Kirjoittaja Aihe: C5 III, jousisylinterin kestävyys  (Luettu 7053 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa powerage

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 924
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 III, jousisylinterin kestävyys
« Vastaus #25 : Lokakuu 01, 2019, 22:08:07 »
Eihän tuossa jousisylinterin kestävyydessä ole mitään järkeä. Onko kukaan tutkinut rakennetta? Voiko sylinteriin esim koneistaa jotain kestävempää systeemiä?
C5 II 2.0 16V Berline man. -04
C5  I 2.0 16V SX Berline man. -01

ex Xantia 1.8 16V man. -99

Poissa ace

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 504
  • Peukkuja: 6
Vs: C5 III, jousisylinterin kestävyys
« Vastaus #26 : Lokakuu 01, 2019, 22:28:06 »
Onkohan tässä minun 250tkm ajetussa ja 7v vanhassa jotain vikaa, kun käsittääkseni molemmat sylinterit ovat edelleen alkuperäiset ???
C5 3.0 V6 HDi sedan/2012 (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)

Poissa mjk47830

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 351
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III, jousisylinterin kestävyys
« Vastaus #27 : Lokakuu 01, 2019, 23:54:41 »
Sitrosen kaverin mukaan C5 kolmosen jousisylinterit tehdään Japanissa, ja niitä on kuulemma mennyt paljon.  :-\
C5II 2.2 Hdi -06 Berline Automaatti
Xantia 2,0i 16V -98 Berline Automaagi

Paikalla CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 755
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 III, jousisylinterin kestävyys
« Vastaus #28 : Lokakuu 02, 2019, 09:31:50 »
Narahtaa hidastustöyssyissä. En nyt ole 100% varma että sylinteristä ääni tulee, mutta toisaalta edellisessä X7 oli sama juttu kun sylinteri vuosi. Ei löytynyt ainakaan väljää tuennasta.

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 695
  • Peukkuja: 17
Vs: C5 III, jousisylinterin kestävyys
« Vastaus #29 : Lokakuu 02, 2019, 11:30:36 »
Sitrosen kaverin mukaan C5 kolmosen jousisylinterit tehdään Japanissa, ja niitä on kuulemma mennyt paljon.  :-\
Ainakin alussa ne olivat Kayaban (KYB) valmistamia, japanilainen firma, mutta tehtaita niilla on kai ympäri maailmaa, Euroopassakin.

Viime vuonna firma jäi kiinni (tai tunnusti itse) siitä että ne olivat väärentäneet maanjäristyksiä vaimentavien "iskareiden" testituloksia.
https://english.kyodonews.net/news/2018/10/d055ae6cf1f5-another-quake-shock-absorber-maker-found-to-have-falsified-data.html

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 139
  • Peukkuja: 23
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III, jousisylinterin kestävyys
« Vastaus #30 : Lokakuu 02, 2019, 11:57:25 »
^Jep, tiedossa on ollut pitkään että KYB noita tekee. Vaan mitäpä luulette osaavatko, tai ennenkaikkea, haluavatko tehdä pitkäkestoisia palikoita, kun ovat tottuneet että iskarit vaihdetaan muutaman vuoden välein? Verrattuna vaikka noihin vanhempiin, joissa on Sitikan itse valmistamat sylinterit, just katsastetussa liki viiskymppisessä on edelleen alkuperäiset jousisylinterit alkuperäisine tiivisteineen, eikä vielä mitään vuotoja...

Joo, kestävä kehitys ja kaikkea. Mutta kun se kestävä osa ei kestä jatkuvan talouskasvun ihannointia...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, C8 V6 -03

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95 sekä L-R Disco -90

Poissa ztitruunari

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 215
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III, jousisylinterin kestävyys
« Vastaus #31 : Lokakuu 02, 2019, 16:13:20 »
Just katsastukseen vaihdoin oikean puolen eteen, kun vuosi ja  Sitroselta tilasin. Uusi ei vuoda, mutta edelleen kolahtaa kuoppaa ajaessa?
Edelliseen katsastukseen vaihdettiin alapallo ja nyt vaihdoin vielä koiranluunkin. Mikä piru siellä vielä voi olla väljää?
Vasen puoli on äänetön kuin hiiri ja kaikki muut  tolpat takana myös.


Poissa HESSU57

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 27
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III, jousisylinterin kestävyys
« Vastaus #32 : Lokakuu 02, 2019, 22:06:17 »
Onkohan ns.olkavarren alimmainen pusla joka pitää ääntä,

Poissa Lexa

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 305
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III, jousisylinterin kestävyys
« Vastaus #33 : Lokakuu 04, 2019, 11:58:45 »
Ääni Hessu57 diagnoosille.

C5 ja C6 molempiin vaihdoin ja kolinat loppui. Ilmeni yleensä ulosjoustossa esmes töyssyissä.
...Hilijaa ja matalalla...
C6 2007 2.7HDI

Poissa ztitruunari

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 215
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III, jousisylinterin kestävyys
« Vastaus #34 : Lokakuu 06, 2019, 19:37:26 »
Ääni Hessu57 diagnoosille.

C5 ja C6 molempiin vaihdoin ja kolinat loppui. Ilmeni yleensä ulosjoustossa esmes töyssyissä.
Voi ollakin, katsastajalle kelpasi, mutta se ei kuopissa ajellutkaan.
Onko helppo vaihtaa? Kotipajassa.

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 886
  • Peukkuja: 9
Vs: C5 III, jousisylinterin kestävyys
« Vastaus #35 : Lokakuu 06, 2019, 22:05:00 »
Ääni Hessu57 diagnoosille.

C5 ja C6 molempiin vaihdoin ja kolinat loppui. Ilmeni yleensä ulosjoustossa esmes töyssyissä.


Silmukan päässä oleva kumipusla, (johon alatukivarsi kiinnittyy), jonka saa nykyään Motonetistä. Yleensä pislan välyy ilmenee, että rengas kuluu toispuoleisesti.

Poissa Lexa

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 305
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III, jousisylinterin kestävyys
« Vastaus #36 : Lokakuu 06, 2019, 22:40:33 »
Ääni Hessu57 diagnoosille.

C5 ja C6 molempiin vaihdoin ja kolinat loppui. Ilmeni yleensä ulosjoustossa esmes töyssyissä.
Voi ollakin, katsastajalle kelpasi, mutta se ei kuopissa ajellutkaan.
Onko helppo vaihtaa? Kotipajassa.

Olis helppo jos on sellanen puslan vaihtotyökalusarja millä sais vaihdettua :) Minä käytin molemmat korjaamolla kun itellä ei oo sellasia työkaluja. Renkaat pois ja yhden pultin irrotus per puoli. Ei mee kauaa. Osa n. 10-30€/kpl, riippuen mistä tilaa.


Edit: Niin joo - katsastuksessa ei noita huomaa jollei oteta paineita pois järjestelmästä...pelkkä nosturilla olo ei ainakaan omissa tehnyt väljää mutta kun laski napista auton alas ja sen jälkeen renkaat ilmaan , niin johan löytyi väljyydet. En ole nyt satavarma käytinkö nappia vasta kun auto oli jo ilmassa...on jo sen verran aikaa.
...Hilijaa ja matalalla...
C6 2007 2.7HDI

Poissa Jr-

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 168
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III, jousisylinterin kestävyys
« Vastaus #37 : Lokakuu 07, 2019, 13:55:03 »
Onkohan ns.olkavarren alimmainen pusla joka pitää ääntä,

Mikä on muuten tämän osan varaosanumero?

C4 Cactus e-VTI82 ETG5 2015
C5 HDi 136 Exclusive tourer autom. 2008
C5 2.2 HDi 133 SX Berline autom. 2005
*haaveillaan*
C6 3.0 V6

Poissa HESSU57

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 27
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III, jousisylinterin kestävyys
« Vastaus #38 : Lokakuu 07, 2019, 21:13:38 »

Tuotenumero: 18-3495

Tuote: Olka-akselin alahela PSA

Tuotekuvaus: Tämä tulee olka-akselin tukeen (pallonivelen alle).

Tämä osa löytyy Motonetisä, hinta 29,90€

Poissa isokissa5

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 8
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III, jousisylinterin kestävyys
« Vastaus #39 : Lokakuu 09, 2019, 10:57:54 »
Oma sitikka kolahtaa ulosjoustossa ja tuossa oli aiemmin puhetta että olkavarren puslat olisivat loppu. Paljonko kustantaa liikkeessä vaihdattaa?

Poissa ztitruunari

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 215
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III, jousisylinterin kestävyys
« Vastaus #40 : Lokakuu 09, 2019, 17:42:22 »

Tuotenumero: 18-3495

Tuote: Olka-akselin alahela PSA

Tuotekuvaus: Tämä tulee olka-akselin tukeen (pallonivelen alle).

Tämä osa löytyy Motonetisä, hinta 29,90€
Löysin osan törkeö hinta? Mikäs se työkalu millä tuon vaihtaa?

Poissa Lexa

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 305
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III, jousisylinterin kestävyys
« Vastaus #41 : Lokakuu 09, 2019, 17:51:12 »
https://www.google.com/search?newwindow=1&sxsrf=ACYBGNQ5_82lgvBrnNwFqnn1B3fJWzRVRA:1570632553203&q=puslan+vaihtoty%C3%B6kalu&tbm=isch&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwjA2p-bto_lAhVZw8QBHZcnAmQQsAR6BAgDEAE&biw=1360&bih=663

Joku noista...koko ratkaisee.

En oo vielä raaskinu itelle ostaa vaikka tarvettahan noille olis jatkuvasti kun pihalla pyörii vajaa kymmennen autoa  ;D
...Hilijaa ja matalalla...
C6 2007 2.7HDI

Poissa HESSU57

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 27
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III, jousisylinterin kestävyys
« Vastaus #42 : Lokakuu 09, 2019, 20:27:55 »
Vaihdatin paikallisessa monimerkki korjaamossa oikeanpuolimmaisen olkavarren puslan, pusla 30€ ja työosuus puolituntia 36€, ei paha hinta mielestäni...tietenkin jos itsellä olisi tarvittavat työkalut niin halvemmaksihan se tulisi.

Poissa ztitruunari

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 215
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III, jousisylinterin kestävyys
« Vastaus #43 : Lokakuu 10, 2019, 22:23:33 »
Vaihdatin paikallisessa monimerkki korjaamossa oikeanpuolimmaisen olkavarren puslan, pusla 30€ ja työosuus puolituntia 36€, ei paha hinta mielestäni...tietenkin jos itsellä olisi tarvittavat työkalut niin halvemmaksihan se tulisi.
Joo täällä Riihimäellä Autofit, joka on tota meiän citikkaa huoltanut muutenkin. Eihän tuo iso homma ole, kun on oikea työkalu.