikakoodeja tuli yksi lisää (vanhatkin siis ponnahtavat edelleen):

P0299 - Charge pressure regulation, Air pressure lower than the setting

Eli nyt ECU:kin kertoo sen mitä tuntuma; ei siis ahda ollenkaan  :-\ Yritin etsiä ahtopuolen vuotoja, mutta eihän tuolla hämärtyvässä illassa V6:n konetilassa näe enää mitään... Ehkäpä nilkutan tuon suosista huoltoon.
C5 3.0 V6 HDi sedan/2012 (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)

Poissa ace

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 525
  • Peukkuja: 7
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #126 : Kesäkuu 13, 2019, 13:34:07 »
Tarina jatkuu... Flunssasta johtuvan etäpäivän lomassa ehdin vielä käydä irrottamassa ja putsaamassa tuon "kaasuläpässä" olevan paineanturin (olihan varsin likainen). Koodien nollauksen jälkeen ajolenkki osoitti, että nyt ahdot nousevat, mutta seuraavat erittäin laiskasti pyydettyä painetta. Varsinkin alaspäin laskevat hitaasti jostain syystä. Maksimissaan ahdot nousivat n. 1,6 baarin tietämille vaikka pyynti oli 2,2 bar, eli jotain matoja systeemissä on. Mahdollisesti toinen turboista ei ahda kunnolla taikka ahtopuolella on vuoto jossain.
C5 3.0 V6 HDi sedan/2012 (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)

Poissa ace

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 525
  • Peukkuja: 7
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #127 : Kesäkuu 18, 2019, 21:56:28 »
Jatketaan vielä hetki monologia...
Ilmeisesti MAP-anturi oli jäänyt pesun jälkiltä hieman isopropanolista kosteaksi, sillä seuraavalla koelenkillä (ja sen jälkeenkin) auto kulki paremmin kuin miesmuistiin ja ahtopaineet seuraavat pyyntiä kuten pitääkin.

Tarinan opetus lienee, että kannattaa välillä rassata ko. anturit puhtaaksi.
C5 3.0 V6 HDi sedan/2012 (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 844
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #128 : Kesäkuu 20, 2019, 22:08:49 »
Jännä homma muuten ettei tänä kesänä ole ollut sitä normaalia 20C ja lämpimämmällä säällä esiintynyttä nykimistä kuin kerran vaikka lämpimiä päiviä on ollut jo useita.  ???

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 844
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #129 : Lokakuu 22, 2019, 14:00:32 »
Mites hehkut näissä? Nyt tuntuu jo nollakelillä ettei käy kaikilla jos ilman lämmitystä käynnistää. Tottahan vika voi olla suuttimissakin...

Minkälainen savotta hehkujen / suuttimien vaihto näissä, onko toisen sylinteririvin hilut tulipellin puolella?

Poissa ace

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 525
  • Peukkuja: 7
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #130 : Lokakuu 22, 2019, 14:09:59 »
Luultavasti vastaa suunnilleen C6 2.7 HDi työmaata: http://c6owners.org/plugins/forum/forum_viewtopic.php?5616.post

Omassa (250tkm ajettu 2012) vielä alkup. hehkut, jotka vielä tuntuisivat toimivan ok.
C5 3.0 V6 HDi sedan/2012 (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)

Poissa plagu

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 381
  • Peukkuja: 10
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #131 : Lokakuu 22, 2019, 14:38:56 »
Noilla kilsoilla varmasti ainakin pari hehkua on jo mykkänä.
Mulla oli 230 kohilla tuoss 2.7:ssa puolet pimeänä. Ja ja tietenkin vaihdettaessa 3 katkesi, sen korjaaminen onkin sitte tarina toiselle päivälle.
Citroën C4 Cactus 1.5hdi Automatique Feel limited.
Peugeot 508sw 2.0hdi allure
Peugeot 106 S16
Citroen 11B

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 844
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #132 : Lokakuu 22, 2019, 15:26:03 »
No pitänee tutkailla mitä Diagbox sanoo ensin. HDi136 samoilla oireilla oli yksi suutin vialla, hehkujen vaihto ei auttanut mitään.

Poissa ace

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 525
  • Peukkuja: 7
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #133 : Lokakuu 22, 2019, 18:31:27 »
Joo, itselläni ei mitään hehkuihin viittaavaa vikakoodia pukkaa eikä kylmäkäynnistyvyydessä ole minkäänlaista ongelmaa (heti lähtee tasaisesti käymään). Voihan siellä silti huonoja hehkuja jo olla.

Tuossa 3.0:ssa on tietääkseni hieman erilaiset hehkut vrt. 2.7, mutta lieneekö kestävyydessä mitään eroa...
C5 3.0 V6 HDi sedan/2012 (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 844
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #134 : Huhtikuu 19, 2020, 20:35:55 »
Omassa on sisällä Total Ineo ECS 5W-30.

Biltemassakin on nykyään PSA:n luokitukset täyttävä 0W-30:
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/auton-varaosat/moottorioljyt/tayssynteettiset-oljyt/tayssynteettinen-moottorioljy-0w-30-longlife-2000040284

Pitäsköhän tehdä väliöljynvaihto 20tkm huoltovälin puolessavälissä tolla bilteman öljyllä ja yläkautta pumppaamalla. Tarviis suodatinta ja proppua hankkia ja onnistuisi helposti kotipihalla.

Poissa ace

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 525
  • Peukkuja: 7
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #135 : Huhtikuu 20, 2020, 09:44:24 »
Omassa on sisällä Total Ineo ECS 5W-30.

Biltemassakin on nykyään PSA:n luokitukset täyttävä 0W-30:
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/auton-varaosat/moottorioljyt/tayssynteettiset-oljyt/tayssynteettinen-moottorioljy-0w-30-longlife-2000040284

Pitäsköhän tehdä väliöljynvaihto 20tkm huoltovälin puolessavälissä tolla bilteman öljyllä ja yläkautta pumppaamalla. Tarviis suodatinta ja proppua hankkia ja onnistuisi helposti kotipihalla.

Ei varmasti haittaakaan. Uskoisin, että tuo Bilteman öljy on ihan asiallista tavaraa ja jos jaksaa, niin voihan siinä samalla vaihtaa myös uuden suodattimen, kun se tuossa V6:ssa on periaatteessa aika mukavasti tyrkyllä. Tuolta Bilteman listoilta näkyy löytyvän sekä 5w- että 0w30 öljyt DT20C koneeseen sopivalla luokituksella (tiedän, että V6 HDi:n sopivalle öljylle löytyy kahta kuppikuntaa  :))

Jos vaihtoväli menee ajojen puolesta lähelle tuota 1v/20 tkm, eli samat öljyt olisivat sen koko vuoden ja 20 tkm koneessa (ja erityisesti jos autolla ajetaan lisäksi paljon kaupunkiajoa), niin harkitsisin itsekin väliöljynvaihtoa. Vaikka nykyään nuo vaihtovälit tuppaavat olemaan tuon 20-30 tkm ja 1-2v, niin itse olen jotenkin pitänyt 15 tkm/1v omissa autoissa maksimina.

C5 3.0 V6 HDi sedan/2012 (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 844
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #136 : Huhtikuu 23, 2020, 14:30:32 »
Tommosen ostin: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/oljytyokalut/pumput/imupumppu-2000017049

Pälkähti tuossa mieleeni että tommosellahan vaihtas varmaan hydrauliöljytkin aika näppärästi?

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 491
  • Peukkuja: 20
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #137 : Huhtikuu 23, 2020, 14:34:19 »
Ostin joskus lidlistä sähkökäyttöisen pumpun, maksoi joku 15€.
-= C5 2.0HDi 163 A Tourer '12 -=- XM 2.0i' 90 -=- AX 11 TRE '89 -=- 307 SW 1.6 16V '06=-

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 864
  • Peukkuja: 19
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #138 : Huhtikuu 23, 2020, 16:30:55 »
Tommosen ostin: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/oljytyokalut/pumput/imupumppu-2000017049

Pälkähti tuossa mieleeni että tommosellahan vaihtas varmaan hydrauliöljytkin aika näppärästi?
Mutta ei taida olla oikein hyvää imupaikkaa, säiliössä täyttöaukossa on kiinteä muoviritilä.

Poissa ace

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 525
  • Peukkuja: 7
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #139 : Huhtikuu 23, 2020, 20:55:17 »
Tommosen ostin: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/oljytyokalut/pumput/imupumppu-2000017049

Pälkähti tuossa mieleeni että tommosellahan vaihtas varmaan hydrauliöljytkin aika näppärästi?
Mutta ei taida olla oikein hyvää imupaikkaa, säiliössä täyttöaukossa on kiinteä muoviritilä.

Ja mittatikun putki tekee ikävän ässän. Jos on tarpeeksi ohut imuletku, niin sitä kautta saattaa silti saada.
C5 3.0 V6 HDi sedan/2012 (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)

Poissa dieselflosse

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 202
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #140 : Huhtikuu 27, 2020, 10:41:09 »
Moi!

Käytänpä vielä tätä ketjua hyväkseni.

Olisi tyrkyllä 2.7 hoddari C5. Kilsoja vajaa 200t, mutta jakohihnan vaihto iän perusteella olisi edessä. Tonniko sen homman arvo on?

Millaisia käytännön kulutuksia tuolla myllyllä olevilla C5:lla olette saaneet? Tietenkin ajoprofiili vaikuttaa, mutta kuinka paljon 2.0:aa janoisempi tuo on?


Terveisin
Tëro

Vintage-autoilija

Poissa japa

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 388
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #141 : Huhtikuu 27, 2020, 11:58:58 »
Ostin joskus lidlistä sähkökäyttöisen pumpun, maksoi joku 15€.

Ostin myös tuollaisen, kun halvalla sai ja vaihteistoöljynvaihto oli edesssä. Noh, eihän pumppu jaksanut edes sitä kahta litraa imeä, kun jo hajosi kesken öljynvaihdon  >:(

Uuden sai tilalle ja sitä pääsin myöhemmin kokeilemaan, kun tuli vahingossa laitettua liikaa öljyä moottoriin (Käsittämätön moka!). Tällä kertaa pumppu kesti, mutta aikaa otti puoli tuntia, että imi 2 litraa.
Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 844
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #142 : Huhtikuu 27, 2020, 12:27:25 »
Tuo bilteman pumppu imi kyllä hienosti sen jotain 5,5l, ja pumppailu tuolla hyvin kevyttä. Loppuvaiheessa piti tiivistää letkun ja mittatikun putken saumaa niin ei horinut niin paljon ilmaa välistä. Liekö putken alapäässä joku ritilä tms. estämässä ettei letkua saa ihan pohjaan työnnettyä?

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 864
  • Peukkuja: 19
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #143 : Huhtikuu 27, 2020, 14:21:31 »
Ostin Lidlistä kanssa 12 V pumpun, mutta ei ole tullut vielä testattua - veneen moottorissa olisi tarkoitus käyttää ja viime keväänä ainakin toisenmerkkinen 12V lainapeli osoittautui toimivaksi, öljytilavuuskaan ei ole kuin noin parisen litraa, mutta aikaa meni vain muutama minuutti (siinä pumpussa oli varoitus maksimikäyttöajastakin, 10 minuuttia kerrallaan)

Poissa ace

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 525
  • Peukkuja: 7
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #144 : Huhtikuu 27, 2020, 16:22:21 »
Moi!

Käytänpä vielä tätä ketjua hyväkseni.

Olisi tyrkyllä 2.7 hoddari C5. Kilsoja vajaa 200t, mutta jakohihnan vaihto iän perusteella olisi edessä. Tonniko sen homman arvo on?

Millaisia käytännön kulutuksia tuolla myllyllä olevilla C5:lla olette saaneet? Tietenkin ajoprofiili vaikuttaa, mutta kuinka paljon 2.0:aa janoisempi tuo on?

Iän perusteella hihnanvaihto olisi kai pitänyt jo tehdä (oletuksena vm 2008-2009 ja vaihto viim. 10v)? Kyllä siihen kannattaa ainakin se tonni varata riippuen vähän siitä missä remontin teettää ja ehkä vähän enemmänkin, jos samalla uusii sen muovisen termostaattikotelon (noin 100e osa muistaakseni).
C5 3.0 V6 HDi sedan/2012 (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)

Poissa -VJ-

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 270
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • Citroenilla vuodesta -94
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #145 : Huhtikuu 27, 2020, 18:51:54 »
Ostin Lidlistä kanssa 12 V pumpun, mutta ei ole tullut vielä testattua - veneen moottorissa olisi tarkoitus käyttää ja viime keväänä ainakin toisenmerkkinen 12V lainapeli osoittautui toimivaksi, öljytilavuuskaan ei ole kuin noin parisen litraa, mutta aikaa meni vain muutama minuutti (siinä pumpussa oli varoitus maksimikäyttöajastakin, 10 minuuttia kerrallaan)

Pienet parinkympin 12V sähköpumput taitavat olla tuuriostoksia. Minulla on sellainen keltamusta tarvikeliikkeen versio. Mondeosta sillä imi puolet öljystä tunnissa - loput jäi saamatta ja polttoöljyä pumpatessa se kirskahti jumiin 5 minuutissa. Herkistyksen jälkeen taas toppasi 5 minuutin kuluttua. Tekstiensä mukaan soveltuu polttoaineiden pumppaamiseen. Työpaikalla taas aivan samanlaisella pumpulla viimeksi pumpattiin puoli kontillista Ad-blueta toiseen konttiin, surisi koko päivän eikä nikotellut yhtään.
C3 Aircross BlueHDi 100