Kirjoittaja Aihe: C5 II - Käsijarru  (Luettu 2425 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jari

  • Vieras
C5 II - Käsijarru
« : Kesäkuu 25, 2012, 22:02:32 »
Johan meinas olla hankala kirjautua. Juhannuksen jälkeen unohtuu jo salasanatkin... ???  :)

Mutta, C5/2005 eli 2koppasessa käsijarru jumissa, siis se vipu, joka menee satulan päästä sisään ja johon vaijerin pää tulee. Liuottelin sitä vivun päästä jousen alta, mutta pitää purkaa, mutta miten?
Onko helpointa pumpata mäntä ulos ja sitäkautta päästä sisuksiin käsiksi? Sen vivun vieressä, johon vaijerin pää lumpsautetaan, oli yksi melkein 13mm mutteri satulassa, mutta ihan ranskalaisen näköinen; 5 kulmainen...Mikähän se sitten on? Arvelin, että onko jonkinlainen lukkopultti käsijarruvivulle?

- Jari -
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 26, 2012, 12:11:15 kirjoittanut PicassoHDI »

Poissa pimpelipompeli

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 640
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II - Käsijarru
« Vastaus #1 : Kesäkuu 26, 2012, 12:10:00 »
Älä ainakaan pumppaa sitä mäntää ulos polkimella, todella hankala saada takaisin paikalleen! Yhden hajonneen satulan männän otin irti, mutta mielestäni sitäkautta ei pääse käsiksi käsijarrumekanismiin. Liuottamasi vivun päässä oleva torx on ainoastaan vivun kiinnitykseen, sitä 5 kulmaista en muistaakseni ole purkanut.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 286
  • Peukkuja: 24
Vs: C5 II - Käsijarru
« Vastaus #2 : Kesäkuu 26, 2012, 15:00:12 »
Älä ainakaan pumppaa sitä mäntää ulos polkimella, todella hankala saada takaisin paikalleen!

Minä pumppasin männän ulos tiivisteiden vaihtoa varten. En muista että takaisinlaitto olisi ollut mikään ongelma. Sitä en osaa sanoa onko männän poistaminen välttämtöntä mekanismiin pääsemiseksi.

Poissa pimpelipompeli

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 640
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II - Käsijarru
« Vastaus #3 : Kesäkuu 26, 2012, 16:20:48 »
Älä ainakaan pumppaa sitä mäntää ulos polkimella, todella hankala saada takaisin paikalleen!

Minä pumppasin männän ulos tiivisteiden vaihtoa varten. En muista että takaisinlaitto olisi ollut mikään ongelma. Sitä en osaa sanoa onko männän poistaminen välttämtöntä mekanismiin pääsemiseksi.

Omassa tapauksessa mäntä ei halunnut lähteä vetämään kierteelle ja kierreosa pyöri tyhjää satulan sisällä, eikä sitä saanut oikein pidettyä paikallaan. Näin siin 2.2hdi:n satulan kanssa. En tosin tutkinut sen enempää vaan heitin roskiin, kun käsijarrumekanismi oli täysin pilalla.

jari

  • Vieras
Vs: C5 II - Käsijarru
« Vastaus #4 : Kesäkuu 26, 2012, 18:57:34 »
Juu, sen pikkutorxin huomasin ja ruuvi aukesi ihan iisisti, mutta vipuhan sillä on kiinni akselin päässä, kuten jo mainittiin.
Eihän tuossa ole oikein vaihtoehtoja. Joko se oudompi ruuvi pitää avata tai sitten männän kautta sisälle??

Poissa agentti86

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 45
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II - Käsijarru
« Vastaus #5 : Kesäkuu 27, 2012, 09:35:14 »
Pyöritä mäntä ulos. Satulassa on nuoli niin pyöritä vastaiseen suuntaan sitä nuolta ja mäntä tulee pois. 40:nen torx käsijarruvivun päästä auki ja se vipu lähtee pois. Sitten hankalin vaihe eli se 5 kanttinen pultti pitää saada pois. Kun nämä on tehty niin se käsijarru sydeemi lähtee hieman vasaralla naputtamalla männän suuntaan pois. Hio kaikki ruosteet pois laita kunnollista vaseliinia sinne. Sellaista mikä kestää vettä. Ja asennusvaiheessa tulee huomata että käsijarru sydeemissä on kolo vain yhdessä kohtaa sille 5 kulmaiselle pultille. Sitten mäntä taasen pyöritetään paikoilleen ja homma on siinä

jari

  • Vieras
Vs: C5 II - Käsijarru
« Vastaus #6 : Kesäkuu 27, 2012, 21:13:09 »
Siis nimenomaan pyöritetäänkö mäntä ulos, ei pumpata polkimella?


Yontimoc5

  • Vieras
Vs: C5 II - Käsijarru
« Vastaus #7 : Kesäkuu 28, 2012, 17:01:57 »
Tervehdys

Tilasin englannista (ebay) viisikulmasen hylsyn (n.20 £)jolla saadaan satula puretuksi. Akselin reikä on todella tiukalla sovitteella tehty, joten vähänenkin ruosteen määrä akselissa jumittaa akselin, sekä jättää käsijarrun päälle. Akselin reijän olen varovasti "kalvanut" säädettävällä kalvaimella "satasen isommaksi". Lopuksi hionut akselista ruosteet pois santapaperilla, sekä kasannut jarrurasvaa käyttäen.