Mulla on C5-I, mutta varastan ketjun.
Pari vuotta sitten vaihtamani Motonetin tiivisteet imu- ja pakopuolelle porsivat. Otin ne pois, totesin koppuraisiksi ja ostin laadukkaammat tilalle, ensin pakopuolelle ja sitten imupuolelle.
Imupuoli on pysynyt kuivana, mutta nyt huomasin, että koneen takaosa, pakosarjan alla oleva vesiletku, ja öljypohjan oikea laita oli märkä. Jäljitin vanan pakopuolen venttiilikopan taaimmaiseen, kuskinpuoleiseen nurkkaan, jossa on se yksittäinen, vähän kauemmas ulottuva ruuvi. Jostain sieltä tihkuu, mutta ei paljon, koska kymppitonnilla öljyä kului vain yhden palkin verran eikä auto tiputa maahan eikä pohjapanssarikaan ollut hikoilevan kostea. Parissa kohtaa koneen alla roikkui puolikas pisara, eli öljyä näköjään kertyy hiljalleen, mutta ilmavirta varmaan levittää isommat pisarat ympäriinsä.
Pesin moottorin ja välikannen takaosan ja otin venttiilikopan irti. Tiiviste oli ihan hyvää, pehmeää kumia eikä mitään naarmuja ollut. Tiivistettä vasten oleva tasopinta oli puhdas ja sileä. Kaikki venttiilikopan ruuvit olivat kireällä, oikeassa momentissa.
Nyt en keksi, että miksi se vielä vuotaa.
Kasaamisen jälkeen käytin konetta ja vaikka päällisin puolin näyttää kuivalta, taas oli jostain ilmestynyt öljyistä kosteutta tuohon kulmaan. Ruuvin prikan altakin näkyis hikoilevan: ohessa pari kuvaa. Ensin päältä kyseisen ongelmakulman ruuvi ja sitten tulipellin ja koneen välistä etusuuntaan kuvattuna sama paikka, jossa näkyy jo pientä öljytahmaa valuneena.