Raporttia forumille...
Laitoin männän pakkaseen ja männän päätä kuumensin, vasaralla avustaen se holahti paikoilleen, perään vielä uusi haitarikumi ja avo't. Myöhemmin kampesin vielä koko paketin irti, koska luulin näin saavani lisää tilaa.
S-puolen kynkkää ei sitten mitenkään saanut edes hollille. Vanha tetris-guru ei onnistunut.. Miten v*tussa se tuolta tuli pois... Syyksi paljastui sylinterin mäntä, joka oli ulkona, jota ei tietenkään huomannut. Sylkkyä kerran jo ruuvailin pois vain todetakseni, että toden totta, pallo pitää ensi irroittaa. Sitten rajoitin öljyputkea ja varovasti laudan avulla painoin sylinterin sisälle. En tiedä olisiko näin saanut tehdä, mutta naapurin kehoituksesta näin tapahtui. -"Vaikka se auto on rapea ranskalainen, niin tuo sylinteri on kuitenkin suht normaali hydraulisylinteri" ja näinhän se oli.
Tämän kaksi tuntisen ihmettelyn ja puuhastelun jälkeen tukivarsi napsahti paikoilleen ja elämä alkoi näyttää taas valoisalta. Apulaitteet (jarrut, vakaaja, kumit) kiinni ja toisen puolta varustelemaan..
Jarrujen ym. asennus käy nopeasti kun paikat on putsattu ja suurimmat lämmittelyt on tehty noiden tukivarsien kanssa..
S-puoli sai uuden kumin ja sylinterin puoleinen pää pysyy kahdella nippusiteellä toistaiseksi, kiristettävä panta maksaisi marmorilla 22€, etsin muualta tai rakennan sellaisen itse.
P-Puolen kumi pitää vielä vaihtaa, rikoin sen klunssin puoleisen pään ja ruuvasin sen männän varteen letkuklemmarilla ja nippusiteellä, yläpää pysyy s-puolen tavoin nippusiteellä.. Ajattelin, että parempi näin kuin ilman mitään.. Pitää jossain välissä porata se s**t*n*n tappi pois, sen jälkeen vaihto onkin helppoa, nyt kun tiedän välineet ja työtavat..
Auton paineellistamiseksi avasin haynesin ja lopetin lukemisen välittömästi, maalaisjärki käyttöön sehän on vain hydrauliikkaa..
1.Auto alas pyörilleen, auto tulee painumaan ns. tonttiin
Katselin että kaivaako se kuoppaa...
2. Säiliöön ainetta (ei kannata kaataa siihen ylempään, menee jäähdytysnesteen joukkoon.) (Saa helposti pois, kun jää pinnalle kellumaan, mutta silti..)
3. Sitten haen vaimolta anomuksen lastenrattaiden sisäkumin tuhoamiseen.
4. Nippusiteellä sisäkumi "korkiksi" ja 0.5 bar paine tankkiin. ( tämä siksi että pumppu varmuudella lähtee ilmaamaan, jos järjestelmä on rempan jäljiltä kovin tyhjä)
5. Pumpun sähkot kiinni (mikä sitten onkin tyyli ollut, minulla oli pumpun sähköjohdot irti)
6. Auto käyntiin ja napista ylös. Tässä kohtaa viimeisttään pitäisi pumpun surista.
7. Autoa ylös alas ja rattia ääriasentoihin
(8.) Sammuta auto ja ilmaa (kaikki jarrut). Ilmattiin vain takajarrut ja koeajolenkillä ei oikein liikkunut. Kuskin pyörän jarruun oli eksynyt ilmakupla..
Ei se nyt tekemätön paikka ole tuo tukivarsien uudelleen laakerointi, mutta tunteja meni kaikenkaikkiaan 18h. Näistä tietysti noin 10h on kaikkea muuta kuin ammattitaitoista autonkorjaamista: Työkalujen virittelyä, työkalujen etsintää, ihmettelyä, säälitävää räpellystä, ei pysty lyömään, "miten ihmeessä tämäkin", V*itt* jne.. kaikkea muuta kuin lean managementin mukaista suoraviivaista toimintaa.
Mutta ne vaikutukset autoon.... Vaimo sanoi aamulla, että nukuit hymykorvissa koko yön, tai olisi sanonut jos olisi herännyt ennen. Siis sellainen olo on. Auto on taas oikea, aito taikamattotyyppinen Citroen C5 isolla C:llä!!!
Kiitos foorumille avusta ja toivottavasti tästä raportoinnista on hyötyä muille Do it yourself and save your money -miehille ja naisille.