Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 ... 5 6 7 8 9 [10]
91
C4,DS4 ja C4 Cactus / Vs: Puretech jätti välille
« Uusin viesti kirjoittanut PSand Toukokuu 17, 2019, 15:15:07 »
Ilmoittaudun tähän ketjuun. Autona C4 Puretech 130 vm 2016. Tarina alkaa viime kesästä, jolloin kuumalla kelillä alkoi tuntua tehottomuutta ja nykimistä. Oireet helpottivat kun ajoi hetken maantienopeutta ja kone viileni. Sitten loppukesästä vikavalo syttyi, kaikki vedot pois ja nilkutin korjaamolle.

Maahantuojan korjaamolla etsittiin vikaa ja vaihdettiin muistaakseni tulpat. Lisäksi puhdistettiin imukanavat ja päivitettiin softa. Sain auton uudelleen käyttöön ja viikon päästä vikavalo syttyi uudelleen. Kone meni "safe modeen" ja muutamien päivien odottelun jälkeen auto uudelleen tutkittavaksi. Maahantuojan huolto kävi vianhakuproseduuria läpi ja vaihtoi osia öljysihdistä välijäähdyttimeen. Vikaa ei saatu poistumaan, jolloin tehtaan ohje oli vaihtaa sylinterikansi. Samalla vaihdettiin jakohihna. Tämä kaikki takuun piikkiin.

Korjaukset valmistuivat parin kuukauden prosessin jälkeen alkusyksystä 2018. Silloin kelit olivat sen verran jäähtyneet, että en huomannut kesän tyylistä tehojen tippumista lämpimänä. Kone toimi muutenkin hyvin. Tein maaliskuussa maahantuojan suosituksen mukaisesti väliöljynvaihdon.

Sitten tähän hetkeen, eli nyt kun ilmat ovat lämmenneet 20 asteen nurkille, samaa tehon puutetta ja nykimistä on alkanut esiintyä jälleen. Tuo ei missään tapauksessa voi olla normaalia. Mietin nyt, ovatko imukanavat voineet vajaassa vuodessa (n. 20000 km) karstoittua uudelleen ja alkaa oireilla noin? Vai onko kyse jostain muusta. Vikavaloa ei ole vielä sytyttänyt.

Onko kellään muulla Puretech oireillut tällä tavalla?

No niin, päivitystä tähän minun tapaukseeni. Auto kävi tutkittavana viikko sitten maahantuojan huollossa. Heillä oli etukäteen suunnitelmissa sulkea pois ensin lämpötilaan liittyvät viat. Esim. syöttää koneen lämpöanturille suuria lukemia (viikko sitten ei ulkolämpötila ollut kauhean korkea) ja katsoa miten kone reagoi. Lämmönhallinnasta ei kuitenkaan ollut kyse, vaan vika löytyi puristusmittauksissa. Kahdessa pytyssä huomattiin merkittävää ohivuotoa männänrenkaiden ohi. Viime kesänä vaihdetun sylinterikannen puristuspaineet kuulemma ok.

Vianhakukaavio antoi siis yksinkertaisen korjausohjeen: moottorin vaihto. Maahantuoja hoitaa homman onneksi jälkitakuuseen. Varsinainen tehdastakuukin on voimassa 10.6. asti, joten en ihan ymmärtänyt, miksi puhuvat jälkitakuusta. No, pääasia ettei minun pussistani mene mitään.

Moottori ja osat laitettiin tänään tilaukseen ja parin viikon sisällä ovat käytettävissä. Elän toivossa että kuukauden sisään autossa on uusi moottori.

Eivät varmaan avanneet sen tarkemmin sylinterien vaurion juurisyitä? Olisiko kuitenkin ne alkuperäiset oireet (reilu puoli vuotta sitten) johtaneet nykytilanteeseen? Esim. jakohihnan murentuminen jo ennen tuota ensimmäistä korjaamorumbaa -> öljynkierron tukkeutuminen ja tästä johtuen voitelun heikentyminen.

Eivät puhuneet juurisyistä. En alkanut kyselemään enempiä, kun vähän epäilin että mitään syvempää selitystä olisin siihen hätään saanut. Spekulaatiotahan se tässä vaiheessa on muutenkin.

Jakohihna ja öljysihti vaihdettiin edellisen korjaamokierroksen aikana viime kesänä, mutta voihan se olla että öljysihti olisi ollut hihnamurusta tukossa jo aiemmin ja öljynkierto häiriintynyt jo pitempään, koska tuota ohivuotoa oli oireista päätellen jo yli vuosi sitten.

En tiedä, lähettävätkö vanhan moottorin tehtaalle tutkittavaksi ja pääsevätkö kiinni juurisyyhyn sitä kautta. Niiden tutkimusten tuloksista varmastikin on hyvin vaikea saada tietoa kuluttajapuolelle asti...

92
Joo, se perus-verotusarvohan kattaa sen 18000 omaa ajoa, jos enempi, niin pitäisi ilmoittaa. Saavat auton kilometrit kyllä huollosta ja katsastustodistuksista auki, eivät vaan ilmeisesti tee kuin pistotarkistuksia (ainakaan pääkaupungissa, jossa työmatkat ei vie noita omia kilometrejä). Itse ajoin parikymmentä vuotta liisarilla, osin täydellä autoedulla, multa ei verottaja kysellyt (onneksi) koskaan ajoista. Mutta kaveri Keravalla, töissä Espoossa, ajoi omalla autolla ja laskutti työajot kilometrikorvauksina, kun heti ekan vuoden jälkeen Uudenmaan verottaja mätkäisi työsuhdeautosta, koska laskennalliset työmatkat jo ylitti tuon 18000 vuodessa.
93
C5 III ja DS5 / Vs: CITROЁN C5 III Farmari 2.0 HDi 2009 / Takapyörän laakeri
« Uusin viesti kirjoittanut Tervo Toukokuu 17, 2019, 13:01:07 »
Bemarin takapyörän laakeri alotti pienellä napsutuksella, paheni talven aikana sellaiseksi jurinaksi, ettei kevään mökkireissulle uskaltanut lähteä, kun ei tiennyt kumpi on menossa, pyöränlaakeri vai koko perä :-\ Perän hajoominenkin on joskus 70-luvulla koettu, kun Viva antautui (osta Viva Vapuksi menee Vappu vit...).
94
Ostetaan / Vs: O: XM Y4 ajovalojen lasit
« Uusin viesti kirjoittanut Kenguru Toukokuu 17, 2019, 12:59:58 »
Moro,

Itseasiassa tarve meni ohi, löytyi nämä omat nimittäin auton keulalta..
95
C5 III ja DS5 / Vs: CITROЁN C5 III Farmari 2.0 HDi 2009 / Takapyörän laakeri
« Uusin viesti kirjoittanut Citikka99 Toukokuu 17, 2019, 12:46:41 »
Laakerin jurinan saa selville, kun nostaa pyörän ilmaan tarttuu toisella kädellä jousitolppaan ja pyörittää vapaalla kädellä rengasta. Laakerin epäkuntoisuudesta johtuva värinä tuntuu selvästi käteen. Omassani olen joka kerta tehnyt varman havainnoin, mikä laakereista jurnuttaa. Tosin ei niitä monta ole mennyt, joten kokemusta ei ole kuin 3-4 laakerista.
96
C5 III ja DS5 / Vs: CITROЁN C5 III Farmari 2.0 HDi 2009 / Takapyörän laakeri
« Uusin viesti kirjoittanut purflux Toukokuu 17, 2019, 12:38:55 »
Ei pysty jos on vaan perustyökalut rajoittuen hylsysarjaan ja kiintolenkkisarjaan. Mutta jos on pieni laikkakone, tuurna, ja laakerin asentamiseen holkki jolla isketään sisäkoolia kun uutta asennetaan, niin luultavasti onnistuu. Niin ja ulosvedin tarvitaan vanhan irrottamiseen. Abs-anturia pitää varoa, mieluiten irrottaa (ainakin I-koppasessa menee niin).
Ikävä yllätys voi olla takajarrusatulan liimatut pultit, ne voi olla oikeasti liimatut, ainakin I-koppasessa. Myös jarruputken klipsin kanssa saa olla varovainen ettei murru...
97
C5 III ja DS5 / Vs: CITROЁN C5 III Farmari 2.0 HDi 2009 / Takapyörän laakeri
« Uusin viesti kirjoittanut zilver Toukokuu 17, 2019, 11:12:35 »
Ei varmaan kotikonstein itse pysty vaihtamaan?
98
C5 III ja DS5 / Vs: CITROЁN C5 III Farmari 2.0 HDi 2009 / Takapyörän laakeri
« Uusin viesti kirjoittanut purflux Toukokuu 17, 2019, 10:51:12 »
Saattaa kestää monta tuhattakin mutta jos sateella ajaa, voi hajota hyvinkin pian. Itse tilaisin Aeromotorsilta SNR:n laakerin ja samalla tietysti muutakin jos vaikka tarvitsee ö-suodattimen tms. Toimitus yleensä alle viikossa lähimpään pisteeseen esim K-kauppaan (tilauksen teossa tulee pitkä lista pisteistä jotka on tehneet sopimuksen) tai minkä kanssa DPD on tehnyt sopimuksen. Tietty kotiinkin tuovat mutta kaikki ei ole kotona aina odottamassa.
99
C5 III ja DS5 / Vs: CITROЁN C5 III Farmari 2.0 HDi 2009 / Takapyörän laakeri
« Uusin viesti kirjoittanut olli__o Toukokuu 17, 2019, 10:50:59 »
Joskus ei pysty antamaan mitään arviota, yritin kerran itse ajaa laakeria niin sököksi että helpommin huomaisi kummasta etulaakerista oli kyse. Lopulta hermo petti, kun oli tulossa oikein pitkä reissu ja vein ennen sitä huoltoon. Silti olivat huollossa arponeet kumpaa vaihtaisivat ja joutuivat irroittamaan vetoakselinkin, että saivat varmuuden kumpi puoli viallinen. Ja joskus se saattaa tuhoutua oikein nopeastikin, ainakin jos jurisee kokoajan eikä vai satunnaisesti kurveissa.
100
C5 III ja DS5 / Vs: CITROЁN C5 III Farmari 2.0 HDi 2009 / Takapyörän laakeri
« Uusin viesti kirjoittanut zilver Toukokuu 17, 2019, 09:15:12 »
Itsekkin huomasin kun vaidoin kesärenkaat.. mitään välyksiä ei tunnu missään eikä mikään kuumene.. kuinkahan kauan mahtaa kestää?
Sivuja: 1 ... 5 6 7 8 9 [10]