Citroën-foorumi.com
Tekniikkaa => Keskustelua citikoiden tekniikasta => C5 I ja C5 II => Aiheen aloitti: konkelo72 - Marraskuu 12, 2017, 13:33:36
-
Isänpäivän kunniaksi vähän autojuttuja.
Sylinterinkansi vuotaa reilusti vettä kuvaan merkkaamastani paikasta, reiän pohjalta. Onko ajatuksia mikä neuvoksi?
-
(http://i10.aijaa.com/m/00769/14482864.jpg) (http://aijaa.com/GEZKBS)
Olisiko vuoto tuossa osassa numero 11?
Eli "pakkasproppu" haluaisi päästä vaihtoon.
-
No perhana. Siellä on siis tulppa pohjalla. Eli pieni toivonkipinä, että selviää ilman kannen irrotusta. Mahtaa olla kiva kaivaa tuo syöpynyt vanha tulppa pois.
Suurkiitos tästä. Pääsee korjaamosetät keskiviikkona suoraan toimeen kun tietää mennessä sanoa missä vika.
-
No niin, kyllä se siitä ratkesi. Vieressä oleva vastaava tulppa puhkesi kun sitä puhalsi paineilmalla. Että pientä syöpymää.
Km 245 000.
Kiitos
-
Hmmm, ei kai kovin tyypillistä. Näkyykö siitä onko sisältäpäin vai ulkoapäin syöpynyt, lähinnä jos jäähdytysnesteessä on jotain vikaa. Mutta luulisi alumiinin syöpyvän ennen rauta/terästulppia, jos on joku sähkökemiallinen syöpymä?
-
Joku viikko takaperin kaveri kertoi vaihtaneensa HDi:n kanteen vastaavan tulpan, syöpymisen johdosta sekin. Muuten ehjä ja priima, mutta yhdessä kohtaa pistemäinen syöpymä. Voisiko olla asennusvaiheessa syntynyt naarmu tms joka on mennyt pinnoitteen läpi, ja nyt sitten reilun kymmenen vuoden jälkeen ehtinyt syöpymään metallistakin läpi..?
-
Olivat pajalla sitä mieltä, että sisältä päin olisi ohentunut. Ja tosiaan paperinohueksi. Jäi vanhojen tulppien riekaleet kanteen. uudet päälle. Sen verran koneistettua pintaa, että tuo ratkaisu onnistui.
-
Monet ei vaihda long-Life litkuja ikinä, eikä tuollainen syöpyminen ole silti yleistä, epäilyttää vähän olisiko nesteessä jotain outoa, miltä näytti ja minkä väristä oli?
Vaihtoivatko kaikki jäähdytysnesteet uusiin? En ole omissa ikinä törmännyt syöpymisiin, vaikken aina ole kovin säntillisesti nesteitä vaihdellut. Periaatteessa korroosionestoinhibiittorit kuluu iän myötä, toki lämpö ja kilometritkin vaikuttaa. G33 vaihtoväli lienee luokaa 5 vuotta/120000 km.
-
Eipä tuohonkaan ole varmaan koskaan vaihdettu. Ny vaihtui mitä vaihtui kun kolmatta kolmen litran tönikkää olin siihen korjaamopäivänä tyhjentämässä. Raakaa siis, eli veden kulutus oli noin 15 litraa kuukauden aikana. Kait siellä jo suurin osa on nyt vaihdettu ja proput kestänee auton eliniän.
Joitakuita vastaavia on kuulema ollut ja vaihtelevasti, että mikä proppu pettää. Liekö noissa propuissa jotain laatu/materiaaliheittoja.