Kirjoittaja Aihe: C5 I nostimien vaihto jakopääremontin yhteydessä (EW10J4)  (Luettu 4855 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vpekkari

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 32
  • Peukkuja: 0
Tervehdys! Ihan vielä jakopään remontti ei ole ajankohtainen, vaan noin 30 tuhannen kilometrin päästä. Mietiskelin kuitenkin jo nyt, että kuinka iso työ näissä on irrottaa nokka-akseli ja vaihtaa venttiilinnostimet tuossa samalla kertaa? Pahasti ei ravistele, mutta pari kertaa talvella on käynyt kylmänä epätasaisesti ja sytyttänyt moottorinvikavalon. Vikakoodi oli moottorin epätasaiseen pyörintänopeuteen viittaava. Joskus myös huomaa pientä vapinaa ennen kun kone on lämmennyt kunnolla. Öljynvaihdon ja Forte-käsittelyn jälkeen nämä aina katoavat joksikin aikaa.

Kastoin, että nostimet (INA) ovat jopa yllättävän edullisia: http://www.autonvaraosat24.fi/ina/2384073

Noin 144 eurolla+postit saisi hilppeet ja jos koko työn tekee itse, niin kustannukset on sitten siinä. Tarvinneekohan nokka-akselin irrotuksen osalta jotain erikoistyökaluja, jotta sen saa sitten takaisinkin? Jouset pistää varmaan aika lailla hanttiin. Jakopääremontin osalta asia on selvä ja ohjeita on runsaasti tarjolla. Jos itse päädyn remppaamaan, niin ostan ilman muuta oikeat työkalut: http://ebay.to/20zeQiL , jotta vauhtipyörän ja nokat saa lukittua tarkasti oikeaan asentoon.

Autohan siis C5 vm. 2004 ja 2.0L EW10J4-bensakoneella.

Poissa purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 422
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 I nostimien vaihto jakopääremontin yhteydessä (EW10J4)
« Vastaus #1 : Helmikuu 06, 2016, 21:45:45 »
Pahasti ei ravistele, mutta pari kertaa talvella on käynyt kylmänä epätasaisesti ja sytyttänyt moottorinvikavalon. Vikakoodi oli moottorin epätasaiseen pyörintänopeuteen viittaava. Joskus myös huomaa pientä vapinaa ennen kun kone on lämmennyt kunnolla.

Koneen ravistelu johtuu todennäköisesti jostain muusta kuin hydraulisista nostimista. Jos nostimet ei toimi kunnolla, naputtaa kone. Ravistelu voi johtua suuttimista tai jostain kontaktihäiriöstä moottorinohjauksessa esim, tämä vaan arvailua.

Lainaus
Jos itse päädyn remppaamaan, niin ostan ilman muuta oikeat työkalut: http://ebay.to/20zeQiL , jotta vauhtipyörän ja nokat saa lukittua tarkasti oikeaan asentoon.

Autohan siis C5 vm. 2004 ja 2.0L EW10J4-bensakoneella.

Käviskö Bilteman setti:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Moottori/Nokkahihnatyokalu-2000032384/

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 209
  • Peukkuja: 9
Vs: C5 I nostimien vaihto jakopääremontin yhteydessä (EW10J4)
« Vastaus #2 : Helmikuu 06, 2016, 21:51:48 »
Ei tarvii välttämättä kun 3 tappia, ite käytin pultteja. Nostimet kun jumii ja ei käy kunnolla niin kyllä vemputtaa ei välttämättä raksuta.
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa Harri126

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 57
  • Peukkuja: 0
  • -93 Xantia 2.0i Aut.
Vs: C5 I nostimien vaihto jakopääremontin yhteydessä (EW10J4)
« Vastaus #3 : Helmikuu 07, 2016, 13:15:08 »
Jos öljynvaihto poistaa ongelman edes hetkeksi niin RVS-käsittely voi olla pidempi aikainen ratkaisu.
http://www.rvs.fi/products/page8.html
C5 Break -05 2.0 16 V Aut.
Xantia Break -98 2.0 16 V Aut.
Xantia VSX -93 2.0 Aut.
Harrasteet:
-82 MB 500 SEC
-63 VW Karmann Ghia

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 209
  • Peukkuja: 9
Vs: C5 I nostimien vaihto jakopääremontin yhteydessä (EW10J4)
« Vastaus #4 : Helmikuu 07, 2016, 14:51:00 »
Huuhteluöljyt ja tai engineflush.
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 422
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 I nostimien vaihto jakopääremontin yhteydessä (EW10J4)
« Vastaus #5 : Helmikuu 07, 2016, 16:21:47 »
Jos hydraulinen nostin ei toimi, tarkoittaa se sitä ettei öljy pääse nostimen sisään ja näin jää pienempi tai suurempi välys jonka kuulee selvänä naputuksena. Jos naputusta ei kuulu, kuinka silloin voi olla nostimessa ongelmaa? Tai voihan teoriassa olla, siis jos venttiilinlautasen ja istukan välissä on jotain karstaa ja sen poistuttua ylimääräinen öljy ei pursua ulos nostimesta niin venttiili jää "kantamaan" mikä estää normi puristukset. Eli jos puristukset on heikot, kone ontuu tyhjäkäynnillä. Mutta tämä on harvinaista, siis että karstaa jäisi lautasen alle ja samassa öljy ei poistuisi nostimesta.


Poissa vpekkari

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 32
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 I nostimien vaihto jakopääremontin yhteydessä (EW10J4)
« Vastaus #6 : Helmikuu 07, 2016, 16:38:59 »
Jos hydraulinen nostin ei toimi, tarkoittaa se sitä ettei öljy pääse nostimen sisään ja näin jää pienempi tai suurempi välys jonka kuulee selvänä naputuksena. Jos naputusta ei kuulu, kuinka silloin voi olla nostimessa ongelmaa? Tai voihan teoriassa olla, siis jos venttiilinlautasen ja istukan välissä on jotain karstaa ja sen poistuttua ylimääräinen öljy ei pursua ulos nostimesta niin venttiili jää "kantamaan" mikä estää normi puristukset. Eli jos puristukset on heikot, kone ontuu tyhjäkäynnillä. Mutta tämä on harvinaista, siis että karstaa jäisi lautasen alle ja samassa öljy ei poistuisi nostimesta.

Mitä minä olen lukenut foorumilta, niin EW10-koneen tapauksessa nostimien jumitus aiheuttaa nimenomaan ontuvaa käyntiä, ei naputusta:
http://citroen-foorumi.com/index.php?topic=21437.msg154331#msg154331

Kiitos muuten tuosta hyvästä linkistä Bilteman jakopäätyökalusarjaan. Tuo ilman muuta kannattaa hommata, jos itse meinaan jakopäätä rempata.

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 209
  • Peukkuja: 9
Vs: C5 I nostimien vaihto jakopääremontin yhteydessä (EW10J4)
« Vastaus #7 : Helmikuu 07, 2016, 21:24:41 »
Jos et vaihda ja otat irti ne painimet välyksen tasaimet voihan ne puhdistaa, minä henk.koht. Tekisin niin.
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 129
  • Peukkuja: 23
Vs: C5 I nostimien vaihto jakopääremontin yhteydessä (EW10J4)
« Vastaus #8 : Helmikuu 08, 2016, 08:58:38 »
Jos hydraulinen nostin ei toimi, tarkoittaa se sitä ettei öljy pääse nostimen sisään ja näin jää pienempi tai suurempi välys jonka kuulee selvänä naputuksena. Jos naputusta ei kuulu, kuinka silloin voi olla nostimessa ongelmaa?

Joo, noin useimmissa muissa tapauksissa. Mutta näissä EW:n nostinongelmissa oire päinvastainen, eli venttiili jää auki. Sitä sitten en tiedä nostimen sisäisen rakenteen kannalta, että millä mekanismilla tuollainen on mahdollista.

Poissa purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 422
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 I nostimien vaihto jakopääremontin yhteydessä (EW10J4)
« Vastaus #9 : Helmikuu 08, 2016, 20:39:57 »
Tietysti jos oikein villin teorian heittäis, paininkuppi leikannut pikkasen kiinni poraukseensa. Tällaisesta en vaan ole ikinä kuullut, eli kyllä vika varmaan löytyy kupin sisällä olevasta hydraulisesta säätimestä.

Poissa powerage

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 910
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 I nostimien vaihto jakopääremontin yhteydessä (EW10J4)
« Vastaus #10 : Helmikuu 08, 2016, 21:11:35 »
Purfluxin teoria on oikein. päivitetty paininkuppi on pienempi kuin alkuperäinen, muistaakseni luokkaa 2 sadasosa mm. Tehdas olisi voinut aikoinaan tulla vastaan korjauksissa, selkeä tyyppivika.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 08, 2016, 21:40:52 kirjoittanut powerage »
C5 II 2.0 16V Berline man. -04
C5  I 2.0 16V SX Berline man. -01

ex Xantia 1.8 16V man. -99

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 209
  • Peukkuja: 9
Vs: C5 I nostimien vaihto jakopääremontin yhteydessä (EW10J4)
« Vastaus #11 : Helmikuu 08, 2016, 21:18:20 »
 :) onhan noi mittavehkeet keksitty
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 08, 2016, 22:57:15 kirjoittanut kaselin »
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa powerage

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 910
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 I nostimien vaihto jakopääremontin yhteydessä (EW10J4)
« Vastaus #12 : Helmikuu 08, 2016, 21:40:13 »
Pösö-foorumilta:

Paininkupin poraus ei juuri kulu, suurillakaan ajomäärillä. Toleranssikasauma tarpeeksi kylmässä tuon aiheuttaa. Alumiinisen sylinterinkannen painimen poraushalkaisija pienenee enemmän (materiaalien lämpölaajenemiskertoimet 24/12 um) kuin paininkuppi. Paininkuppi siis poraukseensa hiukan liian tiukka tai poraus kannessa liian pienihalkaisijainen.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=7463.msg188483#msg188483

C5 II 2.0 16V Berline man. -04
C5  I 2.0 16V SX Berline man. -01

ex Xantia 1.8 16V man. -99

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 209
  • Peukkuja: 9
Vs: C5 I nostimien vaihto jakopääremontin yhteydessä (EW10J4)
« Vastaus #13 : Helmikuu 08, 2016, 22:55:33 »
Uskoo ken tahtoo.ja mirometrit ja muut mitat on keksitty.
Niin vielä onk toi 2,0 moottorilla 1,8 eimoista vaivaa oo mikä ero ei oo lisäilma puhallinta ( toisissa näissäkin on) oma 1,8 toimii aina.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 08, 2016, 23:10:24 kirjoittanut kaselin »
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 422
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 I nostimien vaihto jakopääremontin yhteydessä (EW10J4)
« Vastaus #14 : Helmikuu 08, 2016, 23:48:49 »
Täytyy se uskoa jos uusi öljy auttaa, jotenkin ongelma liittyy voiteluun. Ja koska alumiini supistuu enemmän pakkasella, saattaa liian tiukka välys jumittaa.

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 209
  • Peukkuja: 9
Vs: C5 I nostimien vaihto jakopääremontin yhteydessä (EW10J4)
« Vastaus #15 : Helmikuu 09, 2016, 05:32:24 »
Uskoo ken tahtoo.
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa powerage

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 910
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 I nostimien vaihto jakopääremontin yhteydessä (EW10J4)
« Vastaus #16 : Helmikuu 09, 2016, 06:26:23 »

Omassa oli joskus vuosia sitten erittäin harvoin ko. ongelmaa, joka loppui Motor Flushilla ja 0W-40 öljyillä. Puristukset mittasin kylmällä koneella, yhdessä sylinterissä oli erittäin vähän puristuksia ja lämpimällä moottorilla puristukset ok.
Sen tiedän että Päivitetyillä paininkupeilla on päästy eroon ongelmasta, jolla sitä on ollut. Enempää en viitsi väitellä asiasta, jokainen voi tehdä omat johtopäätökset.
C5 II 2.0 16V Berline man. -04
C5  I 2.0 16V SX Berline man. -01

ex Xantia 1.8 16V man. -99

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 209
  • Peukkuja: 9
Vs: C5 I nostimien vaihto jakopääremontin yhteydessä (EW10J4)
« Vastaus #17 : Helmikuu 09, 2016, 09:49:51 »
Just noin kun sanot loppu kanssa tämän osalta.
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 067
  • Peukkuja: 8
Vs: C5 I nostimien vaihto jakopääremontin yhteydessä (EW10J4)
« Vastaus #18 : Toukokuu 03, 2016, 11:33:17 »
Purfluxin teoria on oikein. päivitetty paininkuppi on pienempi kuin alkuperäinen, muistaakseni luokkaa 2 sadasosa mm. Tehdas olisi voinut aikoinaan tulla vastaan korjauksissa, selkeä tyyppivika.

Omassa EW10J4:ssä oireet meinaan viittaa juurikin tuohon huonoon venttiilin palautumiseen. Lähempänä nolla-asteita saattaa joskus olla huono käynnistymään: potkiskelee, kunnes moottori on pyörinyt muutaman sekunnin ja hörähtää sitten, tai käynnistyy vasta toisella yrittämällä. Käynnistyttyään saattaa hieman vatkata satunnaisesti, kunnes lämpiää kokonaan. Ja sitten lämmenneenä kehrää hyvin kesät talvet eikä venttiilit säksätä tai mitään. Eli pieniä esioireita vasta.

Hassu juttu muuten: kun servicestä katsoin, niin sen mukaan RFN:n ja RLZ:n venttiilikoneisto on erilainen. Servicen mukaan RFN:ssä olis keinuvivut ja RLZ:ssä ei. Kaikkien netin varaosaluetteloiden mukaan taas juuri nimenomaan toisin päin... Servicessä bugi?

Mikä se EW10J4:n päivitetty pulikka nyt sitten on? Onko se toi 0942.48?

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 129
  • Peukkuja: 23
Vs: C5 I nostimien vaihto jakopääremontin yhteydessä (EW10J4)
« Vastaus #19 : Toukokuu 03, 2016, 15:28:32 »
Hassu juttu muuten: kun servicestä katsoin, niin sen mukaan RFN:n ja RLZ:n venttiilikoneisto on erilainen. Servicen mukaan RFN:ssä olis keinuvivut ja RLZ:ssä ei. Kaikkien netin varaosaluetteloiden mukaan taas juuri nimenomaan toisin päin... Servicessä bugi?

RLZ on se suomessa tuntematon suorasuihkukone EW10D? Siinä on keinuvivut, EW10J4:ssä ei. Tuossa näkymässä, missä minä olen Serviceä tottunut katsomaan, ei noita R-alkuisia moottorikoodeja ole näkyvissä.

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 067
  • Peukkuja: 8
Vs: C5 I nostimien vaihto jakopääremontin yhteydessä (EW10J4)
« Vastaus #20 : Toukokuu 03, 2016, 18:19:09 »
Hassu juttu muuten: kun servicestä katsoin, niin sen mukaan RFN:n ja RLZ:n venttiilikoneisto on erilainen. Servicen mukaan RFN:ssä olis keinuvivut ja RLZ:ssä ei. Kaikkien netin varaosaluetteloiden mukaan taas juuri nimenomaan toisin päin... Servicessä bugi?

RLZ on se suomessa tuntematon suorasuihkukone EW10D? Siinä on keinuvivut, EW10J4:ssä ei. Tuossa näkymässä, missä minä olen Serviceä tottunut katsomaan, ei noita R-alkuisia moottorikoodeja ole näkyvissä.

Tämmönen käsitys mullakin. En tiedä, onko RLZ:iä Suomessa, mutta sepä se on juurikin tuo EW10D, jossa on muutama nominaalinen kilowatti enemmän. Servicestä voi valita moottoriksi 100kW ja 103kW 2.0-litraisen, ja edellisen valittuani vähän ihmettelin, kun se yritti väittää, että 100kW 2.0i:ssä olisi keinuvivut. Selkeesti kuvat menneet toisinpäin siellä.

Elikkä nuo RFN-nostimet on kympin kipale, 16 kappaletta tarvitaan ja enää pitää varmistua, että ne myytävänä olevat ovat niitä halkaisijaltaan hitusen pienempiä, etteivät enää takeltele. Siispä kesäksi hyvä tekosyy vähän ropailla.