Tervehdys!
Näin uutena onnellisena Xantian omistajana kyselen vähän tyhmiä näin aluksi.
Ostin siis hetki sitten 99-mallisen Xantian (Xantia Break 1,8 i 16v). Auto on muutoin toiminut hyvin ja tekninen kuntokin on mallissaan, mutta...
Viikko sitten takajousitus alkoi temppuilemaan: Auton takapää ei oikein tunnu löytävän normaaliasentoaan. Ajoon lähtiessä takapää saattaa olla aivan ylä- tai ala-asennossa.
Vaikka auton antaa käydä tyhjäkäynnillä pidemmänkin aikaa ennen liikkeellelähtöä, takapää ei liiku keskiasentoon. Joskus takajousitus laskee ajon alkuvaiheessa alas ja silloin oikea takapyörä ottaa jonnekin kiinni. Jos jousituksen käyttää ylhäällä ja alhaalla ja palauttaa keskelle, takapää käy kyllä ääriasennoissa, mutta ei tosiaan löydä keskiasentoaan. Joskus takajousitus saattaa toimia hetken normaalistikin. Kun jousitus jää ylös, on ajaminen yhtä tuskaa kun jousitus hakkaa. Etupään jousitus tuntuu toimivan normaalisti.
Olen internetin ihmeellistä maailmaa selatessani löytänyt mahdollisiksi syypäiksi jousipallot ja takajousituksen korkeudensäädön. Pallot autoon on vaihdettu keväällä 2012 eli ne varmaankin alkavat olla vaihtokunnossa. Hydrauliöljyt on vaihdettu säännöllisesti. Pallojen vaihtoon löytyy erinomaisia ohjeita ja homma onnistunee. Ymmärtääkseni korkeudensäädössä on jokin tyyppivika koskien muovista osaa. Mitä tarkkaan ottaen korkeudensäätimelle pitäisi tehdä sen toimivuuden palauttamiseksi. Märällä parkkipaikalla en ole viitsinyt auton alle ryömiä, mutta perjantaina pääsen autotalliin, jossa huoltaminen on tietysti mukavampaa.
Kannattaako Motonetin jousipalloja käyttää ja mikä hintaero on alkuperäisiin varaosiin? Mihin Vantaalla/pääkaupunkiseudulla tuollainen vanha Citroen kannattaa viedä laitettavaksi, mikäli ammattiosaaminen osoittautuu tarpeelliseksi.
Vastaukset kysymyksiini löytyisivät varmaankin hakua käyttämällä, mutta kun nämä Citroenit ovat aivan uusi tuttavuus niin homma täytyy aluksi vääntää ihan rautalangasta.