Kirjoittaja Aihe: C5 II - ABS-nopeusanturin vaihtaminen, etupyörä  (Luettu 1898 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 750
  • Peukkuja: 12
C5 II - ABS-nopeusanturin vaihtaminen, etupyörä
« : Maaliskuu 20, 2013, 17:38:40 »
Etupyörän ABS-anturin vaihtaminen on helpohko homma. Aikaa kannattaa varata reilun tunnin verran.

Tunkkaa auton kulma ylös ja irroita etupyörä. Käännä pyöräkotelon suojamuovit sivuun.

Irroita vanha anturi. Se on kiinni 6 mm:n pultilla.


Irroita vanhan anturin johto kiinnikkeistään ja liittimestä. Puhdista ruosteet ja muu paska anturin kiinnityskohdasta.

Kiinnitä uuden anturin johto paikalleen korvakkeisiin.


Asenna uusi anturi paikoilleen. Kiristä kiinnityspultti maltillisesti ja varmista, että anturi tulee varmasti samalla tavoin kuin vanhakin.


Vedä anturin johto pyöräkotelosta moottoritilan puolelle.


Anturin liitin löytyy rintapellistä joustintuen takaa.


Anturi ei ole rakenteeltaan ihan simppeli. Pannaan vielä pari röntgenkuvaa anturin sisälmyksistä.

Anturi päältä.


Anturi sivulta.
Can Clip (Renault, Dacia)
Lexia+PP (Citroen, Peugeot)
MultiEcuScan (Fiat, Lancia, Alfa)
AutoComPro (Kaikki merkit)
Vantaa

Poissa japa

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 328
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 II - ABS-nopeusanturin vaihtaminen, etupyörä
« Vastaus #1 : Tammikuu 07, 2019, 10:43:24 »
Helppo homma apukuskin puolelle, mutta kuskinpuolella näköjään vaatii BSM:n ja ECU:n irrotuksen, koska ABS-anturin liitin on niiden muovikotelon alla  :o


Pyöränlaakerin vaihto itsellä edessä, joten pitää valmiiksi varautua myös ABS-anturin vaihtoon. Onneksi tällä kertaa apukuskin puolelle.

Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 129
  • Peukkuja: 18
  • |C3P|C4|Xsara|
Vs: C5 II - ABS-nopeusanturin vaihtaminen, etupyörä
« Vastaus #2 : Tammikuu 07, 2019, 11:12:43 »
Pyöränlaakerin vaihto itsellä edessä, joten pitää valmiiksi varautua myös ABS-anturin vaihtoon. Onneksi tällä kertaa apukuskin puolelle.
Anturia todennäköisemmin siinä rytäkässä katkeaa se anturin pultti jos jotain on hajotakseen. Eli kannattaa varautua sen tyngän kaivamiseen olkakappaleesta ja hyvässä lykyssä kierteiden tekoon.

Jarrusatulan kannakkeen T55 pultit osaavat myös olla tiukassa. Muista puhdistaa ne hyvin ja lyödä avain kunnolla pohjaan.
-= C3 Picasso 1.6HDi 110 '09 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =-

Poissa japa

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 328
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 II - ABS-nopeusanturin vaihtaminen, etupyörä
« Vastaus #3 : Tammikuu 07, 2019, 14:15:28 »
Juu, ne T55  kantaiset pultit on kyllä hankalat. Viimeksi piti avata tuollaisella vastakierrehylsyllä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/804099/Irwin-Bolt-Grip-pultinirroitussarjan-lisahylsyt-38-5-osaa

Pitää koittaa lämmittää sitäkin anturin pultta, jos vaan voi. Jotenkin inhoan katkenneiden pulttien irrottelua ja kierteiden tekemistä ;)
Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 756
  • Peukkuja: 5
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 II - ABS-nopeusanturin vaihtaminen, etupyörä
« Vastaus #4 : Helmikuu 19, 2019, 18:56:02 »
Mm. T55:ssa on auttanut, kun vähän mirklaa päästä pyöristyksiä pois...

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 129
  • Peukkuja: 18
  • |C3P|C4|Xsara|
Vs: C5 II - ABS-nopeusanturin vaihtaminen, etupyörä
« Vastaus #5 : Helmikuu 19, 2019, 20:42:36 »
En nyt muista miten tossa on tilaa, mutta voisi esim. vinkalla painaa avainta pohjaan alkulöysäyksen aikana ettei nylppää. Tuo ealabin vinkki pyöristysten poistosta on myös hyvä.
-= C3 Picasso 1.6HDi 110 '09 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =-

Poissa japa

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 328
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 II - ABS-nopeusanturin vaihtaminen, etupyörä
« Vastaus #6 : Helmikuu 20, 2019, 09:00:42 »
Lämmittäminen on pultin kuin pultin irrotuksessa kaikkein paras apu. Induktiolämmittimellä kun tekee, niin ei ole vaaraa aiheuttaa muuta vahinkoa. Iskumeisseli voisi olla myös kova sana, mutta eipä sitä oikein noin ahtaassa tilassa saa käytettyä.
Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Poissa IJN

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 87
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 II - ABS-nopeusanturin vaihtaminen, etupyörä
« Vastaus #7 : Helmikuu 20, 2019, 16:14:29 »
Induktiolämmitintä ei kuitenkaan kannata tarjota ABS-anturin pultille, todennäköisesti anturista lähtee henki paljon ennen kuin pultti irtoaa..