Kirjoittaja Aihe: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta  (Luettu 11929 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ksi

  • DS5, Mini Cooper, Kawasaki Versys
  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 138
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« : Toukokuu 11, 2009, 21:53:44 »
Olen n. tuhannen kilometrin ajon jälkeen varovaisen pettynyt tuon uuden C5:n jousitukseen sitten loppujen lopuksi kuitenkin (mehujousilla tietysti). En tiedä miksi n. 500 kilometrin ajon jälkeen alkoi mielestäni tien epätasaisuuksista johtuvaa jyrinää kuulua huomattavasti enemmän, vai onko niin että aloin vasta pistämään sitä merkille. Irtosiko jotain jostain, vai johtuko renkaiden kulumisesta - mene ja tiedä. Ääni on aika samanlainen laahaava jyrinä kuin laakerin pettäessä, paitsi että tämä ei reagoi ohjausliikkeisiin tai jyrinän taajuus ei juuri muutu nopeuden mukaan. Lisääntyy jarrutettaessa. Ärsyttävä ääni. Renkaat ovat Misukat Premacy HP 16" 225x60.

Lisäksi tuo mehiksistä tuttu blomps -ääni + jysäys kun jousitus ampuu suoraksi (esim. ajaa kanttarilta alas) on jopa kovempi ja rumempi kuin II-koppaisessa, vai liekö sitä että ovat vielä sylinterit reippaana. Tuntuu että amalgaamit erkanevat ikenistä. Muutenkin tuo kolahtelee mielestäni kuopissa asiattomasti.

Kaiken kukkuraksi parkkiksella käänneltäessä (renkaat ääriasennossa) se kolahtelee. Hitto uusi auto. Ei minusta kuulu asiaan tämmöinen. Tavallista ajoa 500 kilsaa ja pajalle ?

Mukavahan tuo on kuin mikä ajaa, mutta hiipii ajatus että omien korvien välissä tuo vika ehkä on ja toisaalta voiko sitä edes edellyttää 30 tonnin autolta ihan mahdottomia. Koivuhakaankaan ei millään viittis taas mennä, kun inhottaa koko arvontakeskus.

Vaan taitaa tulla asiaa Veholle kuitenkin, koska etututka on myös sitä mieltä koko ajan että seinä on vastassa. Ja tämä oli sitä laatua ? Samaa "laatua" on kuin II-koppaisessa, mutta koreammassa paketissa sanon minä. Ugh!
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 14, 2009, 18:53:47 kirjoittanut PicassoHDI »
Citroën - Voiture Electromystique

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 037
  • Peukkuja: 9
Vs: C5 III jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #1 : Toukokuu 12, 2009, 11:25:14 »
Ompa huono säkä auton ostossa miksi ostit? Koeajoitko ennen ostoa kyseisen mallista autoa? Ja jos on ollut pask... edellinen II koppanen miksi vaivauduit kysyy utelias? :) :)
C5 break 1.8 -03,Peugeot Expert 1.9TD -00,Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94 edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa ksi

  • DS5, Mini Cooper, Kawasaki Versys
  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 138
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #2 : Toukokuu 12, 2009, 17:58:45 »
Joo, koeajoin kyllä montaa autoa ihan huolella. Ja hittoako valitan, kuten sanoit olis voinu ottaa vaikka Ford Focuksen. Mutta ;)

Tykkään kyllä kovasti Sittasista ja tuo edellinen oli lähipiirin vastaaviin verrattuna kyllä maanantaipainos. Tämähän on ylivertaisen mukava auto ajella ja tykkään Ranskalaisesta insinöörityöstä.

Tuo rengasjyrinä on outo juttu. Pitää seurailla sitä, koska sen esiintyminen on kovin satunnaista. Ehkäpä sopivan karkea pinnoite saa jotain resonoimaan, koska tänään homma oli paljon harvemin kuultaevissa. Tai sitten mulla tosiaan vaan viiraa.

Ja tuo etututkanhan saa helposti vaihdettua takuuseen kyllä. Ehkä vaan odotin vähän liikaa tuon hehkutuksen takia. Hyde 3+ tuntuu sisältävän näitä 3:sesta tuttuja haasteita kuitenkin (plompsis ja muu kolahtelu). Ehkä pitäis vaihtaa C6:een :)

Citroën - Voiture Electromystique

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 037
  • Peukkuja: 9
Vs: C5 III jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #3 : Toukokuu 12, 2009, 20:53:43 »
Empä usko että sinua viiraa omassa I koppasessa joskus/jollain pinnoilla jyrisee niinkuin laakevikainen muuta ei vaikutusta vaikka kääntelee rattia.(kuskinpuolelle vaihdettu laakeri ja siinä vaikutti ratin kääntely) T :)oivotaan että saavat autosi kuntoon eikun "arvauskeskukseen" takuuhoitoon niin usein että saavat kuntoon.
C5 break 1.8 -03,Peugeot Expert 1.9TD -00,Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94 edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa SEE5

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 136
  • Peukkuja: 0
  • C5 2.0 A Break -07
Vs: C5 III jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #4 : Toukokuu 12, 2009, 21:17:49 »
Ostin uuden II-koppaisen talviaikaan ja kitkarenkaat alle. Meno oli hiljaista. Kesärenkaat oli alkuperäisenä 215/55 16" W-nopeusluokka (270km/h). Aika kaameat kumit nämä. Ilmeisesti melko kova runko ja matala profiilikin. Melua tuli hyvälläkin pinnalla ja lisäksi jyrinää ja tärinää nastansyömallä pinnalla. Kypsyin niihin renkaisiin ja ostin T-nopeusluokan (180km/h muistaakseni) renkaat 205/65 ja 15" vanteet. Nippa nappa nuo vanteet mahtuivat. Kesäpyörissä on nyt kumia enemmän joustamassa. Ääntä tulee vähemmän ja terävissä kuopissa tai saumoissa menee siistimmin. Ulkonäkö on sitten makuasia.

Aina vaan menee huonompaan suuntaan nämä renkaat. Levenee muutaman vuoden välein. Ihan kuin kaikki olisivat rallikuskeja.

Poissa Sitrö_ön

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 148
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #5 : Toukokuu 06, 2012, 15:44:11 »
Lisäksi tuo mehiksistä tuttu blomps -ääni + jysäys kun jousitus ampuu suoraksi (esim. ajaa kanttarilta alas) on jopa kovempi ja rumempi kuin II-koppaisessa, vai liekö sitä että ovat vielä sylinterit reippaana. Tuntuu että amalgaamit erkanevat ikenistä. Muutenkin tuo kolahtelee mielestäni kuopissa asiattomasti.

Tuo paukahdus on minulle uusi asia sitikasssa vm. 2008, ääni on häiritsevä ja penkeissä tuntuu. Routavarioiden montut antaa aihetta paukutteluun...muutoin routa ei ole haitannut :)
C5 sedan 2008 Hdi 136 A

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 432
  • Peukkuja: 4
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #6 : Toukokuu 06, 2012, 21:00:52 »
Juu keula kolahtelee ulosjoustossa jos ajaa hidastetöyssyn yli liian lujaa (hidastamatta siis). Xantialla vaaditaan huomattavasti reilumpi vauhti ja comfort-pallot että saman ilmiön saa esille. Kauneusvirhe, mutta kyllä ton kanssa tulee toimeen.

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 406
  • Peukkuja: 17
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #7 : Huhtikuu 15, 2014, 18:20:55 »
Mulla samanlaista ääntä kuin ketjun aloittajalla mutta Michelinit koossa 17". Renkaat alkaa olemaan loppu, joten kevätkarheiden jälkeen kokeillaan uusilla renkailla. Laakerit jopa tutkittiin, eikä vikaa. Erityisesti jarruttaessa ääntelee. Tasaisella tiellä katoaa tyystin.

Poissa Ajotietokone

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 9
  • Peukkuja: 0
  • C5 2.0hdi At exclusive tourer 2010
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #8 : Huhtikuu 15, 2014, 21:28:49 »
Kokeilkaapas laittaa sport-asento jousituksesta, kun ajelette töyssyjen yli. Ai kun on pehmeetä ja hiljasta menoa, paradoksaalista kyllä. Vähän viitseliäisyyttä tietysti vaatii, mutta jos on tuttu reitti ja monta töyssyä lähekkäin, niin tosi mukava.

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 406
  • Peukkuja: 17
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #9 : Kesäkuu 08, 2015, 11:42:03 »
Mulla samanlaista ääntä kuin ketjun aloittajalla mutta Michelinit koossa 17". Renkaat alkaa olemaan loppu, joten kevätkarheiden jälkeen kokeillaan uusilla renkailla. Laakerit jopa tutkittiin, eikä vikaa. Erityisesti jarruttaessa ääntelee. Tasaisella tiellä katoaa tyystin.
Unohdin kirjoittaa että uudet renkaat ratkaisi minun ääniongelmat.

Poissa Rommitommi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 333
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #10 : Elokuu 16, 2016, 22:10:43 »
Onko kukaan saanut selvitettyä syytä tuolle jyrinälle? Todella ärsyttävää ääntelyä muuten hiljaisessa autossa.

Itsellä alkaa jo 30kmh nopeudesta ja kuuluu ainakin 140kmh nopeuteen asti. Auto on vm. 2010 ja ajettu 110tkm, toisessa vm. 2012 2.0HDI:ssä moisesta äänestä ei ole tietoakaan..

Renkaat oli kuluneet, joten vaihdoin kitkat alle eilen, meno muuttui kyllä mukavammaksi, mutta jyrinä on ja pysyy..eli renkailla ei näyttäisi olevan vaikutusta.

Tien epätasaisuudet aivan selvästi resonoi läpi jotain kautta, sillä uudella asvaltilla ja urien ullopuolella hiljenee, mutta vähnkin karheampi asvaltti puskee läpi heti, ja ei kyllä ole rengasmelua. Ja tosiaan korostuu jarruttaessa. Laakerit ja jarrut ok. Vetari? Alapallonivelen rasvat lähteneet?

Brittifoorumeillakin sama ongelma on tunnistettu, mutta eipä sieltäkään löytynyt mitään ratkaisua ongelmaan...jotenkin ei jaksaisi uskoa olevan ominaisuus, kun uudemmassa ei tuollisia ääniä ole, vaikka kilsoja on enemmän.

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 406
  • Peukkuja: 17
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #11 : Elokuu 16, 2016, 22:22:41 »
Sen olen itse tänä kesänä huomannut ettei urissa ole asvaltti tasoittunut yhtään! Yleensä loppukesästä hiljenee tiet kaikilla autoilla ajaessa mutta ei tänä kesänä? Suht uudetkin tienpinnat huonona ja tämä pääkaupunkiseudulla. Tuskin liittyy yllä olevaan mutta tämä huomiona.

Poissa tuokiv

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 205
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #12 : Elokuu 18, 2016, 08:49:59 »
Keula kolahtelee herkästi jos korkeussäädöt on pielessä, auto tuppaa hakemaan ylväämpää asentoa vuosien saatossa. Myös korkeussäädön vivustojen voitelu ja ajoittainen auton "jumppaus" on edelleen tärkeää. Kolahduksia ei oikealla korkeudella saa täysin loppumaan, mutta huomattavasti vähenemään. Kolahtelu voi olla merkki myös vuotavasta tolpasta, joskin täällä hiljattain joku muu kertoi havainneensa vuodon käytännössä loppuneen kun auton lentokorkeutta oli laskettu.

Edelleen ihmettelen miksei tuo korkeussäädön tarkistus kuulu viralliseen huolto-ohjelmaan. Jos diagnostiikkalaite käytetään autossa kuitenkin jokaisen huollon yhteydessä kiiinni, ei tuohon varmasti menisi aikaa kuin 10min ja siitäkin suurin osa ohjelman hitauden vuoksi.

Edellisessä -08X7-kulkineessa keula pehmeni myös 7 vuotta vanhojen jousipallojen vaihdolla, vaikka uudet olikin tarvikepallot Sitroselta. Taitaa noistakin hiljalleen paine laskea vaikka ovatkin tuplakalvolliset ja "ikuiset".

Poissa sheledna

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 50
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #13 : Elokuu 18, 2016, 09:09:04 »
Vuoto ei täällä kokonaan loppunut , tiivisteet on jo vioittuneet, mutta kolahtelu likimain poistui omissa nopeuksissa, vuoto väheni niin paljon että tolppien vaihto on lykkääntynyt yli vuodella. Arvelisin että kun auto on hieman alempana , paineisku äkkitöyssyissä jää hieman pienemmäksi eikä mehu tunge niin helpolla ulos. Rakennetta en ole nähnyt mutta ei sekään että ulosjoustoissa lyö kuin leka alasimeen varmaankaan ole hyväksi. Ainakin kulku muuttui pehmeämmäksi. Jos ei pehmeästä pidä pitää ostaa jämäkkä saksalainen kylpyamme rautajousin. 

Huolto-ohjelmissa on muitakin puutteita, yleisesti ei tehdä mitään "ylimääräisiä" asioita joita Suomen suola oloissa ehkä pitäisi. Siis ekstraa yli virallisen Citroen huoltolistan. Voiko todella olla että siitä syystä kun ne huoltokohteiden ulkopuoliset tyyppiviat tulevat omalle kohtaalle, tulee korjaamolle lisää töitä. Jos ne ehkäisee rasvatipalla tms pikkuhommalla, ei tule lisää töitä. Tällaisia kohteita ovat  mm. korkeusanturien vivustojen voitelu tai Webaston putken ruostuneisuuden tarkastus, tai mehujousituksen putkien tarkastus/puhdistus. Ikkunanostimet hajoaa kuitenkin, niitä ei huollolla helposti ehkäistä (ohuet vaijeri vedelle alttiina, ruostuvat poikki) .

Sitten , mm. automaattilaatikon öljyt, ei kuulu huolloissa vaihdettavaksi millään kilometreillä !. Jos ei itse omalla kustannuksella vaihdata. Sadan tonnin jälkeen alkaa jo aika tummaa soosia tulla purkkiin punaisen sijaan vaikka vielä toimii kyllä hienosti.  Autohan on suunniteltu niin ettei esim. vaihdelaatikon kuulu kestää kuin max. 250 000 km. Öljyjä vaihtamalla ehkä tuplaantuisi. Yllättävää muuten on ranskalaisautossa että omasta mielestä sitikan paras ikinä tähän saakka automaattilaatikko on itse asiassa japanilaisvalmistetta , Aisin Warnerin 6 lovinen TF-80SC. Citroen on ainostaan sille keksinyt oman nímen, AM6.

t: S- 
« Viimeksi muokattu: Elokuu 18, 2016, 09:34:11 kirjoittanut sheledna »

Poissa Jarppa

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 482
  • Peukkuja: 3
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #14 : Elokuu 18, 2016, 18:51:28 »
Mielenkiintoista oli myös, että kun mulle vaihdettiin täystakuuna etusylkky, korjaamo sanoi, ettei tälle uudelle osalle ole sitten mitään takuita.....

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 406
  • Peukkuja: 17
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #15 : Elokuu 18, 2016, 19:13:20 »
Jos et maksanut mitään, niin noin se kait menee?

Poissa Jarppa

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 482
  • Peukkuja: 3
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #16 : Elokuu 19, 2016, 11:20:21 »
NO hyvänen aika! Sinnehän voi kirkkain silmin sitten laittaa ihan mitä vaan p¤¤¤¤¤a tilalle ;D...kai nyt uudelle osalle voisi kuvitella kuuluvan ihan normi tuotetakuun???

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 939
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #17 : Elokuu 19, 2016, 11:33:53 »
Jos ostaa kahvinkeittimen kaupasta ja saa uuden hajonneen tilalle, ei sille uudelle keittimelle myönnetä uuden takuuta.  :angel:
Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309

Poissa Jarppa

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 482
  • Peukkuja: 3
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #18 : Elokuu 19, 2016, 12:35:14 »
Mää juonkin pannukahveeta :-X

Poissa tuokiv

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 205
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #19 : Elokuu 19, 2016, 12:49:03 »
Eli kun valmistaja ehdottaa vanhempaankin autoon, että tarjoavat osat ja asiakas maksaa vain työn, niin se on loppujen lopuksi huono diili? Pitäisikö sitten aina ehdottaa, että josko voisi maksaa vaikkapa kolmanneksen osistakin? Saisi takuun sitten myös osille pariksi vuodeksi? :)

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 037
  • Peukkuja: 9
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #20 : Elokuu 19, 2016, 13:12:33 »
Jos auton kottosessa vaihdetaan takuuaikana osa on siinä takuu just niinkauan kun se auton takuu kestää. Jos ostat osan kun takuuta ei oo autossa ja asennetaan vaikka veholla on siina 2v osatakuu,
Mulla ainakin toimi osa hajos enne 2 vuotta laittoivat uuden. Juon espressoa ja suodatinkahvetta. Just noin kun Megaman totesi.
C5 break 1.8 -03,Peugeot Expert 1.9TD -00,Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94 edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 406
  • Peukkuja: 17
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #21 : Elokuu 19, 2016, 15:35:41 »
Eli kun valmistaja ehdottaa vanhempaankin autoon, että tarjoavat osat ja asiakas maksaa vain työn, niin se on loppujen lopuksi huono diili? Pitäisikö sitten aina ehdottaa, että josko voisi maksaa vaikkapa kolmanneksen osistakin? Saisi takuun sitten myös osille pariksi vuodeksi? :)
Kyllä! Todella typeräähän tuollainen säätäminen huollon puolesta on mutta näin tyhmästi se menee käytännössä.

Poissa keijokos

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 418
  • Peukkuja: 3
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #22 : Elokuu 19, 2016, 18:03:06 »
Onhan se kaikissa laitteissa mm kodinkoneissa ja atk laitteissa sama homma että takuu ei jatka takuuta. Niin se on aina ollut ja välillä joutuu jotain ostamaankin.

Poissa TeeKoo

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 871
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #23 : Elokuu 19, 2016, 21:19:13 »
Samantapaista jyrinää kuin mistä rommitommi puhui on omassa autossa ilmennyt.

Renkaat muutaman sata km ajetut Landsailit.

Tänään nypin kivet pois renkaiden urista näkyvistä kohdin. Aatelin jotta josko ne jotain vaikuttavat, ovathan ne kuin nastat renkaassa. Koeajo huomenna.
TeeKoo Turuust

Poissa TeeKoo

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 871
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011
Vs: C5 III - Jousituksesta ja rengasmelusta
« Vastaus #24 : Elokuu 22, 2016, 08:42:59 »
Kivienposito mitään auta, niitä tulee heti lisää kun kotikadulla ei ole asfalttia.

Yksi ehdotus tuli asentajalta: Vetoakselin tukilaakeri. Miltä kuulostaa?

Minä en asiasta enempää ymmärrä.
TeeKoo Turuust