Kas siinäpä aamun pohdinta..
Ajossa on nyt toinen C5 joka on ollut omistuksessani syksystä lähtien. Talvirenkailla hän oli huomattavasti mukavampi kun kesärenkailla mutta ei hyvä niilläkään. Perä oli levoton mutta ei vielä niin hurja mitä olen kuullut sen olevan kun kynkän laakerit on lopussa. Eli ei vienyt vielä muuta autoa mukanaan mutta ohitustilanteissa polanteita ylittäessä tai kaistaa vaihtaessa yli 80 vauhdeissa perä heijasi kyllä reilusti.
Nyt kesärenkailla alkaa meno ollakkin sitten jo ihan kamalaa suoraan sanottuna. Renkaat ovat varmasti huonot, sitä en epäilekkään vaikka liki uudet ovatkin. Mutta pakko tuossa on olla jotain muutakin. Edellinen C5 oli myös samalla lailla levoton ajaa kun vauhti nousi isojen teiden tasolle. Kaistalla seilataan reunasta reunaan mutta ei sivutuulesta johtuen. Perä ohjailee ehkä enempi mutta ei se keulakaan mikään hyvä ole.
Lisätään vielä tähän että verrokkina pidän kaikkia muita hydesitikoita millä näytettiin ratilla suunta ja sinne mentiin.. C5:llä pitää ajaa samalla lailla kun vanhalla jenkkilullalla. Ja aika susikuntoisilla sitikoillakin on välillä tullut ajettua
C5:set ovat olleet entinen 2.2HDi -01 berline sekä nykyinen 2.0HDi break -05 mittarilukemalla 212tkm.
Tiedän että en ole yksin tämän asian kanssa mutta onko kukaan ottanut asiakseen selvittää mistä kaikesta tuo johtuu ja voiko tilanteen jollain toimenpiteillä parantaa vaikka Xantian tasolle ja mitä se vaatii? Mielessä on käynyt nyt ainakin kynkänlaakerien uusiminen ihan varuiksi ja vannekkoon kasvattaminen että saisi matalammat renkaat alle jos tuo lerjuaminen tulee tuollasen orkkis rengaskoon korkeudesta.
Tällaista pohdintaa suoritin kun ajoin töihin pitkästä aikaa Boralla jolla oli niin rentouttavaa ajella tulemaan.. Ja Bora on ollut meidän käyttöautoista aina se tuuliherkkä viipotin ennen C5 aikakautta. Viesä sellainen että sitikka kävi juuri pajalla tutkittavana ja mitään ihmeellistä ei löytynyt ja katsastukseen menen varmaan torstaina tuon kanssa ja silloin saapi selville muuten tuon kunnon pl. nuo laakerit.