Kirjoittaja Aihe: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta  (Luettu 14456 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rommitommi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 384
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #25 : Elokuu 23, 2016, 14:25:29 »
Vetoakselin tukilaakeri ainakin Saabissa kuuluu aika selvästi vain matkustajan puolelta ja se oli enemmänkin vikinää/ulinaa/perinteisempää väljän laakerin ääntä kuin tälläistä matalataajuista jyrinää.

Omassa on tullut istuttua niin kuskin kuin matkustajan puolella ja aika selvästi kyllä tulee kummaltakin puolelta tuota jyrinää renkaiden suunnalta. Nyt jo kolmannet renkaat alla. Laitoin toisesta C5:sta renkaat, jotka erittäin hyvässä kunnossa ja äänettömät, mutta sama jyrinä jatkui ja toinen auto ei sen enempiä jyrissyt tämän auton renkailla, eli olen 150% varma, että rengasmelusta ei ole kyse.

Lisää tullut luettua brittifoorumeita, ja osa on sanonut, että humina/jyrinä on saatu pois vaihtamalla pallonivelet/laakerit ja eräs taas sanoi saaneensa sen pois vaihtamalla alatukivarren puslat/alatukivarret.
Ihan loogiselta kuulostaa, kun itselläkin tuo ääni kovenee jarruttaessa kun painoa siirtyy etuakselille ja myöskin isohkoissa moottoritien heitoissa kun auto hyllyy, niin melun määrä vaihtelee selvästi..

Eli ilmeisesti tuo on ratkaistavissa, mutta nyt vaan pitää miettiä, että mitkä osat vaihtaa ensin vai antaako metelöidä niin kauan, kunnes hajoaa kunnolla. 

Pitänee näin aluksi nostaa auto ylös anoppilassa ja antaa vähän rautakankea kunhan kerkeää ja katsella löytyykö jotain :P
Citroen C5 3.0HDI -10, Saab 9-5 2.0T XWD -10

Poissa Rommitommi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 384
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #26 : Elokuu 31, 2016, 22:13:27 »
Hmm,

tuli nostettua autoa vähän ylös, ja ei tosiaan tuntunut mitään väljyyksiä missään, mutta kun rengasta pyörittää, niin vaihteiston kohdilta kuuluu selkeää rahinaa, jonka epäilen olevan tämän jyrinän lähde ajaessa.
Jännää vain, että kuuluu kummaltakin puolelta rengasta käännellessä eteenpäin, vaikka vaihde vapaalla, taaksepäin kun rengasta pyörittää, niin ei kuulu mitään kummaltakaan puolelta.

Näissä videoissa käänsin renkaan ulkokehää maksimissaan neljänneksen, kun itse makasin samaan aikaan auton alla. Kun pyöritteli rengasta käsillä nopeammin, niin hankaava ääni nopeutu sitä myöten.

https://www.youtube.com/watch?v=W9-DpheM6Dw
https://www.youtube.com/watch?v=QKdc1_fR9s8
https://www.youtube.com/watch?v=Qh2oZkEl4CM

Vetarin sisäpää?

Videot eivät kovin onnistuneita, mutta ehkä niistä saa paremmin irti mitä tarkoitan...
Ja viimeisessä videossa myös tuossa toisessa topicissa mainitsemani kilinä, joka tulee aina kun avaa ovet kaukosäätimellä, avaa minkä tahansa oven tms....Ja tietysti tuli myös havaittua, että jostain jakopäästä/venttiilikopan tiivisteestä näytti vuotavan öljyä...Jotenkin mulla on tämänkin Sitikan kanssa nyt sellainen tunne, että tälläkään kertaa ei pääse ihan helpolla >:(
Citroen C5 3.0HDI -10, Saab 9-5 2.0T XWD -10

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 664
  • Peukkuja: 8
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #27 : Syyskuu 01, 2016, 06:38:50 »
Outoa, että noin uusi auto temppuilee. Jotkin vastinpinnat jotka muotoutuneet syynä, muutenhan taaksepäin pyöritettäessä kuuluisi sama. Hienoa pioneerityötä. Tohtorin kuulostelulaite Biltemasta peliin?  :).

Poissa Rommitommi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 384
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #28 : Syyskuu 01, 2016, 08:52:52 »
Outoa, että noin uusi auto temppuilee. Jotkin vastinpinnat jotka muotoutuneet syynä, muutenhan taaksepäin pyöritettäessä kuuluisi sama. Hienoa pioneerityötä. Tohtorin kuulostelulaite Biltemasta peliin?  :).

Itse epäilen, että jotkut laakerit on väljänä/hajalla vetarista/laatikosta. Ei ehkä tuolla videolla tullut hyvin esiin, mutta kun käänsi rengasta tuon neljänneskierroksen, niin se kuulosti siltä kuin kuulat vierisivät takaisin pohjalle. Jos rengasta pyöräytti nopeammin tuon neljänneksen, niin ääni tuli hieman viiveellä...

Mutta omituista on, että ei tunnu väljyyttä koskemalla, eikä myöskään täristä ajossa pätkääkään, ainoastaan jyrisee ja jyrinä on sitä kovempaa, mitä epätasaisempi tie on. Nopeammin kun pyöritti renkaita paikallaan, niin kuulosti ihan hankaavalta jarrulevyltä, ja siltähän toi jyrinä ajossa kuulostaa.

Seuraavaksi saa mennä liikkeeseen tutkittavaksi, auto on kk sitten ostettu, joten on kuluttajansuojaa ja tämä ääni on ollut ostettaessa(piti olla laakeri) ja on myös all in one-takuu tämän päälle..

Citroen C5 3.0HDI -10, Saab 9-5 2.0T XWD -10

Poissa Jalamari 53

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 338
  • Peukkuja: 2
  • C5
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #29 : Syyskuu 01, 2016, 09:53:18 »
Kyllä jyrinää on havaittavissa C6:ssakin kun on karkeaa asfalttia alla. Alla kuluneet Nexen N 8000 245-45-18 renkaat jotka lienee halvimmat mitä Saksassa olivat alle löytäneet. Olen kuvitellut että tuo melu johtuu nimenomaan renkaista ja matalasta profiilista. Joudun uusimaan eturenkaat piakkoin niin pääsen vertaamaan.
Talvella 225-55-17 Nokia 8 on hiljaisempi vaikka nastarengas, ainakaan samantyyppistä jyrinää on ole huomannut.
GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer

Poissa Rommitommi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 384
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #30 : Syyskuu 05, 2016, 13:31:35 »
Nyt on Veholtakin käyty koeajolla, ja oli samaa mieltä, että laakerin jollotushan sieltä todella selvästi kuuluu, korostuu varsinkin n. 40kmh vauhdissa, ja koeajajan mielestä myös värisi ihan rattiin asti, eikä kääntyminen vaikuta ääneen millään tavalla.
Epäilivät vetarin tukilaakeria, ja sen vaihdolle on aika varattu viikon päähän maanantaille, mutta tutkivat tietysti ennen kuin vaihtavat. Jos se on tuo tukilaakeri, niin kustannusarvio karkeasti 280e. itsellä pieni epäilys, että mennään kuitenkin vetarien sisäpäiden laakeroinnin suuntaan, mutta eiköhän ammattilaiset syyn löydä tutkiessaan. 

Veholta lähdettyäni soitin auton myyneeseen liikkeeseen, ja sieltä sanoivat, että laita vaan lasku tulemaan heille päin, kun oltiin kerran laakerin vaihdosta sovittu, vaikka ei pyöränlaakeri ollutkaan.

Jännä tunne tämä, että vaikka auto on selvästi rikki, niin ei hatuta yhtään, vaan Vehon ja myyjäliikkeen hyvä palvelu sai ihan hyvän fiiliksen aikaan  :) Ja ehkä tässä on vielä toivoa, että tämäkin tulee kuntoon  ;D

Mutta ei nämä Sitikatkaan kovin helpolla päästä, toisesta hajoaa kytkin oston jälkeen ja nyt toi nokkaketjukin ääntelee, ja tästä toisesta korjattu kuukauden sisällä lasinnostin, takapyöränlaakeri ja nyt tämä laakerointi mikä ikinä onkaan. Kummassakin kuitenkin vasta vähän yli 100tkm mittarissa ja ikää 4-vuotta ja 6-vuotta, eli ei nyt uusia iän puolesta, mutta eivät ihan mahdottoman vanhojakaan. Taitaisi olla vielä laadunvarmistukselle hommia..
Citroen C5 3.0HDI -10, Saab 9-5 2.0T XWD -10

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 472
  • Peukkuja: 19
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #31 : Syyskuu 05, 2016, 15:50:01 »
Pikemmin toteaisin että tervetuloa 2000-luvulle, ei nää autot (edes Toyotat) ole kestämään tehty.

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 106
  • Peukkuja: 9
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #32 : Syyskuu 05, 2016, 17:31:16 »
Ei touhota nyt oo mikään laadun mittari uudessa moniurahihnan apurullien laakerit huusi itkuvirttä jne
C5 break 1.8 -03,Peugeot Expert 1.9TD -00,Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94 edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa Rommitommi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 384
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #33 : Syyskuu 12, 2016, 12:03:56 »
Veholta lähdettyäni soitin auton myyneeseen liikkeeseen, ja sieltä sanoivat, että laita vaan lasku tulemaan heille päin, kun oltiin kerran laakerin vaihdosta sovittu, vaikka ei pyöränlaakeri ollutkaan.

Jännä tunne tämä, että vaikka auto on selvästi rikki, niin ei hatuta yhtään, vaan Vehon ja myyjäliikkeen hyvä palvelu sai ihan hyvän fiiliksen aikaan  :) Ja ehkä tässä on vielä toivoa, että tämäkin tulee kuntoon  ;D

No olisihan se pitänyt arvata, että hatutukseksihan tämäkin muuttuu...

"kyllä sieltä laakeriääni kuuluu aivan selvästi ajaessa, kuuntelaitteilla ollaan yritetty paikallistaa äänen lähdettä, mutta ei vaan löydetä äänen lähdettä, tässä vaiheessa on nostettava kädet pystyyn"

Hmm..seuraavaksi ehdotankin, että myyjäliike saa laittaa auton kuntoon tai sitten ehdotan kaupan purkua.
Citroen C5 3.0HDI -10, Saab 9-5 2.0T XWD -10

Poissa Citikka99

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 633
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III 2015 Premium sedan A
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #34 : Syyskuu 12, 2016, 15:07:51 »
Muistampa yhden tapauksen, kun takuuseen haettiin vikaa minun ja asentajan mielestä auton takapäästä kuuluvaan hankaavaan ääneen. Vikaa haettiin monta tuntia. Välillä käytiin koeajamassa asentajan olleessa takaluukussa kuuntelemassa, mitään ei kuitenkaan ilmennyt. Jossakin vaiheessa asentaja tuli tulokseen, että ääni taitaa sittenkin tulla auton etuosasta. Sen havainnon jälkeen lähdettiin taas koeajolle asentaja kuunnellessa oikean puoleisen etupenkin jalkatilassa äänen aiheuttajaa. Löytyihän hankaavaan ääneen vika. Syynä konepeiton pieni liike ja hankautuminen kumityynyihin. No vika poistui, kun tyynyihin laitettiin tippa öljyä.
Syynä hankausäänen kuulumiseen auton taka-akselistossa, vaikka vika oli konepellin liikkuminen, on edelleen pieni mysteeri. Taisivat auton alustarakenteet aiheuttaa harha-aistimuksen. 

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 472
  • Peukkuja: 19
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #35 : Syyskuu 12, 2016, 20:23:35 »
Tyhmä kysymys mutta paljon rengaspaine kylmänä? Itse ajan 2,5 edessä ja 2,7 takana (koska muksut siellä usein) ja hienolta tuntuu meno. Kun olin viimeksi kesän lomamatkan alussa tarkistanut (+24 astetta ulkona) rengaspaineet, niin nyt oli edestä karannut painetta joten siellä oli vain 2,3 edessä, takana oli säilynyt siinä missä viimeksikin laitoin (lämpötilaero huomioiden) ja näillä paineille renkaat jyrisivät kyllä hieman ja pinta tuntui selvästi enemmän, painetta nostamalla pintakovuus katosi + se pieni jyrinä. Sanoinko että minun piti tästä autosta vaihtaa ensiasennusrenkaat pois (Michelinin) koska luulin että laakerit oli mennyt mutta uudet renkaat alla sai hymyn taas huulille. Ymmärsin että olit kitkoilla kokeillut, olihan paineet varmasti riittävät? Pakko yrittää jotain keksiä...

Poissa C5 III 2.2 170 HDI

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 27
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #36 : Syyskuu 13, 2016, 00:57:03 »
Tyhmä kysymys mutta paljon rengaspaine kylmänä? Itse ajan 2,5 edessä ja 2,7 takana (koska muksut siellä usein) ja hienolta tuntuu meno. Kun olin viimeksi kesän lomamatkan alussa tarkistanut (+24 astetta ulkona) rengaspaineet, niin nyt oli edestä karannut painetta joten siellä oli vain 2,3 edessä, takana oli säilynyt siinä missä viimeksikin laitoin (lämpötilaero huomioiden) ja näillä paineille renkaat jyrisivät kyllä hieman ja pinta tuntui selvästi enemmän, painetta nostamalla pintakovuus katosi + se pieni jyrinä. Sanoinko että minun piti tästä autosta vaihtaa ensiasennusrenkaat pois (Michelinin) koska luulin että laakerit oli mennyt mutta uudet renkaat alla sai hymyn taas huulille. Ymmärsin että olit kitkoilla kokeillut, olihan paineet varmasti riittävät? Pakko yrittää jotain keksiä...

Tämä kokemus tuntuu kyllä mielenkiintoiselta, sillä aiemmissa automerkeissä kokemukseni ovat pikemminkin päinvastaisia = rengasmelu ja pintakovuus vaan lisääntyvät rengaspaineiden kasvun myötä. Tätähän pitää kokeilla !

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 000
  • Peukkuja: 10
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #37 : Syyskuu 13, 2016, 09:12:15 »
Niin, kyllähän se nyrkkisääntö on että korkeampi paine -> kovempi rengas -> pintakovempi jousitus -> huonompi matkustusmukavuus.
Jos näin ei olisi ajettaisiin varmasti metallisilla tai ainakin umpikumisilla renkailla. Renkaiden painetta laskemalla saadaan lisää pehmeyttä mutta pitää varoa ettei pehmene liikaa, siinä voi vanteet vaurioitua töyssyissä tai jopa kumit lähteä vanteilta mutkassa.
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa Rommitommi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 384
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #38 : Syyskuu 13, 2016, 10:03:01 »
Tyhmä kysymys mutta paljon rengaspaine kylmänä? Itse ajan 2,5 edessä ja 2,7 takana (koska muksut siellä usein) ja hienolta tuntuu meno. Kun olin viimeksi kesän lomamatkan alussa tarkistanut (+24 astetta ulkona) rengaspaineet, niin nyt oli edestä karannut painetta joten siellä oli vain 2,3 edessä, takana oli säilynyt siinä missä viimeksikin laitoin (lämpötilaero huomioiden) ja näillä paineille renkaat jyrisivät kyllä hieman ja pinta tuntui selvästi enemmän, painetta nostamalla pintakovuus katosi + se pieni jyrinä. Sanoinko että minun piti tästä autosta vaihtaa ensiasennusrenkaat pois (Michelinin) koska luulin että laakerit oli mennyt mutta uudet renkaat alla sai hymyn taas huulille. Ymmärsin että olit kitkoilla kokeillut, olihan paineet varmasti riittävät? Pakko yrittää jotain keksiä...

kiitos yrityksestä ja ajatuksista :)

Itse kuitenkin aika vahvasti uskon, että renkaissa ei ole vikaa, kun tuosta toisesta farkusta otin renkaat tähän, niin sama jyrinä jatkui kuin kaksilla muillakin renkailla mitä olen kokeillut. Aika selkeä laakeriääni tuo on, ja mitä enemmän noita räjäytyskuvia katselen, niin olen lähes varma, että vaihteiston "poski"laakerit on väljät, kun kuuluu sieltä vaihteiston päästä selvästi myös vaihde vapaalla. Ei varmaan pitäisi kuulua mitään kuulien pyörimisiä, kun rengasta liikuttaa 1/4-kierrosta. En jotenkin taas pysty käsittämään miten tuota ääntä ei muka kuultu ollenkaan...
Sieltä tasauspyörästön seuduilta se hankaava ääni kuuluu aika selkeästi kun eilen taas pyörittelin, mutta sitä eivät suostuneet Veholla ottamaan kuuleviin korviinsa tätä diagnoosia, vaan epäilivät sitä vetarin tukilaakeria, jonka seuduilta ei pyörittämälläkään lähde mitään ylimääräistä ääntä, niin eipä sieltä varmaan sitä vikaa löytynyt silloin, vaikka miten laittais kiinni kuuntelulaitteet.  ??? Ja toisena sitten jotain koneen tasapainoakselia ovat kuulemma kuunnelleet ilman tulosta, en nyt ainakaan nopealla katselulla löytänyt mitään tasapainoketjuja, ja luulis V6:sen käyvän tarpeeksi tasaisesti muutenkin, jopa dieselin..Ja oisivat voineet vaikka sammuttaa koneen ja rullata vapaalla, niin huomaisivat, että ei tule koneesta nuo äänet.

Mutta toisaalta ihan yhtä onneton diagnoosi oli, että öljyvuoto tulee ohjaustehostimesta, sanoin, että onpa kummallinen ohjaustehostimen vuoto, kun ohjaustehostin on suht alhaalla ja öljyä vuotaa selvästi paljon ylempää myös sinne ohjaustehostimen päälle ja koko kone on märkänä ylhäältä asti siltä puolelta...Eipä tuohon sitten saanut mitään vastausta. 
Jos nyt oikeasti tuota viitsii vilkaista enemmän kuin yhdellä katseella, niin ei varmasti voi tehdä tuollaista diagnoosia. Taas vähän mietityttää toi Vehon osaamisen taso, meinasin jo erehtyä luulemaan töiden vastaanoton hyvän palvelun perusteella, että siellä osataan muutakin kuin vaihtaa öljyt viidellä sadalla, mutta turha luulo oli taas kerran.

Noh lähtee auton ostopaikkaan tutkittavaksi ensi viikonloppuna, ja sanoin, että vaadin kaupan purkua jos ei kerran autoa osata korjata kuntoon, kun vika on ollut oston yhteydessä ja sovittu myyjän kanssa, että korjataan kuntoon.

On muuten ihan vihoviimeiset ranskalaiset pihassa koskaan, ei sillä että autot edes olisi niin huonoja, mutta näiden kuntoon saattaminen ihan selvää seteliäkin syöttämällä tuntuu olevan aivan tekemätön homma.  Ja kun ei ole enää yhdestä autosta kyse, vaan neljästä pihasta pyörineestä C5:sta kolmen on kanssa saanut samanlaista pelleilyä harrastaa ihan jatkuvasti. Tainnut tulla näiden nykyisten kahden kanssa jo lähemmäs 15 käyntiä yhteensä korjaamoilla alle 3kk sisään ja yksikään asia ei ole vielä tullut kuntoon. Alkaa riittämään. Näin huonoja autoja ei ole itsellä koskaan ollut, Saabit sentään sai kuntoon rahalla.
 
Citroen C5 3.0HDI -10, Saab 9-5 2.0T XWD -10

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 057
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #39 : Syyskuu 13, 2016, 10:29:49 »
Niin, kyllähän se nyrkkisääntö on että korkeampi paine -> kovempi rengas -> pintakovempi jousitus -> huonompi matkustusmukavuus.
Jos näin ei olisi ajettaisiin varmasti metallisilla tai ainakin umpikumisilla renkailla. Renkaiden painetta laskemalla saadaan lisää pehmeyttä mutta pitää varoa ettei pehmene liikaa, siinä voi vanteet vaurioitua töyssyissä tai jopa kumit lähteä vanteilta mutkassa.

Boxerissa pidin lähtökohtaisesti pienempiä paineita (3,5), kun tulee ajettua kevyttä ajoa. Kerran sitten lähdin pidemmälle reissulle ja laitoin veneen perään trailerilla. Nostin paineet neljään kiloon ja ajettavuus ja "mukavuus" parani selvästi. Äänet ei myöskään ainakaan koventuneet. Ilmeisesti toi C-rengas on suunniteltu sille neljälle kilolle. En ole enää pudottanut paineita sen koommin, vaikka lähes tyhjänä pääasiassa tulee ajettuakin.

Mutta vois kuvitella että nykyiset ha-renkaat ei tykkää ainakaan liian pienistä paineista. Jos runko ei ole paineiden puutteessa ryhdissään, runko kehittää vieriessään mm. ylimääräistä lämpöä.
Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309

Poissa Citikka99

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 633
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III 2015 Premium sedan A
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #40 : Syyskuu 13, 2016, 12:19:17 »
:)

On muuten ihan vihoviimeiset ranskalaiset pihassa koskaan, ei sillä että autot edes olisi niin huonoja, mutta näiden kuntoon saattaminen ihan selvää seteliäkin syöttämällä tuntuu olevan aivan tekemätön homma.  Ja kun ei ole enää yhdestä autosta kyse, vaan neljästä pihasta pyörineestä C5:sta kolmen on kanssa saanut samanlaista pelleilyä harrastaa ihan jatkuvasti. Tainnut tulla näiden nykyisten kahden kanssa jo lähemmäs 15 käyntiä yhteensä korjaamoilla alle 3kk sisään ja yksikään asia ei ole vielä tullut kuntoon. Alkaa riittämään. Näin huonoja autoja ei ole itsellä koskaan ollut, Saabit sentään sai kuntoon rahalla.
Vähän samanlaisin ajatuksin en tule ostamaan saksalaisia tai japanilaisia autoja.

Poissa Jalamari 53

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 338
  • Peukkuja: 2
  • C5
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #41 : Syyskuu 13, 2016, 20:10:06 »
Nyt on alla Michelin Pilot Sport 4 XL 100Y ja ehkä hieman pehmeämmin jyryää karkealla asfaltilla kuin Nexon N 8000. Kuitenkin selvästi tulee edestä karkealla "jyrinää" kuuluviin. Sileällä ei kuulu mitään ylimääräistä.
GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 664
  • Peukkuja: 8
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #42 : Syyskuu 13, 2016, 21:55:14 »
Sama havaittavissa 407:ssa, jossa tukivarsipuslat samat kuin C5:ssa. Kehä III:lla ajaessa huomaa jyrinän, vaikka alla Contin Silent-renkaat.

Poissa Rommitommi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 384
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #43 : Syyskuu 14, 2016, 09:57:28 »
Sama havaittavissa 407:ssa, jossa tukivarsipuslat samat kuin C5:ssa. Kehä III:lla ajaessa huomaa jyrinän, vaikka alla Contin Silent-renkaat.

Tässäkin se jyrinä kyllä kuuluu taustalla kaikissa nopeuksissa, mutta sinänsä noissa Kehä III nopeuksissa se alkaa jo sekoittua muuhun taustameluun,  jota moni voi pitää meluisan auton normaalina ääntelynä, mutta kun tänään vaihteeksi ajelin tuolla 2012 mallilla Espoosta Tikkurillaan Kehä III:sta, niin johan oli ihanan hiljaista kyytiä omaan verrattuna. 

Varsinainen jurina on siinä 40kmh paikkeilla, jolloin suorastaan jollottaa kun pinta on oikea ja kovemmasta nopeudesta jarruttaessakin voi huomata, kun laakerin ääni tulee huomattavan selvästi esiin nopeuden laskiessa alle 50-30kmh välillä, ja joskus kun ajaa tasan 20kmh niin kuuluu aika hyvä rohina, joka tuntuu väristelyinä ratissa asti, mutta joistain kumman syystä tämä ei aina tule esiin...

Ja kuten mainittu, renkaita on kyllä vaihdeltu suuntaan jos toiseen, ja ääneen se ei vaikuta millään tavalla..

Noh katsotaan mitä keksivät Porissa vai pitääkö alkaa vääntää kaupan purusta.
Citroen C5 3.0HDI -10, Saab 9-5 2.0T XWD -10

Poissa C5 III 2.2 170 HDI

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 27
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #44 : Syyskuu 18, 2016, 20:04:42 »
Tyhmä kysymys mutta paljon rengaspaine kylmänä? Itse ajan 2,5 edessä ja 2,7 takana (koska muksut siellä usein) ja hienolta tuntuu meno. Kun olin viimeksi kesän lomamatkan alussa tarkistanut (+24 astetta ulkona) rengaspaineet, niin nyt oli edestä karannut painetta joten siellä oli vain 2,3 edessä, takana oli säilynyt siinä missä viimeksikin laitoin (lämpötilaero huomioiden) ja näillä paineille renkaat jyrisivät kyllä hieman ja pinta tuntui selvästi enemmän, painetta nostamalla pintakovuus katosi + se pieni jyrinä. Sanoinko että minun piti tästä autosta vaihtaa ensiasennusrenkaat pois (Michelinin) koska luulin että laakerit oli mennyt mutta uudet renkaat alla sai hymyn taas huulille. Ymmärsin että olit kitkoilla kokeillut, olihan paineet varmasti riittävät? Pakko yrittää jotain keksiä...

Tämä kokemus tuntuu kyllä mielenkiintoiselta, sillä aiemmissa automerkeissä kokemukseni ovat pikemminkin päinvastaisia = rengasmelu ja pintakovuus vaan lisääntyvät rengaspaineiden kasvun myötä. Tätähän pitää kokeilla !

Joo, kyllähän ne vanhat kokemukset pätivät tässäkin. Ei poistunut jyrinä. Kovemmissa vauhdeissa toki tukevampi, mutta hiljaisissa nopeuksissa ja sorakuopissa taas kovempi..

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 472
  • Peukkuja: 19
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #45 : Syyskuu 18, 2016, 21:08:57 »
Riippuu niin monesta asiasta, liian löysä kumi ei todellakaan ole hiljaisempi eikä mukavempi vaikka niin luulisi, ei ainakaan nykyisten rengasrakenteiden aikakautena. En silti sano etteikö autoon merkattu rengaspaine voisi jonkun renkaan kanssa olla juuri se paras.

Poissa C5 III 2.2 170 HDI

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 27
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #46 : Syyskuu 19, 2016, 10:35:25 »
Riippuu niin monesta asiasta, liian löysä kumi ei todellakaan ole hiljaisempi eikä mukavempi vaikka niin luulisi, ei ainakaan nykyisten rengasrakenteiden aikakautena. En silti sano etteikö autoon merkattu rengaspaine voisi jonkun renkaan kanssa olla juuri se paras.

Varmasti näin. Jatkan sopivien paineiden etsimistä ensi keväänä uusien renkaiden kera. Tällä hetkellä kuluneet Michelinit jotka varmasti ottavat jyrinät joka paikasta..

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 664
  • Peukkuja: 8
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #47 : Syyskuu 19, 2016, 20:41:51 »
Uniroyal Rainsport 3 alle, niin ei rallata. Kuluu hieman nopeammin, mutta tuo ääni...

Poissa Rommitommi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 384
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #48 : Syyskuu 21, 2016, 13:34:05 »
Noniin, auton myynyt liike vaihtoi sitten laakerit eteen....mutta tekivät merkinnän, että loput jyrinät poistuvat uusilla renkailla. Eli ei ole tainnut laakerinvaihto auttaa, niin diagnosoivat sen sitten rengasmeluksi. Kysyin huollosta, että ai 1.5v vanhat ja 6mm pinnalla olevat kesärenkaat on jo niin lopussa, että jyrisevät. Kuulemma näin on, uusilla renkailla ei jyrise. Kerroin, että olen kokeillut kolmilla renkailla ja sama havaittavissa kaikilla renkailla. Jotain jupinaa sain vastaukseksi ja auto on kuulemma kunnossa  >:(

Noh pitänee mennä siis 300km päähän pettymään, mutta olen jo niin 1500% varma, ettei auto ole kunnossa että vois painella sinne tolla toisella Sitikalla ja ottaa uudet renkaat mukaan ja vaihdella liikkeen pihassa, ja sitten käydään ajelemassa huollossa, ja auto jää uudestaan sinne... Vähän alkaa kilsoja kertyä vaan tässäkin pelleilyssä, ja muutakin tekemistä olisi, mutta en luovuta ennen kuin auto on kunnossa tai kauppa peruttu.


Citroen C5 3.0HDI -10, Saab 9-5 2.0T XWD -10

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 472
  • Peukkuja: 19
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #49 : Syyskuu 21, 2016, 13:57:43 »
Olisiko vaihdelaatikko syyllinen?