Kirjoittaja Aihe: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta  (Luettu 11926 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TeeKoo

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 871
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #50 : Syyskuu 21, 2016, 18:45:16 »
Muista Rommitommi vaatia korvaus matkakuluista. Kuluttajansuojalaissa muistaakseni näin sanotaan.

Minä alan oman autoni jyrinän tulkita sittenkin rengasmeluksi. Uudet Landsailit alla mutta kohta vaihtuu kitkat. Sittenhän tuo selviää.
TeeKoo Turuust

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 037
  • Peukkuja: 9
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #51 : Syyskuu 21, 2016, 21:13:38 »
Pikku kipossa saxossa noi landsailit piti v*******n moista meteliä
C5 break 1.8 -03,Peugeot Expert 1.9TD -00,Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94 edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa Rommitommi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 333
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #52 : Syyskuu 28, 2016, 17:23:44 »
Laakeriäänen kanssa homma ei oikein tunnu etenevän..eivät aluksi suostuneet tekemään mitään, ja asiakaspalvelu vaan huononee, kuten näissä prosesseissa tapana..

Parastahan on, että auton myynyt myyjä myönsi myös äänen kyllä kuuluvan, ja alkuun sitä myytiin minulle rengasmeluna ja eilen auton yksilöllisenä ominaisuutena ja että kaikki käytetyt autot ovat yksilöitä jne..no sanoin, että tällaisia yksilöllisiä ominaisuuksia en ala hyväksymään, kun toisesta autostakaan ei moisia kuulu, että auto kuntoon tai kauppa purkuun. Sitten alkoikin homma kiristymään, ja auto on kuulemma kunnossa eikä toiseen voi verrata ja sillä hyvä. Kysyin, että kenelle voin valittaa, niin kuulemma myyntipäällikölle, ja sittenhän soitin myyntipäällikölle joka vasta hankala olikin, ei kuulemma tiennyt asiasta mitään, mutta kun vähän juteltiin, niin kummasti tiesi jokaisen yksityiskohdan. Sanoi, että ei ole mitään perusteita kaupan purulle ja että kai nyt ymmärrän, että jos pyöränlaakerit on vaihdettu, ei voi enää olla vikaa laakereissa. Sanoin, että ei varmaan pyöränlaakereissa ole vikaa, mutta kuten varmaan tiedät siellä on aika monta muutakin laakeria. Sanoi sitten vain, ettei kannata isoa liikettä vastaan alkaa tappelemaan, että he ovat ammattilaisia ja häviän vain rahani jne. ja Vehon tekemillä diagnooseilla ei ole mitään merkitystä, vaan pitää ottaa ulkopuolinen tavarantarkastaja jne. Sitten menikin jo vähän huutokonsertiksi ja äänenpainot nousi ja loppupuhelussa ei enää ollut oikein mitään fiksua sisältöä.

Tietysti melkoisena luupäänä otin sitten seuraavaksi yhteyttä tavarantarkastajaan ja kyselin myös perheen lakimiehen näkemystä asiaan. Ilmoitin sitten myyntipäällikölle ja myyjälle sähköpostitse käymistäni keskusteluista tavarantarkastajan ja lakimiehen kanssa, kuin myös ilmoitin kuluttajaneuvonnan kannan asiaan. Kummasti tänään sitten soittivat, että äläs vielä tule hakemaan, että sittenkin tutkitaan, vaikka viikon ovat toitottaneet, että eivät tutki kunnossa olevaa autoa, että voit tulla hakemaan pois.

Ilmeisesti tietävät ihan yhtä hyvin kuin minäkin, että auto ei ole kunnossa, eiväthä halua tavarantarkastajaa mukaan kuvioon ja yrittivät pelotella luovuttamaan...noh katsotaan miten käy.

Eiköhän tällä toiminnalla taas ole tuonkin liikkeen kirjoihin hankittu "asiakas on mulkku"-leima :)

E: Ja ei tosiaan ole mikään nautinto tapella tällä tavalla, jää lopulta paska maku suuhun kaikille koko touhusta. Toivottavasti tulisi nyt kuntoon että saisi koko asian pois päiväjärjestyksestä ja pääsis nauttimaan 3.0HDI:stä, alkaa olemaan jo autoa ikävä :)

Poissa TeeKoo

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 871
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #53 : Syyskuu 28, 2016, 17:29:27 »
OIkeanlaista jääräpäisyyttä! Hyvä tommi. 

Mitäs kuluttajanauvoja sanoi?

Oletkos liikkeen nimen jossain maininnut?
TeeKoo Turuust

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 432
  • Peukkuja: 4
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #54 : Syyskuu 28, 2016, 17:54:56 »
Kummasti se isokin liike taipuu viimeistään siinä vaiheessa kun on kuluttajavalituslautakunnan päätös "ohjeistamassa". Itse väänsin aikanaan VV-Auton kanssa ja eihän ne mitään suostuneet vastaan tulemaan, joten pakko oli laittaa valitus vetämään. Onneksi mulla vika oli jo korjattu ja tapeltiin vaan kustannuksista.

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 406
  • Peukkuja: 17
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #55 : Syyskuu 28, 2016, 18:53:39 »
Sun puolella ollaan!

Poissa Rommitommi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 333
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #56 : Syyskuu 28, 2016, 21:47:59 »
OIkeanlaista jääräpäisyyttä! Hyvä tommi. 

Mitäs kuluttajanauvoja sanoi?

Oletkos liikkeen nimen jossain maininnut?

Kuluttajaneuvonta on tietysti kuullut vain minun versioni tapahtumista, mutta on ainakin tällä hetkellä täysin samaa mieltä siitä, että auto on hoidettava kuntoon tai jos siinä ei onnistuta, niin kaupan purkamisen perusteet täyttyvät täysin, ja myös 9 toteunutta huoltokertaa tukevat kaupan purkamista, kuin myös Vehon havainnot äänestä jne...En sitten tiedä mikä olisi näkemys, kun ovat kuulleet myös myyjäliikkeen version tapahtumista.

Liikkeen nimeä en ole maininnut muistaakseni, ja vaikka olisinkin, niin ei noi nyt mitään huijareita sinäänsä ole olleet, kuitenkin reilulla tonnilla tekivät huoltoa autoon sen suuremmin mutkittelematta ja vaihtoivat laakeria eteen ja taakse omalla kustannuksellaan, jotka äänen perusteella olivat ihan loogisia vaihdettavia jne...
Ymmärrän oikein hyvin, että firmankin pitää ajatella sitä, mitä sinne viivan alle jää, että yritystoiminta on kannattavaa, ja sitä myöten sitten aletaan vääntämään hieman enemmän ja toivomaan, ettei jouduttaisi maksamaan jne. Ei noissa vaihtoautoissakaan katteet kuitenkaan kovin kummoisia ole....ja uskallan väittää, että suurimmalla osalla kuluttajista ei ole rahkeita tai intoa lähteä taistelemaan firmaa vastaan, vaan kiltisti uskovat sen mitä liikkeestä sanotaan ja raottavat omaa lompakkoa, niin tottakai liikkeet aloittavat tällä linjalla. Itse kuitenkin tunnen oikeuteni erittäin hyvin ja olen varmasti ns. hankala asiakas, mutta en meinaa päästää firmaa ihan helpolla, se kun on sieltä omasta lompakosta pois ennemmin tai myöhemmin. Ja en tietysti sano, että vika olisi helppo löydettävä, kun syytä sille ei Vehokaan löytänyt, vaikka ääni kuuluukin aika selvästi..

Olkoon lopputulos mikä tahansa, niin vähän tässä on maku mennyt jo koko touhusta niin itselläni kuin varmaan myös myyjällä, mutta se varmaan on vaan kestettävä, joten katsotaan nyt loppuun asti..


Poissa purflux

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 294
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #57 : Syyskuu 28, 2016, 22:17:09 »
Miksei vaihteistoa voi kuunnella stetoskoopilla?  Jos ääni on niin voimakas että rattiakselikin välittää sitä, luulisi että se on helppo paikallistaa. Kummallista kyllä jos vetopyörästön poskilaakerit krahisee, no ehkä sinne on mennyt väliin jokin isompi murunen, kaikkihan on mahdollista.

Poissa Reverend

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 501
  • Peukkuja: 5
  • Xsara HDi
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #58 : Syyskuu 28, 2016, 22:18:22 »
Kun siinä autoa liikkeestä ostaessa maksaa ekstraa siitä "paketista" eli myyjän palvelusta, luotettavasta kaupasta ja virhevastuusta niin on ihan luonnollista että se yhtälö ei aina ole liikkeelle voitollinen. Kuluttajan pitää olettaa saavan aina saman tiettyä rahasummaa vastaavan arvon. Kyllä yksi kauppa voi olla liikkeelle rankasti tappiollinenkin, että en tuossa ainakaan potisi huonoa omatuntoa vaatiessa mitä minulle kuuluu. Tsemppiä taistoon!

Poissa Rommitommi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 333
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #59 : Syyskuu 29, 2016, 09:09:34 »
Miksei vaihteistoa voi kuunnella stetoskoopilla?  Jos ääni on niin voimakas että rattiakselikin välittää sitä, luulisi että se on helppo paikallistaa. Kummallista kyllä jos vetopyörästön poskilaakerit krahisee, no ehkä sinne on mennyt väliin jokin isompi murunen, kaikkihan on mahdollista.

Ei mulla ole asentajan pätevyyttä, ihan näin sunnuntaimekaanikkona näitä katselen, ja ymmärrän kyllä, että tasauspyörästöstä tulee jonkunlaista ääntä lähteä jne, mutta tuntuu omituiselta, että taaksepäin pyöritellessä ei kuulu mitään, mutta eteenpäin kun rengasta pyörittää niin kuuluu ihan selkeää "tykyttävää" hankausääntä eli ihan kuin aina kierroksen aikana jostain kohtaa nappaa kiinni, ja ääni tihenee mitä nopeammin rengasta pyörittää. Jos taas pyöräyttää rengasta sen 1/4 kierrosta eteenpäin, niin tulee vähän viiveellä sellainen ääni kuin kuulat tippuisivat pohjalle samassa kohtaa mista toi tykytyskin tulee.
Ääni kun selvästi tuntuu ajaessa tulevan jostain keskeltä ja kuuluu kummallakin puolella yhtä selkeästi ajaessa, niin toi on ainut joka on kiinnittänyt huomion siellä suunnalla, muuta omituista en itsekään löydä tai mitään välyksiä mistään, ja renkaatkin rullasi niin kevyesti, ettei etupyörien laakereissa varmasti ollut mitään vikaa ennen vaihtoakaan..

En tiedä kuunteliko Veho vain vetarin tukilaakerin ja kun ei ollut siinä, niin eivät viitsineet/kerenneet enempiä tutkia..mutta ainakin nykyisessä huoltopaikassa ovat koko viikon kieltäytyneet kuuntelemasta vaihteistoa, tiedä sitten josko nyt vihdoinkin suostuisivat sen tekemään, vaikka vähän epäilen, huollon vastaanottaja on ollut heti alusta asti niin vastenhakoinen tekemään yhtään mitään, että kaiken keskustelun on joutunut käymään myynnin kanssa. Olin auton vienyt lauantaina, niin maanataina 0830 tämä soitteli perään, että jos Veho ei löydä vikaa, niin luuletko että täällä jotain taikureita ollaan ja kun kuvailin vikaa, niin ei kuulemma ole mitään, että tervetuloa vaan hakemaan auto pois ....asenne kohdillaan :) täytyy myöntää, että tämä sitten herätti itsessä pienen taisteluhengen, ja tässä sitä ollaan.

Poissa Jarppa

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 482
  • Peukkuja: 3
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #60 : Syyskuu 29, 2016, 13:04:39 »
Tietäisiköhän auton edellinen omistaja/haltija tuosta äänestä jotain???

Poissa Rommitommi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 333
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #61 : Lokakuu 05, 2016, 12:24:09 »
Auto haettu maanantaina, mutta eihän se kuntoon tullut..

Noh joka tapauksessa liikkeessä kyllä vakuuttivat, että ovat tehneet kaikkensa jne, ja vetarikin oli irrotettu jne..

Tänään renkaita vaihtaessa tutkailin vähän ja ainakin se tuli huomattua, että noi bumerangit ovat hanganneet "jousijalkaan". Tämä varmaan selittäisi sen, miksi ääni voimistuu (moottori)jarrutuksessa ja miksi pinnan vaihtelut vaikuttavat ääneen, jolloin se on helppo selittää rengasmeluksi...

Bumerangit vaihtoon vai mitä raati suosittelee?

https://1drv.ms/i/s!AqHCIPbeY7Mx30DAFnYg9VLkaXtd

https://1drv.ms/i/s!AqHCIPbeY7Mx30Ei4YOHvUuVLk1v


Poissa Jalamari 53

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 307
  • Peukkuja: 1
  • C5
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #62 : Lokakuu 06, 2016, 17:14:38 »
Jos se väljä on tuossa nivelessä niin eikös se kumityyny ole pystytuessa (olka-akseli, mikä lie) eikä bumerangissa. Saako sitä erillään on toinen juttu.
GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 037
  • Peukkuja: 9
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #63 : Lokakuu 06, 2016, 18:05:37 »
Ei näkyny irtonaisena servicen räjäytyskuvassa.
C5 break 1.8 -03,Peugeot Expert 1.9TD -00,Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94 edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa Rommitommi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 333
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #64 : Lokakuu 06, 2016, 21:41:15 »
Taitaa olla laakereitein vaihdossa tulleita jälkiä, näyttää sinäänsä aika mahdottomalta alhaalta päin, että tuolla tavalla pääsisi hankaamaan, edestä katsoen näytti siltä, että voisi päästä hankaamaan. 

Tänään 350km takana ja kyllä tuon kanssa pystyy uusilla renkailla elämään, mutta on tuossa selvästi ylimääräistä ääntä toiseen verrattuna. Jarrupalat on aika finaalissa, pitää katsoa muuttuuko niiden vaihdolla jotain :)


Poissa Jalamari 53

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 307
  • Peukkuja: 1
  • C5
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #65 : Lokakuu 07, 2016, 20:08:30 »
GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer

Poissa Jalamari 53

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 307
  • Peukkuja: 1
  • C5
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #66 : Marraskuu 22, 2016, 18:29:26 »
Vaihdoin mol. puolille olka-akselit (sis. pyöränlaakerit ja kääntölaakerin) ja se laakeriääni mikä kuului ennen varsinkin vas. käännettäessä hävisi.

Kuitenkin edelleen (alla Nokian 8 renkaat 225.55-18) kun alla on vähänkin karkeampaa alustaa niin edestä tulee kuuluviin selvää  "jyrinää". Tuota jyrinää ei tule juurikaan sileällä asfaltilla. Sama tilanne oli myös kesärenkaille ennen laakeriääntä. Kumma kun tuo jyrinä tulee ainoastaan edestä ei takaa. Sinällään olen hieman pettynyt tuohon äänimaailmaan jota en C6:ssa odottanut. Jousitus toimii kyllä pehmeästi jopa hieman heijatenkin, eli pallot on Ok.
GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 406
  • Peukkuja: 17
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #67 : Marraskuu 22, 2016, 22:17:45 »
Ei paljon varmaan lohduta ettei minun kitkat jyrise (R16).  :-\
Oletko varma ettei webasto tms pidä sitä ääntä?

Poissa Jalamari 53

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 307
  • Peukkuja: 1
  • C5
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #68 : Marraskuu 23, 2016, 11:44:53 »
Ei ole webastoa ja sama homma oli kesärenkaillakin Nexen N 8000 245.45-18, kun ale tuli karkeata asfalttia niin alkoi jyrinä.
GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer

Poissa Rommitommi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 333
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #69 : Marraskuu 23, 2016, 13:51:17 »
Olen mielenkiinnosta käynyt ajamassa neljää viittä eri Sitikkaa ja jossain tuo ääni on läsnä ja joissain ei, renkaiden kunto ei tunnu vaikuttavan juurikaan, eikä tyyppi. Eli en usko, että on tyyppivika, vaan jostain kulumisesta on kyse.

Nyt nimittäin toinenkin sitikka on alkanut lisääntyvässä määrin jyristelemään, mutta ei kuitenkaan läheskään yhtä kovana kuin tämä V6.

Se oli kuitenkin suht hiljainen aiemmin, mutta nyt ääntä tunkee jostain siihenkin, ja sama huomio niin kesä- kuin talvirenkailla. Ainakin jarrupalojen vaihto taisi vaikuttaa ääneen jonkin verran..

Joten ostin kokeeksi V6:seen jarrupalat ja laitan ne kiinni kunhan kerkeän.
Ja kunhan kesä tulee, niin ajattelin käydä kaikki maholliset nivelet ja puslat läpi edestä, ja katsoa saako ne vaihtamalla asiaan muutosta. Silmämääräisesti kaikki näyttää moitteettomalta...

Poissa C5 III 2.2 170 HDI

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 27
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #70 : Marraskuu 23, 2016, 17:50:48 »
Kartoitetaan asiaa vielä sen verran, että onko jyrinä havaittavissa sekä manuaalivaihteisissa että automaateissa?

Itselläni on nyt toinen X7, manuaaleja molemmat, ja jyrinää kummassakin. Ajoin kaverin automaattivaihteista ja hitto kun oli hiljaista! Vai oliko vain sattumaa, mutta tuntuu tosiaan siltä, että joissain jyrinä on ja toisissa ei.

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 406
  • Peukkuja: 17
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #71 : Marraskuu 23, 2016, 19:59:57 »
Automaatti minulla ja ei jyrise.
Ette kuitenkaan tarkoita voimansiirron ulinaa jota kuulee joissakin PSA tekeleissä? Kuuluuko siis jatkuvasti?

Poissa Rommitommi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 333
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #72 : Marraskuu 23, 2016, 21:42:20 »
Itselläni juurikin automaatti jyrisee ja manuaali pitää huomattavasti paremmin jyrinät kurissa.

Ja ei ole voimansiirron ulinaa, jos siis puhutaan manuaalissa siitä nelosella n. 60-80 vauhdissa selvimmin kuuluvasta ulinasta. Sekin jännästi vaihtelee, Peugeot 508 ja C5 140hp manuaalit vm. -11 pitivät kumpikin todella selvää ulinaa, C5 163hp diesel vm. -11 ei kuulunut yhtään mitään ja tästä nykyisestä 163hp vm.-12 kuuluu myös suht vaimeasti, mutta sillä tavalla, että vaimokin sen kuulee..

Kai nää on näitä yksilöllisiä ominaisuuksia, meneeköhän jyrinä samaan piikkiin :)


Poissa Jalamari 53

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 307
  • Peukkuja: 1
  • C5
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #73 : Marraskuu 24, 2016, 15:49:46 »
Minulla tuo jyrinä tulee nimenomaan kun asfaltin pinta muuttuu karkeaksi. Kun siirtyy ajamaan pois ajourista sileämmälle kohdalle (toinen pyörä keskiviivalla ja toinen ajourien välissä) niin silloin jyrinä vaimenee melkein olemattomaksi. Ja automaatti C6 mullakin. Minusta tuo jyrinä on ollut koko ajan kun tuo auto on ollut minulla 83 - 120 tuhatta km. Aluksi luulin Nexen N 8000 renkaita syylliseksi mutta ei hävinnyt vaikka vaihdoin Misukat kesätassuiksi.
GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer

Poissa C5 III 2.2 170 HDI

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 27
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #74 : Marraskuu 24, 2016, 16:44:07 »
Onko tässä Peugeot-foorumin ketjussa mitään tarttumapintaa tähän asiaan ? Itse huomaan ainakin sen mistä ketjussa puhutaan, että jyrinä/ulina käytännössä häipyy kun kuskin paikalla pään siirtää lähelle tuulilasia.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=58540.0