Kirjoittaja Aihe: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi  (Luettu 42472 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 121
  • Peukkuja: 22
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #125 : Heinäkuu 13, 2018, 12:10:25 »
Juu, kurkkaa takapenkin alla olevasta pyöreästä luukusta.

Poissa japa

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 269
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #126 : Heinäkuu 13, 2018, 12:29:02 »
Ahaa...johto liittimeen mahtuu siis tulemaan tankkiin koskematta. Tämä oli hyvä tieto. Kiitoksia!
Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Poissa purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 411
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #127 : Heinäkuu 13, 2018, 14:40:40 »
Omassa 1-koppasessa löystin tankin pantoja jotta liitin mahtui. Tankki myös joustaa kun muovia joten tangolla voi painaa varovasti. Pahin paikka oli johdon puikkelehtiminen akselirungon takana, yhden suojapellin jouduin irrottamaan.

Poissa ovi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 114
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #128 : Heinäkuu 13, 2018, 18:04:44 »
Alla tehden ei tarvitse irroittaa muuta, kuin rengas ja männänvarsi.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 13, 2018, 18:23:01 kirjoittanut ovi »

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 606
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #129 : Heinäkuu 14, 2018, 08:09:06 »
Laitoin rikat sisimmäisiä korvakoita vasten.
Nyt sain vaihdettua kuskin puolen laakerit. Oli toisella puolella niin hankala laittaa tuo rikka sisäpuolelle niin laitoin kummallakin puolella ulkopuolelle rikat. Ei kai tuo oikeastaan juuri mihinkään vaikuta? Raideleveyteen takana pari milliä :) Käytin kallistuksenvakaajan pultteja auki niin sai helpommin nuo rikat oikeisiin väleihin. Ihmeen helposti aukesivat.

Mikä prikka. Ainoa, minkä tiedän on laakerisoviteprikka. Laakerin sisäkehän ja puslan välissä. Muualle en saisi "mellaa" sopimaankaan. Jämptisti ovat menneet. Mutterit irtoaakin helposti, kun aluksi vähän löysää ja alkaa pyörittää ulkopuolelta, puukonkärjellä kierteenpohjia "sorvaten". Kynkänlaakereita olen vaihdellut: BX, 4:ään autoon, aina molemmat,  nyt C5 molemmat puolet. :)

Poissa japa

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 269
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #130 : Heinäkuu 16, 2018, 14:18:42 »
Tämähän meni kaikkineen ihan ok :). Muutamia vihjeitä ja huomioita:

Aluksi auto yläasentoon ja takarenkaiden alle pari pihalaattaa kummallekin puolelle. Sitten auto alas ja johtoliitin irti hydraulipumpulta. Auto tunkilla ylös ja pukit alle. Lisäksi  puupölkky pohjan alle ja renkaat helmojen alle henkivakuutukseksi. Järjestelmässä oli vielä painetta eikä takapyörät nousseet käsivoimin, joten päästin paineet keskipallon luona olevasta ruuvista. LDS:ää tuli noin puoli litraa, jonka otin talteen. Nyt takapyörät liikkuvat käsivoimin eli paineet hydrauliikasta ovat poissa. Laitoin ei-remontoitavan puolen takapyörän alle vielä kaksi pihalaattaa lisää, jotta kallistuksenvakaaja pysyy mukavassa asennossa.

Sokka lähtee hyvin irti, kun on sopivan kokoinen lyöntituurna. Vaikka sitten tuollainen: https://www.biltema.fi/tyokalut/kasityokalut/lyontitaltat-ja-sorkkaraudat/tuurnasarja-2-8-mm-2000024016. Omasta sarjasta tietenkin sopivan kokoinen hukassa, mutta lähtipä tuo meisselilläkin, kun oli vuosi sitten avattu ;)

ABS-anturia en irroittanut sillä johdon pidikkeistään irrottamalla sai riittävästi pituutta, että kynkän sai maahan ja työtilaa oli riittämiin. Anturin johto jäi vahingossa asennusvaiheessa tukivarren väärälle puolelle, mutta eipä tuo näytä haittaavan. Kallistuksenvakaajan t55-pultit oli tiukassa eivätkä irronneet vaikka mutterimylly ilmoittaa liki 1000Nm väännöksi. Kuumaksi lämmittäminen auttoi.

Päätyklunssit olivat tiukassa, mutta irtosivat, kun löi toiselta puolelta putken ääriasentoonsa, jolloin saumakohtaan sai iskettyä lyöntitaltalla.

Laakerit ropisivat maahan ja viimeisimpänä liukupintana olivat näköjään toimineet toisen pään päätyklunssi ja kynkkä :( Pientä kulumaa siis kynkänreiän päädyssä, mutta stefalle jäi kuitenkin tiivistyspintaa riittävästi.

Laakerien sisäkehät katkaisin Dremelillä, jolloin irtosivat mukavasti.

Käytettävästä vaseliinistä ei vissiin ole vielä väiteltykään :D Tärkeintä tietty, että sitä laittaa reilusti. Itse rasvasin tällä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/600106/CRC-Vesivaseliini-400g.

Pyörät suorassa ja kitinät poissa, joten onnistunut remontti ;)
Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90