Kirjoittaja Aihe: Mehusitikoiden ajokorkeuden muuttaminen  (Luettu 6338 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kenguru

  • Yleishärö =)
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 324
  • Peukkuja: 13
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuveja
Mehusitikoiden ajokorkeuden muuttaminen
« : Kesäkuu 29, 2006, 12:22:47 »
Tulipa tossa mieleeni, että onko muita rajoittavia tekijöitä ajokorkeuden muutoksessa kuin vetoakseleiden asento? Eli voiko esim CX:ää madaltaa ronskisti? Ottaen huomioon tietysti että jousitus vielä toimii, eikä pohjaa ajossa... Alkaako aiheutua vahinkoa esim juuri vetoakseleille tai muille osille liian reilusta madaltamisesta?

Jos vaikka normaalia ajoasentoa laskisi reilusti alemmas, ja ajelisi vaikka enemmän sillä korkeammalla ajoasennolla... Tämä siis ihan ulkonäkömielessä kun mietin CX:n kohtaloa...
C5 2.0 HDi
XM Turbo C.T
SaxoBeat
1/3 MKA:sta
Peugeot 106 Rallye

Poissa Kenguru

  • Yleishärö =)
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 324
  • Peukkuja: 13
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuveja
Vs: Mehusitikoiden ajokorkeuden muuttaminen
« Vastaus #1 : Kesäkuu 29, 2006, 15:02:24 »
Jatkokysymyksenä vielä, voisikohan CX:n korkeudensäätönamiskuukkelin korvata esim: potentiometrillä että korkeudensäätö olisi portaaton? >:D
C5 2.0 HDi
XM Turbo C.T
SaxoBeat
1/3 MKA:sta
Peugeot 106 Rallye

Poissa Kenguru

  • Yleishärö =)
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 324
  • Peukkuja: 13
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuveja
Vs: Mehusitikoiden ajokorkeuden muuttaminen
« Vastaus #2 : Heinäkuu 03, 2006, 15:14:12 »
No hei, eikö kellään ole tietoa, tai varoittavaa esimerkkiä mitä käy jos sitikkaa madaltaa liikaa...
Itse kun ei ole aiemmin vielä madaltanut autoa kuin ihan muutamia senttejä alkuperäisestä niin ei tiedä mikä paikka todennäköisesti alkaa pettämään tahi kärsimään.

Niin en siis ole ehdointahdoin rikkomassa CX:ää, vaan ajatus tuli vain mieleen...
C5 2.0 HDi
XM Turbo C.T
SaxoBeat
1/3 MKA:sta
Peugeot 106 Rallye

Poissa 12Soupapes

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 191
  • Peukkuja: 6
Vs: Mehusitikoiden ajokorkeuden muuttaminen
« Vastaus #3 : Heinäkuu 03, 2006, 15:42:21 »
Kun korkeutta lisää vivusta niin jousitus samalla jäykkenee; samalla logiikalla madaltaessa vastaavasti pehmenee. Täten siis pohjaamisriski kasvaa tuplaten!?
BX 16V -88
XM TurboD12 -90
XM TurboD12 A Pallas -94
XM 3.0 A Pallas -91
XM TurboD12 A Break -98
.... ja pari varaosaa

Poissa Kenguru

  • Yleishärö =)
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 324
  • Peukkuja: 13
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuveja
Vs: Mehusitikoiden ajokorkeuden muuttaminen
« Vastaus #4 : Heinäkuu 03, 2006, 16:02:31 »
Onko noin? En olekkaan ajatellue että jousituksen jäykkyys muuttuisi ajokorkeudesta johtuen...
Sitikka luovii siis vastavirtaan tässäkin asiassa. Yleensä matalempi on aina jäykempi... Milloinhan tuon hydromystiikan oppii oikeasti tuntemaan.
C5 2.0 HDi
XM Turbo C.T
SaxoBeat
1/3 MKA:sta
Peugeot 106 Rallye

Poissa Tepi

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 698
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Mehusitikoiden ajokorkeuden muuttaminen
« Vastaus #5 : Heinäkuu 03, 2006, 18:34:12 »
No hei, eikö kellään ole tietoa, tai varoittavaa esimerkkiä mitä käy jos sitikkaa madaltaa liikaa...
Itse kun ei ole aiemmin vielä madaltanut autoa kuin ihan muutamia senttejä alkuperäisestä niin ei tiedä mikä paikka todennäköisesti alkaa pettämään tahi kärsimään.

Ei kait siitä mitään haittaa tule, jos maltillisesti laskee. Sitähän voi ajamalla fiilistellä, että pohjaako missään ja nostaa tarpeen mukaan / pistää jäykempää palloa (aka pienemmällä keskireiällä varustettua palloa) alle niin kyllä se siitä. Hydractive-jousitteisiin on varmaan hankala löytää enää piiruakaan tiukempaa palloa, kun vakiot pyöräpallot on jo niin piukkareikäisiä (jotain 0.5-0.7mm?).

Beksistä tuli säädettyä viime keväänä vähän alaspäin korkeutta, mutta kun korkeuden määrittelytarkkuus ei ole näin iän myötä enää ihan niin kohdallaan, korkeutta ei voi kovin alas laskea. Oheisessa linkissä näkyy ajettava korkeus.

Mallia madallettu
Oli kamerasta joku ihme asento päällä niin tuli noin kohinaista kuvaa...  :?
C5 204 HDiA Exclusive Tourer -14 + BX Sport
ex C5 163 HDiA Dynamic Tourer -12, C5 136 HDiA Confort Tourer -08, C5 2.0 Business -04, Xantia 2.0 SX -99, Xantia 2.0 VSX -93, BX 1.4 -85

Poissa Ego

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 211
  • Peukkuja: 7
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0-16v SX Berline '02
Vs: Mehusitikoiden ajokorkeuden muuttaminen
« Vastaus #6 : Heinäkuu 04, 2006, 00:38:36 »
Olen ajatellut asian niin että jos korkeutta nostetaan, lisää nestettä menee palloihin jolloin kaasun tila pienenee ja sen paine kasvaa.
Tästä syystä jousitus kovenee kun korkeutta nostetaan.
Tämä on hyvä ,koska huonoilla teillä (mökkitiet esim) ajettaessa jousitus ei saa joustaa niinpaljon kuin tasaisella asvaltilla.
Jos sinulla on mekaaninen korkeudensäädin ohjaamossa, niin siinä on lukematon määrä asetuksia. Ei ne alunperin lovetut mitään pyhiä ole ,voit tehdä niin monta koloa kuin katsot parhaaksi.

Ei muuten mene näin. Korkeutta muutettaessa paine ei muutu systeemissä mihinkään, koska se riippuu auton paikallaan ollessa ilman muita rasituksia (pyöräntuennan ollessa muualla kuin ääriasennoissaan) pelkästään auton painosta, ja sehän ei siis muutu. Myös auton ollessa liikkeessä, tilanne pysyy hydrauliikan kannalta identtisenä vakiokorkeuteen nähden. Hydrauliikkapuolella ei tilanne siis muutu mihinkään, eli jousipalloissa kalvo pysyy tismalleen samassa paikassa, ja jousituksen ominaisuudet pysyvät hydrauliikan kannalta samoina.

Sen sijaan korkeutta muutettaessa kuitenkin sisään- ja ulosjouston pituudet muuttuvat, eli madalletussa pohjaa helpommin sisäänjoustossa ja korotetussa taas tulee helpommin vastaan ulosjouston rajat. Eli näin ollen jos (reilummin) madaltaa hydraulijousitettua autoa, pitää laittaa jäykemmät pallot jos haluaa välttää pohjaamisherkkyyden kasvun. Muutaman sentin korkeudenmuutoksissa pallojen jäykkyydellä on tuskin paljoakaan väliä, kuten Tepi jo asian ilmaisikin.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 04, 2006, 00:43:13 kirjoittanut Ego »

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 595
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Mehusitikoiden ajokorkeuden muuttaminen
« Vastaus #7 : Heinäkuu 04, 2006, 08:22:42 »
Tuo kuva. Ei liene napsittu Tottolassa. Maisema kyllä viittaa siihen.

Poissa Kenguru

  • Yleishärö =)
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 324
  • Peukkuja: 13
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuveja
Vs: Mehusitikoiden ajokorkeuden muuttaminen
« Vastaus #8 : Heinäkuu 04, 2006, 09:03:39 »
Kiitoksia jo paljon vastauksista... Elikkäs siis esim XM:ssä madallusta voisi kokeilla tekemällä uuden pykälän korkeudensäätöön, mutta osaako kukaan sanoa miten CX:n korkeudensäätövalitsin toimii? (oma cexi niin kaukana ettei viitsi lähteä mielenkiinnon vuoksi vaan katsomaan) Meneekö säätimelle piuha per korkeus vai pelaako se eri vastusten pohjalta?
C5 2.0 HDi
XM Turbo C.T
SaxoBeat
1/3 MKA:sta
Peugeot 106 Rallye

Patonkikuski

  • Vieras
Vs: Mehusitikoiden ajokorkeuden muuttaminen
« Vastaus #9 : Heinäkuu 04, 2006, 09:46:18 »
Kiitoksia jo paljon vastauksista... Elikkäs siis esim XM:ssä madallusta voisi kokeilla tekemällä uuden pykälän korkeudensäätöön, mutta osaako kukaan sanoa miten CX:n korkeudensäätövalitsin toimii? (oma cexi niin kaukana ettei viitsi lähteä mielenkiinnon vuoksi vaan katsomaan) Meneekö säätimelle piuha per korkeus vai pelaako se eri vastusten pohjalta?

älä nyt sotke sähköä näihin juttuihin, se on hydropneumaattinen jousitus, eikä sähkö liity asiaan mitenkään.

Poissa Aapo

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 201
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia Activa TCT -97
Vs: Mehusitikoiden ajokorkeuden muuttaminen
« Vastaus #10 : Heinäkuu 04, 2006, 10:19:55 »
Sotketaan vaan sähköä asiaan. Phase II Cx:ssä on korkeudensäätövipu korvattu sähkökytkimellä ja vivustoon vaikuttavalla servolla. Minulla ei ollut tarvetta tutkia tuota systeemiä, kun Cx:llä ajelin. Olettaisin kuitenkin, että servossa on jokaiselle asennolle oma mikrokytkimensä, johon servo ajetaan, joten asennot eivät olisi portaattomasti säädettävissä. Ellei sitten mikrojen paikkaa pysty säätämään servossa.

Poissa Kenguru

  • Yleishärö =)
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 324
  • Peukkuja: 13
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuveja
Vs: Mehusitikoiden ajokorkeuden muuttaminen
« Vastaus #11 : Heinäkuu 04, 2006, 10:32:13 »
Juu, siis meikäläisen Cexissä on juuri tuo sähkönamiskuukkeli josta korkeus säädetään. Säätimessä tutut neljä asentoa, mutta juuri nappulan toiminta oli hieman epäselvä..
C5 2.0 HDi
XM Turbo C.T
SaxoBeat
1/3 MKA:sta
Peugeot 106 Rallye

Poissa Kenguru

  • Yleishärö =)
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 324
  • Peukkuja: 13
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuveja
Vs: Mehusitikoiden ajokorkeuden muuttaminen
« Vastaus #12 : Heinäkuu 04, 2006, 11:38:57 »
Mitenkähän nuo vetonivelet reagoi madallukseen? Tekeekö hallaa? Ja muuttuuko sitikoissa renkaiden kulmat samalla tavalla kuin rautajousisissa autoissa? Hirvittävästi kysymyksiä, mutta pitää kysyä jotta tietää...
C5 2.0 HDi
XM Turbo C.T
SaxoBeat
1/3 MKA:sta
Peugeot 106 Rallye

Jussi

  • Vieras
Vs: Mehusitikoiden ajokorkeuden muuttaminen
« Vastaus #13 : Heinäkuu 04, 2006, 12:46:51 »
Mitenkähän nuo vetonivelet reagoi madallukseen?

Maltilliseen madallukseen tuskin mitenkään, mutta jos kyseessä on paljon ajettu auto niin sisempi nivel saattaa alkaa kolkottomaan.

Ja muuttuuko sitikoissa renkaiden kulmat samalla tavalla kuin rautajousisissa autoissa?

Muuttuu, eihän sitikoiden jousituksessa ole esimerkiksi samoilla pohjalevyillä tehtyihin pösöihin muuta eroa kuin varsinaiset jousielementit - pyörän tuenta on likimain sama.