EGR venttiili on suljettuna hiukkaspolton aikana, joten mihin perustuu tuo negatiivinen vaikutus?
No tässä mm keskustellaan tuosta EGR:stä:
http://citroen-foorumi.com/index.php?topic=25645.msg190322#msg190322Ja tämän päiväisen havainnon mukaan EGR on suljettuna kun hiukkaspoltto alkaa, se on itseasiassa suljettuna jo kun loukun lämpötila alkaa nousta. Mutta välijäähdytin taas on ohitettuna tuolloin juurikin pakokaasujen lämpötilan noston takia. Täytynee taas laittaa se tulppa paikalleen jahka enättää.
Sellaisen huomion tuossa päivän ajojen aikana tein että turbiinlukon höllääminen oli eleettömämpää kuin ennen laatikon öljyn vaihtoa, ennen nimittäin tuntui selvä nykäisy mutta nyt sen huomasi vain kierrosten noususta joka on vajaa 200kier/min ja kulutuslukemien noususta huomattavasti. Sitä en osaa sanoa tapahtuiko yhtä herkästi kuin ennen, pitäs ajaa samaa reitiä kuin ennen öljyjen vaihtoa. Mutta turbiinin lukituksen hellittämistä ei tapahtunut isommissakaan mäissä mitä vastaan sattui kun laittoi vaihteiston manuaali asetukselle. Ja muutenkin sen turbiinin lukitus vapautui mäessä juuri silloin kun vakionopeuden säädin alkoi kiihdyttää vauhtia ja kun säädin saavutti halutun nopeuden turbini lukittui vaika mäki jatkui edelleen.
Ihmettelen miksi laatikko toimii noin? Moottorissa olisi kuitenkin tehoreservejä kiihdyttää ilmankin turbiininlukituksen hellittämistä, mielestäni aivan turhaa polttoaineen haaskuuta.
Ohitus tilanteissa ei kummoisia muutoksia juuri havainnut, enkä osaa sano katosiko se "löysä" pois joka tietyissä tilanteissa esiintyy. Täytyy tarkkailla lisää. Mutta kulutuksessa ei mielestäni muutosta ole, tosin sen näkee vasta kun tankkaa seuraavan kerran tai mielummin seuraavien kertojen jälkeen. Yksi tankkausväli kun ei paljoa mielestäni kerro, ajo-olosuhteiden muutos ja kuljettajan mieliala jo saa merkittäviä heilahteluja aikaan. Ja ajotietokone valehtelee muutenkin lukemat optimistisiksi.