Kirjoittaja Aihe: C5 II - ABS-nopeusanturin vaihtaminen, etupyörä  (Luettu 1587 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 748
  • Peukkuja: 12
C5 II - ABS-nopeusanturin vaihtaminen, etupyörä
« : Maaliskuu 20, 2013, 17:38:40 »
Etupyörän ABS-anturin vaihtaminen on helpohko homma. Aikaa kannattaa varata reilun tunnin verran.

Tunkkaa auton kulma ylös ja irroita etupyörä. Käännä pyöräkotelon suojamuovit sivuun.

Irroita vanha anturi. Se on kiinni 6 mm:n pultilla.


Irroita vanhan anturin johto kiinnikkeistään ja liittimestä. Puhdista ruosteet ja muu paska anturin kiinnityskohdasta.

Kiinnitä uuden anturin johto paikalleen korvakkeisiin.


Asenna uusi anturi paikoilleen. Kiristä kiinnityspultti maltillisesti ja varmista, että anturi tulee varmasti samalla tavoin kuin vanhakin.


Vedä anturin johto pyöräkotelosta moottoritilan puolelle.


Anturin liitin löytyy rintapellistä joustintuen takaa.


Anturi ei ole rakenteeltaan ihan simppeli. Pannaan vielä pari röntgenkuvaa anturin sisälmyksistä.

Anturi päältä.


Anturi sivulta.
Lexia
Peugeot Planet
MultiEcuScan (Fiat, Alfa, Lancia)
Vantaa

Poissa japa

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 319
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 II - ABS-nopeusanturin vaihtaminen, etupyörä
« Vastaus #1 : Tammikuu 07, 2019, 10:43:24 »
Helppo homma apukuskin puolelle, mutta kuskinpuolella näköjään vaatii BSM:n ja ECU:n irrotuksen, koska ABS-anturin liitin on niiden muovikotelon alla  :o


Pyöränlaakerin vaihto itsellä edessä, joten pitää valmiiksi varautua myös ABS-anturin vaihtoon. Onneksi tällä kertaa apukuskin puolelle.

Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 062
  • Peukkuja: 16
  • |C3P|C4|Xsara|
Vs: C5 II - ABS-nopeusanturin vaihtaminen, etupyörä
« Vastaus #2 : Tammikuu 07, 2019, 11:12:43 »
Pyöränlaakerin vaihto itsellä edessä, joten pitää valmiiksi varautua myös ABS-anturin vaihtoon. Onneksi tällä kertaa apukuskin puolelle.
Anturia todennäköisemmin siinä rytäkässä katkeaa se anturin pultti jos jotain on hajotakseen. Eli kannattaa varautua sen tyngän kaivamiseen olkakappaleesta ja hyvässä lykyssä kierteiden tekoon.

Jarrusatulan kannakkeen T55 pultit osaavat myös olla tiukassa. Muista puhdistaa ne hyvin ja lyödä avain kunnolla pohjaan.
-= C3 Picasso 1.6HDi 110 '09 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =-

Poissa japa

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 319
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 II - ABS-nopeusanturin vaihtaminen, etupyörä
« Vastaus #3 : Tammikuu 07, 2019, 14:15:28 »
Juu, ne T55  kantaiset pultit on kyllä hankalat. Viimeksi piti avata tuollaisella vastakierrehylsyllä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/804099/Irwin-Bolt-Grip-pultinirroitussarjan-lisahylsyt-38-5-osaa

Pitää koittaa lämmittää sitäkin anturin pultta, jos vaan voi. Jotenkin inhoan katkenneiden pulttien irrottelua ja kierteiden tekemistä ;)
Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90