Kirjoittaja Aihe: Xsara - Kampiakselin hihnapyörä (HDI)  (Luettu 21588 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ranskanrapea

  • Vieras
Vs: Xsara - Kampiakselin hihnapyörä (HDI)
« Vastaus #25 : Huhtikuu 27, 2009, 12:01:44 »
Moikka!

Omistan vuoden -01 Xsaran (2.0 HDI 90), jolla ajettu n.215000 km.
Jo neljäs hihnapyörä menossa, joten se kertoo alkuperäisvaraosan laadusta...



PicassoHDI

  • Vieras
Vs: Xsara - Kampiakselin hihnapyörä (HDI)
« Vastaus #26 : Huhtikuu 27, 2009, 12:05:51 »
Moikka!

Omistan vuoden -01 Xsaran (2.0 HDI 90), jolla ajettu n.215000 km.
Jo neljäs hihnapyörä menossa, joten se kertoo alkuperäisvaraosan laadusta...



Eikö kannattas laittaa "jäykkä" hihnapyörä?

Poissa japa

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 469
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Xsara - Kampiakselin hihnapyörä (HDI)
« Vastaus #27 : Huhtikuu 27, 2009, 13:07:33 »
Omistan vuoden -01 Xsaran (2.0 HDI 90), jolla ajettu n.215000 km.
Jo neljäs hihnapyörä menossa, joten se kertoo alkuperäisvaraosan laadusta...

Oho! Meillä on tietääkseni alkuperäinen -00 Xsarassa ja posoteltu on pian 240tkm. Aika paljon näissä näköjään laatu vaihtelee.
Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

PicassoHDI

  • Vieras
Vs: Xsara - Kampiakselin hihnapyörä (HDI)
« Vastaus #28 : Huhtikuu 27, 2009, 13:09:23 »
Omistan vuoden -01 Xsaran (2.0 HDI 90), jolla ajettu n.215000 km.
Jo neljäs hihnapyörä menossa, joten se kertoo alkuperäisvaraosan laadusta...

Oho! Meillä on tietääkseni alkuperäinen -00 Xsarassa ja posoteltu on pian 240tkm. Aika paljon näissä näköjään laatu vaihtelee.
Minun Picasso HDI:ssä myös alkuperäinen vm.2000.

Poissa Reverend

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 799
  • Peukkuja: 9
  • C5 X7 HDI
Vs: Xsara - Kampiakselin hihnapyörä (HDI)
« Vastaus #29 : Huhtikuu 28, 2009, 00:44:44 »
Omistan vuoden -01 Xsaran (2.0 HDI 90), jolla ajettu n.215000 km.
Jo neljäs hihnapyörä menossa, joten se kertoo alkuperäisvaraosan laadusta...

Oho! Meillä on tietääkseni alkuperäinen -00 Xsarassa ja posoteltu on pian 240tkm. Aika paljon näissä näköjään laatu vaihtelee.

Voip olla ettei oo enää laadusta kiinni kun noin monta menee... No mutt onhan niillä se 2 vuoden takuu että kaikkia ei ole varmaan tarvinnut itse maksaa.

Ranskanrapea

  • Vieras
Vs: Xsara - Kampiakselin hihnapyörä (HDI)
« Vastaus #30 : Huhtikuu 28, 2009, 07:52:04 »

''Voip olla ettei oo enää laadusta kiinni kun noin monta menee... No mutt onhan niillä se 2 vuoden takuu että kaikkia ei ole varmaan tarvinnut itse maksaa.''

Jep, yhden olen itse maksanut, kaksi seuraavaa meni takuun piikkiin.

Poissa jakkehdi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 419
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Xsara - Kampiakselin hihnapyörä (HDI)
« Vastaus #31 : Huhtikuu 28, 2009, 08:43:40 »
''Voip olla ettei oo enää laadusta kiinni kun noin monta menee... No mutt onhan niillä se 2 vuoden takuu että kaikkia ei ole varmaan tarvinnut itse maksaa.''
Jep, yhden olen itse maksanut, kaksi seuraavaa meni takuun piikkiin.
Vähän skeptinen, että vika olisi ollut osissa -> paremminki vian aiheuttaja jossain muualla, tai vääränlainen asennus...
Nyk. Mercedes Vito 115cdi 4x4 aut -07, Citroen C5 2.0Hdi Tourer -12
Ex. Skoda Roomster 1.9tdi-09/ Peugeot 807 2.0hdi -07/Skoda Octavia 1.9tdi 4x4 -01/Xsara Picasso 1.6hdi 110 -06/ Peugeot 205 - 1.hät. -87/ Citroen xsara 110 hdi -02/ Peugeot 306 2.0hdi -

Poissa japa

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 469
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Xsara - Kampiakselin hihnapyörä (HDI)
« Vastaus #32 : Huhtikuu 28, 2009, 09:39:02 »
Vähän skeptinen, että vika olisi ollut osissa -> paremminki vian aiheuttaja jossain muualla, tai vääränlainen asennus...

Eikait tuon asennuksessa voi töpeksiä vaikka yrittäisikin ??? Tuskin ylikiristäminen ainakaan rikkoo, liian löysälle jäänyt ehkä ennemmin.

Ehtikö ensimmäisellä kerralla hihna katketa tai irrota hihnapyörältä?
Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

RussianRacing

  • Vieras
Vs: Xsara - Kampiakselin hihnapyörä (HDI)
« Vastaus #33 : Toukokuu 07, 2009, 15:45:07 »
Vm 2004 HDi:n hihnapyörä antautui. Hihnapyörästä lähti siivu koneenpuoleisesta sivusta. Kitinä oli kyllä korvia vihlova :D Kyseessä siis värinänvaimentimellinen pyörä.

Ai miksi pitäisi ostaa alkuperäinen osa? Eikö tässä ole jo monta vastausta, että ne on aika p*skoja? Alkuperäisosan hinta 299€ ja tarvike 155€. Toki, jos valmistajan varaosatakuusta puhutaan niin sitten ehkä ymmärrän...

PicassoHDI

  • Vieras
Vs: Xsara - Kampiakselin hihnapyörä (HDI)
« Vastaus #34 : Toukokuu 07, 2009, 15:54:50 »
Vieläkin orkkis hihnapyörä tuossa meidän HDI:ssä vm.2000. Eikä merkkiäkään, että olisi hajoamassa. Ei vispaa milliäkään, samoin kiristin pyörii ilman ylim. liikkeitä. Moni ostanut tarvike hihnapyörän ja katunut. Noita on useita erilaisia. Esim. Motonetin hihnapyörän kanssa on ollut monella ongelmia, näyttää olevan sitä vanhaa P2 mallia.

Huom! Hihnapyöriä on erilaista 0515 P2, S4, T3, T6, T7 jne. Samassa moottorissa voi olla erilainen hihnapyörä riippuen "oheislaitteista".

0515 P2 - vanhin/nykyinen malli (Motonet malli? "Corteco" )
0515 T8 - edellisestä uudempi malli (Auto-Artikkelin myymä 159 €)
0515 V6 - uusin malli (Automaan (263 €) ja Vehon (299 €) myymä)

Esim. tapaus yhdeltä joka osti hihnapyörän motonet liikkeestä:
Lainaus
Taidan tehdä sellaisen tempun, että ostan alkuperäisen hihnapyörän ja palautan tuon kylmästi Motonettiin ja toivon että äänet loppuvat siihen.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 07, 2009, 17:38:40 kirjoittanut PicassoHDI »

murikka

  • Vieras
Vs: Xsara - Kampiakselin hihnapyörä (HDI)
« Vastaus #35 : Toukokuu 08, 2009, 10:06:44 »
Ostin vm 2003 hDi.n  150h mittarissa.
Satasen kohdalla vaihdettu nokkahihna, muttei hihnapyörää eikä hihnaa.
Nyt kun olen lukenut näitä sivuja olen huomannut tämän hihnapyörä-hihna heikkouden.
On vain niin tavattoman vaikea tarkistaa niitten kuntoa ilman isompaa "remonttia".
Kysyisin onko havaintoa, miten nämä rupeavat oireilemaan, jos vikaa alkaa olla?
Miten helpoiten voisi tarkistaa kunnon?
Hihnapyöriä näyttää menneen monella, entäs mitä itse hihnan pitäisi kestää?
Norjan reissu suunnitteilla, mieluummin varmalla autolla lähtisi, jos sellaista yleensä onkaan.

Citronella82

  • Vieras
Vs: Xsara - Kampiakselin hihnapyörä (HDI)
« Vastaus #36 : Toukokuu 18, 2009, 20:22:23 »
Moottori saattaa alkaa täristämään hentoisesti, moottoritilassa näkyy metallipurua jakopään suunnalla, vulkanointi saattaa tursuilla hihnapyörän välistä, ihme pärinää/kolinaa/kähinää jakopään suunnalta ja kun alkaa olla kriittinen hetki niin jos tuuri vielä matkassa kuulostaa koneen käyntiäänei kun sepelimyllyä pyrittäis - murikoita sattumina- ja siinä vaiheessa sitten ei ihan oikeesti ole taloudellisesti kannattavaa ajaa metriäkään. Jos haluaa autoa siirtää jonkun pätkän niin laturin hihna poikki ensin, kulkee sen mitä akussa on potkua tai boosterilla.

Itellä 3.5v tien päällä kilometrejä niellyt hdi, ny n.140tkm mittarissa ja ei mitään ongelmaa. Juuri luin jossain toisesta ketjusta että tämän ikäluokan kärryissä olisi parannettu siimapyörän laatua tuotannossa? No anyways, hinnat on tulleet alas kovasti ja samaan hintaan kun aiemmin sai "vanhalla" vulkanoinnilla saa nykyään kiinteän siimapyörän missä ei pitäis tulla kyseisiä ongelmia vastaan niin herkästi. Täytyy vaan tarkistella ulkonäköä samalla kun muuten etukannen alla nuohoaa ja vaihtaa ajoissa kun alkaa merkkejä tulemaan..Ei mulla ainakaan ole tullut yhtään vastaan joka ilman ennakkovaroitusta olisi räjähtänyt, muutamia erinäisiä vaihdellut eri ikäsistä :)

Poissa Reverend

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 799
  • Peukkuja: 9
  • C5 X7 HDI
Vs: Xsara - Kampiakselin hihnapyörä (HDI)
« Vastaus #37 : Toukokuu 21, 2009, 18:18:03 »
Jahas se olis hihnapyöräremontista kohta kaks vuotta. Taitaa olla aika tarkastaa onko takuulle tarvetta.
Muistetaan sitten jos vaihdetaan se kiinteä kestävä hihnapyörä se vaatii myös laturin vaihdon...

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 752
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: Xsara - Kampiakselin hihnapyörä (HDI)
« Vastaus #38 : Toukokuu 21, 2009, 19:48:21 »
Jahas se olis hihnapyöräremontista kohta kaks vuotta. Taitaa olla aika tarkastaa onko takuulle tarvetta.
Muistetaan sitten jos vaihdetaan se kiinteä kestävä hihnapyörä se vaatii myös laturin vaihdon...
Ja sen myötä tulee laturin hihnapyörään jumiutuva vapaakytkin eli ei kohden koskaan..
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

jarve

  • Vieras
Vs: Xsara - Kampiakselin hihnapyörä (HDI)
« Vastaus #39 : Toukokuu 21, 2009, 22:15:43 »
onkohan tää 2000 vuosimalli jotenki erikoinen ton hihnapyörän suhteen....?  näkyy olevan monel tääl viel alkuperäinen pyörä just siin vuosimallis, mullakin 430000 ajettu hdi vm2000 ja orkkispyörä viel vipattaa....  toki oon kolmas omistaja autolle, mut ei oo huoltokirjas mainintaa että olis vaihdettu, itsekin jo koht 70000 ajanu ko. autolla, ja on kyl ollu positiivinen yllätys kaikinpuolin.

Nokivasara

  • Vieras
Vs: Xsara - Kampiakselin hihnapyörä (HDI)
« Vastaus #40 : Heinäkuu 12, 2009, 12:57:49 »
Kävipä tuuri! Olin nimittäin vaihtamassa vänkärin puolelle poltinta ja silmiin sattui pellinpalanen, joka oli jossain apulaitehihnan/hihnapyörien välissä ohjaustehostimen kohdilla. Vetäsin pihteillä pellinpalasen pois ja tällainenhan sieltä löytyi:


Aluksi tympäsi paljon, koska tiesin, et rahanmenoahan tämä tietää. Hetken päästä olikin jo helpottunut olo. Onneksi ei käynyt pahemmin  :) Lähdin samantien hihnapyöräkaupoille ja päädyin hankkimaan palikan Auto-Artikkelista. Myyjä kertoi pyörän olevan uusin versio ja onhan tuo silminnähden erilainen kuin paikoillaan oleva. Tuosta puuttuvat ne "hakkurit". Kysyinkin, etteihän tuo ole kiinteä pyörä, mutta kyllä tuon pitäisi joustaa. Mikähän versio sitten lie? Noh, ensi viikolla uusi hihnapyörä paikoilleen ja ihmettelemään miten se toimii.

Autossa oli huoltokirja 260 00km saakka kun se minulle tuli eikä ollut mainintaa hihnapyörän vaihdosta. Joten liekkö tuo nykyinen pyörä kestänyt ton verran. Tiedä häntä?
 


Poissa patukka

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 257
  • Peukkuja: 0
Vs: Xsara - Kampiakselin hihnapyörä (HDI)
« Vastaus #41 : Heinäkuu 12, 2009, 15:04:02 »
Kyseessä lienee 0515 V6 - uusin malli (Automaan (263 €) ja Vehon (299 €) myymä), jota nykyään kauppaa myös Auto Artikkeli ja Auto Gallialainen. Katso pakkauksesta tyyppi, siinä pitäisi olla merkintä. Tuottavat suoratuontina saksasta.

Poissa Samoth

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 35
  • Peukkuja: 0
Vs: Xsara - Kampiakselin hihnapyörä (HDI)
« Vastaus #42 : Heinäkuu 28, 2009, 12:06:50 »
Itse tässä kyselin paljonko maksaa koko jakopäänremppa ja vastaukset sain.

Veholta =
vesipumppu 61€
jakohihnasarja 135€
kampiakselin hihnapyörä 299€
Työt 400€
Yht = 895€

Citikkaan erikoistuneelta pienemmältä liikkeeltä=
Jakohihnasarja + vesipumppu + nesteet + moniurahihna + kiristin ja ohjain + työt yht. 600e.
Kampiakselin hihnapyörä maksaa 272e.
Yht = 875€

Eli ei paljoa eroa näytä olen hinnassa. Tuo orkkis kampiakselin hihnapyörän hinta nostaa tuota hintaa mukavasti.
Kannattaa varmaan näillä hintaeroilla viedä auto suoraan Veholle. siellä kait sitten paremmin takuu asiat onnistuu, jos jotain menee perseelleen. Heidän tarjouksessa ei kyllä puhuta mitään tuosta moniurahihnasta ja kiristimistä :(

Poissa Samoth

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 35
  • Peukkuja: 0
Vs: Xsara - Kampiakselin hihnapyörä (HDI)
« Vastaus #43 : Elokuu 12, 2009, 00:09:42 »
Itse tässä kyselin paljonko maksaa koko jakopäänremppa ja vastaukset sain.

Veholta =
vesipumppu 61€
jakohihnasarja 135€
kampiakselin hihnapyörä 299€
Työt 400€
Yht = 895€

Citikkaan erikoistuneelta pienemmältä liikkeeltä=
Jakohihnasarja + vesipumppu + nesteet + moniurahihna + kiristin ja ohjain + työt yht. 600e.
Kampiakselin hihnapyörä maksaa 272e.
Yht = 875€

Eli ei paljoa eroa näytä olen hinnassa. Tuo orkkis kampiakselin hihnapyörän hinta nostaa tuota hintaa mukavasti.
Kannattaa varmaan näillä hintaeroilla viedä auto suoraan Veholle. siellä kait sitten paremmin takuu asiat onnistuu, jos jotain menee perseelleen. Heidän tarjouksessa ei kyllä puhuta mitään tuosta moniurahihnasta ja kiristimistä :(

No löytyipä liike "kalakukkojen seudulta", jossa vaihdettiin kaikki yllä olevat osat töineen 500€, johon kuuluin myös orkkis hihnapyörä, jota kyseinen liike suositteli myös. Tarvikeosista heilläkin huonoja kokemuksia.

Poissa jukkanen

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 109
  • Peukkuja: 0
Vs: Xsara - Kampiakselin hihnapyörä (HDI)
« Vastaus #44 : Elokuu 12, 2009, 09:25:59 »
Itse tässä kyselin paljonko maksaa koko jakopäänremppa ja vastaukset sain.

Veholta =
vesipumppu 61€
jakohihnasarja 135€
kampiakselin hihnapyörä 299€
Työt 400€
Yht = 895€

Citikkaan erikoistuneelta pienemmältä liikkeeltä=
Jakohihnasarja + vesipumppu + nesteet + moniurahihna + kiristin ja ohjain + työt yht. 600e.
Kampiakselin hihnapyörä maksaa 272e.
Yht = 875€

Eli ei paljoa eroa näytä olen hinnassa. Tuo orkkis kampiakselin hihnapyörän hinta nostaa tuota hintaa mukavasti.
Kannattaa varmaan näillä hintaeroilla viedä auto suoraan Veholle. siellä kait sitten paremmin takuu asiat onnistuu, jos jotain menee perseelleen. Heidän tarjouksessa ei kyllä puhuta mitään tuosta moniurahihnasta ja kiristimistä :(

No löytyipä liike "kalakukkojen seudulta", jossa vaihdettiin kaikki yllä olevat osat töineen 500€, johon kuuluin myös orkkis hihnapyörä, jota kyseinen liike suositteli myös. Tarvikeosista heilläkin huonoja kokemuksia.

Mikäs liike se sitten oli? (Älä piä hulluu jännityksessä?)  :)

Poissa Samoth

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 35
  • Peukkuja: 0
Vs: Xsara - Kampiakselin hihnapyörä (HDI)
« Vastaus #45 : Elokuu 13, 2009, 00:16:36 »
Puljun nimi oli "savon autokorjaamo"  Kelloniemessä.

Poissa Jeth

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 713
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
    • Automeca
Vs: Xsara - Kampiakselin hihnapyörä (HDI)
« Vastaus #46 : Elokuu 13, 2009, 16:30:12 »
Nostetaampas vanhaa ylös.

Sattui sopiva potilas kohdalle. Tässä on esimerkki miten käy jos hihnapyörää ei vaihda:



Eli hihnapyörän reunat olivat enää laturinremmin varassa..

240tkm ajettu 2.0HDi Xantia
2cv6 -71

PicassoHDI

  • Vieras
Vs: Xsara - Kampiakselin hihnapyörä (HDI)
« Vastaus #47 : Elokuu 13, 2009, 17:52:38 »
Hyvä kuva. Oli varmaan mukava meteli jo konehuoneessa  ;D Pian olisi voinut tulla konevaurio jos osat olisi menneet jakohihnan väliin...

Jazo

  • Vieras
Vs: Xsara - Kampiakselin hihnapyörä (HDI)
« Vastaus #48 : Elokuu 16, 2009, 11:34:35 »
Auto on Citroen Xsara Hdi 2,0 -01

Kävin tuossa paikallisen Citikkaliikkeen huollossa kysymässä neuvoa koneen ravisteluun käynnistettäessä ja sammutettaessa. Jakopääremppa on tulossa parin tuhannen päästä.. Koneesta kuuluu ajoittain epäsäännöllistä vikinää kampiakselin puoleisesta päästä. Moniurahihnan kiristin hyppii koneen ollessa kylmä, mutta tasaantuu aikanaan.

Niin, itse asiaan. Huollossa mainittiin tuon koneen ravistelun voivan johtua hajoamaisillaan olevasta moniurahihnapyörästä. Onko vastaavia kokemuksia?

Aluksi koneen ravistelun syyksi epäiltiin väsyneitä moottorin tukikumeja. Vaihto auttoi hieman, muttei korjannut ongelmaa lopullisesti. Tuolta löytyy alkuperäinen topikki http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=1908

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 932
  • Peukkuja: 6
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Xsara - Kampiakselin hihnapyörä (HDI)
« Vastaus #49 : Elokuu 16, 2009, 13:59:56 »
Kyllä bensa-Xantiastakin siiva on mennyt. Havaittu käyntiäänen ja kiristysrullan tärinästä. Alkuperäinen osa tilalle.