Kirjoittaja Aihe: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi  (Luettu 36183 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Esko

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 123
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #25 : Syyskuu 09, 2014, 11:31:01 »
Vaihtelin eilen noita kynkän laakereita, muuten meni suht hyvin paitsi se paineen poisto jousituksesta ei tuntunut onnistuvan, nostin ensin auton ylös tunkit alle, auto ihan alas, akkukaapeli irti, tunkkasin auton ylös, mutta vaikka auto oli ihan maata myöten välillä niin kun pyörät roikkui niin ei tukivartta pystynyt liikuttamaan vaikka irroitin sen kallistuksen vakaajan, jos tunkilla nosti tukivarresta koko auto nousi?
Joten vaikka toiselta puolen sain sen sokan pois ei se männänvarsi suostunut irtoamaan, tai irtosi sitten kun otin sen pitkän pultin pois, että se "mahtui" pois, irroitusyritysten johdosta meni se haitarikumi tietysti rikki.
Toisella puolella ei sokka irronnut joten annoin olla kiinni, no senkin kumi hajosi, olisi pitänyt kammeta se kumi irti siitä männänvarresta!
Niiden pitkien pulttien takaisin laitto teetti töitä kun jousitus väänsi sitä vastaan lopulta kolmella tunkilla purkuraudalla ja kuormaliinalla vetämällä / työntämällä sai reijät kohdalleen.
Kun laskin auton alas niin se kuitenkin lysähti kun laskin viimeisen tunkin!
Mitä tein väärin siinä paineen poistossa, ne haitarikumit kun pitää vielä vaihtaa, niin se ei onnistu jos en saa niitä mäntiä sisään ja irti. 

Paikalla Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 784
  • Peukkuja: 13
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #26 : Syyskuu 09, 2014, 12:37:25 »
Missä välissä tossa piti paineiden poistua?

Tee se Leksialla.
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 034
  • Peukkuja: 22
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #27 : Syyskuu 09, 2014, 12:48:41 »
Missä välissä tossa piti paineiden poistua?

Siinä kohtaa kun alhaallaolevan auton nostaa tunkilla ylös. En löytänyt selostuksesta virhekohtaa, tolleen se mulla on toiminut, eikä ole ollut ongelmaa pallon tai sylinterin vaihdossa.

Auttaisiko hydesäiliön korkin avaaminen? Jos sinne jää (ilman-)painetta, saattaa se kenties painaa mäntiä pienellä voimalla ulos. Toisaalta ei siinä niin paljoa voimaa pitäisi olla, että tukivarresta nostamalla tukivarren sijasta nousee koko auto. Ei tuo kuvio minulle täysin selvinnyt  :-\

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 930
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #28 : Syyskuu 09, 2014, 13:59:57 »
Missä välissä tossa piti paineiden poistua?

Siinä kohtaa kun alhaallaolevan auton nostaa tunkilla ylös. En löytänyt selostuksesta virhekohtaa, tolleen se mulla on toiminut, eikä ole ollut ongelmaa pallon tai sylinterin vaihdossa.

Auttaisiko hydesäiliön korkin avaaminen? Jos sinne jää (ilman-)painetta, saattaa se kenties painaa mäntiä pienellä voimalla ulos.
Ei, sillä korkissa on reikä, eikä sinne säiliöön painetta pitäisi tulla. Säiliön "paineistus" liittyy siihen että kun säiliö ja pumppu ovat täysin tyhjät, niin pumppu ei osaa aloittaa pumppaamistaan ennenkuin sinne on öljyä saatu. Tässä auttaa se pieni säiliöön tehtävä paineistus, joka poistuu heti kun otetaan paineistusta varten laitettu erilainen korkki pois...

Jännästi tuo säiliön paineistus on alkanut elämään omaa elämäänsä...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, Xm V6.24 -95

Sekä Range Rover -76

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa Esko

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 123
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #29 : Syyskuu 09, 2014, 19:00:24 »
Sitä tässä ihmettelen, kun ennen katsastusta, keväällä, tutkin ne laakerit, silloin vain nostin auton ylös tunkit alle auto napista alas, tunkeilla ylös, vakaajan tanko irti, ja toinen oli hyvin väljä, toinen vähän, heiluivat ihan käsin, renkaineen, siis ylös alas myös.
En saanut vaihdettua niitä laakereita aiemmin, tosin "suikkalakin" mielestä jotain vikaa sieillä on ei vaan tiedä mitä, varmaan se narina ja pauke takapäästä viittasi siihen suuntaan, pisti sitten uusimaan tuulilasin, ja toisen rekkarin valon, oli kupu pudonnut, valo kyllä paloi.
Yritin vielä laakereiden (olipa pienet?)vaihdon jälkeen tunkata tukivarsita, vakaajan tanko irti, että olisin saanut ne haitarikumit kiinnitettyä nippusiteellä, mutta auto vaan nousi, joten kiinnitin ne siihen männän varteen.
Ei sieltä kumin sisältä tullut kuin tilkka hydeöljyä, eikait käydessä / ajossa mitään suihkua ole odotettavissa? Jos keräisi motivaatiota, ja aikaa niiden kumien vaihtoon...

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 034
  • Peukkuja: 22
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #30 : Syyskuu 10, 2014, 08:24:06 »
Jännästi tuo säiliön paineistus on alkanut elämään omaa elämäänsä...

Hyvä katkaista tuolta huhulta siivet ajoissa  :-\

Poissa Meister

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 14
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #31 : Lokakuu 24, 2014, 17:54:45 »
Nosturilla itse teen näin; Ensin tallat alle, maavara alas, auto ylös ja tunkilla tukivarresta nosto. Takana keskellä sijaitsevasta 3-tieliittimestä nippa auki ja samalla nostaa tukivartta ylös. Hydeöljyä valuu nipasta ja mäntä painuu sisään. Näin sieltä saa ainakin kaikki paineet pois työtä helpottamaan.

Itse pyrin kyllä välttämään tässä hommassa tuota sylinterin haitarikumin irrotusta, helpompi jos lähtee kohtuudella se lukkotappi irti niin ei tarvitse turhaan sotkea käsiänsä.

Yritin vielä laakereiden (olipa pienet?)vaihdon jälkeen tunkata tukivarsita, vakaajan tanko irti, että olisin saanut ne haitarikumit kiinnitettyä nippusiteellä, mutta auto vaan nousi, joten kiinnitin ne siihen männän varteen.
Ei sieltä kumin sisältä tullut kuin tilkka hydeöljyä, eikait käydessä / ajossa mitään suihkua ole odotettavissa? Jos keräisi motivaatiota, ja aikaa niiden kumien vaihtoon...


Laita nyt hyvämies kiinni nuo ennen ku ajelet. Ei sieltä pitäisi mitään suihkua tulla, mutta pääsee varmasti jonku verran LDS:ää valumaan ulos. Sitten kun siihen mäntään menee vielä paskaa niin saat kohta uusia sylinterin. Siihen kannattais hakea ihan ne alkuperäset klemmarit. Nykyään on saatavilla semmoset pultilla kiristettävät mallit, niin saapi varmasti tiukasti kiinni.

Poissa abel

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 171
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #32 : Lokakuu 29, 2014, 15:45:49 »
Moi,
Ajattelin lähteä tähän hankkeeseen..
Muutama tyhmä kysymys liittyen tohon paineiden poistoon??

-Miten sen saa pihalla tehtyä ilman leksiaa yms..
-Miten saadaa paineet takaisin kun kokoonpano on loppusuoralla?
-Kuinka paljon siellä auton alla voi käyttää lekaa, jos sokka lähtee siististi irti?

Autona farmari II-koppainen bensiini, valkoinen vuodelta 2005 ja narina kuulostaa lähinnä hanhiparvelta riippumatta lämpötilasta tai ylipäätään kelistä..

Poissa powerage

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 904
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #33 : Lokakuu 29, 2014, 15:57:10 »
^Ei tarvitse leksiaa. Paineet: a) Sopiva korkki ja siihen tubeless venttiili max 0.5 bar. b) Pyörän sisuskumista viritys. c) Annat pumpun pumpata riittävän kauan että auto nousee ylös (pumppu joutuu kovemmalle).
C5 II 2.0 16V Berline man. -04
C5  I 2.0 16V SX Berline man. -01

ex Xantia 1.8 16V man. -99

Poissa abel

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 171
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #34 : Lokakuu 29, 2014, 20:24:59 »
Entäs miten ne paineet otetaan pois?

Poissa JC5IEDM

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 97
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i Berline AT 2005
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #35 : Lokakuu 29, 2014, 20:28:50 »
Abelille:

Seuraavalla tavoin toimimalla olen onnistunut vaihtamaan 2005 C5:een a) takakynkän laakerit b) takajousisylinterit ja jousipallot. Muut voivat kommentoida onko minulla ollut vain tuuria kun olen hengissä vai onko toimintatapani kelvollinen.

Käytössäni oleva tunkki on isohko, yli puolen metrin nostokorkeuden omaava hallitunkki. Sillä saa kätevästi nostettua peräkoukun luota nostopisteestä perän kerralla pukeille. 

1. Jousitus ylimpään asentoonsa.
2. Takapää tunkilla ylös.
3. Pukit takapyörien etupuolille nostokohtiin
4. Tunkki toisen takapyörän ja maan väliin.
5. Auto käyntiin ja kolme painallusta alaspäin napista.
6. Samalla kun etupää laskee, tunkilla toinen takapyörä ylös.
7. Kun etupää on alhaalla eikä takapyörää saa enää ylemmäs, avaa kuljettajan oven ikkuna ja nokkapelti, sammuta auto ja sulje ovi.
8. Odota noin kolme minuuttia ja sitten irroita miinus-kenkä akun miinus-navasta.
9. Ota tunkki pois takapyörän alta.
10. Nosta takapyörää ja huomaa että pyörä nousee aivan lihasvoimin - jousitus on paineeton.
11. Tee tarpeelliset työt.
12. Kiinnitä miinus-kenkä akun miinus napaan.
13. Odota pari minuuttia ja laita ikkunan kautta auton valot päälle.
14. Minuutin kuluttua voi avata oven ja käynnistää auton.
15. Nosta jousitus napista ylimpään asentoonsa.
16. Varo-varovasti ota tunkkia apuna käyttäen pukit pois auton alta. (Todennäköisesti takajousituksessa ei vieläkään ole kunnon paineita ja takapää laskeutuu ala-asentoon kun lasket sen tunkilla alas.)
17. Testaa jousituksen toiminta käyttämällä sitä ääriasennoissa.

Tuota paineistusta 0,5 baariin ei pitäisi tarvita, ellei pumppua tyhjätä. Paineistuksen avulla saadaan pumppu ilmaamaan itsensä.
2005 - 2008 C5 2.0i Break AT 2002 (100 - 170 tkm)
2008 - 2017 C5 2.0i Berline AT 2005 (70 - 298 tkm)
2017 -          C5 2.0i Berline AT 2005 (113 tkm -)

Poissa powerage

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 904
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #36 : Lokakuu 29, 2014, 21:02:16 »
Paineet saat pois kuvan numero 4 osasta. Löysää 10mm pultinkannalla olevaa ruuvia 1/2 kierrosta.





C5 II 2.0 16V Berline man. -04
C5  I 2.0 16V SX Berline man. -01

ex Xantia 1.8 16V man. -99

Poissa abel

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 171
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #37 : Lokakuu 29, 2014, 22:29:49 »
Lainaus
Kiinnitä miinus-kenkä akun miinus napaan.
13. Odota p

Toimiiko tämä vuoden 2005 bensakoneelliseen?

Muuten oli harvinaisen selkeät ja seikkaperäiset ohjeet, kiitosta vaan. Aika rajua settiä :)
Käyn huomenna tarkastelemassa mitä Haynesi kertoilee aiheesta, vai kertoileeko mitään..

Miten muuten onko noita paineellisia piirejä enemmän kuin yksi? Eli jos operoin takapäätä, niin pitääkö etupää saada myös paineettomaksi?

Toinen juttu mikä hämää.. Kynkkää tässä irroitetaan tai ainakin löysätään, niin onko niin ettei tätä saa irti ilman paineettomaksi tekemistä?

Vuoden kuunnellut narinaa ja nyt alkoi ärsyttämään niin laitetaan kuntoon.. Ei vain alkaa jo vaikuttamaan ajo-ominaisuuksiin ja omapahan sitten huollettu auto taas (vaimolla)alla..

Poissa JC5IEDM

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 97
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i Berline AT 2005
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #38 : Lokakuu 30, 2014, 05:17:27 »
Lainaus
Kiinnitä miinus-kenkä akun miinus napaan.
13. Odota p

Toimiiko tämä vuoden 2005 bensakoneelliseen?
Kyllä toimii, sillä tässähän pelataan jousitusjärjestelmän eikä moottorin kanssa.

Akkukaapelin irroittamalla varmistan, ettei sähköinen pumppu ala minkään syyn takia kehittämään järjestelmään painetta. Nuo odotusajat varmistavat että auton tietokonejärjestelmä saa sammutettua ja käynnistettyä itsensä hallitusti. Asiasta löytyy keskustelua tältäkin sivustolta.

Mikäli jousitusjärjestelmää ei tehdä paineettomaksi, painaa "jousi" koko ajan takatukivartta ulos-/alaspäin ja jos takatukivarren jollain ihmeen konstilla saa irti paineiden ollessa järjestelmässä, takajousisylinteristä tulee mäntä varmaan aika vauhdikkaasti pihalle nesteet perässään.
Aika rajua settiä :)
Se raju setti tapahtuu kohdassa 11. Tee tarpeelliset työt.

Muut kohdat tuossa sisältävät ohjeet kuinka auto nostetaan & lasketaan pukille ja akkukaapeli irroitetaan & kiinitetään.
2005 - 2008 C5 2.0i Break AT 2002 (100 - 170 tkm)
2008 - 2017 C5 2.0i Berline AT 2005 (70 - 298 tkm)
2017 -          C5 2.0i Berline AT 2005 (113 tkm -)

Poissa powerage

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 904
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #39 : Lokakuu 30, 2014, 07:59:03 »
^Eikö ole helpompi ottaa pumpun sulake pois?
C5 II 2.0 16V Berline man. -04
C5  I 2.0 16V SX Berline man. -01

ex Xantia 1.8 16V man. -99

Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 371
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
  • 307 sw 1.6 hdi + c5 2.2hdiA
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #40 : Lokakuu 30, 2014, 08:12:28 »
^Eikö ole helpompi ottaa pumpun sulake pois?

Tai johtoliitin pumpusta.
Pösöllä matka-ajot ja vanhalla femmalla kun rouva antaa lainaksi :D

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 708
  • Peukkuja: 10
  • C5II 3.0l V6 Exclusive 2005 Megane 1.9dci 2008
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #41 : Lokakuu 30, 2014, 09:02:57 »
^Eikö ole helpompi ottaa pumpun sulake pois?

Itse toimin näin jos hydejärjestelmän kanssa joutuu puuhailemaan. Kerran kun tulee öljyt silmille niin oppii varomaan  :-\

Poissa abel

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 171
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #42 : Lokakuu 30, 2014, 10:39:27 »
Lainaus
^Eikö ole helpompi ottaa pumpun sulake pois?

Tätä tai johtojen irroitusta itse ajattelin..

Karsastan aika paljon tuota miinus-napaan koskemista, yhden jouluaatonaaton akun puoleisen lampun vaihdon jälkeen.. no ei.. silloinkin olisi pitänyt tietää mitä tekee irroituksen jälkeen..


Mutta tavalla tai toisella siis tekee pumpun virrattomaksi sen jälkeen kun järjestelmä on paineeton niin kynkän laakerointi on normaalia mekaanista kunnossapitoa??

Kiitos kuitenkin perusteellisesta ohjeistuksesta, ensi viikolla on kaiketi aikaa tämä homma toteuttaa..

Poissa abel

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 171
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #43 : Lokakuu 30, 2014, 10:54:33 »
Niin, sellainen vielä että mistä saan halvimmalla uudet laakerisarjat?

Kysyin eräästä liikkeestä niin tarjosivat takapyörän laakeria 127€, kynkän tai takatukivarren laakerista eivät olleet kuulleet.. Vaihdoin tietysti putiikkia, mutta näin internetin ihmeellisenä aikana, olisko kuumia (edullisia) vinkkejä (linkkejä) :)

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 034
  • Peukkuja: 22
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #44 : Lokakuu 30, 2014, 13:50:50 »
Mutta tavalla tai toisella siis tekee pumpun virrattomaksi sen jälkeen kun järjestelmä on paineeton niin kynkän laakerointi on normaalia mekaanista kunnossapitoa??

Kyllä.

Minusta akunkengän irroitus on helpoin vaihtoehto verrattuna sulakkeen tai pumpun piuhan irrottamiseen. Kukin tavallaan toki.

Paikalla Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 784
  • Peukkuja: 13
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #45 : Lokakuu 30, 2014, 16:38:23 »
Niin, sellainen vielä että mistä saan halvimmalla uudet laakerisarjat?

Kysyin eräästä liikkeestä niin tarjosivat takapyörän laakeria 127€, kynkän tai takatukivarren laakerista eivät olleet kuulleet.. Vaihdoin tietysti putiikkia, mutta näin internetin ihmeellisenä aikana, olisko kuumia (edullisia) vinkkejä (linkkejä) :)
www.autopartsmarket.fi

Itse tilasin kynkänlaakerit n. 33€/sarja, pyöränlaakeri n. 60€. Postikulut kympin luokkaa ja lähetti tuo kotiin.

Varsinkin alustan osat tuolla huomattavasti Suomen hintoja halvemmat ja osan merkin saa valita itse.

PayPalilla maksaessa saa vielä alennusta.
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96


Paikalla Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 784
  • Peukkuja: 13
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #47 : Lokakuu 31, 2014, 07:31:18 »

Pikkasen saa tönkiä ennenkuin löytyy
Outoa, ennen tuolla oli "pyörän ripustus"-kohdan alla "pitkittäistukivarsi" ja sieltä löytyi selkeästi monta erilaista kynkänlaakerisarjaa...
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa abel

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 171
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #48 : Marraskuu 07, 2014, 06:52:42 »
Moi,
Nyt on uudet kalikat kotona ja tänään alkaa remppa.. Napsin kuvia aina kun katson aiheelliseksi, ja jos muistan...
HOmmasin tuona Haynesin ja siinäkin oli seikkaperäiset ohjeet paineen poistoon ja myös takatukivarren irroitukseen.. "neljän jakarin" homma.. Kaikki paitsi öljynvaihdot pihalla tehneenä itseluottamus on sen verran kova etä tulen hankkeessa onnistumaan..

Nuo JC5IEDM:n ohjeet paineen poistoon ovat vissiin sellaiset, että pääsee helpommalla paineelliseksi -vaiheessa.. Haynesi käskee laittamaan auton ihan alaasentoon ja tämän jälkeen päästämään paineet pois etu- ja takapäästä. Lähtökohta on että mahdollisimman vähän menisi rikki tämän remontin aikana ;) Kunmpi nyt mahtaa olla se pienemmän riesan tie??

Pihahommina tämä hanke tulee menemään, siksi ajattelin että sulake ja johtojen irroitus saa riittää pumpun virrattomaksi tekemisessä.

Sitten kun pääsen niin pitkälle, että takatukivartta pitä repiä irti, niin oliko se T-55, joita piti hommata muovikassillinen? :)

Poissa M.M.A

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 138
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #49 : Marraskuu 07, 2014, 09:12:36 »
4kpl T-55 torxeja löytyy kallistuksen vakaajasta. 2 per puoli. Ja ovat tiukassa. Omasta C5 -01 väännettiin auki puolitoistametrisellä jatkovarrella, korjaamolla. Ei onnistunut silloisilla omilla työkaluilla joten avautin ne korjaamolla(avasivat ja kiristivät sen verran että sain auki normi räikällä) ja painelin takaisin tallille tekemään itse loput. Takaisinlaitossa kiristysmomentti muistaakseni 130Nm.