Citroën-foorumi.com

Yleistä => Yleistä keskustelua autoista, varusteista ja liikenteestä ym. => Aiheen aloitti: olli__o - Maaliskuu 04, 2019, 23:56:05

Otsikko: Kuinka paljon autotesteissä ja vertailuissa on ihan luonnollista hajontaa
Kirjoitti: olli__o - Maaliskuu 04, 2019, 23:56:05
Tuollainen tuli mieleen, kun katselin katsastustilastoja:
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/66e1d925-d948-4ebe-909f-fd405ee0406a

Olen suhtautunut esimerkiksi noihin katsastustilastoihin että kyllähän ne jotain osviittaa antaa kun otanta on riittävän suuri - mutta antaako sittenkään: tuossahan on periaatteessa yksi ja sama automalli kolmeen eri kertaan, kaikki samassa tehtaassa tuotettuna, suurimpana erona pieniä ulkoisia merkkejä ja muotoilua:
Citroen C1     hylky: 1,7 %, TOP10 7.
Peugeot 107  hylky: 5,1 %  TOP40 (sija noin 35?)
Toyota Aygo  hylky: 4,4% TOP30 (noin reilu 20?)

Keskimääräiset ajokilometrit suht samoissa luokissa, niin mikä selittää suuren heittelyn tuloksissa, onko niin että TOP 50 malllit on kaikki aika samantasoisia eli toiseksi sijoittuneen ero sijalle numero 49 on aika mitätön ero, vaikka siitä hyviä lehtilööppejä saadaankin. Voisi olla tietysti että Citroenin osat valitaan parhaimmista ja pösön huonoimmista tai sitten Citikan merkkihuolto on vaan niiiiin pajon parempi kuin noiden muiden ja siitä se ero syntyy? Tai huolehtiiko Citikkamiehet autoistaan eikä mene rikkinäisellä katsastukseen. En kuitenkaan usko oikein niihinkään selityksiin. Eli ehkä vaan otokset on liian pieniä, kun hylkyjen määrät ovat ihan yksittäisiä kappaleita, niin tuuri vaikuttaa paljon sijoitukseen, jos yhden sijasta hylätäänkin kaksi, niin prosenttilukema tuplaantuu - toki kiva että näytetään tulokset kokonaisena vaikka hylkymäärät olisikin pieniä, mutta voisi selittää sen verran että ei ole mitään tilastollista merkitystä onko sijalla 3 vai 35, jos on pienehkö otos autoja.
Otsikko: Vs: Kuinka paljon autotesteissä ja vertailuissa on ihan luonnollista hajontaa
Kirjoitti: Pate - Maaliskuu 05, 2019, 06:31:27
Tuurin merkitystä monesti aliarvoidaan.
Moni rikas väittää itse tehneensä omaisuutensa mutta tutkimukset ovat osoittaneet, että onnella on rikastumisessa suurin merkitys.

Aivan varmasti autojen katsastuksessa onnella on suuri merkitys sillä jos autolle halutaan korjauskehotus katsastuksessa niin siihen kyllä pystyy löytämään syyn kun tarpeeksi etsii.

Miten usein teiltä on mitattu jarrulevyjen paksuus? Entäs laskettu nastapoikkeama?
Otsikko: Vs: Kuinka paljon autotesteissä ja vertailuissa on ihan luonnollista hajontaa
Kirjoitti: Megaman - Maaliskuu 05, 2019, 07:04:59
Xantiassa kokeili lopulta takapenkin turvavyötkin, kun ei vikaa löytänyt millään. Ja läpi meni.  8)

Otsikko: Vs: Kuinka paljon autotesteissä ja vertailuissa on ihan luonnollista hajontaa
Kirjoitti: Teuski - Maaliskuu 05, 2019, 07:22:15
Tilasto kuin tilasto on aika huuhaata jos virhemarginaalia ei ole kerrottu.
Varsinkin tuollainen, jossa otanta voi olla mitä tahansa väliltä 100 - 5000.
Noiden kolmen mallin tulokset perustuvat kyllä hyvin samanlaiseen otantaan, mutta jos virhemarginaali on vaikka +/- 1,7%-yksikköä niin se jo yksin kattaa nuo erot.

Toisaalta taas katsastuksen hylkäysten suora rinnastus vähävikaisuuteen ei ehkä ihan ole oikein uudehkoissa autoissa.
Ja kun ottaa huomioon, että nuo tilaston autot on katsastettu vasta kaksi kertaa niin siinä on voinut olla monenlaista ennen katsastusta.
Suuri merkitys tuossa vaiheessa on varmasti huolto-ohjelmalla ja merkkihuollon laadulla. Onko niissä esim. noiden em. mallien kesken selvää eroa?


edit: pitipä laskeskella:

2011-2013 ensirekisteröidyt määrät: Aygo 521kpl, C1 594kpl, 107 375kpl
Tuosta saadaan 90% luotettavuustasolla seuraavat virhemarginaalit: Aygo 3 %-yks, C1 7 %-yks, 107 6 %-yks

Avensiksella ja E-mersulla luokkaa 1 %-yksikkö.

Eli huuhaata on noin pienellä otannalla.
Otsikko: Vs: Kuinka paljon autotesteissä ja vertailuissa on ihan luonnollista hajontaa
Kirjoitti: olli__o - Maaliskuu 05, 2019, 09:37:30
...
Eli huuhaata on noin pienellä otannalla.
Itseasiassa tuossa minun linkittämässä uutisessa otanta oli vielä pienempi, eli vain vuonna 2012 rekisteröidyt:
Citikka 115 kpl, kaksi hylsyä
Pösö 118, kuusi hylsyä
Toyota 298, 13 hylsyä

Lisäksi jos miettii vaikka 90 % luottamusväliä, niin sadan auton listalla on silloin keskimäärin 10 automallia jotka eivät edes mahdu laskennalliseen virhemarginaaliinkaan.
Otsikko: Vs: Kuinka paljon autotesteissä ja vertailuissa on ihan luonnollista hajontaa
Kirjoitti: Teuski - Maaliskuu 05, 2019, 09:44:45
...
Eli huuhaata on noin pienellä otannalla.
Itseasiassa tuossa minun linkittämässä uutisessa otanta oli vielä pienempi, eli vain vuonna 2012 rekisteröidyt:
Citikka 115 kpl, kaksi hylsyä
Pösö 118, kuusi hylsyä
Toyota 298, 13 hylsyä

Lisäksi jos miettii vaikka 90 % luottamusväliä, niin sadan auton listalla on silloin keskimäärin 10 automallia jotka eivät edes mahdu laskennalliseen virhemarginaaliinkaan.
Katsos vaan, otin tuon 2011-2013 tuosta jutun alusta...

Sittenhän tuossa ei virhemarginaalia juuri ole, mutta aika kummasti menee nuo ensirekisteröinnit/tilaston katsastukset 2012-mallisissa:

Aygo 299 / 298
C1 151 / 115
102 124 / 118

Onko siis Sitikan hyvä tulos lumetta ja reilut 30 autoa jo poistuneet liikenteestä kokonaan kun taas Aygoja puuttuu vain 1kpl?
Vai laiminlyövätkö sitikkakuskit katsastuksen tojotakuskeja selvästi useammin?
Otsikko: Vs: Kuinka paljon autotesteissä ja vertailuissa on ihan luonnollista hajontaa
Kirjoitti: Citikka99 - Maaliskuu 05, 2019, 13:52:38
Laatu on ihmisten mielikuvissa. Tojota edustaa siinä laadun huippua. Sitikasta mielikuvat ovat toisenlaiset jopa  tällä foorumilla. Mielikuvat tekevät jopa isoja tepposia - Nissanin myyntivaltti QQ taitaa olla yksi pahimmista vikapesistä, kuitenkin kauppa käy.
Otsikko: Vs: Kuinka paljon autotesteissä ja vertailuissa on ihan luonnollista hajontaa
Kirjoitti: Xari - Maaliskuu 05, 2019, 17:36:01
Ne on konttorilla jo tottuneet siihen että shitikkamiesten vehkeet on aina vähän sinnepäin, itsekin menen aina konttorille risoissa housuissa ja tukka pystyssä niin antavat säälistä leiman  :-*
Otsikko: Vs: Kuinka paljon autotesteissä ja vertailuissa on ihan luonnollista hajontaa
Kirjoitti: Zego - Maaliskuu 05, 2019, 19:32:04
Ne on konttorilla jo tottuneet siihen että shitikkamiesten vehkeet on aina vähän sinnepäin, itsekin menen aina konttorille risoissa housuissa ja tukka pystyssä niin antavat säälistä leiman  :-*
Olen kuullut enemmän kuin kerran kiroiluja tyyliin "nää ranskalaiset on niin paskoja" kun eivät esim. löydä auton kilpeä. Katsurin ammatti ei vaadi kovinkaan paljon mutta luulisi, että olisivat edes vähän kiinnostuneita autoista.
Otsikko: Vs: Kuinka paljon autotesteissä ja vertailuissa on ihan luonnollista hajontaa
Kirjoitti: Pate - Maaliskuu 05, 2019, 19:58:11
Olen kuullut enemmän kuin kerran kiroiluja tyyliin "nää ranskalaiset on niin paskoja" kun eivät esim. löydä auton kilpeä.

Jos on iso katsastusketju, niin omistaja tai toimari olisi kovin kiinnostunut kyseisen katsurin kommenteista.
Itse en veisi enää kyseiselle konttorille ellei tule hyvitystä asiakkaalle vi*tuilusta johtoportaan taholta.

Tulee mieleen "ystävällinen Ford liike" jossa oli "asiakas on m*lkku" teksti asiakkaan lisätedoissa. Varmasti olikin m-asiakas mutta taisi silti saada jotain hyvitystä?
Otsikko: Vs: Kuinka paljon autotesteissä ja vertailuissa on ihan luonnollista hajontaa
Kirjoitti: Zego - Maaliskuu 05, 2019, 21:24:18
Tästäkin kokemusta, eli johdolla ei ole minkäänlaista kiinnostusta mitä lattialla tapahtuu näissä isoissa ketjuissa. Työkaveri yritti saada yhteyttä kaikin keinoin mutta ei sieltä ketään saa kiinni minkään median kautta joten pysäyti sitten "kostoksi" jälkikatsastuksen aikana kaikkien paikkojen katsastukset käyttäen todella kovaa ääntä ja se onnistui. Olivat pösön hylänneet jarrulevyjen ohuudesta kun virhe oikeasti oli heidän tietokannassaan. Rahoja ei tietenkään saanut takaisin.

Oman autoni, C5 X7, ei kukaan katsastusmies ole vielä tiennyt eturipustuksen konstruktiosta yhtään mitään. Yksi ei vastannut, kun aina kysyn onko tuttu konstruktio, ettei ole tuttu ja sitten kun alkoi vääntää ja löytyi pystysuunnasta välystä jouduin kertomaan, että näin kuuluukin olla, katso vaikka katsastusohjeesta. Noh, eihän sitä ohjetta katsastusaseman koneelta löytynytkään mutta sillä välin olin itse kaivanut hansikaslokerosta tulostamani lapun ja se kelpasi sillä kertaa. Tsekkasin kotona vielä Trafin sivuilta ja kyllä se katsastusohje sieltä edelleen löytyi. Taitaa asemilla olla ihan omat sivut/tietokannat mistä katsovat ohjeita?
Otsikko: Vs: Kuinka paljon autotesteissä ja vertailuissa on ihan luonnollista hajontaa
Kirjoitti: yason - Maaliskuu 05, 2019, 23:12:44
joten pysäyti sitten "kostoksi" jälkikatsastuksen aikana kaikkien paikkojen katsastukset käyttäen todella kovaa ääntä ja se onnistui.

Mitä tää tarkoittaa suomeksi? "Pysäytti jälkikatsastuksen aikana kaikkien paikkojen katsastukset käyttäen todella kovaa ääntä" ... what?
Otsikko: Vs: Kuinka paljon autotesteissä ja vertailuissa on ihan luonnollista hajontaa
Kirjoitti: Megaman - Maaliskuu 06, 2019, 00:35:50
^ Huusi hallissa pää punaisena ja koko maailma pysähtyi?
Otsikko: Vs: Kuinka paljon autotesteissä ja vertailuissa on ihan luonnollista hajontaa
Kirjoitti: Zego - Maaliskuu 06, 2019, 07:26:01
Juuri näin! Kaikilta paikoilta tuli muutkin katsomaan, että mikä oikein mättää.
Otsikko: Vs: Kuinka paljon autotesteissä ja vertailuissa on ihan luonnollista hajontaa
Kirjoitti: Jarppa - Maaliskuu 06, 2019, 19:13:24
Ne on konttorilla jo tottuneet siihen että shitikkamiesten vehkeet on aina vähän sinnepäin, itsekin menen aina konttorille risoissa housuissa ja tukka pystyssä niin antavat säälistä leiman  :-*

Tukkaa en olekkaan kokeillut pystyttää, hiuksien kanssa taas on vähän niijjanäin, kun on tuo klanityyli tullut omaksuttua :mrgreen:
Otsikko: Vs: Kuinka paljon autotesteissä ja vertailuissa on ihan luonnollista hajontaa
Kirjoitti: kimmoa - Maaliskuu 15, 2019, 11:37:25
Olen kuullut enemmän kuin kerran kiroiluja tyyliin "nää ranskalaiset on niin paskoja" kun eivät esim. löydä auton kilpeä.

Jos on iso katsastusketju, niin omistaja tai toimari olisi kovin kiinnostunut kyseisen katsurin kommenteista.
Itse en veisi enää kyseiselle konttorille ellei tule hyvitystä asiakkaalle vi*tuilusta johtoportaan taholta.

Tulee mieleen "ystävällinen Ford liike" jossa oli "asiakas on m*lkku" teksti asiakkaan lisätedoissa. Varmasti olikin m-asiakas mutta taisi silti saada jotain hyvitystä?


Taisi olla Auto-Kivitila Tampereella, ellen väärin muista.