Kirjoittaja Aihe: Voiko C5:n saada tukevaksi ajettavaksi vai onko ollut uutenakaan  (Luettu 17391 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa immoT

  • C5
  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 79
  • Peukkuja: 2
Vs: Voiko C5:n saada tukevaksi ajettavaksi vai onko ollut uutenakaan
« Vastaus #25 : Heinäkuu 12, 2014, 13:08:52 »
http://www.nimark.fi/buy/SASIC_1315C75_249/  Akselinripustus (Taka-akseli, Edessä)
Onko originaalin hinnasta tietoa?

Poissa C3P

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 65
  • Peukkuja: 1
  • Jumpy HDi163 A -15
Vs: Voiko C5:n saada tukevaksi ajettavaksi vai onko ollut uutenakaan
« Vastaus #26 : Heinäkuu 12, 2014, 14:02:34 »
Servicen mukaan osa 5131C7 hinta on 53 eur.

Poissa Seevitska

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 938
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Voiko C5:n saada tukevaksi ajettavaksi vai onko ollut uutenakaan
« Vastaus #27 : Heinäkuu 12, 2014, 14:16:46 »
Testasin eilen vajaan 80 kilometrin reissulla tuota Janne L:n kikkaa, eli tuuppasin ratin kauimmaiseen asentoon. Vähän siinä oli kädet epäluontevassa asennossa, mutta kuvitelmaa tai ei, ohjaus todellakin tuntui aavistuksen jäykemmältä kuin aiemmin.
Ex: C5 1.8i X 16v Berline 05/2002 172tkm
Ex#2: Seat Toledo 2.0 FSI Stylance 04/2005 155tkm
Nyt: Peugeot 307 SW 1.6 Premium Plus 01/2008 133tkm

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 545
  • Peukkuja: 14
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Voiko C5:n saada tukevaksi ajettavaksi vai onko ollut uutenakaan
« Vastaus #28 : Heinäkuu 12, 2014, 14:55:40 »
Testasin eilen vajaan 80 kilometrin reissulla tuota Janne L:n kikkaa, eli tuuppasin ratin kauimmaiseen asentoon. Vähän siinä oli kädet epäluontevassa asennossa, mutta kuvitelmaa tai ei, ohjaus todellakin tuntui aavistuksen jäykemmältä kuin aiemmin.

Se johtunee siitä epäluontevasta asennosta. Kädet suorempana on vaikeampi saada voimaa siihen ratin kääntöön. Ei niin että tuota c5:n ohjausta tarttis hartiavoimin muutenkaan käännellä, mutta kuitenkin.

Faktahan on että se ohjausakseli ei ole mikään kanki jota väännetään, vaan sitä pyöritetään, joten etäisyydellä ei ole merkitystä, tuolla etäisyydellä.
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 308
  • Peukkuja: 24
Vs: Voiko C5:n saada tukevaksi ajettavaksi vai onko ollut uutenakaan
« Vastaus #29 : Heinäkuu 12, 2014, 22:33:34 »
Kokeilin minäkin. En havainnut eroa ratin kääntöjäykkyydessä, mutta en osannut siihen muutosta kaivatakaan.

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 546
  • Peukkuja: 6
  • C5 3.0 V6 Break 2006
Voiko C5:n saada tukevaksi ajettavaksi vai onko ollut uutenakaan
« Vastaus #30 : Elokuu 01, 2014, 16:06:13 »
Täällä vm. 2006 C5 II Break, H3+, ajettu vain 91000 km. Edellisellä omistajalla tosin pääasiassa pätkäajoa; tiedä sitten miten rasittavaa se on taka-akselistolle ollut. Takapää joustaa käsin painellen pehmeästi, ei natise eikä kolise. Kaikki pyöränkulmat hiljattain mitattu, ovat niin kuin pitääkin. Takarenkaat kuluvat tasaisesti. Katsastuksessa eivät havainneet (tai osainneet havaita) mitään kummallista takapäässä - ao. katsastusasemalla ei muuten ollut Trafilta mitään ohjetta tähän kun kysyin.

Kuitenkin varsinkin toispuoleiset kuopat saavat auton perän elämään aika lailla omaa elämäänsä sivusuunnassa, selkeä heikennys ex-Xantiaan verrattuna. Toki kovempi jousitus aiheuttaa osan tästä - voi olla, että taakse laitellaan jossain vaiheessa comfortit tai plussattoman takapallot. Lisäksi havaittavissa, että tien kallistukset aiheuttavat selvää ohjailutarvetta jottei auto karkaa pöpelikön puolelle. Tämä pyrkimys on huomattavasti voimakkaampi kuin Xantiassa. Osaako arvon raati arvata jotain joko kynkänlaakerien vai taka-akselin apurungon etuhelojen suuntaan? Vai molempien tai jonkin muun? Aika pienillä kilometreillä olisivat vainaana...
« Viimeksi muokattu: Elokuu 01, 2014, 16:44:48 kirjoittanut Prof. Dr. Holzauge »

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 286
  • Peukkuja: 10
Vs: Voiko C5:n saada tukevaksi ajettavaksi vai onko ollut uutenakaan
« Vastaus #31 : Elokuu 01, 2014, 17:12:37 »
Alkuperänen5131C7  29,90€ tarvike30€  teile-profis.de
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 735
  • Peukkuja: 7
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Voiko C5:n saada tukevaksi ajettavaksi vai onko ollut uutenakaan
« Vastaus #32 : Huhtikuu 15, 2015, 18:56:39 »
Uudet TRW:n alapallot vakauttivat nyt ajoa entisestään. Kun aiemmin joskus vaihdoin molemmat uudet raidetangonpäät, ajo muuttui paljon vakaammaksi, antoi uudet alapallot vielä lisää vakautta.

Tekisi mieli vaihtaa puslatkin nyt mielenkiinnosta. Voisi etualatukivarren takimmaiset pistääkin vaihtoon, ne kait saakin melko helposti tehtyä.
Citroen Cactus 1.5 BlueHDi EAT6 '19
VW Phaeton 4.2 V8 4motion ’04

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 546
  • Peukkuja: 6
  • C5 3.0 V6 Break 2006
Vs: Voiko C5:n saada tukevaksi ajettavaksi vai onko ollut uutenakaan
« Vastaus #33 : Joulukuu 05, 2015, 16:38:21 »
^^^ Itse itselleni vastaten, jotta tulee relevantti havainto tähänkin ketjuun liitettyä. 104000 km kieppeillä ihmettelin takarenkaiden voimakasta mutta tasaista kulumista. Suomalaisen huollon ja katsastussedän mielestä takatukivarsien laakerit olleet siis hienossa kunnossa. No, jakohihnan vaihdon yhteydessä Tallinnan Veho löysi vasemmanpuoleisesta tukivarren laakerista välystä (pyysin tsekkaamaan vakaajatanko irrallaan). Renneks hoiti laakerit samalla reissulla kuntoon (tarvikeosilla 257,58 € molemmat puolet).

Kynkkäremontin myötä auton käytös muuttui monta kertaluokkaa rauhallisemmaksi. Perä ei poukkoile enää toispuoleisissa kuopissa ja takajousitus toimii selvästi pehmeämmin. Seurannaisvaikutuksena ratti oli remontin jälkeen vinossa vasemmalle; vasemmassa takarenkaassa oli selvästikin ollut aurausta ihan liikaa, jolloin tätä (=auto kulki kylkimyyryä oikea kylki edellä) oli kompensoitu etupään kulmilla jotta ratin sai suoraan. No, raidetangosta toiselta puolelta puoli kierrosta sisään ja toiselta saman verran ulos; nyt on ruorikin suorassa. Nyt eletään siinä toivossa, että se takarenkaiden epänormaali kuluminen loppui tähän. Sen näkee ensi kesän jälkeen (ajoja talvella niin vähän että tuskin huomaa).

Poissa Mattih

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 10
  • Peukkuja: 1
Vs: Voiko C5:n saada tukevaksi ajettavaksi vai onko ollut uutenakaan
« Vastaus #34 : Elokuu 14, 2016, 16:39:33 »
Eilen tuli vaihdettua jo toiseen autoon nuo taka-akselin etummat kumityynyt. Ennen vaihtoa perä haki ja ohjasi urissa ja tien kallisteluissa, samalla tavalla kuin hakee siloin kun kynkän laakerit ovat hajalla. Molemmissa autoissa on ollut laakerit kunossa, ja molemmat rauhoittui selvästi noiden puslien vaihdolla.

Ennen vaihtoa pääsin nosturilla kokeilemaan noita vanhoja puslia, ja koko taka-akseli liikkui n.1-1,5cm pituus suunnassa molemmin puolin, ja vaihdon jäkeen tuota ei juuri saa liikkumaan, vaikka kangella vääntäisi.

Suositelen vaihtamaan nuo puslat, jos auto tuntuu levottomalta ajaa ja kynkän laakerit ja kaikki muut nivelet on kunnossa.

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 300
  • Peukkuja: 20
  • |C3P|C4|Xsara|
Vs: Voiko C5:n saada tukevaksi ajettavaksi vai onko ollut uutenakaan
« Vastaus #35 : Elokuu 14, 2016, 18:01:27 »
Mulla on uusimmassa femmassa kynkänlaakerit vaihtokunnossa, pihalla makaa edellisen nen muutama vuosi sitten vaihdetuilla laakereilla ja uudella pyöränlaakerilla. Olenkin miettinyt, että kynkänlaakerirempan sijaan vaihtaisin taka-akselin kokonaan ja pistäisin uudet puslat, edrllisestä sain hyvää lisäkannustusta operaatioon...
-= C3 Picasso 1.6HDi 110 '09 -=- XM 2.0i' 90 - =- AX 11 TRE '89 =-

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 308
  • Peukkuja: 24
Vs: Voiko C5:n saada tukevaksi ajettavaksi vai onko ollut uutenakaan
« Vastaus #36 : Elokuu 26, 2016, 23:18:35 »
Eilen tuli vaihdettua jo toiseen autoon nuo taka-akselin etummat kumityynyt. Ennen vaihtoa perä haki ja ohjasi urissa ja tien kallisteluissa, samalla tavalla kuin hakee siloin kun kynkän laakerit ovat hajalla. Molemmissa autoissa on ollut laakerit kunossa, ja molemmat rauhoittui selvästi noiden puslien vaihdolla.

Onko miten paha homma vaihtaa? Kuvasta näyttää siltä niinkuin pusla tulisi yläkautta ulos, mahtuuko tekemään niin ettei taka-akselistoa pudota kokonaan?

Tänä kesänä olen ollut tuntevinani jonkunlaista kummallista retkahdusta kuopissa, erityisesti jos sattuu kaartamaan samaan aikaan.

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 546
  • Peukkuja: 6
  • C5 3.0 V6 Break 2006

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 308
  • Peukkuja: 24
Vs: Voiko C5:n saada tukevaksi ajettavaksi vai onko ollut uutenakaan
« Vastaus #38 : Elokuu 27, 2016, 13:11:06 »
Kiitos, kaikenlaista kotitekoista puslanvetäjätarviketta ja -kokemusta onkin jo plakkarissa. Pitää kuitenkin ensin käydä vääntelemässä että näkyykö tuossa saumassa eloa.

Poissa Etereter

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 270
  • Peukkuja: 11
Vs: Voiko C5:n saada tukevaksi ajettavaksi vai onko ollut uutenakaan
« Vastaus #39 : Elokuu 27, 2016, 15:55:56 »
Jahas, nyt alkoi itseäkin kiinnostaa nuo puslat. Missä ne tarkkaan ottaen sijaitsee siellä? Tuli houkutus laittaa ne, jos olisi sitten vähän parempi. Kuinkahan iso homma tuo on? Itse tuskin alkaisin laittamaan.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 308
  • Peukkuja: 24
Vs: Voiko C5:n saada tukevaksi ajettavaksi vai onko ollut uutenakaan
« Vastaus #40 : Elokuu 27, 2016, 19:37:10 »
Poikkipalkin etureunassa. Samalla pultilla on kiinni ne takapyörän edessä näkyvät lieriömäiset vaimennuskakkarat.

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 546
  • Peukkuja: 6
  • C5 3.0 V6 Break 2006
Vs: Voiko C5:n saada tukevaksi ajettavaksi vai onko ollut uutenakaan
« Vastaus #41 : Elokuu 27, 2016, 23:13:04 »
Itse olen ihmetellyt oman autoni sielunelämää tämän suhteen viime aikoina. On viime aikoina muuttunut mielestäni herkemmäksi tien kallistuksille; vaatii enemmän ohjailua tiellä pysyäkseen. Samoin toispuoleisissa montuissa perä elää vähän omaa elämäänsä, myös mielestäni aiempaa enrmmän. Auto kävi tällä viikolla France-Moteurilla näistä syistä ihmeteltävänä. Mitään poikkeavaa ei kuulemma löytynyt; sekä auton etu-että takapää tutkittiin. Kuskin päätä ei - jospa siellä viiraa? Takatukivarsien laakerointi on korjattu hiljan, samoin edestä alapallot uusittu viime vuonna. Kaipa nuo taka-akseliston kumityynyt (vars. etummaiset) voivat ajan myötä pehmetä/väljistyä hiukan vaikka ne sinänsä ehjiä olisivatkin? France-Moteurilla kertoivat että heillä näitä ei juuri ole vaihdeltu.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 308
  • Peukkuja: 24
Vs: Voiko C5:n saada tukevaksi ajettavaksi vai onko ollut uutenakaan
« Vastaus #42 : Syyskuu 01, 2016, 14:04:46 »
Pitää kuitenkin ensin käydä vääntelemässä että näkyykö tuossa saumassa eloa.

Vääntelin. Eteen-taakse -suunnassa kakkaraa vasten vipuamalla akselisto liikkuu yhteensä ehkä puolisen senttiä, ei sentään senttiä-puoltatoista kuten ylempänä viitattiin. Ylös-alas -suuntaan liikkuu kevyemmin, eikä tuossa renkaat maassa kokeillessa yläpuolinen kumityyny näyttänyt oikein edes kunnolla koriin tapaavan. Vaikea sanoa paljonko tuossa pitäisi liikettä sallia  :-\

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 546
  • Peukkuja: 6
  • C5 3.0 V6 Break 2006
Vs: Voiko C5:n saada tukevaksi ajettavaksi vai onko ollut uutenakaan
« Vastaus #43 : Syyskuu 04, 2016, 23:28:32 »
Katselin - tai siis tunnustelin - eilen kumityynyjen yläpäätä renkaat maassa, auto normaalissa lentokorkeudessa. Tuntuivat siltä etteivät etureunoistaan juuri korissa kiinni olleet, tuntuivat huomattavankin lerpukan tuntuisilta. Takareuna sitten hyvin tiiviisti korissa kiinni ja jotenkin vekkulisti länässä. Ei kai valtaosa painosta kuitenkaan välity tuon keskellä olevan holkin kautta? Jotenkin vaikea uskoa kun noita puslan rakennetta kuvaavia kuvia katselee. Mitähän tästä pitäisi ajatella...
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 05, 2016, 09:14:24 kirjoittanut Prof. Dr. Holzauge »

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 308
  • Peukkuja: 24
Vs: Voiko C5:n saada tukevaksi ajettavaksi vai onko ollut uutenakaan
« Vastaus #44 : Syyskuu 05, 2016, 10:10:32 »
Tuntuivat siltä etteivät etureunoistaan juuri korissa kiinni olleet, tuntuivat huomattavankin lerpukan tuntuisilta. Takareuna sitten hyvin tiiviisti korissa kiinni ja jotenkin vekkulisti länässä.

Sama vaikutelma minullekin jäi, renkaat maassa (minulla kori yläasennossa) etupuslat eivät juuri jännityksessä ole. Akseliston takapuslia en vilkaissut, mutta makaako enin osa painosta niiden varassa? Noinhan käy jos tukivarsi ulottuu taemmaksi kuin akseliston takatuki - silloin etupuslan kohdalle kohdistuu lähinnä vetoa, ei painetta koria vasten.

Paikalla purflux

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 607
  • Peukkuja: 7
Vs: Voiko C5:n saada tukevaksi ajettavaksi vai onko ollut uutenakaan
« Vastaus #45 : Syyskuu 05, 2016, 12:50:06 »
Joo, nostovektori nousee suoraan ylös renkaan lytistyneimmästä kohdasta. Jos vektori menee runkokiinnikkeiden ulkopuolella, teettää se takimmaisiin runkokiinnikkeisiin painavan voiman, etummaisiin vetävän.

Poissa Mattih

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 10
  • Peukkuja: 1
Vs: Voiko C5:n saada tukevaksi ajettavaksi vai onko ollut uutenakaan
« Vastaus #46 : Syyskuu 11, 2016, 15:07:02 »
Pusla on asennettu akseliin yläkautta, akselia joutuu pudottamaan puoli kerrallaan alaspäin, jotta puslan saa vaihdettua. Molempien puslien vaihtoon meni aikaa yhteensä muutama tunti, kuvanmukaisella asennus ja irrotus työkalulla tehden. Työkalu tehty sorvaamalla sopivista putkista ja akselin pätkistä laipat, joilla saa irrotettua ja asennettua tuon puslan, keskellä kierretanko 10.9 m12 ja mutterit. Työkalun mitat otettu uudesta puslasta ja taka-akselista, ylempi putki ja laipat ovat käänettäviä, ja alas on toinen putki, jolloin irrotus ja kiinnitys onnistuu samalla työkalulla.

Tuon puslan kunnon pääsee parhaiten kokeilemaan vääntämällä akselia koria vasten kallistuksen vakaajan kiinnityksen kohdilta alakautta, tuosta puslan kohdalta ei saa kunnolla väännettyä.

Paikalla purflux

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 607
  • Peukkuja: 7
Vs: Voiko C5:n saada tukevaksi ajettavaksi vai onko ollut uutenakaan
« Vastaus #47 : Syyskuu 11, 2016, 20:01:17 »
Hyvät työkalut, oliko vanha pusla tiukassa? Oliko irrotuksessa alapuolella joku limppu joka millilleen osui puslan peltikuoreen ja puski sen ylös?

Poissa Mattih

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 10
  • Peukkuja: 1
Vs: Voiko C5:n saada tukevaksi ajettavaksi vai onko ollut uutenakaan
« Vastaus #48 : Syyskuu 12, 2016, 21:40:40 »
Tuo kuva on irrotus vaiheesta, pusla mahtuu menemään ylemmän putken sisälle, ja alempi painaa sen irti. hyvin lähti irti kun pulttikoneella kiersi ja antoi vähän lämpöä akselipalkille puslan ympärille.

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 546
  • Peukkuja: 6
  • C5 3.0 V6 Break 2006
Vs: Voiko C5:n saada tukevaksi ajettavaksi vai onko ollut uutenakaan
« Vastaus #49 : Syyskuu 16, 2016, 00:04:01 »
Saattaisiko Mattih voida harkita tuon puslatyökalun myyntiä/vuokraamista/lainaamista? Ainakin itse ilmaisen täten kiinnostukseni.