Kirjoittaja Aihe: Xantia - Käytettyä ostamassa  (Luettu 51523 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mjk47830

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 316
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #100 : Lokakuu 10, 2009, 11:40:33 »
Eipä Xantiat ainakaan ruostu, sen voin sanoa. Olivat 90-luvullakin ruostumattomuustilastojen kärkipäässä. :)
Xantia 2,0i 16V -98 Berline Automaagi

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 085
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #101 : Lokakuu 10, 2009, 12:33:49 »
Breakit ruostuu takaoven kynnyksen saumasta, ei tosin kaikista, itselläkin vain toinen puoli ???

Jossain 1,9TD koneissa oli kiertokankivikoja ja jos lähtee huonosti käyntiin vikaa kannattaa etsiä ensimmäisenä venttiilien säädöistä.

Poissa powerage

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 910
  • Peukkuja: 2
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #102 : Lokakuu 10, 2009, 20:44:37 »
Breakit ruostuu takaoven kynnyksen saumasta, ei tosin kaikista, itselläkin vain toinen puoli ???



Samoin Berlinetkin :'(
C5 II 2.0 16V Berline man. -04
C5  I 2.0 16V SX Berline man. -01

ex Xantia 1.8 16V man. -99

w. wirtanen

  • Vieras
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #103 : Huhtikuu 09, 2010, 19:37:48 »
Hankin tuossa viime viikolla itselleni ensimmäisen oman auton. Kyseessä on Xantia 1.8i Onyx -95. 275000km. Auto oli aika edullinen, joten pientä laittamistahan siinä on...

Auton ollessa käynnissä moottorista kuuluu tasaisin väliajoin naksaus. Myyjän mukaan naksaus kuuluu hydraulipumpusta tms.. Haluaisin tietää, että onko naksaus ylimääräinen ääni vai pitääkö sen kuuluakkin?


Kävin katsomassa keltaisessa pörssissä ilmoitettua Xantiaa, jossa kuului naksaus aina kun painoi jarrupoljinta. Onkos tuo normaalia? (ABSin merkkivalokin näkyi palavan) Moottorista kuului naksutusta muutaman sekunnin välein.

« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 09, 2010, 20:02:10 kirjoittanut w. wirtanen »

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 085
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #104 : Huhtikuu 09, 2010, 22:23:00 »
Hankin tuossa viime viikolla itselleni ensimmäisen oman auton. Kyseessä on Xantia 1.8i Onyx -95. 275000km. Auto oli aika edullinen, joten pientä laittamistahan siinä on...

Auton ollessa käynnissä moottorista kuuluu tasaisin väliajoin naksaus. Myyjän mukaan naksaus kuuluu hydraulipumpusta tms.. Haluaisin tietää, että onko naksaus ylimääräinen ääni vai pitääkö sen kuuluakkin?


Kävin katsomassa keltaisessa pörssissä ilmoitettua Xantiaa, jossa kuului naksaus aina kun painoi jarrupoljinta. Onkos tuo normaalia? (ABSin merkkivalokin näkyi palavan) Moottorista kuului naksutusta muutaman sekunnin välein.

Päävaraajapallo todennäköisesti vaihtokunnossa (~40€) jos se on pumppu joka siellä naksuu.

w. wirtanen

  • Vieras
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #105 : Huhtikuu 17, 2010, 17:18:47 »
Hankin tuossa viime viikolla itselleni ensimmäisen oman auton. Kyseessä on Xantia 1.8i Onyx -95. 275000km. Auto oli aika edullinen, joten pientä laittamistahan siinä on...

Auton ollessa käynnissä moottorista kuuluu tasaisin väliajoin naksaus. Myyjän mukaan naksaus kuuluu hydraulipumpusta tms.. Haluaisin tietää, että onko naksaus ylimääräinen ääni vai pitääkö sen kuuluakkin?


Kävin katsomassa keltaisessa pörssissä ilmoitettua Xantiaa, jossa kuului naksaus aina kun painoi jarrupoljinta. Onkos tuo normaalia? (ABSin merkkivalokin näkyi palavan) Moottorista kuului naksutusta muutaman sekunnin välein.

Päävaraajapallo todennäköisesti vaihtokunnossa (~40€) jos se on pumppu joka siellä naksuu.

Entäs jos kuuluu jatkuvaa ääntä kun kääntää rattia? Onko normaalia Xantiassa? Siinähän on ohjaustehostinkin samassa hydrauliikkasysteemissä.

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 085
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #106 : Huhtikuu 17, 2010, 21:17:43 »
Entäs jos kuuluu jatkuvaa ääntä kun kääntää rattia? Onko normaalia Xantiassa? Siinähän on ohjaustehostinkin samassa hydrauliikkasysteemissä.

Jos kääntää ihan linkkuun niin taitaa olla normaalia, yleensäkin kaikenlaiset pärinät ja purinat jos vetelee jousitusta ylösalas on ihan ominaisuuksia.

Poissa Ralle

  • Tää tullee tähän, ainakin luulen niin...
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 543
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
  • Citroenit vallanneet pihan vuodesta 2002
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #107 : Huhtikuu 18, 2010, 00:35:10 »
Breakit ruostuu takaoven kynnyksen saumasta, ei tosin kaikista, itselläkin vain toinen puoli ???

Taitaa myös olla toi takapuskurin kiinnitys kohta sivulla joka ajan kanssa menee läpi pintapellistä. muutaman näitä nähnyt :-\

juvelo

  • Vieras
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #108 : Toukokuu 01, 2010, 12:31:35 »
Breakit ruostuu takaoven kynnyksen saumasta, ei tosin kaikista, itselläkin vain toinen puoli ???

Taitaa myös olla toi takapuskurin kiinnitys kohta sivulla joka ajan kanssa menee läpi pintapellistä. muutaman näitä nähnyt :-\

Pitää paikkansa. Ostettiin avokille maaliskuussa -94 "santtu" 1.8 8v, jossa ko. ruostumisvika ilmeni kuskin puoleisessa takalokasuojassa (hitsattavaa aluetta n. 25 cm x 10 cm). Takapyörän pyöräkotelossa on kaksi aukkoa, joihin tulee muoviset suojuskappaleet (Vehon hinta n. 4 €/kpl). Suojuskappaleet puuttuivat, eikä koteloa ollut kuran määrästä päätellen putsattu aukkojen kautta vähään aikaan, jos koskaan. Painepesussa sitten lähti lokasuojasta maalit em. alueelta ja peltikin oli sen jälkeen lähes käsin kuorittavissa pois. Kynnyskotelo on kovaa, sillä ruostesuojaus siellä on kunnossa. Etumaisen kotelon aukon kautta kura ja suolavesi pääsee kynnyskoteloon, jos suoja puuttuu. Suojakappaleet ovat erikokoiset, takimmainen aukko on isompi.

Muuten auto pelittää mainiosti, vaikka mittarissa onkin jo 478 000 km. Vänkärin puolelta edestä kuuluva kolahtelu kuopissa johtunee ilmeisesti väljästä koiranluusta tai kynkän puslista. Alapallonivel tuntus olevan kunnossa. Myös kaikki kumit on ehjiä (pallonivel, vetarit ja hammastanko). Jousitus pelittää myös hyvin. Etupää on hivenen keinuvampi ja löysempi verrattuna omaani samanvuotiseen kaksilitraiseen. Auto on suuntavakaa ajettavuudeltaan, eikä vetele mihinkään suuntaan. Varaajapallo mennee uusiks jossain vaiheessa pumpun naksunasta päätellen, naksuntaväli n. 20 - 25 s. Jousisylinterien yläpäiden kumien vulkanointi alkaa myös tulla tiensä päähän (kumit irroneet pellistä yhdeltä sivulta molemmilta puolilta, pellit on ehjät). Alkuperäisen bensapumpun vaihdoin yli puolta vähemmän ajettuun ja taas toimii moitteettomasti. Kone ei syö öljyä ja käynti on huomattavasti hiljaisempi ja pehmeämpi kuin kaksilitraiseni koneen käyntiääni.

Kaiken kaikkiaan ollaan tyytyväisiä 300 euroa maksaneeseen "santtuun".

Poissa Igor

  • Supercharged
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 783
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
  • Supercharged
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #109 : Toukokuu 04, 2010, 13:41:51 »
Jousisylinterien yläpäiden kumien vulkanointi alkaa myös tulla tiensä päähän (kumit irroneet pellistä yhdeltä sivulta molemmilta puolilta, pellit on ehjät).

Kannattanee laittaa kuntoon ettei käy näin:



Tulee konepeltiin ikävä vekki...  ::)
Cooper S JCW++ 2006, aikaisemmin Saxo, Xsara ja pari V6 Activaa...

kasanteri

  • Vieras
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #110 : Toukokuu 04, 2010, 21:04:14 »
Vänkärin puolelta edestä kuuluva kolahtelu kuopissa johtunee ilmeisesti väljästä koiranluusta tai kynkän puslista. Alapallonivel tuntus olevan kunnossa. Myös kaikki kumit on ehjiä (pallonivel, vetarit ja hammastanko).

Hmm, itse olen myös huomannut vänkärin puolelta edestä kuuluvan kolahtelua, mutta tänään käytin auton huollossa ja käskin vilkaista tota etupäätä, mutta kaveri oli käynyt kaikki mahdolliset nivelet läpi, mutta mistään ei ollut löysiä löytänyt...??

laspa

  • Vieras
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #111 : Toukokuu 11, 2010, 21:23:09 »
Oisinko ihan hullu jos, iso jos, vaihtaisn ZX:n Xantiaan..

On ollu tässä tarkoitus kesän mittaan vaihtaa autoa, suunnitelmissa melkein-vääränmerkkinen, esim pösö 406. Nyt tuli yllättäen tarjouksena Xantia vm 94, siisti ku sikapienenä, kaksilla hyvillä rattailla, ajettu 130tkm (ihan oikeasti). Myyjällä ei ollu vielä tarkempaa tietoa ko autosta, kun oli ite saanu sen justii (ystäväni on tämä myyjä). Auto olis eka vai toka omistajalta, kuitenki ollu samalla paikkakunnalla elämänsä, täys huoltokirja löyty jne. Katsastettukin justiinsa. Ei ainakaa suorilta tyrmänny vm 96 +400tkm ajettua ZX 1.9TD pakuani vaihossa.. Mitä hintaa veikkaisitte kummallekin autolle sekä väleille?
Kiitos etukäteen, itte en noista tiä oikkee.. vai oisko parempi että kuitenki vaihan johonki 406-vectra-laguna-linjalle..?

ps. kesän mittaan saattaisi irrota pihasta Hieno ZX, viiden hengen pakettiauto, jonka historia on 100% varma. Vuodesta -99 ja kilsoista 80tkm alkaen ollu isällä ja vuodesta 2005 ja kilsoista 300tkm alkaen ollut minulla.. Saako sitä myytyä säälliseen hintaan?

juvelo

  • Vieras
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #112 : Toukokuu 26, 2010, 19:48:58 »
Vänkärin puolelta edestä kuuluva kolahtelu kuopissa johtunee ilmeisesti väljästä koiranluusta tai kynkän puslista. Alapallonivel tuntus olevan kunnossa. Myös kaikki kumit on ehjiä (pallonivel, vetarit ja hammastanko).

Hmm, itse olen myös huomannut vänkärin puolelta edestä kuuluvan kolahtelua, mutta tänään käytin auton huollossa ja käskin vilkaista tota etupäätä, mutta kaveri oli käynyt kaikki mahdolliset nivelet läpi, mutta mistään ei ollut löysiä löytänyt...??

Vänkärin puoleinen  kolina lakkasi, kun  vaihdoin pystytangon (koiranluu). Rälläkällä piti irrottaa vanha niin ala- kuin yläpääkin. Vanha pystytanko oli hitsattu yläpäästään jousitolpan kiinnikkeeseen.  En oo ennen moista viritystä nähny.
Samalla tuli myös hitsattua lokasuojan reikä umpeen. Vielä pitäs vähän hioa, kitata ja maalata.

citroen-motorsport

  • Vieras
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #113 : Heinäkuu 31, 2010, 16:28:08 »
Terve! Olen kiinnostunut Xantiasta farmari-mallisena. Mitä kaikkea kannattaa tarkistaa autoa ostettaessa ja mitä tyyppivikoja noissa on? Minkälaisia ajomääriä kyseinen auto kestää hyvällä huollolla? Bensakoneinen olisi lähinnä hakusessa ja ilmastointilaite pakollinen. Diesel ei kuitenkaan poissuljettu vaihtoehto... Onko citikoiden ilmastointilaite toimiva varuste vai onko niissä ollut ongelmia? Kumpi moottori kannattaa valita, 1.8 16V vai 2.0 16V ? Mikä on jakohihnan vaihtoväli ja onko kallis vaihdattaa liikkeessä? Onko joku tietty vuosimalli jota kannattaa etsiä?

Poissa Citikka99

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 662
  • Peukkuja: 11
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III 2015 Premium sedan A
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #114 : Elokuu 04, 2010, 00:43:08 »
Omaan xantia breakkiin vuosimallia -99 ei ole ainakaan tähän päivään mennessä ilmaantunut mitään jota voisi kutsua tyyppiviaksi. Tosin autolla on ajettu vasta 180000 km. Toukokuussa vaihdatin jakopään hihnan muine tykötarpeineen. Hintaa osille ja työlle kertyi hieman yli 700 euroa. Viikko sitten vaihdatin tuulilasin. Hinta 280 euro. Noin 80000 km sitten vaihdoin vasemman koiranluun ja oikean etupyörän laakerin. Muuta korjattavaa on ollut: äänenvaimentaja kerran, väliputki pariin kertaa, eteen jarrupalat kolme kertaa ja taakse kerran. En kuitenkaan koe, että kyseessä olisi tyyppivikakategoriaan kuuluvia korjauksia.

Ajattelin keväällä vaihtaa Xantian uuden malliseen C 5:een. En kuitenkaan keksinyt siihen mitään järkevää syytä, joten teetätin jakopään kunnostuksen hyvissä ajoin ennen 100 000 km:n täyttymistä. (Huoltokirjan mukaan 120000 km)

Edit: Jäi kertomatta, että omani on 1,8 16 v. Kulutus on maantiellä alle 7 litr./100 km ja kaupungissa n. 8,5 litr. Teho on ollut riittävä n. 1000 kg:n matkailuvaunun vetoon.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 04, 2010, 22:29:53 kirjoittanut Citikka99 »

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 033
  • Peukkuja: 15
  • |C3P|C4|Xsara|
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #115 : Elokuu 04, 2010, 07:26:25 »
Vajaat pari vuotta tullut ajeltua '98 1.8 16V breakilla. Ostettaessa ajettu 185tkm, nyt 240tkm.

Ostettaessa vilkkuviiksi ei toiminut kunnolla ja apukuskin oven sähkölasi ei toimi. Jälkeenpäin myös toisen takaoven keskuslukko lakkasi toimimasta katkenneen piuhan takia. 
Ulkolämpömittari ei toiminut, korjaantui lämmittämällä anturia. Näitä pitäisin foorumin juttujen perusteella tyypillisinä vikoina. Kuten myös kaikki ovissa olevien sähkölaitteiden toimimattomuudet.

Muuta: takaoven ylempi sarana irti korista, toinen takapyörän laakeri, ohjaustehostimen paineputki (220e olis maksanut uusi).

Mun mielestä 1.8 16V on ihan riittävä, autotraileria tai muuta painavaa kärryä vetäessä alkaa kyllä voimaa vähän kaipaamaan. Kulutus on siinä 8 litran hujakoilla seka-ajossa ilmastointi täysillä. Ilmastointi ei ostettaessa antanut lainkaan kylmää, reilu vuosi sitten täyttö ja vielä tulee kylmempää kuin monessa uudessa autossa, ja myös nopeasti. Ei ole teho loppunut edes tämän kesän pahimmilla helteillä. 


-= C3 Picasso 1.6HDi 110 '09 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =-

silver

  • Vieras
Vs: Xantia - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #116 : Elokuu 09, 2010, 22:25:31 »
 >:(
Varmaan venttiilivika tuli 1,8 8v. Xantiaan.
Juuri leimattu ja ottaa eturaivoon aika huolella.
Auton arvo sellainen,että kannattaako ruveta kansiremonttiin,vaihtaa koko kone purkureilla +/-300,vai mitähän tolle tekis?
Koneen/kannen vaihtotyö vielä päälle,niin mietityttää järkevyys,että loppuiskohan tämä sairaus ensimmäiseen ja viimeseen sitikkaan :(

http://www.nettiauto.com/citroen/xantia/3411740

jere rantonen

  • Vieras
Kertokaa kokemuksia citroen xantiasta
« Vastaus #117 : Marraskuu 14, 2010, 17:58:34 »
Eli millanen peli on mitä pitää ottaa huomioon kun menee kattoo tommosta.Onko osat kuin kalliita esim jousituksen osat.Vinkkejä kaivataa kone on 1,8 ja 96.miten todetaan jousituksen kunto yms yms auttakee miestä mäessä.

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 085
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Vs: Kertokaa kokemuksia citroen xantiasta
« Vastaus #118 : Marraskuu 14, 2010, 19:26:35 »
Joku -96 voi jo olla mitä tahansa, LHM-pönttöön kannattaa kurkata, öljyn pitäisi olla kirkkaan vihreää, jos se on ruskeaa kuraa niin todennäköisesti kaikki muutkin huollot on laiminlyöty.

Jousipallot on noin 40€ kpl, jousituksesta yleisimmin hajoava osa maksaa huimat 5€, toinen tuon ikäisessä on etujousitukien yläpään kumit, uudet on kalliita (100€??? kpl) ja hajoaminen tärvelee konepellin.

Jousituksen pienet äänet kuuluu asiaan; oma ainakin "piereskelee" sammuttaessa välillä kuuluvasti :-[

Ovien johdotukset, tarkista kaikkien sähköpelien toiminta, ikkunat,sähköpeilit,ovilukot.

Tuossa ikäluokassa ainakin itse katson eniten yleiskuntoa ja siisteyttä, huolimaton käyttö ja huolto kyllä jo näkyy kauas, liikkeet tietysti siivoaa yleensä myymänsä mut kyllä sen pidon silti näkee, auto joka näyttää huonolta yleensä myös on sitä.

jere rantonen

  • Vieras
Vs: Kertokaa kokemuksia citroen xantiasta
« Vastaus #119 : Marraskuu 14, 2010, 19:40:46 »
No joo myynti ilmossa luki et huoltokirja ja huollettu täydellinen huoltohistoria yms yms.230 tuhatta mittarissa

Poissa Ralle

  • Tää tullee tähän, ainakin luulen niin...
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 543
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
  • Citroenit vallanneet pihan vuodesta 2002
Vs: Kertokaa kokemuksia citroen xantiasta
« Vastaus #120 : Marraskuu 14, 2010, 20:14:59 »

Lämppärinkenno on yksi, jos haiskahtaa glykooli niin se luultavasti vuotaa. Isotöinen vaihtaa vaikka tekis ite. liikkeessä ei kandee teettää maksanee enempi kuin toi auto. Muuten etevä peli, on tilaa ja kyyti on pehmeää jos on kunnossa ;)

jere rantonen

  • Vieras
Vs: Kertokaa kokemuksia citroen xantiasta
« Vastaus #121 : Marraskuu 14, 2010, 21:00:23 »
Voishan tommosta citikkaa käyvä ihmettelee.

PicassoHDI

  • Vieras

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 085
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Vs: Kertokaa kokemuksia citroen xantiasta
« Vastaus #123 : Marraskuu 14, 2010, 23:51:16 »
No joo myynti ilmossa luki et huoltokirja ja huollettu täydellinen huoltohistoria yms yms.230 tuhatta mittarissa

Olikos se tämä?

http://www.nettiauto.com/citroen/xantia/3615531

Täydellinen huoltohistoria ja huoltokirja, 239tkm ja 100tkm välein vaihdettava jakopää just tehty ;D tosin siinä huoltokirjassa se vaihtoväli on kyllä 120tkm, tosin ostettaessahan se on vaan parempi kun on just tehty ;)

Hintahan ei oo paha, kuvat on huonoja, vahingossa vai tarkoituksella ???

Vanhassa Xantiassa on kyllä hintalaatusuhde yleensä kohdallaan + varusteet ja ajomukavuus

Lisäys-Lämppärinkennon saattaa kyllä saada pitämään paikka-aineella jos tuoksahtaa.

jere rantonen

  • Vieras
Vs: Kertokaa kokemuksia citroen xantiasta
« Vastaus #124 : Marraskuu 15, 2010, 07:01:51 »
Toihan se oli.Toinen mikä kiinnostaa on iso kissa eli xm löytyy raisiosta visa autosta päteekö siihe samat jutut ostossa.