Tukkeutunut hiukkassuodatin tiheine puhdistuspolttoineen voisi lisätä kulutusta ja hukata tehoja tai joku turbon siipien ohjaukseenkin liittyvä myös ehkä tai sitten mikä vaan härö. Vioista johtuvia tehonpudotustiloja voisi myös olla, mutta kai niistä tulisi vikailmoitus?
Vaikea tuota on diagnosoida ellei ole muita oireita tai muuta tiedä, eli vikakoodien/tietojen katselu voisi joskus auttaa jäljille myös.
Jos ekat luvut googlesta osui sinnepäin, niin jonkun 2012 C5:n 2.0 HDI automaatin ilmoitettu kaupunkijulutus oli niinkin korkea kuin 8,2 l/100 km (maantiekulutus yli 3 litraa pienempi, tuollaisella perinteisellä automaatilla on korkea kaupunkikulutus mukavuuden vastapainona)
Onko tullut kokeiltua jossain pelkässä maantieajossa (mieluusti ilman moottoriteitä) laskettua keskikulutusta/katsottua ajotietokoneesta.
Pitäisi myös siis aina katsoa keskinopeus silta ajalta, jolta keskikulutus on laskettu, minulla ikivanha manuaali Xsara: ainoa tarkkaan laskettu kulutus on 4,83 l/100 km (mutta jos jätän kertomatta, että se oli melkein pelkkää maantieajoa Via Balticalla ja ainoat ruuhkat Rigassa ja nopeuskin pääosin luokkaa tasaista 90 km/h, niin ei se lukema mitään kerro. Lukemat kun on jotain ihan muuta kuin normiajossa ja kaupungissa) Normi Suomen maantiepainotteisessa seka-ajossa veikkaus on reilusti yli kuuden tienoilla (tosin minulla tuossa ei ole mitään älyä/ajotietokonetta ja kulutuksetkin saa vain itse laskemalla)? Ihan pelkkää lyhyttä ruutukaava-ruuhka-aika-ajoa ei tuolla ole tullutkaan, ei ainakaan niin paljon että olisi saanut laskettua kulutusta.
(Noin pientä keskikulutusarvoa en ole millään mopoaikojen jälkeen saanutkaan, toisen suunnan ennätys (ulkomuistista tosin...) 2001 V6 bensa C5: 14,2 l/100 km/h, talvi, keskinopeus 23 km/h (jos lyhyet ajopätkät ja rata-ajot jättää pois laskelmista))