Kirjoittaja Aihe: THP ja tehot hävisi  (Luettu 52653 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mil

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 6
  • Peukkuja: 0
Vs: THP ja tehot hävisi
« Vastaus #175 : Marraskuu 25, 2017, 05:29:52 »
Ei kai tosta väliöljynvaihdosta haittaakaan ole. Itsellä tosiaan kesti 2011 ds3:ssa orkkisjakopää n. 55tkm, ekalla kerralla vaihdettiin vain kiristin kun ketju oli valmistajan speksissä. Syy koko remontille oli kylmäkäynnistyksen rallatus mikä lienee THP kuskeille tuttu, kannattaa korjata ennemmin kuin myöhemmin. Vaihdetty kiristin antoi 25tkm lisäkilometrejä, kunnes takuuna vaihdettiin jakopään kaikki kilkkeet vajaa 2v myöhemmin (eli korjatkaa ihmeessä merkkiliikkeissä niin kun yhden osan vaihdat (jakopäästä) niin se riittää korvaamaan koko uuden jakopään jos hajoo uudelleen kahden vuoden takuuaikana). Alkuvuosina vaihdoin öljyt vaan kerran vuodessa ja noin 12tkm oli vuosiajot, parina viime vuonna olen vaihtanu pari kertaa vuodessa jos jotain auttaisi (tuskinpa).

Imupuolen karstoista omalla THP:llä meni oli 60tkm, vikakoodeja ei ollut, ja piti vaatimalla vaatia korjaamoa avaamaan se ja kuvaamaan venttiilit, koska nyki niin paljon kiihdytyksissä. Sen jälkeen puhdistus oli toki ilmiselvä keissi. Sanoisin että ajotavasta riippuen puhdistusväli voi olla jotain 30-70tkm.

Jos palstaa lukee joku asiaan paneutunut korjaamo, jolla on välineet ja haluavat näitä THP:n imupuolen putsauksia tehdä, niin kannattaisi ilmoitella itesestään. Luulisi että löytyisi taho joka tekee tuon homman vaikka about puoleen hintaan siitä mitä merkkiliike erikoisputsareillaan kuppaa (n. 1000e).

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 675
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: THP ja tehot hävisi
« Vastaus #176 : Marraskuu 25, 2017, 14:41:42 »
Meillä Automecassa Tunap putsaus maksaa 826e.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Poissa Magirus

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 111
  • Peukkuja: 1
Vs: THP ja tehot hävisi
« Vastaus #177 : Lokakuu 17, 2018, 12:48:48 »
Imusarja puunattu puhtaaksi Tallinnassa. HKM auto teki puhdistuksen ja 160tkm huollon yhteensä hintaan 813 e.
https://pood.hmkauto.ee/
Palvelu oli hyvää ja englannilla kommunikoitiin. Korjaamo on hyvän matkan päässä satamasta, mutta yandex-sovelluksella taksi oli edullinen korjaamolta hotellille ja takaisin autoa noutamaan. Hintaan sisältyi öljyt ja suodattimet, raitisilmasuodatin, boschin uudet pyyhkijät ja sytytystulpat, joiden vaihtoon soitettiin lupa erikseen. Aamulla vein klo 8.00 ja illalla sain hakea auton klo 17.00. Perhe sai syyslomailla Tallinnassa samalla ja verovapaat ostoksetkin tuotiin. Eikä ole nykimistä esiintynyt huollon jälkeen, tarkkaillaan tilannetta.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nykyinen: C5 THP 156 Exclusive Tourer A 2011
Entiset: C5 2,0 16V Exclusive Break A 2007, Xantia II Break 2000, Xantia I 1995

Paikalla yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 225
  • Peukkuja: 10
Vs: THP ja tehot hävisi
« Vastaus #178 : Lokakuu 17, 2018, 23:00:05 »
Imusarja puunattu puhtaaksi Tallinnassa. HKM auto teki puhdistuksen ja 160tkm huollon yhteensä hintaan 813 e.
https://pood.hmkauto.ee/Hintaan sisältyi öljyt ja suodattimet, raitisilmasuodatin, boschin uudet pyyhkijät ja sytytystulpat

Paljos tuosta jäi puhdistukselle hintaa? Huilet, eri suotimet, pyyhkijät ja tulpat sais Suomestakin varmaan about satasella ihan varaosaliikkeestä, autokorjaamo saa varmaan nuo omaan hintaansa, kun ostavat paljon ja usein. Ja noiden vaihtoonkin menee toki aikansa, oma arvaukseni on, että olisko 300 euroa ollut lasku töineen mutta ilman puhdistusta Viron korjaamohinnoilla?

Aika suolainen lisäkulu tuollainen puhdistus, jos niitä pitää säännöllisesti tehdä, mutta jos niitä ei silti lasketa esimerkiksi lehtien autovertailuissa laskennallisiin huoltokuluihin.
C5-I 2.0i At -03, C5-I 2.2HDi At -03, Subaru Outback 2.0d Mt -10

Poissa Magirus

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 111
  • Peukkuja: 1
Vs: THP ja tehot hävisi
« Vastaus #179 : Lokakuu 18, 2018, 09:42:11 »
Puhdistuksen osuus 640,80 veroineen, muut huoltotoimenpiteet 172,50 veroineen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nykyinen: C5 THP 156 Exclusive Tourer A 2011
Entiset: C5 2,0 16V Exclusive Break A 2007, Xantia II Break 2000, Xantia I 1995

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 675
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: THP ja tehot hävisi
« Vastaus #180 : Lokakuu 18, 2018, 11:50:42 »
On kyllä tuntihinta kohdallaan 35e +alv..
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Poissa Citikka99

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 679
  • Peukkuja: 12
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III 2015 Premium sedan A
Vs: THP ja tehot hävisi
« Vastaus #181 : Lokakuu 18, 2018, 14:57:03 »
Meillä Automecassa Tunap putsaus maksaa 826e.

Voitko kertoa, missä vaiheessa karstojen poistaminen on aiheellista. Pitääkö ensinnä esiintyä käyntihäiriötä tai häiriöilmoitus taikka suorittaa varoiksi jossakin km vaiheessa. Vaikuttaako öljyjen vaihtoväli tai laatu/valmistaja asiaan. Teetättäisin puhdistushomman mieluummin liian aikaisin kuin myöhään eli ennen, kuin ilmenee ongelmia. Auton säilytysolosuhteet ja käyttö ymmärtääkseni vaikuttavat, ainakin jossakin määrin karstan muodostumiseen.

Paikalla yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 225
  • Peukkuja: 10
Vs: THP ja tehot hävisi
« Vastaus #182 : Lokakuu 18, 2018, 15:09:42 »
On kyllä tuntihinta kohdallaan 35e +alv..

On tossa kyllä tuntejakin... Sitten, kun noita alkaa enemmänkin määrällisesti karstoittumaan, niin eihän Suomen Citroën-korjaamot kerkeä muuta tehdäkään kuin puhdistamaan auton päivässä. :-o
C5-I 2.0i At -03, C5-I 2.2HDi At -03, Subaru Outback 2.0d Mt -10

Poissa Claude

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 55
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: THP ja tehot hävisi
« Vastaus #183 : Lokakuu 18, 2018, 16:07:23 »
Lainaus
Vaikuttaako öljyjen vaihtoväli tai laatu/valmistaja asiaan.
Mikäli tarkoitat laadulla viskositeettia, niin se juuri vaikuttaa. Citroenin suositus on nykyään (ollut jo muutaman vuoden) 0W30, joka karstoittaa vähemmän kuin 5W30. Paikallinen huolto oli päässyt jossain koulutuksessaan tms. tillaisuudessa katsomaan avattuja moottoreita ja ero oli ollut selvä. Valmistajaa ei huolto pitänyt niin ratkaisevana, mutta Total Ineo First:iä tuntuvat itse vain nykyään käyttävän.

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 675
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: THP ja tehot hävisi
« Vastaus #184 : Lokakuu 18, 2018, 16:22:43 »
Tietyt vikakoodit vie imusarjan karstaisuuteen. 0W-30 jossa PSA:n B71 2312 luokitus. Meillä käytössä Mobil Super 3000 P 0w-30.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 429
  • Peukkuja: 18
  • Sukupuoli: Mies
  • ajossa: 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: THP ja tehot hävisi
« Vastaus #185 : Lokakuu 18, 2018, 17:10:12 »
Viron kilpailuetu sulaa hyvää vauhtia...  :)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa Citikka99

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 679
  • Peukkuja: 12
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III 2015 Premium sedan A
Vs: THP ja tehot hävisi
« Vastaus #186 : Lokakuu 18, 2018, 18:48:35 »
Lainaus
Vaikuttaako öljyjen vaihtoväli tai laatu/valmistaja asiaan.
Mikäli tarkoitat laadulla viskositeettia, niin se juuri vaikuttaa. Citroenin suositus on nykyään (ollut jo muutaman vuoden) 0W30, joka karstoittaa vähemmän kuin 5W30. Paikallinen huolto oli päässyt jossain koulutuksessaan tms. tillaisuudessa katsomaan avattuja moottoreita ja ero oli ollut selvä. Valmistajaa ei huolto pitänyt niin ratkaisevana, mutta Total Ineo First:iä tuntuvat itse vain nykyään käyttävän.

Jotkut merkit ovat vastaavista syistä ohjeistaneet käyttämään 0w20 viskoosin öljyä. Ajattelin, oisko puoskarilla vastaavaa tietoa PSA:n suunnalta.

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 675
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: THP ja tehot hävisi
« Vastaus #187 : Lokakuu 18, 2018, 21:24:04 »
0w-20 tulee vasta Euro 6.2 alkaen tästä syksystä 2018.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Poissa Mti

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 112
  • Peukkuja: 0
Vs: THP ja tehot hävisi
« Vastaus #188 : Marraskuu 30, 2018, 10:36:33 »
Karstaa ilmeisesti täälläkin jo kertynyt. Tehot hävisi Grandistä yllättäen, mutta mitään vikalmoitusta ei ensin tullut. Autolla pääsi kyllä satasta ja ylikin, mutta kiihtyvyys oli vanhan diesel-mersun luokkaa. Käyntiääni kuulosti normaalilta. Vasta reilun viikon kuluttua ilmestyi "Engine fault. Repair needed". Luin koodit: P1186, P2191. Kumpikin "Richness regulation" ja P2191 ainakin viittaa liian laihaan seokseen (en muista minkä lisäselityksen Diagbox antoi P1186:lle). Vikailmoituksen yhteydessä ei tapahtunut mitään muutosta koneen toiminnassa.

Nollasin vikakoodit, jonka jälkeen auto taas toimi (toiminut jo viikon verran) normaalisti -- tai siis ainakin samalla lailla kuin ennen tuota tehojen äkillistä katoamista. Auto siis oli ollut jossain "limp moodissa" viikon verran, ennen kuin päätti ilmoittaa siitä kuljettajalle. Sama auto on kyllä ennemmin mennyt limp-moodiin ihan vikailmoituksen kera, mutta silloin tehot ovat hävinneet kunnolla ja max. nopeus ollut jossain 80 km/h nurkilla.
C5 2.0i Exclusive Break AT -07, GC4P 1.6 THP156 BMP6 -12
ex:  C5 2.0i SX -02, Xantia 2.0i SX -94

Poissa ossi

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 21
  • Peukkuja: 0
Vs: THP ja tehot hävisi
« Vastaus #189 : Marraskuu 30, 2018, 10:44:48 »
Tämä karstoittuminen näyttää vaihtelevan suuresti eri yksilöiden välillä. Itsellä on nyt 143000 ajettu THP eikä imukanavien putsausta ole vielä tehty eikä ole ilmennyt mitään merkkejä putsaustarpeesta (kopkop). Muuten suurin osa THP-oireista on koettu (jakopää, kp-pumppu, venttiilikoppa uusittu kahdesti huohotusventtiilin jumiutumisen takia ja imusarja uusittiin aikoinaan takuuseen.

Poissa Mti

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 112
  • Peukkuja: 0
Vs: THP ja tehot hävisi
« Vastaus #190 : Marraskuu 30, 2018, 11:21:39 »
Tällä THP:llä on ajettu 160 tkm, eikä ennen tätä ollut karstoittumiseen viittaavia vikakoodeja. Tehon vähittäistä alenemista on tietysti vaikea huomata, mutta tässä tapauksessa katosi reilusti tehoja pienessä ajassa. Olikohan ECU vaan yhtäkkiä päättänyt laihentaa seosta, koska karstan vuoksi moottori ei saanut ilmaa kunnolla? Ihmeellistä kuitenkin tälläinen yhtäkkinen säätöarvojen muuttelu, kun karstoittuminen on kuitenkin hitaasti etenevä prosessi.

Muita vikakoodeja on kyllä riittänyt, mm. imusarjan jäätymisestä ja sytytyskatkoksista johtuvia. Jälkimmäisiä jo arvelin karstasta johtuviksi, mutta syy olikin sytytystulpissa -- kärkiväli kasvanut liian suureksi. THP syö sytytystylppia kuin leipää, joten ne kannattaa tsekata ennen kuin ryhtyy karstan poistoon.
C5 2.0i Exclusive Break AT -07, GC4P 1.6 THP156 BMP6 -12
ex:  C5 2.0i SX -02, Xantia 2.0i SX -94

Poissa Jarski

  • C5 -14
  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 142
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: THP ja tehot hävisi
« Vastaus #191 : Maaliskuu 14, 2019, 20:30:06 »
Nyt ajettu vajaat 69000 km.
Kuukausi sitten käytin auton vuosihuollossa. Toinen katsastus oli edessä. Yksi vika tullut vuoden aikana: konepellin tuulisalvan vaijeri poikki. Muuten auto kunnossa, mutta tuulisalpaa ei ollut heti varastossa. Sellainen tilaukseen. Ja turbon vesipumpun havaittiin huollossa vuotavan. Se uusittiin.

Huollon jälkeen lauantaina tuli moottorin virheilmoitus: Engine Fault. (Auton historian aikana ainoa virheilmoitus joka on tullut!) Ajoin heti maanantai-aamuna merkkihuoltoon. Kuulemma sellainen vika, ettei ole hyvä ajaa enempää: karstaa on tullut ja nakuttaa. Tarvitsee tehdä muovikuulapuhallus imukanaville. Kallis homma, johon tehdas kuitenkin osallistuu 25%. Työ tehtiin keskiviikkona ja siihen asti sain laina-auton.

Huollosta ei vielä annettu laskua, koska tuulihaka puuttui vieläkin. Mutta tuli iloinen tieto: Tehdas maksaa koko muovikuulapuhalluksen :) Muutoin olisi ollut noin 800 euron homma. Tuntuipa hyvältä, vaikka ei tuollaista hommaa olisi tämän verran ajettuun autoon oletettu tehtäväksi ollenkaan. Mutta netistä löytyy THP-moottorin ongelmista juttuja yllin kyllin. Kaikki ne ovat minullekin osuneet. Toistaiseksi ei jakopään remontti ja muovikuulapuhallus eivät ole aiheuttaneet ylimääräistä maksua. Mutta jatkossa ei tehdas varmaan osallistu mitenkään. Nyt autolla jo ikää viisi vuotta. Siitä huolimatta annan täydet pisteet huollon ja tehtaan toiminnalle!  Molemmat isot remontit on tehty takuuajan jälkeen veloituksetta. Ilman asiallisen huollon omatoimisuutta ja asiakaslähtöisyyttä ei näin varmaankaan olisi käynyt. Vaikka joskus olenkin merkkihuoltoa kalliina pitänyt, niin pysyn silti jatkossakin asiakkaana. Ja suosittelen muillekin.

Tuulisalpaa odoteltiin vielä pari viikkoa ja katsastuksen viimeinen päivä tuli vastaan. Tehtiin rautalankaviritys. Se vaikutti jopa toimivammalta kuin alkuperäinen. Katsastus moitteitta läpi. Kahden vuoden päästä seuraavan kerran.

Seuraavana arkipäivänä tuulihakakin tuli viimein. Laitettiin saman tien paikoilleen.

Ja lauantaina Leville.Hyvässä kyyydissä ja hyvässä seurassa.
C5 THP 156 Premium Tourer Automaatti

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 826
  • Peukkuja: 23
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: THP ja tehot hävisi
« Vastaus #192 : Maaliskuu 14, 2019, 20:48:40 »
Hyvä että hoituu! Huomaa sitten jos joskus meinaat vaihtaa merkkiä että karstoitus on yleinen ongelma suorasuihku-bensamoottoreissa. Ei valitetavasti edes auta niissä muutamassa missä on epäsuoraruiskutus rinnalla. Putsausta kaipaavat siis aika ajoin.

Poissa Jarski

  • C5 -14
  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 142
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: THP ja tehot hävisi
« Vastaus #193 : Maaliskuu 14, 2019, 20:56:04 »
Unohtui mainita, ettei mystisiä tehojen häviämisiä ole tullut kertaakaan jakopäärempan (43tkm) jälkeen. Hienosti moottori toiminut. Mutta ei ehkä ole ollut niin herkkä/terävä tuon jälkeen kuin vertaa miltä uutena tuntui.
C5 THP 156 Premium Tourer Automaatti