Kirjoittaja Aihe: C5 II V6 - Öljypohjan irroitus ja asennus  (Luettu 3609 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 730
  • Peukkuja: 10
  • C5II 3.0l V6 Exclusive 2005 Megane 1.9dci 2008
C5 II V6 - Öljypohjan irroitus ja asennus
« : Helmikuu 15, 2014, 11:03:53 »
Moottorista on jo pitkään hienokseltaan tipotellut epämääräisesti öljyä. Paikallistin lopulta vuodon öljypohjan tiivisteeseen.



Näin käy öljypohjan tiivisteen vaihtaminen:

Öljyn valumisen helpottamiseksi lurautin moottoriin sisäpesuainetta. Teen muutenkin kyseisen operaation aina silloin tällöin kun uskon sen olevan hyväksi moottorille.



Sitten moottori vartiksi käyntiin.

Etupää ylös ja pukeille sekä moottorin alapuolen suojamuovin irroitus.

Tukiraudan irroittaminen pois tieltä haittaamasta.



Öljyproppu auki ja öljyt pois.



Öljynsuodattimen irroitus.



Motor flushia käyttäessäni tyhjennän öljynsuodattimen ja kierrän sen takaisin paikalleen, minkä jälkeen pyöräytän startilla moottoria sekunnin-pari, jolloin öljypumpussa oleva pari desiä vanhaa öljyä pumppautuu suodattimeen eikä pesulitkua sekoitu uusiin öljyihin.

Vanhan öljypohjan ruuvien irroittaminen vaiheittain kiristysohjeen mukaisesti.


 


Puhdistin tarkasti öljypohjan ja lohkon tiivistyspinnat.

Katkaisin 6 mm:n ruuveja 3 kpl ja tein niistä ohjaintapit helpottamaan öljypohjan asentamista.



Uusi tiivistemassa öljypohjaan ja öljypohja paikalleen.



Tukirauta paikalleen ja uusi öljynsuodatin. Tiivistemassan annoin kuivua rauhassa ja sitten vain uudet öljyt koneeseen.

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 730
  • Peukkuja: 10
  • C5II 3.0l V6 Exclusive 2005 Megane 1.9dci 2008
Vs: C5 II V6 - Öljypohjan irroitus ja asennus
« Vastaus #1 : Maaliskuu 17, 2014, 07:46:07 »
Eipä ole enää tippaissut auton alle öljyä liimausoperaation jälkeen. Olisi kannattanut tämäkin homma tehdä jo aikapäiviä sitten, mutta kun en vain ollut varma öljyn tihkumisen alkuperästä.

barfly

  • Vieras
Vs: C5 II V6 - Öljypohjan irroitus ja asennus
« Vastaus #2 : Maaliskuu 17, 2014, 08:47:53 »
Hyvä ohje! :)

Renee

  • Vieras
Vs: C5 II V6 - Öljypohjan irroitus ja asennus
« Vastaus #3 : Maaliskuu 17, 2014, 09:19:02 »
Tosi seikkaperäinen juttu jos haluaa tehdä rempan tällä onnistuu.
Mutta tässä näkee tämän nykyajan se kunnon tiiviste on korvattu silikonimassalla.

Poissa inssinööri

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 16
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II V6 - Öljypohjan irroitus ja asennus
« Vastaus #4 : Maaliskuu 18, 2014, 11:26:48 »
Huom! Liimamassa väärin asennettu, oisi pitännyt olla ns ulkopuolella jottei ylimääräiset liimamassat putoa öljyn joukkoon öljypohjaa kiristäessä, kuten nyt tulee tapahtumaan ja tukkeuttaa jossain kohtaan moottorissa. ???

Poissa Gusse

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 835
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • Sportage -16 & 118d -12
Vs: C5 II V6 - Öljypohjan irroitus ja asennus
« Vastaus #5 : Maaliskuu 18, 2014, 12:52:47 »
Huom! Liimamassa väärin asennettu, oisi pitännyt olla ns ulkopuolella jottei ylimääräiset liimamassat putoa öljyn joukkoon öljypohjaa kiristäessä, kuten nyt tulee tapahtumaan ja tukkeuttaa jossain kohtaan moottorissa. ???
Tuota vähän itsekin katselin ja ietin että miten käy ylimääräisen massan.
exät BX Gti, Giulietta 1.4 MA, Focus Wagon -13, E87 116i -07, Alfa 147 -07, Alfa GT -05, Pösö 307 -05, Delta -09, C2 VTS -05, ZX 1.4 -97, Xsara 1.8 16v -98, CX 20 TRE -87  ja Volvo 460 -90.

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 730
  • Peukkuja: 10
  • C5II 3.0l V6 Exclusive 2005 Megane 1.9dci 2008
Vs: C5 II V6 - Öljypohjan irroitus ja asennus
« Vastaus #6 : Maaliskuu 18, 2014, 13:33:32 »
Tulee juuri tuolle kohtaa. Siinä ne oli tehtaankin liimat öljypohjassa olevassa samassa urassa. Itsekin harkitsin että josko laittaisin ns. perinteisellä menetelmällä ulkoreunalle, mutta muutamassa kohdassa kiinnitysruuvin reiän sisäpuolelle ei olisi käytännössä pystynyt liimapalkoa laittamaan, joten olisi alkanut saman tien vuotamaan ruuvien kohdalta. Pyrin laittamaan massaa varsin maltillisesti joten en epäile liimasta irtoavan mitään öljyn joukkoon.

Kolmanneksi viimeisestä kuvasta kun katsoo öljypohjan kiinnitysruuvien sijoittelua niin näkee, että eipä liimausta oikein muuanne voi tehdä kuin äljypohjassa olevaan uraan (siis samaan paikkaan, missä alkuperäinen liimamassakin oli).

Tässä kuvasuurennos pohjan kiristyskuvasta, johon mielestäni on merkitty myös tiiviste:

Poissa inssinööri

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 16
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II V6 - Öljypohjan irroitus ja asennus
« Vastaus #7 : Maaliskuu 18, 2014, 15:12:15 »
Toivotaan että ei aiheuta ongelmia, hieman näyttää kuvassa että väkisinkin putoaa osa liimamassasta voiteluaineen sekaan.  :police:

Poissa inssinööri

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 16
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II V6 - Öljypohjan irroitus ja asennus
« Vastaus #8 : Maaliskuu 18, 2014, 15:17:54 »
+ tarkista liimamassa ettei aiheuta voiteluaineen sekaan joutuessa anturivirheitä moottorinohjaukselle etc. Olemme näitä muutaman pajalla joutuneet tarkistamaan kun on käytetty vääriä liimamassoja koneen tiivistyksessä (ö-pohja etc.), ylesesti katalysaattorin anturi herjaa ekaks, muut perässä pikkuhiljaa.

Tarkkana saa olla liimamassojen kanssa. Käteviä käyttää, kun laitetaan kohteeseen oikein.

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 757
  • Peukkuja: 8
Vs: C5 II V6 - Öljypohjan irroitus ja asennus
« Vastaus #9 : Syyskuu 17, 2017, 14:30:38 »
Hyvä ohje, hienoa. kiristysmomentti on ja kiristysjärjestys ei näy kuvassa.

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 730
  • Peukkuja: 10
  • C5II 3.0l V6 Exclusive 2005 Megane 1.9dci 2008
Vs: C5 II V6 - Öljypohjan irroitus ja asennus
« Vastaus #10 : Syyskuu 17, 2017, 16:02:25 »
Hyvin on minulla liimaus pitänyt 3,5 vuotta.

Kiristysmomentti:
Esikiristys 0,5 m.daN
Loppukiristys 0,8 m.daN

Kiristysjärjestys: