Kirjoittaja Aihe: C5 II 2.0 bensa, pakopuolen öljyvuoto - venttiilikoppa?  (Luettu 8751 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nipper

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 153
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
C5 II 2004, 2 litran bensa kone, on vuotanut öljyä pakopuolella (ohjaamon puoli varmistuksena :)) pari vuotta.
Nyt tuli katsastuksesta korjauskehotus, joten kai se on pakko reagoida. Pehmittää öljyvuoto toki alatukivarsien (ainakin vasemman puolen, joka just vaihdettiin) pusliakin.

Korjaamolla sanoivat, että taaempi venttiilikoppa täytyy vaihtaa, koska tiivistettä ei saa erikseen. Onko näin?
Koppa maksaa jonkun 180€ kuulemma. Moista en Motonetin sivuilta löytänyt ollenkaan. Sielä oli vaan tiivisteitä alta kympin hinnalla. Osaako joku sanoa varaosista tarkemmin eli saako jostain venttiilikopan tiivisteitä erikseen ja mitä osat yleensä maksaa?
C5-II 2,0 aut. farmari vm. 2004

Poissa TuhoMeriMursu

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 131
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II 2.0 bensa, pakopuolen öljyvuoto - venttiilikoppa?
« Vastaus #1 : Syyskuu 08, 2014, 09:57:59 »
sitä tiivistemassaa ei saanut ainakaan aikoinaan kun vaihdoin xsara vts:ssän venttiilikopat. soitin romuttamolle mistä löytyi venttiilikopat jossa oli tehtaan tiivistemassat kiinni. sillä se vuoto loppui.

olin koittanut kaikkia massoja/tiivisteliimoja eikä mikään pitänyt.

Poissa Nipper

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 153
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 II 2.0 bensa, pakopuolen öljyvuoto - venttiilikoppa?
« Vastaus #2 : Syyskuu 08, 2014, 10:22:36 »
sitä tiivistemassaa ei saanut ainakaan aikoinaan kun vaihdoin xsara vts:ssän venttiilikopat. soitin romuttamolle mistä löytyi venttiilikopat jossa oli tehtaan tiivistemassat kiinni. sillä se vuoto loppui.

olin koittanut kaikkia massoja/tiivisteliimoja eikä mikään pitänyt.
Kiitos. Sulla se vuoto oli siis ylimmästä tiivisteestä?
Korjaamolla eivät ole ihan varmaks osanneet sanoa, kun ei ole konetta vielä pesty, että onko se varmasti se ylin sauma.
C5-II 2,0 aut. farmari vm. 2004

Poissa powerage

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 986
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 II 2.0 bensa, pakopuolen öljyvuoto - venttiilikoppa?
« Vastaus #3 : Syyskuu 08, 2014, 11:10:48 »
Tiivistettä (EW10A) ei ilmeisesti saa mistään. Venttiilikopan ja tiivisteen hyvä puhdistus saattaa lopettaa vuodon.
C5 II 2.0 HDI Berline AM6
C5 II 2.0 HDI Break AM6
C5 II 2.0 16V Berline man.
C4 1.6 16v Berline man.
ex C5  I 2.0 16V SX Berline, C5 I 2.0 16V Break,  Xantia 1.8 16V

Poissa powerage

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 986
  • Peukkuja: 2
C5 II 2.0 HDI Berline AM6
C5 II 2.0 HDI Break AM6
C5 II 2.0 16V Berline man.
C4 1.6 16v Berline man.
ex C5  I 2.0 16V SX Berline, C5 I 2.0 16V Break,  Xantia 1.8 16V

Poissa kurtsi

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 537
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
  • Kia Niro EV 2023
Vs: C5 II 2.0 bensa, pakopuolen öljyvuoto - venttiilikoppa?
« Vastaus #5 : Syyskuu 08, 2014, 11:56:40 »
Moisella aineella aikanaan rakentelin Simcan moottorin , tosin tiivisteet olivat uusia, mutta pullo siitä tuli. Tiivisteen kummalekin puolelle tuota , ei kuivu eikä liimaa , mutta tiivistää.

Varmaan voisi kenties kokeilla , jos ei enää mikään muu toimenpide tehoa.

PERFECTSEAL-TIIVISTELIIMA 150G
60-2302
60-2302 | PerfectSeal-Tiivisteliima 150g
7,90€
  kpl 
Toimituskulut alkaen 7,90€
Perfect Seal on nestemäinen tiivistysaine, jolla on liimaavia ominaisuuksia. Se ei kuivu, kovetu, liukene eikä valu. Lisäksi se kestää kuumuutta, bensiiniä, öljyä, painetta ym. Perfect Seal:ia suositellaan yleisesti kaikenlaisiin tiivisteisiin, koneistettuihin liitoksiin, tappeihin, pultteihin, kansiruuveihin ja huopa- ja rasvatiivisteisiin. Sylinterinkannen tiivisteen sively Perfect Sealilla varmistaa puristuksen ja estää vuodot.
Lue lisää
ex Simca 1100-75,1100 Special-71,Chrysler-Simca 1307 GLS -79,Talbot 1510 GLS -80,Renault 21 GTS -88, Chevrolet Caprice C STW -90 pf,Renault 21 Nevada GTS -92,Buick Century STW Estate -88,Renault Laguna Break 2,0 A -99,Renault GS A 2006 dCi,Citroen C5 2012

Poissa Nipper

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 153
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 II 2.0 bensa, pakopuolen öljyvuoto - venttiilikoppa?
« Vastaus #6 : Syyskuu 08, 2014, 12:13:52 »
Kiitoksia kaikille.
Tuota puhdistustahan voisi koittaa. Moottorin pesu ja tiivisteen puhdistus, niin sittenpähän sen näkee mistä vuotaa, jos enää vuotaa.
C5-II 2,0 aut. farmari vm. 2004

Poissa powerage

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 986
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 II 2.0 bensa, pakopuolen öljyvuoto - venttiilikoppa?
« Vastaus #7 : Syyskuu 08, 2014, 12:20:43 »
Omassa oli venttiilikopan ja tiivisteen välissä paljon lietettä. Sitikkapuoskari voisitko kertoa saako tuohon uutta tiivistettä?
C5 II 2.0 HDI Berline AM6
C5 II 2.0 HDI Break AM6
C5 II 2.0 16V Berline man.
C4 1.6 16v Berline man.
ex C5  I 2.0 16V SX Berline, C5 I 2.0 16V Break,  Xantia 1.8 16V

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 752
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: C5 II 2.0 bensa, pakopuolen öljyvuoto - venttiilikoppa?
« Vastaus #8 : Syyskuu 08, 2014, 13:28:26 »
Ei saa tiivistettä. Putsaus hyvin ja laadukas liima. Odota tarpeeksi pitkään että liima on kuivaa ennen starttia.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Poissa Nipper

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 153
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 II 2.0 bensa, pakopuolen öljyvuoto - venttiilikoppa?
« Vastaus #9 : Syyskuu 08, 2014, 15:54:09 »
Kiitos. Näyttää Motonetissa olevan tuota mainittua "liimaa" samaan hintaan. Uus venakoppa maksais jonkun 150€ kait, joten varmaankin kokeilen ensin puhdistaa ja liimata.

Onkos venttiilikopan irrotuksessa ja putsauksessa mitään ihmeellistä varottavaa tms.? Vai onko se nimensä mukaan vain koppa eli pultit auki, koppa pois ja silleen...?
C5-II 2,0 aut. farmari vm. 2004

Poissa Joker-1979

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 417
  • Peukkuja: 5
  • ex: C5-II 2.0i VTR Break
Vs: C5 II 2.0 bensa, pakopuolen öljyvuoto - venttiilikoppa?
« Vastaus #10 : Huhtikuu 20, 2015, 12:50:37 »
Huomasin tuossa viikonloppuna että autosta on tiputtanut öljyä ja paikallistin sen vuotaviin venttiilikoppiin. Kävinkin jo ruokkiksella merkkikorjaamolta kysymässä tiivisteitä tuohon vm-06 2.0 litraseen, mutta kuten tuossa jo aiemmin joku sanoi, niin kuulemma saa erikseen. Suosittelivat että liimaisin ne kuntoon.

Mutta.. mitä nämä sitten ovat..?

http://www.mister-auto.fi/fi/tiiviste-venttiilikoppa/citroen-c5-break-re-2-0-16v-103kw_v18460_g321.html

Tyhmä kysymys, mutta miten merkkiliike myy ei-oota, mutta tarvikkeena saa..??  ???
Renault Kadjar 1.5 dCi Bose -16 + Citroen Jumpy III 2.0 BlueHDi 120 -17

Poissa powerage

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 986
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 II 2.0 bensa, pakopuolen öljyvuoto - venttiilikoppa?
« Vastaus #11 : Huhtikuu 20, 2015, 18:53:38 »
Kuvan perusteella tiivisteet ovat vanhemman EW10J4 moottoriin sopivat. EW10A:ssa on erillaiset tiivisteet.
C5 II 2.0 HDI Berline AM6
C5 II 2.0 HDI Break AM6
C5 II 2.0 16V Berline man.
C4 1.6 16v Berline man.
ex C5  I 2.0 16V SX Berline, C5 I 2.0 16V Break,  Xantia 1.8 16V

Poissa powerage

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 986
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 II 2.0 bensa, pakopuolen öljyvuoto - venttiilikoppa?
« Vastaus #12 : Huhtikuu 20, 2015, 22:23:56 »
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=72735.0
Tiivisteet ovat tämän näköiset
C5 II 2.0 HDI Berline AM6
C5 II 2.0 HDI Break AM6
C5 II 2.0 16V Berline man.
C4 1.6 16v Berline man.
ex C5  I 2.0 16V SX Berline, C5 I 2.0 16V Break,  Xantia 1.8 16V

Poissa Joker-1979

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 417
  • Peukkuja: 5
  • ex: C5-II 2.0i VTR Break
Vs: C5 II 2.0 bensa, pakopuolen öljyvuoto - venttiilikoppa?
« Vastaus #13 : Huhtikuu 21, 2015, 07:47:53 »
Vähän hämääviä siis nuo nettivaraosapuljujen listaukset, eivät siis pidä paikkaansa vaikka syötät rekkarin.

Kiitos selvennyksestä!
Renault Kadjar 1.5 dCi Bose -16 + Citroen Jumpy III 2.0 BlueHDi 120 -17

Poissa Pasis

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 265
  • Peukkuja: 4
  • Ex: Berlingo 1.6 16V - 02
Vs: C5 II 2.0 bensa, pakopuolen öljyvuoto - venttiilikoppa?
« Vastaus #14 : Huhtikuu 21, 2015, 09:59:19 »
Voi olla myös niinkin, ettei kuva vastaa myytävää tuotetta.

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 476
  • Peukkuja: 19
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: C5 II 2.0 bensa, pakopuolen öljyvuoto - venttiilikoppa?
« Vastaus #15 : Huhtikuu 21, 2015, 10:20:33 »
Siellä kaupan sivulla kun näkyy se varaosan valmistajan osanumero niin kannattaa aina erikseen tarkistaa sillä, että mihin se sopii. googlettamalla päättelin että nuo tiivisteet mitä mr auto kauppaa ovat mm ew12j4 koneeseen.
Nykyinen kulkuneuvo: Kia Optima. Ex:Honda CR-V,  Citroen C5-II Break

Poissa abel

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 171
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II 2.0 bensa, pakopuolen öljyvuoto - venttiilikoppa?
« Vastaus #16 : Toukokuu 07, 2015, 22:11:49 »
Jos nyt otan kannet irti ja putsaan tiivisteen ja mahdollisesti etsin jonkun liiman, niin onko jokin kiristysjärjestys ja momentti olemassa näin venttiilikopan kansiin?

Poissa Joker-1979

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 417
  • Peukkuja: 5
  • ex: C5-II 2.0i VTR Break
Vs: C5 II 2.0 bensa, pakopuolen öljyvuoto - venttiilikoppa?
« Vastaus #17 : Toukokuu 08, 2015, 08:07:03 »
Itse putsasin myös kaikki osat ja väliin laitoin myös tätä ainetta..:

[url][/http://www.motonet.fi/fi/tuote/602313/LOCTITE-5926-tiivistesilikoni-40mlurl]

..ja on nyt pysynyt kuivana.

Kiristysmomentteja tuohon kyllä muistaakseni on, mutta kun osat kerran ovat muovia niin järjenkäyttö on sallittua jos ei ole momenttityökaluja kuten mulla  :)
Renault Kadjar 1.5 dCi Bose -16 + Citroen Jumpy III 2.0 BlueHDi 120 -17

Poissa Samppak

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 22
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II 2.0 bensa, pakopuolen öljyvuoto - venttiilikoppa?
« Vastaus #18 : Toukokuu 19, 2018, 16:31:55 »
Ostin tiivistesarjan mutta eihän se passaa. Voisko olla että tiiviste passaa jos ottaa nuo muovilevyt pois jossa on tiiviste integroitu siihen?

Poissa yason

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 837
  • Peukkuja: 21
Vs: C5 II 2.0 bensa, pakopuolen öljyvuoto - venttiilikoppa?
« Vastaus #19 : Syyskuu 19, 2018, 18:22:27 »
Mulla on C5-I, mutta varastan ketjun.

Pari vuotta sitten vaihtamani Motonetin tiivisteet imu- ja pakopuolelle porsivat. Otin ne pois, totesin koppuraisiksi ja ostin laadukkaammat tilalle, ensin pakopuolelle ja sitten imupuolelle.

Imupuoli on pysynyt kuivana, mutta nyt huomasin, että koneen takaosa, pakosarjan alla oleva vesiletku, ja öljypohjan oikea laita oli märkä. Jäljitin vanan pakopuolen venttiilikopan taaimmaiseen, kuskinpuoleiseen nurkkaan, jossa on se yksittäinen, vähän kauemmas ulottuva ruuvi. Jostain sieltä tihkuu, mutta ei paljon, koska kymppitonnilla öljyä kului vain yhden palkin verran eikä auto tiputa maahan eikä pohjapanssarikaan ollut hikoilevan kostea. Parissa kohtaa koneen alla roikkui puolikas pisara, eli öljyä näköjään kertyy hiljalleen, mutta ilmavirta varmaan levittää isommat pisarat ympäriinsä.

Pesin moottorin ja välikannen takaosan ja otin venttiilikopan irti. Tiiviste oli ihan hyvää, pehmeää kumia eikä mitään naarmuja ollut. Tiivistettä vasten oleva tasopinta oli puhdas ja sileä. Kaikki venttiilikopan ruuvit olivat kireällä, oikeassa momentissa.

Nyt en keksi, että miksi se vielä vuotaa.

Kasaamisen jälkeen käytin konetta ja vaikka päällisin puolin näyttää kuivalta, taas oli jostain ilmestynyt öljyistä kosteutta tuohon kulmaan. Ruuvin prikan altakin näkyis hikoilevan: ohessa pari kuvaa. Ensin päältä kyseisen ongelmakulman ruuvi ja sitten tulipellin ja koneen välistä etusuuntaan kuvattuna sama paikka, jossa näkyy jo pientä öljytahmaa valuneena.
C5-I 2.0i AT -03, DS5 Hdi163 Sport Chic -12, BMW 120i -16, Subaru Outback 2.0d MT -10, C5-I 3.0i V6 AT -01, Chrysler Sebring 2.0i -03, BMW 525xi -07, C5-I hdi2.2 AT -03, Xantia 2.0i AT -99

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 932
  • Peukkuja: 6
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 II 2.0 bensa, pakopuolen öljyvuoto - venttiilikoppa?
« Vastaus #20 : Syyskuu 19, 2018, 21:33:48 »
Korvakkeessa hiusmurtuma?

Poissa yason

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 837
  • Peukkuja: 21
Vs: C5 II 2.0 bensa, pakopuolen öljyvuoto - venttiilikoppa?
« Vastaus #21 : Syyskuu 19, 2018, 22:11:24 »
Korvakkeessa hiusmurtuma?

Koitin katsoa, kun oli irti. Ei ainakaan paljain silmin näkynyt mitään.

Ja toki tiiviste on aseteltu nätisti paikoilleen uraansa ja niin edelleen. Ruuvienreiät on ok ja ruuvit menevät pohjaan asti tasaisesti ihan sormivoimin, eli ei jää panttaamaan siksikään, että ruuvi jäisi pyörimään paskoille kierteille.

Öljyä ei ilmesty esim. nokka-akselin asentoanturin koloon vaan tihkuu selkeästi sieltä takareunasta jostain. Tai sen ruuvin prikan alta.

Jos ottais vielä irti ja laittais ohuen sipauksen Hylomaria sekä kopan tiivisteen alle että ongelmaruuvin prikan alle... Vanhojen vehkeiden rassaustahan tää on...
C5-I 2.0i AT -03, DS5 Hdi163 Sport Chic -12, BMW 120i -16, Subaru Outback 2.0d MT -10, C5-I 3.0i V6 AT -01, Chrysler Sebring 2.0i -03, BMW 525xi -07, C5-I hdi2.2 AT -03, Xantia 2.0i AT -99

Poissa yason

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 837
  • Peukkuja: 21
Vs: C5 II 2.0 bensa, pakopuolen öljyvuoto - venttiilikoppa?
« Vastaus #22 : Lokakuu 25, 2018, 23:01:10 »
Jos ottais vielä irti ja laittais ohuen sipauksen Hylomaria sekä kopan tiivisteen alle että ongelmaruuvin prikan alle... Vanhojen vehkeiden rassaustahan tää on...

Ei auttanut tiivistys ja otin vielä kerran irti. Luulen, että ongelma selvisi. Tuo nokka-akselin asentoanturin kulmassa oleva pultti on tiivisteen ulkopuolella. Laatutiiviste mitä ilmeisimmin pitää, kuten suunniteltukin. Pultinreikä on umpinainen ja sinne oli unohtunut öljyä! Pulttia kiinni kiertäessä öljy nousee kierteiden läpi venakopan holkkiin (mistä pultti menee läpi) ja koneen lämmetessä laajenee vielä siten, että tihkuu joko holkin alta tai päältä ulos, ja valuu siitä sitten vesiletkun päälle ja sieltä moottorin takaosaan. Puhalsin reiän puhtaaksi ja nyt on ajettu pari tankillista ja vielä on kuivaa taaemmankin venttiilikopan reunoissa.

Eli ongelmaan ajauduttiin näin:

- uudet venttiilikopan tiivisteet (halvat motonetistä), tällöin kyllä puhdistettu kaikki öljyt pois
- alkoivat vuoden sisällä vuotaa edessä ja takana, vaihtoon, tässä vaiheessa ei ole varmaan puhdistettu pultinreikää tai öljyä on ollut vain pohjalla, eikä näkynyt päälle päin
- muutaman tonnin jälkeen oli taas takakoppa märkä: irrotus, puhdistus ja uudelleenasennus, varmaan öljyä valunut lisää pultinreikään
- sama homma uusiksi, pientä tiivistemassaa varuiksi, ei auta
- huomattu öljyä pultinreiässä, puhdistettu, toistaiseksi pysynyt kuivana n. 1200km verran

Että sitä osaakin olla puusilmä...
C5-I 2.0i AT -03, DS5 Hdi163 Sport Chic -12, BMW 120i -16, Subaru Outback 2.0d MT -10, C5-I 3.0i V6 AT -01, Chrysler Sebring 2.0i -03, BMW 525xi -07, C5-I hdi2.2 AT -03, Xantia 2.0i AT -99

Poissa tarhuri

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 105
  • Peukkuja: 3
Vs: C5 II 2.0 bensa, pakopuolen öljyvuoto - venttiilikoppa?
« Vastaus #23 : Lokakuu 30, 2018, 19:33:12 »
Hieno tarina ja onnellinen loppu, mitään ongelmaa ei ollutkaan :laugh:

Poissa yason

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 837
  • Peukkuja: 21
Vs: C5 II 2.0 bensa, pakopuolen öljyvuoto - venttiilikoppa?
« Vastaus #24 : Heinäkuu 24, 2019, 16:09:51 »
Jatketaanpa seikkailua. Öljyä on saanut pyyhkiä pois aina joskus vieläkin. Venttiilikopat on tarkastettu eikä niiden tiivisteistä näytä vuotavan. Osa pulteista on hieman kosteita, ja venttiilikoppa ja öljykorkin ympäristö on hieman öljyisen pölyn peitossa. Öljyä on siis myös venakopan tiivisteen yläpuolella, mikä myöskin puhuu sen puolesta, että tiivisteet ovat kunnossa.

Tehtiin eilen pidempi reissu ja huomasin, että mittatikku oli pompannut hieman ylös. Olen aiemmin testannut, että koneessa ei ole ylipainetta, joten tikku on ilmeisesti tärissyt itsensä irti. Syy siihen löytyi tikun tiivisteestä, joka on hapertunut melkein olemattomiin. Mutta tämä selittäisi öljyn mystisen ilmestymisen venakopan päälle. Koneesta ilmeisesti puhisee ajossa öljysumua löysän mittatikun kautta ulos, joka lentää sitten venakopan päälle ja leviää etummaisen venakopan päälle, öljyntäyttökorkin ympärille, venakoppien väliin ja tulppakaivojen ympärille, yms. Eilen ohiteltiin paljon ja kierrokset kävi 5-6 tonnissa monta kertaa, niin oli näköjään korkkikin pullahtanut hieman raolleen.

Huomenna saan marmorilta uuden tikun. Nyt pitää pestä öljyt pois ja katsoa, että vieläkö sitä öljyä jostain tulee.

C5-I 2.0i AT -03, DS5 Hdi163 Sport Chic -12, BMW 120i -16, Subaru Outback 2.0d MT -10, C5-I 3.0i V6 AT -01, Chrysler Sebring 2.0i -03, BMW 525xi -07, C5-I hdi2.2 AT -03, Xantia 2.0i AT -99