Kirjoittaja Aihe: Akun irroitus ja uudelleen kytkentä  (Luettu 35761 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PicassoHDI

  • Vieras
Akun irroitus ja uudelleen kytkentä
« : Elokuu 19, 2009, 15:54:25 »
Oikea menettely - akun irroitus ja uudelleen kytkentä

Älä koskaan vie akun lähelle avotulta tai kipinöitä, sillä ne voivat aiheuttaa akkuräjähdyksen. Akku sisältää laimennettua rikkihappoa, joka on voimakkaasti syövyttävää. Suojaa silmät ja kasvot aina, kun työskentelet akun lähellä. Jos happoa pääsee iholle, huuhtele kohtaa välittömästi runsaalla vedellä.

Toimenpiteet akun irrottamiseksi (3 minuutin sääntö).

Mikäli ajoneuvon akku on irrotettava, sammuta kaikki laitteet, sisävalot, radio, jne. sulje ovet jättäen kuljettajan ikkunan auki. Katkaise sytytysvirta ja poista avain sekä kaikki diagnisointilaitteet.

Odota täydet 3 minuuttia ennen kuin irrotat akun.

BSI:n pitää päästä SLEEP (=uni) moodiin eli power save moodiin. Älä koske tänä aikana mihinkään. Muista, että konepellin avaaminen herättää BSI:n mikäli autossa on hälyytysjärjestelmä.

Jos akku on konepellin alla, avaa konepelti ensiksi ja jätä se auki. C8:ssa akku voidaan irrottaa kuljettajan ikkunan kautta, irrota lattian peite ensin. (huom. Kuvat ovat pelkääjän penkin alla.) Irrota aina kaikki diagnostiikkalaitteet äläkä koske toisten ajoneuvojen laitteisiinkaan tuona 3 minuutin jakson aikana.

- Irroita akun johdot. Anna olla kun piuhojen irti 45min ajan.

Akun uudelleen kytkeminen

Jos ei tuotekohtaisissa ohjeissa muuta mainita, on BSI:n herättämiseksi aina noudatettava pehmeää buuttausta, jotta varmistutaan siitä ettei BSI korruptoi omaa ohjelmistoaan. Varmistu, että akun irroitus on tapahtunut oikein ja kuljettajan ikkuna on auki.

1. Kytke akku. ÄLÄ AVAA MITÄÄN OVEA.
2. Odota 10 sekuntia
3. Kytke ajovalot päälle sivuikkunasta (kuulet bong-äänen)
4. Kytke virta päälle mutta älä käynnistä autoa. Auton elektroniset järjestelmät tarvitsevat tämän ajan perusasetustensa
palauttamiseen. Odota pari minuuttia ja käynnistä auto.
5. Säädä monitoiminäytön asetukset (päivämäärä, kelloaika, kieli, välimatkan ja lämpötilan yksiköt).
6. Jos autossa kattoluukku, niin Kattoluukun turvalaite pitä sopeuttaa.
7. Sopeuta kaikki ikkunalasien turvalaitteet (sulkemisenesto) ja jaksotoiminen säätö.(ikkuna ala-asentoon ja pätkittäin ylös) sitten alas ja ylös.

HUOM: Jos mikä tahansa BSI:n ohjaama toiminne, kuten sisävalo, kytketään päälle BSI:n sisäisen toiminnan aikana, saattaa BSI rikkoa konfikuraation ja ohjelmistonsa.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 20, 2009, 16:07:58 kirjoittanut PicassoHDI »

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 199
  • Peukkuja: 23
Akun irroitus ja uudelleen kytkentä
« Vastaus #1 : Elokuu 19, 2009, 16:36:38 »
Seikkaperäinen ohje, mutta mitä kaikkia autoja tuo koskee?

« Viimeksi muokattu: Elokuu 19, 2009, 16:50:01 kirjoittanut PicassoHDI »

PicassoHDI

  • Vieras
Akun irroitus ja uudelleen kytkentä
« Vastaus #2 : Elokuu 19, 2009, 16:43:16 »
Seikkaperäinen ohje, mutta mitä kaikkia autoja tuo koskee?

Koskee väyläsähköautoja.

Näissä on ollut aina bsi:
Citroën Xsara RPO 8473 (valmistuspvm. 20.1.2000) ja uudemmat.
Citroën Xsara Picasso
Citroën C2, C3, C4, C5, C6, C8
Citroën Berlingo = Peugeot Partner M49 alk. dam 8610 (ilmeisesti vm.1999 ja uudemmat).
Citroën Berlingo = Peugeot Partner M59

Näissä ei ole BSI:tä:
Citroën C1
Citroën Xsara vm.1997-1999
Citroën Xantia, Xantia II:sta
Citroën Evasion = Peugeot 806
Citroën Berlingo = Peugeot Partner M49 dam 8609 Mukaan lukien

Citroën Jumper I = Boxer I
Citroën Jumper II = Boxer II
Citroën Jumper III = Boxer III

Edit: Täsmensin Xsaran ja Xantian tietoja //KariM
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 02, 2011, 18:49:52 kirjoittanut KariM »

Poissa abel

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 171
  • Peukkuja: 0
Vs: Akun irroitus ja uudelleen kytkentä
« Vastaus #3 : Elokuu 15, 2011, 08:10:03 »
Aijon laittaa autooni koukun. Ohjeissa sanotaan, että akun miinus tulee toimenpiteen ajan olla irroitettuna. Onko merkitystä lisäänkö koukkua 3 päivää vai kolme tuntia? Eli mitä c vitoseni tuumaa, jos akku on kauan irti?

Poissa Esben

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 434
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • C4 2.0 VTR Coupe, Peugeot Expert 1,9d.
Vs: Akun irroitus ja uudelleen kytkentä
« Vastaus #4 : Elokuu 21, 2011, 23:18:30 »
No minä kyllä luin nuo ohjeet vasta jälkikäteen kun laittelin vetokoukun sähköjä, eli en kyllä noitten ohjeitten mukaan tiennyt toimia , miinus navan raapaisin irti ja sähköpistikkeiden roplaamisen jälkeen panin kiinni.
Kyllä kaikki lähti pelaamaan ihan ok? avasin oven ja suoraan starttasin ja hyvin pelitti enkä ole mitään ongelmia havainnut?

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 351
  • Peukkuja: 16
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: Akun irroitus ja uudelleen kytkentä
« Vastaus #5 : Elokuu 22, 2011, 00:19:31 »
Nopeusmittarin neula nytkähtää = BSI SLEEP ?
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 199
  • Peukkuja: 23
Vs: Akun irroitus ja uudelleen kytkentä
« Vastaus #6 : Elokuu 22, 2011, 11:34:36 »
Itse olen C5:ssä pitänyt sleepin merkkinä sitä kun matkamittari sammuu.

Ohjeiden noudattamattajättämisestä ei välttämättä seuraa vahinkoja, mutta noudattamisella niiltä voi todennäköisemmin välttyä.

Poissa kka

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 155
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia break 1.8-00,306 gti-00,307 hb-07,505-88
Vs: Akun irroitus ja uudelleen kytkentä
« Vastaus #7 : Elokuu 22, 2011, 15:37:49 »
Mulla on Xsara valmistettu 8/2000 eikä siinä ole bsi:tä, tulisiko vasta uudempaan korimalliin 2001?

Poissa Esben

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 434
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • C4 2.0 VTR Coupe, Peugeot Expert 1,9d.
Vs: Akun irroitus ja uudelleen kytkentä
« Vastaus #8 : Elokuu 22, 2011, 20:56:40 »
No joo, lukeehan ohjekirjassakin näköjään jotain:

Moottorin käynnistäminen, kun akku on ollut irroitettuna
-Kytke päävirta virta-avainta kiertämällä
-Odota noin 10 sekuntia, ennen kuin kierrät avaimen edelleen käynnistysasentoon. Auton elektroniset
järjestelmät tarvitsevat tämän ajan perusasetustensa palauttamiseen. Syötä tarvittaessa radiokoodi.

Siinä se mitä ohjekirja sanoo Xsarassa, no hyvä ettei menny mikään sekaisin kun irroittelin ja kiinnittelin akkua.


Poissa Ranex

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 33
  • Peukkuja: 0
  • CIII
Vs: Akun irroitus ja uudelleen kytkentä
« Vastaus #9 : Lokakuu 31, 2011, 20:51:33 »
Mitä jos kytkee rinnalle toisen akun vaihdon ajaksi, ettei jännitteet katoa lainkaan.

Poissa Aimo Käikäle

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 347
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • Berlingo 1.6hdi 2016, Peugeot 208 1.2 2016
Vs: Akun irroitus ja uudelleen kytkentä
« Vastaus #10 : Lokakuu 31, 2011, 21:02:24 »
Kiitos ohjeesta edessä on yksi homma Jumpperiin jossa pitää akku irroittaa, nimittäin hitsaus
Berlingo 1.6hdi 2016, Peugeot 208 1.2 2016

Poissa INikki

  • C5 HDI
  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 300
  • Peukkuja: 1
Vs: Akun irroitus ja uudelleen kytkentä
« Vastaus #11 : Lokakuu 31, 2011, 22:10:49 »
Kiitos ohjeesta edessä on yksi homma Jumpperiin jossa pitää akku irroittaa, nimittäin hitsaus
Miksi akku pitää irroittaa hitsauksessa?

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 351
  • Peukkuja: 16
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: Akun irroitus ja uudelleen kytkentä
« Vastaus #12 : Lokakuu 31, 2011, 23:07:57 »
Mitä jos kytkee rinnalle toisen akun vaihdon ajaksi, ettei jännitteet katoa lainkaan.

Xantiassa piti näin toimia (tai syötin akku-laturilla virtaa), kun vaihdoin uuden akun. Lakkaa muuten radio pelaamasta, jos ei ole koodia tallessa.

Lainaus
Miksi akku pitää irroittaa hitsauksessa?

Ei tartte akkua irrottaa, kenkä (-) riittää... :P
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa apaija

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 195
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Akun irroitus ja uudelleen kytkentä
« Vastaus #13 : Joulukuu 13, 2012, 17:25:53 »
Kiitos ohjeesta edessä on yksi homma Jumpperiin jossa pitää akku irroittaa, nimittäin hitsaus
Miksi akku pitää irroittaa hitsauksessa?
Hitsauksessa kulkee isoja virtoja ja tästä johtuen myös jännitteet ovat isoja, ei ihmisen vaan autoelektroniikan kannalta. Muistelisin että laturin diodit kestävät noin 32V väärinpäin jännitettä ja sitten räpsähtävät oikosulkuun. Akku on vaihtosähkön kannalta oikosulku eli jos tapahtuu hitsauksessa nopea muutos, vaikka noin niinkuin hitsaus alkaa ja hitsaus loppuu, niin saattaa tulla suuria jännite-eroja ja se pääsee akun kautta elektroniikalla. Käsittääkseni juuri laturi on suurimmassa vaaravyöhykkeessä tuon huonon jännitekeston takia.

Ari
C5 Hdi break aut

Poissa wekkuli31

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 50
  • Peukkuja: 0
Vs: Akun irroitus ja uudelleen kytkentä
« Vastaus #14 : Helmikuu 18, 2015, 11:30:46 »
C8:ssa akku voidaan irrottaa kuljettajan ikkunan kautta

No eihän se ehkä mahdotonta suorastaan ole, mutta sanoisin että pics or didn't happen.

Poissa vibes

  • Rakojen herra
  • Global Moderator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 744
  • Peukkuja: 8
  • Sukupuoli: Mies
  • Joskus oli C5 3.0 Exclusive A '05
Vs: Akun irroitus ja uudelleen kytkentä
« Vastaus #15 : Kesäkuu 08, 2015, 06:29:07 »
Oli tuossa akku irti kun noita ajovalopolttimoita vaihdoin ja ihan mielenkiinnosta kysyn että nollaako tuo virrattomuus jotain jostain? Kun tuntui eilen ajellessa kärry jotenkin erilaiselta.
"Amatööri rakensi Arkin, ammattilaiset Titanicin"

"Vaikeneminen on kultaa, ilmastointiteippi hopeaa."

Poissa tarttis

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 305
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Akun irroitus ja uudelleen kytkentä
« Vastaus #16 : Lokakuu 16, 2015, 08:10:14 »
Voiko akkulaturia käyttää varavirtalähteenä akun vaihdossa?
En ole puolesta enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin.

Citroen C5 2007
2.0 HDi 136 Exclusive Berline 5d A

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 512
  • Peukkuja: 15
Vs: Akun irroitus ja uudelleen kytkentä
« Vastaus #17 : Lokakuu 16, 2015, 08:29:27 »
Voiko akkulaturia käyttää varavirtalähteenä akun vaihdossa?
Minä en käyttäisi, perinteiset tuottaa ilman kuormaa sykkivää tasajännitettä jossa huippuarvot käy korkealla. (autoelektroniikan pitäisi olla hyvin suojattua, mutta.... Olen joskus polttanut 12 V tuulettimien elektroniikan kun kokeilin akkulaturilla) Uudenaikaiset laturit ei taas tuota välttämättä mitään jännitettä ilman että on akussa kiinni.

Onko radion koodi hukassa vai ihan varoiksi vain varavirta?

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 351
  • Peukkuja: 16
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: Akun irroitus ja uudelleen kytkentä
« Vastaus #18 : Lokakuu 16, 2015, 08:56:42 »
Xantiaan syötin virtaa ihan tavallisella akkulaturilla, kun vaihdoin akun. Radion koodi oli teillä tietämättömillä.
407:aan vaihdoin juuri uuden akun ja syötin virtaa Exiden älylaturilla, jossa on erillinen "virtalähde-tila".
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa tarttis

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 305
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Akun irroitus ja uudelleen kytkentä
« Vastaus #19 : Lokakuu 16, 2015, 09:22:28 »
Voiko akkulaturia käyttää varavirtalähteenä akun vaihdossa?
Minä en käyttäisi, perinteiset tuottaa ilman kuormaa sykkivää tasajännitettä jossa huippuarvot käy korkealla. (autoelektroniikan pitäisi olla hyvin suojattua, mutta.... Olen joskus polttanut 12 V tuulettimien elektroniikan kun kokeilin akkulaturilla) Uudenaikaiset laturit ei taas tuota välttämättä mitään jännitettä ilman että on akussa kiinni.

Onko radion koodi hukassa vai ihan varoiksi vain varavirta?

Ihan vain varoiksi, ja laturi on Defan ylläpitolaturi.
En ole puolesta enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin.

Citroen C5 2007
2.0 HDi 136 Exclusive Berline 5d A

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 512
  • Peukkuja: 15
Vs: Akun irroitus ja uudelleen kytkentä
« Vastaus #20 : Lokakuu 16, 2015, 11:00:45 »
Melko suurella todennäköisyydellä tuo on älylaturi, joka ei pidä aina tasaista jännitettä, vaan tutkii onko akku kiinni ja syöttää hieman akun sen hetkisen lataustilanteen mukaan joko maksimivirtaa tai ylläpitolatauksessa erilaisia pulsseja (mutta ei mitään kokemusta Defan laturista tai tietoa mitä se tekee kun akun irroittaa)?

Vanhemmassa korimallissa oli ainakin taempi keskikonsolin tupakansytytintöpseli "aina" päällä, eli sen kautta voisi syöttää väärään suuntaan vaikka toisesta akusta/autosta virtaa. (toki siinäkin on vaara polttaa sulake, jos akkujen lataustilanne on kovin erilainen ja liian tukeva kaapeli. Minulla olisi sellainen starttiapulaite, jossa on myös tupakansytytin ulostulo ja mukana tuli kaapeli jossa on molemmissa päissä tupakansytytinpistoke - mutta eipä ole tullut sitäkään käytettyä akun irroituksessa)

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 838
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Akun irroitus ja uudelleen kytkentä
« Vastaus #21 : Lokakuu 16, 2015, 11:24:49 »
Vaatiiko tuollaisen "Microhybridin"  e-HDi C4 akun vaihto jotain erityistä?

Muistan jostain lukeneeni, että tarvitsee suurta ymmärrystä ja taitoa. En tiedä onko minulla kumpaakaan.
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56

Poissa nore

  • Viestejä: 3
  • Peukkuja: 0
Vs: Akun irroitus ja uudelleen kytkentä
« Vastaus #22 : Maaliskuu 13, 2016, 16:54:28 »
Olis -08 c4 grand Picasso.Siinä ei kuulu mitään bong ääntä kun laittaa valot päälle.On meinaan keskuslukko sekasin ja ajattelin buuttauksen auttavan.Akku vaihdettu.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 199
  • Peukkuja: 23
Vs: Akun irroitus ja uudelleen kytkentä
« Vastaus #23 : Maaliskuu 13, 2016, 19:04:23 »
Ei huolta, ei kuulu minun C5:ssäkään.

Poissa kis

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 68
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Akun irroitus ja uudelleen kytkentä
« Vastaus #24 : Kesäkuu 30, 2016, 15:19:10 »
Onkohan ollut tuuria kun mitään ei ole seonnut. On tarvinnut jokunen kerta tässä ottaa akun kaapelit irti ja kytkeä ja vasta nyt luin tämän... ???
Liki kaikkea kokeiltu....paitsi heikkoja jäitä ja anoppia :D