Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 6 7 ... 10
11
C5 I ja C5 II / Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Uusin viesti kirjoittanut yason Elokuu 14, 2018, 22:33:21 »
Tulin niihin tuuminkeihin, että taidan ne omat 70 bar pallot viistätyttää kunhan tulevat. Ei sitten tarvi hetken päästä sitä erikseen tehdä.

Eihän se kyllä iso homma ole jälkeenpäinkään ja sitten ei tiedä, minkälaiset alkuperäiset ovat. Asiansa osaava Citroën-mekaanikkohan laittaa pallot sormitiukkuuteen, joten irrotus on helppoa. Taas kerran irtosi omatkin pallot ihan sormin pyörittelemällä ainakin vuoden jälkeen eikä tarvittu öljynsuodatinavainta tai viisituumaisia putkipihtejä :)

Vai viistitkö jo ne takapallosikin?

Tässähän pitäisi järjestää koepallomiitti, että voisi vertailla eri mallien palloja viistettyinä ja viistämättöminä :)
12
C5 I ja C5 II / Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Uusin viesti kirjoittanut C5-2005 Elokuu 14, 2018, 22:23:14 »
Tämä oli todella hyvin kirjoitettu ja täynnä mielenkiintoista luettavaa.
Tulin niihin tuuminkeihin, että taidan ne omat 70 bar pallot viistätyttää kunhan tulevat. Ei sitten tarvi hetken päästä sitä erikseen tehdä.

Nonih, Xantian 70-bariset etupallot on nyt C5:ssa eteen asennettu. Nää on ilmeisesti ykköskopan Xantiaan alkujaan tehty. Takana edelleen CX:n 75-bariset etupallot. (...)
13
C5 III ja DS5 / Vs: C5 III - 136 HDi jakopään vaihtoväli?
« Uusin viesti kirjoittanut Eeska91 Elokuu 14, 2018, 22:22:56 »
Wanha aihe, mutta varmistan kun olisi yksi C5 X7 kiikarissa.

Onko HDi 140 sama kone kuin 136? Ja jakohihnan vaihtoväli 180 000 km?? Myyjän mukaan olisi vaihdettu alle 100 000 km kohdalla, mitä ihmettelen..

Ja missä hintaluokassa jakopään vaihto kaikkine osineen liikkuu??

Riippuu tuntitaksasta korjaamolla. Mulla makso 280e omilla osilla. Osat makso jotai 100e kai. Ei voi muistaa.
14
C1, C2, C3 ja DS3 / Vs: C3 - kansiremppaa.
« Uusin viesti kirjoittanut yason Elokuu 14, 2018, 22:16:53 »
C3, vm 2006 ja ajoa alle 120000 km tehdään jo toinen kansiremppa neljän vuoden sisään. Eli mitä ihmettä ja voiko olla mahdollista? Jäähdtysnesteet olen tarkistanut säännöllisesti ja lisäillyt tarvittaessa. Antakaa edes henkistä tukea.

Ei se noilla kilometrilukemilla pitäis olla missään autossa normaalia. Onks tietoa, mistä se vuoti ja miksi silloin ensimmäisellä kerralla?
15
C1, C2, C3 ja DS3 / Vs: C3 - tarvitseeko alkuperäistä vastaava radio koodauksen
« Uusin viesti kirjoittanut JPL Elokuu 14, 2018, 22:08:26 »
Vuosimalli 2002 on luultavimmin CAN-VAN dataväylien sekoitus. Radion koodaus tarvittaneen, mutta muut toiminnot voivat olla optiona. Lexialla selviäisi, jos auto on pk-seudulla.
16
C5 III ja DS5 / Vs: C5 III - 136 HDi jakopään vaihtoväli?
« Uusin viesti kirjoittanut sitikkaporo Elokuu 14, 2018, 22:06:35 »
Wanha aihe, mutta varmistan kun olisi yksi C5 X7 kiikarissa.

Onko HDi 140 sama kone kuin 136? Ja jakohihnan vaihtoväli 180 000 km?? Myyjän mukaan olisi vaihdettu alle 100 000 km kohdalla, mitä ihmettelen..

Ja missä hintaluokassa jakopään vaihto kaikkine osineen liikkuu??
17
C5 I ja C5 II / Vs: Jousipallojen valinta, paineet ?
« Uusin viesti kirjoittanut yason Elokuu 14, 2018, 22:05:40 »
Nonih, Xantian 70-bariset etupallot on nyt C5:ssa eteen asennettu. Nää on ilmeisesti ykköskopan Xantiaan alkujaan tehty. Takana edelleen CX:n 75-bariset etupallot.

Poikittaissaumat tulevat edelleen läpi enemmän tai vähemmän, kuten kaikilla muillakin kokeilemillani palloilla ikinä. Ehkä hieman keskimääräistä vähemmän. No, tähän en odottanutkaan parannusta.

Pintapehmeyttä ihan terävimmissä särmissä voisi edelleen olla lisää. Vaan sen jälkeen meneekin mielenkiintoiseksi.

Muutaman sentin epätasaisuuksissa (esim. pieni asvalttipaikka toisen renkaan alla) ja sitä syvemmissä (esim. muutaman senttiä asvaltin pinnan alapuolella oleva viemärikaivon kansi) keula "syö" epätasaisuudet pois. Samoin isommissa kuopissa: ajelin läheistä tietyömaata läpi, jossa oli asvalttia ja hiekkaa vuorotellen, hiekalla kuoppia ja asvaltilla röykkyjä. Auto keinahtelee yli kuin vene, ilman että keula tai perä rysähtää. Toki tuntuu jotain, mutta ei enää pysty sanomaan, että mikä kohta tiessä vavahdutti koria. Tämän fiiliksen olen viimeksi kokenut Xantian kanssa, enkä oikeastaan kertaakaan C5:lla.

Aiemmin keula suorastaan rysähti tiettyihin tutulla tiellä oleviin painaumiin, nyt ne samat kohdat ylittyvät ikään kuin tiestä olisi otettu jonkinlainen keskiarvo renkaan alle. Eli keula niiaa hieman, mutta se ei varsinaisesti "osu" mihinkään ja kuski tuntee jonkinlaisen keinahduksen tai tömmähdyksen. Comforteilla korostuva keikkuminen käännyttäessä kanttikiven yli piha-alueelle on ihan huomattavasti vähäisempää. Tuo 70 barin paine luo vahvan progressiivisen jousivoiman, aika lähellä aiemmissa viesteissä kuvailemieni takapallojen tapaan. Ajelin hidastetöyssyihin ja kuoppiin yms. eri vauhtia, eikä tunnu siltä, että keula olisi lähelläkään pohjaamista. Takapää tulee edelleen mainiosti perässä.

Maantienopeuksissa huomaa, että etu- ja takapää ovat nyt vihdoin kutakuinkin tasapainossa. Pientä heijaamista tapahtuu ylös alas koko korin matkalla, eikä etupää tai perä lullaa omaan tahtiin, kuten aiemmin. Tämä balanssi on ensiarvoisen tärkeä matkustusmukavuustekijä, koska se tavallaan jakaa kuopat kaikkien neljä pyörän kesken. Jos etupää on liian löysä tai kova suhteessa takapäähän, auto alkaa nyökkiä liian helpolla.

Näen nyt ehkä, mikä Monroen comforteissa oli ongelma. Niissä oli liian vähän laajaliikkeistä vaimennusta, joten ne antoivat keulan liikkua liikaa, ja tuntui usein, että etupää pohjaa, vaikka ei pohjannutkaan. Monroen comfortit eivät kuitenkaan olleet pintapehmeätkään, ja niissä oli keskimäärin tavattoman huono progressio, eli ne eivät oikeastaan tarjonneet käyttäjälleen kovin paljon mitään paitsi teatraalista lullaamista lähes pohjaamiseen asti. Maantiellä keula saattoi reagoida liikaa esimerkiksi painaumaan, mikä laittoi perän liikkumaan ylös alas liian rajusti hetkeä myöhemmin. Tämä sama aiheutti myös korin keikkumista, kun toinen rengas nousee käännyttäessä kanttikiven päälle. Pienen testilenkin perusteella tuollaista pitkittäissuuntaista nyökkimistä ei juuri enää tapahdu: etu- ja takajousitus reagoivat suhteellisen samaan tapaan ja tämmöisissä kohdissa auto leijuu nyt ylös ja alas tasaisesti. Samoin käännyttäessä tapahtuva keikkuminen on vähentynyt murto-osaan.

Ei näitäkään uskalla ehkä pintapehmeiksi sanoa, mutta responssia löytyy heti, kun rengas saa vähän enemmän liikettä. Eli se "kova pinta", jossa pintapehmeyttä kaipaisi, on tavattoman ohut: sen jälkeen jousitus alkaakin toimia varsin mainiosti.

En ole kumpiakaan palloja poraillut tai viistänyt, nää on toistaiseksi ihan tehdasasetuksilla. CX:n palloissa keskireikä on 1.9mm ja Xantian palloissa ilmeisesti 1.65mm. Ilmeisesti C5:ssa tekee jousitusmukavuuteen paljon enemmän se, että palloissa on korkea paine. C5:n omissa palloissahan taitaa olla jossain 45-55 barin kieppeillä eri pallojen paineet.

Ihan selkeästi by far paras pallokombo, mitä C5:ssa mulla on ollut. Tällä kombolla päästään jo Xantian fiiliksiin, verrokkina joko jopa ykköskoppainen tai ainakin pehmopallotettu kakkoskoppainen. Korin tasainen ylös-alas -liike ja röykkyjen "syöminen" siten, että yksittäiset epätasaisuudet eivät enää tunnu vaan matkustamoon tuntuu lähinnä kuoppien keskiarvo luovat vahvasti tämän tunnelman.

Keskipalloja lukuunottamatta jousipallot ovatkin muista malleista kuin C5:sta, kertonee ehkä paljon tai sitten ei :-)

Asennus oli ihan helppo, jäähdytinnestesäiliötä piti vain hieman nostaa ja pallo kiinni. Jonkin verran jäi pallon ja säiliön väliin ilmaa. Koeajolenkillä huomasin kuitenkin, että pallon päässä oleva nupi oli murtanut millin verran säiliön sauman muovia, ei onneksi itse säiliötä. Tästä syystä päätin nostaa säiliötä pari senttiä ylöspäin, jolloin saumakohta nousee ylöspäin ja pallon nupille jää tilaa liikkua. Tämä tietysti tarkoitti, että konetilan apparinpuolen suojamuovista piti leikata sentin verran pois jäähdytinnestesäiliön reunojen kohdalta. Maalasin nupin koemielessä valkoiseksi, jotta näen osuuko se enää säiliöön tai muualle. Pallothan liikkuvat renkaita käännellessä ja sitten kiihdyttäessä/jarruttaessa/joustoliikkeissä vähän riippuen puslien kunnosta. Kuskin puolella oli hyvin tilaa, pallon nupi jää sopivasti sähköboksin leveimmän kansisauman alle. Otin tästä jäähdytinnestesäiliövirityksestä varmuuden vuoksi kuvia, jos joku haluaa asennusraportin.
18
C1, C2, C3 ja DS3 / C3 - kansiremppaa.
« Uusin viesti kirjoittanut ansu Elokuu 14, 2018, 21:41:03 »
C3, vm 2006 ja ajoa alle 120000 km tehdään jo toinen kansiremppa neljän vuoden sisään. Eli mitä ihmettä ja voiko olla mahdollista? Jäähdtysnesteet olen tarkistanut säännöllisesti ja lisäillyt tarvittaessa. Antakaa edes henkistä tukea.
19
Ostetaan / Vs: O: C6 mittariston transistori 915055
« Uusin viesti kirjoittanut JJH Elokuu 14, 2018, 21:13:44 »
Hei

Mulla sama ongelma 2008 C6:ssa.
Hienoa, että korjausapua löytyy myös Suomessa.
Olisiko kellään ohjeita mittariston irroittamiseksi korjausta varten vai pitääkö olla erikoistyökaluja ja erityistä Citroen-osaamista?
20
C4,DS4 ja C4 Cactus / Vs: C4 Picasso / Grand C4 Picasso - Käytetyn hankkiminen
« Uusin viesti kirjoittanut Ahmanpoika Elokuu 14, 2018, 20:38:54 »
Onko näissä kaikissa c4 grand picassoissa ilmajousitus? Onko joku tietty malli mistä ilmajousitus löytyy?
Sivuja: 1 [2] 3 4 5 6 7 ... 10