Kirjoittaja Aihe: C5 III - hukkaa ohjaustehostimen nestettä  (Luettu 2055 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Petteri L

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 198
  • Peukkuja: 0
C5 III - hukkaa ohjaustehostimen nestettä
« : Toukokuu 29, 2014, 19:09:50 »
C5 Break -09 1.8 (rautajousinen), ajettu 95 tkm, hukkaa ohjaustehostimen nesteitä. :(

Tajusin katsoa säiliöön kun ohjaus kävi raskaaksi, eikä pintaa näkynyt. Kävin sitten Vehon pikahuollossa, jossa työnjohtaja täytti säiliön, ja katsoi, että hammastangosta tihkuu. Ei ole kuulemma tiivisteitä erikseen saatavissa, vaan koko p-ka pitää vaihtaa.

Lysti kuulemma kustantaa 1050 (osa) + 350 (vaihtotyö).

Varasin ajan, jonka sain 10.6. Näyttää kumminkin siltä, että parinkymmenen kilsan ajon jälkeen alkaa jo pohja häämöttää eilen täytetystä parin desin säiliöstä...

Tähän liittyen muutama kysymys:
 - onko tietoa saako hammastankoa mitään reittiä halvemmalla? Työveloitus sinänsä kuulostaa kohtuulliselta Vehossakin...
 - onko tietoa mitä tuo Citroenin "erikoisohjaustehostinneste" on? 100% synteettistä se on purkkinsa mukaan, ja ohutta kuin jarruneste tms.? Tällä menolla pitää lisäillä aika lailla ennen korjauspäivää, ja olisihan se tietty mukavaa, jos nestettä saisi tolkun hinnalla eikä tarvitsisi Vehon tiskillä käydä (kun ei ole Veho ihan työmatkan varrellakaan).
Citroen C5 III 1.8 Dynamique Business -09

Poissa hermala

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 12
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III - hukkaa ohjaustehostimen nestettä
« Vastaus #1 : Toukokuu 29, 2014, 19:41:36 »
Minulla oli -08, 110 ajetussa rautajousessa sama ongelma. Hinta varaosalla ja työllä tosiaan suolainen. Hain käytetyn osan, joka maksoi 400, vaihto oli 200 (ei Vehossa). Samalla vaihdatin raidetangon päät. Osan löytäminen ja tunnistaminen on työlästä, kun erilaisia malleja niissä on useita.

Poissa Petteri L

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 198
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III - hukkaa ohjaustehostimen nestettä
« Vastaus #2 : Toukokuu 30, 2014, 09:40:10 »
Joo-o.

Raumalla olisi osahaun mukaan 2008 vuotisen 2.0 HDi:n ohjausvaihde 380:lla. Mistäs sen selvittäisi käykö tuo 2009 vuotiseen 1.8 bensa-autoon? Onko noita noin kalliita osia tosiaan eri malleja?
Citroen C5 III 1.8 Dynamique Business -09

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 652
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 III - hukkaa ohjaustehostimen nestettä
« Vastaus #3 : Toukokuu 30, 2014, 09:50:29 »
service.citroen.com saat tuon selville. Veikkaan ettei osa käy. Muistelen että noita ohjaustehostinongelmia on myös Pösöissä vastaavilla koneilla, tiedä sitten olisko esim. 407:n ohjausvaihde käypäinen... Katselin nopeasti saako tuota osaa ulkomailta halvemmalla, en löytänyt äkkiä uutta alle 900€, joten ei maksane vaivaa tilailla kauempaa.

Paikalla Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 017
  • Peukkuja: 22
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III - hukkaa ohjaustehostimen nestettä
« Vastaus #4 : Toukokuu 30, 2014, 10:48:25 »
Onko noita noin kalliita osia tosiaan eri malleja?
Tuossahan se vastaus kysymykseen oikeastaan tuleekin. Paljon erilaisia malleja, joka mallille vähäisemmät valmistusmäärät joka jo hintaa nostaa. Lisäksi jokainen malli on erikseen (tai osaksi) suunniteltu, taas hintaa tulee, ja sitten vielä lisäksi tämä nykypäivän vitsaus eli varastoinnin kulut, siitä on tehty ainakin mielikuvissa liian kallista...

Jos taas miettii tehtaan aiempaa toimintamallia, Bx:n kanssa oli molempia malleja ohjaukseen, tehostettu ja tehostamaton. Eikä tarvinnut miettiä kumpaa mallia tarvittaessa etsii. Eikä noita tainnut muutamaa mallia enempäää olla Xantiankaan kohdalla, Xm:n kanssa Diravi/Dirass eli taas kaksi vaihtoehtoa. Sitten nämä nykyiset, tuntuu että on jokaiselle eri moottorivaihtoehdolle omansa, ei varmasti alle viisi vaihtoehtoa riitä..?


Mitähän se "erikoisneste" sitten olla mahtaisi? Jos yhtään olisi mieltä, niin sitten tehostimessa olisi LDS, mutta nykyään voi olla muutakin. Hauska tuokin olisi tietää...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa Petteri L

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 198
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III - hukkaa ohjaustehostimen nestettä
« Vastaus #5 : Toukokuu 30, 2014, 11:04:47 »
Onko noita noin kalliita osia tosiaan eri malleja?


Mitähän se "erikoisneste" sitten olla mahtaisi? Jos yhtään olisi mieltä, niin sitten tehostimessa olisi LDS, mutta nykyään voi olla muutakin. Hauska tuokin olisi tietää...

Pirun ohutta se ainakin on.

Ja 100% synteettistä. Sen verran pullon kyljestä ymmärsin (sain pullon lopun mukaan)...
Citroen C5 III 1.8 Dynamique Business -09

Paikalla Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 017
  • Peukkuja: 22
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III - hukkaa ohjaustehostimen nestettä
« Vastaus #6 : Toukokuu 30, 2014, 11:14:08 »
Olisiko mahdollista saada kuva pullon etiketistä? Siten että näkyisi mitä vaatimuksia kyseinen neste täyttää?

Saa toki muutkin tähän vastata, jos asian tietää...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 739
  • Peukkuja: 8
Vs: C5 III - hukkaa ohjaustehostimen nestettä
« Vastaus #7 : Toukokuu 30, 2014, 20:09:04 »
Nesteestä: Febin vihreetä voi käyttää, pullon kyljessä lukee suositus ja soveltuvuus.
Ohjausvaihteesta: Tyyppinumero on 4xxxyz, laita VIN numero, niin katson.
Uusi saattaa löytyä briteistä, steer ragking myy vasemmanpuoleisia hammastankoja.

Poissa AnttiF

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 63
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III - hukkaa ohjaustehostimen nestettä
« Vastaus #8 : Toukokuu 30, 2014, 21:40:57 »
Ohjaustehostimen nesteestä, PSA:n sähköhydraulisissa käytettävä Total Fluide DA on spekseiltään samaa tavaraa kuin Total LDS, jota saa Motonetistä 14,90e/litra.

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 652
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 III - hukkaa ohjaustehostimen nestettä
« Vastaus #9 : Toukokuu 31, 2014, 09:29:01 »
Puuilossa näkyy muuten olevan 11,95 LDS-litran hinta.

Paikalla Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 017
  • Peukkuja: 22
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III - hukkaa ohjaustehostimen nestettä
« Vastaus #10 : Toukokuu 31, 2014, 10:10:54 »
Nesteestä: Febin vihreetä voi käyttää, pullon kyljessä lukee suositus ja soveltuvuus.
Ja vahva muistikuva kertoisi että mainitsemasi nesteen "ensisijainen" korvaava tuote olisi LHM+

LDS taas käy huoletta LHM:n tilalle, joten ympyrä sulkeutuu taas...


Ei tainnut arvelu LDS -nesteestä aivan mettässä olla..?
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa pjokinen

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 5
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III - hukkaa ohjaustehostimen nestettä
« Vastaus #11 : Heinäkuu 12, 2018, 15:07:26 »
Sama ongelma 2010 1.6 rautajousinen farkku. Hukkaa nesteet jostain päin raidetankoa. Tonnia en ajatellut maksaa tästä tyyppiviasta.
http://service.citroen.com antoi runkonumerolla osaksi 4001 EE ja pikaisella haulla euroopan varaosakaupoista löytyi edullisia korvikkeita 250 € - 600€ hintaan.

Mitähän kaikkea vaan saa purkaa enenkuin raidetanko on vaihdeltu uuteen? Onko joku jumpannut tämän kanssa?


Samaa raidetankoa on käytetty ainakin
CITROËN C5 III (RD_) (Valmistusvuosi 02.2008 - kaikki mallit)
CITROËN C5 III Break (TD_) (Valmistusvuosi 02.2008 - kaikki mallit)
PEUGEOT 408 (Valmistusvuosi 02.2010 - 147 HV, Bensiini)

Varaosanumeroita joilla oikeaa osaa löytää:
001 57 — CITROËN
4001 58 — CITROËN
4001 59 — CITROËN
4001 60 — CITROËN
4001 EC — CITROËN
4001 EE — CITROËN
4001 W2 — CITROËN
4001 W4 — CITROËN
9685708580 — CITROËN
98 013 814 80 — CITROËN
4001.57 — CITROËN/PEUGEOT
4001.58 — CITROËN/PEUGEOT

Lisäksi kyseiseen raidetankoon on saatavilla nykyään täydellistä korjaussarjaakin, jos lisänäpertely kiinnostaa ja sarjan sattuu jostain löytämään. Tällä hetkellä oli loppu kaikista katsomistani verkkokaupoista.

Moni on arponut mitä öljyä tuossa käyttäisi, mutta jos rautajousinen järjestelmä vuotaa niin silloin se on ihan sama mitä halvinta mahdollista ohjaustehostinöljyä sinne kippaa, koska vaurio on jo olemassa eikä siitä enää muuksi muutu. Pumppu kyllä kestää minkä öljyn vain joten turha tuhlata vuotavaan systeemiin kalliita laatuöljyjä.

Poissa Alpo Kieppi

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 240
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III - hukkaa ohjaustehostimen nestettä
« Vastaus #12 : Heinäkuu 12, 2018, 15:24:37 »
Auto olisi hyvä saada nosturilla ylös, sillä hankalinta on saada rattiakseli tulemaan pois lattian reijästä. Tämä edellyttää, että apurunkoa joutuu pudottamaan alas niin että se akseli mahtuu tulemaan ulos. Murrosnivelhän on siinä kaasupolkimen vieressä. Muutenhan tuo ei ole kuin muistaakseni neljällä pultilla kiinni sekä tietty nesteputket ja raidetangon päät pitää irrottaa.

Aika hankala itse tehtynä, jos ei ole mahdollisuutta päästä nosturille. Tosin taisihan joku täällä kertoa itse tuon taistelleen pukkien päällä. Omassani ruostui tuo ratille menevä akseli ja tämä aiheutti akselitiivisteen vuodon, joten ainoa vaihtoehto oli vaihtaa koko ohjausvaihde uuteen.
C5 1.6Hdi Dynamique Berline -11,
308 1.6vti  Sw -10

Citikkamiehen elämässä on kaksi onnen hetkeä: se kun hän ostaa hyvän Citikan ja kun hän siitä pääsee sitten eroon.

Poissa pjokinen

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 5
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III - hukkaa ohjaustehostimen nestettä
« Vastaus #13 : Heinäkuu 13, 2018, 14:06:15 »
No helkkari. Sitä ei siis ole mahdollista vaihtaa apurunkoa avaamatta?
Jos todellakin näin niin pakko kai ostaa vain osa ja kiikuttaa se autoineen jollekin pajalle joilla on työkalut apurungon avaamiseen, oli taannoin sen verran kireässä pultit ettäeivät auenneet katkeamatta >:(