Kirjoittaja Aihe: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi  (Luettu 39946 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kampiveivi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 138
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #100 : Kesäkuu 27, 2016, 17:26:58 »
Laitoin rikat sisimmäisiä korvakoita vasten.

Poissa purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 386
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #101 : Kesäkuu 27, 2016, 22:39:05 »
Muuten, pitääkö hydepumpun sulake irrottaa kun tekee tuon remontin? Ja vielä, jos irrottaa akusta miinusnavan, tarviiko takaisinkytkennässä tehdä jotain vai toimiiko kaikki heti kun napa on kiinni?  Auto oli c5 2,0 hdi -02 hydractive3

Poissa Starglazer

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 50
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #102 : Kesäkuu 28, 2016, 10:32:43 »
Muuten, pitääkö hydepumpun sulake irrottaa kun tekee tuon remontin? Ja vielä, jos irrottaa akusta miinusnavan, tarviiko takaisinkytkennässä tehdä jotain vai toimiiko kaikki heti kun napa on kiinni?  Auto oli c5 2,0 hdi -02 hydractive3
Minä tein noiden sivun 2 ohjeiden mukaan:
http://citroen-foorumi.com/index.php?topic=9332.msg165128#msg165128

Poissa K1mm0

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 43
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #103 : Elokuu 11, 2016, 15:38:46 »
Onkos noissa korjaussarjoissa laatueroja, tms? Eli mistä ja mikä sarja kannattaa ottaa ja mitä kannattaa välttää?

Kuinka kauan nuo yleensä kestää? Omassa -07 mallisessa takapää on alkanut naukua joustoliikkeessä ja toinen jousisylinteri on alkanut vuotaa. Onko tuo vuoto seurausta kuluneista laakereista vai onko niillä yhteyttä toisiinsa?

Vaunulla on ajettu reilu 200 tkm. En tiedä onko laakereita koskaan vaihdettu. Minä olen ajanut tuolla viimeiset 20 tkm. Millähän tuo sylinterin vuoto saataisiin tilkittyä?

Poissa K1mm0

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 43
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #104 : Elokuu 17, 2016, 20:51:03 »
Pitäisikö se pitkä pultti vaihtaa uuteen? Sitrosen alkuperäissetissä ei tullut pulttia mukana. Tarvikesarjoissa pultti on mukana. Kuinka tiukassa tuo pultti on yleensä ollut kiinni? Saako sen ehjänä pois?

Paikalla Mguel

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 97
  • Peukkuja: 3
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #105 : Elokuu 17, 2016, 21:44:29 »
Tiukassa on - yhtään ei ole avaamatta jäänyt eikä rikki mennyt avatessa.

Turha kait sitä pulttia vaihtaa olisi jolle tarvike sarjassa mukana tulisi. Putsaa kierteet ennen avaamista hyvin niin aukeaa helposti

Poissa K1mm0

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 43
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #106 : Elokuu 18, 2016, 08:13:38 »
Onko mutteri ollut tiukassa vai onko sitä pulttia saanut nuijia kunnolla että on tullut ulos?

Paikalla Mguel

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 97
  • Peukkuja: 3
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #107 : Elokuu 18, 2016, 08:17:42 »
Mutteri aukeaa ihan perus työkaluilla - okei pieni jatkovarsi on hyvä olla käsilla varmuuden vuoksi - pultti tulee kyllä ihan pyörittämällä/vetämällä pois akselin sisältä.

Poissa Starglazer

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 50
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #108 : Elokuu 26, 2016, 20:55:23 »
Laitoin rikat sisimmäisiä korvakoita vasten.
Nyt sain vaihdettua kuskin puolen laakerit. Oli toisella puolella niin hankala laittaa tuo rikka sisäpuolelle niin laitoin kummallakin puolella ulkopuolelle rikat. Ei kai tuo oikeastaan juuri mihinkään vaikuta? Raideleveyteen takana pari milliä :) Käytin kallistuksenvakaajan pultteja auki niin sai helpommin nuo rikat oikeisiin väleihin. Ihmeen helposti aukesivat.

Poissa K1mm0

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 43
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #109 : Elokuu 29, 2016, 13:34:55 »
Viikonloppuna vaihdettiin laakerisarjat molemmille puolille alkuperäisosilla. Samalla vaihdettiin taakse jarrulevyt ja -palat. Auton ajettavuus muuttui selkeästi paremmaksi ja vinossa ollut ratti oikeni suoraan. Vasemman puolen laakerit oli täysin sököt ja laakeroinnin päätylevy oli jo alkanut kalvamaan tukivarren reikää soikeaksi. Soikeus oli parin millin matkalla siinä reiän päässä, mutta laakerikoolin kohta oli täysin pyöreä. Uutta tukivartta ei ollut, joten jouduttiin kasaamaan vanhalla. Onko kokemuksia kuinka kauan tuollainen kestää vai meneekö laakereille helpommin vettä ja kuraa?

Nyt takapää on korkeammalla kuin aiemmin. Korkeudensäätöanturiin ei rempan yhteydessä kajottu, mutta jostain syystä perä jäi korkeammalle. Mistähän tuo voisi johtua? Korkeudensäätö toimii hienosti.

Poissa apaija

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 190
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #110 : Syyskuu 01, 2016, 06:50:29 »
Katsastuksessa huomautettiin että jotakin väljää siellä on muttei aiheuta vielä toimenpiteitä. Muistaakseni kokemuksiin perustuen tämä tarkoittaa että laakeri täysin loppu.
Eli mistä (myös ulkomailta) olette tilanneet noita laakereita ja mihinkä hintaan?

Ari
C5 Hdi break aut

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 167
  • Peukkuja: 9
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #111 : Syyskuu 01, 2016, 09:53:17 »
Autodoc.fi SKF sarja 69,99€ ilmainen kuljetus Autopartsmarket.fi joku srj, 34€ kuljetus 11€ jne
Nimark 30€ kuljetus 9,90€
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa K1mm0

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 43
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #112 : Syyskuu 01, 2016, 13:47:32 »
Sitrosella alkuperäinen sarja SKF:n laakereilla 63 €/puoli. Kaikki meni paikalleen hienosti.

Poissa Turvenuija

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 23
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #113 : Maaliskuu 23, 2017, 09:53:38 »
Tässä pari kuukautta sitten c5:n 2.2 HDI breakin ostin ja nyt katsastussetä käski vaihtamaan kynkän laakerit. Homma onnistui hyvin kiitos näiden ohjeiden. Mutta sitten tuli ongelma, perä ei noussut, etupää kyllä jumppaa edestakaisin. Potikan koiranluuta olen koittanut molemmin päin, kaikki piuhatkin ovat kiinni ja näyttävät ehjiltä. Sitten kun nostin tuon ilmaan ja nostin korkeuden maksimiin ja laskin auton alas niin sitten perä jäikin ylös eikä nyt vuorostaan laskenut ??? Mitähän vielä pitäisi kokeilla? Voiko sillä olla vaikutusta asiaan että vaihdoin toiselle puolelle sen haitarikumin ja sylinterin tiivisteet, eli mäntä oli irti ja vain painoin sen takaisin pohjaan sylinterin ollessa autossa kiinni. säiliötä ajattelin paineistaa seuraavaksi jos löydän sopivat härpäkkeet, mutta kaikki neuvot otan kiitollisuudella vastaan :)

Poissa Turvenuija

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 23
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #114 : Maaliskuu 23, 2017, 10:19:28 »
No nyt pelittää, viimeksi jäi se potikan koiranluu väärään asentoon ja kun käännin sen oikeinpäin niin alkoi pelaamaan. Tiedä sitten mikä oli kun ei aiemmin suostunut tuossa asennossa tomimaan ???

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 541
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 - Takakynkän irroitus ja laakerointi
« Vastaus #115 : Marraskuu 13, 2017, 20:24:31 »
Äskettäin vaihdoin C5II mettänpuoleisen kynkän laakerit. Ei mitään kummallista. Auto ylös, pukeille, auto alas ja kynkän nosto käsin ylös. Menee hiukan hitaasti ja hiki tulee, jos tullakseen. Sokka pois ja syl.varsi irti, pultti pois. Sitten vaan kynkkä vähän taiteillen pois.... Sokka lähti hyvin, mutta samalla irrottelin keskiviivanpuoleisestakin sokan. Sitä sai vaivata: Jo ennalta liuotushoidot, sokan varovaista eestaas kiertelyä. Vähitellen väännöt eteni syvemmälle ja lopulta läpi asti. Sitten suojausaineet. Nyt saa joskus tuonkin auki. Tässä avauksessa meni aikaa >1/2h.