Kirjoittaja Aihe: Kokemuksia hiukkasten poltosta  (Luettu 11156 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PicassoHDI

  • Vieras
Kokemuksia hiukkasten poltosta
« : Maaliskuu 22, 2009, 18:25:48 »
Tänne kokemuksia hiukkasten poltosta:

Olisko ollu hiukkastenpoltto käynnissä... Mitä hetkellinen kulutus näytti? Polton aikana kulutus on n. 2-3 litraa suurempi mitä normaalisti.

« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 23, 2009, 16:11:37 kirjoittanut PicassoHDI »

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 642
  • Peukkuja: 7
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: Kokemuksia hiukkasten poltosta
« Vastaus #1 : Maaliskuu 22, 2009, 18:50:00 »
Olisko ollu hiukkastenpoltto käynnissä... Mitä hetkellinen kulutus näytti? Polton aikana kulutus on n. 2-3 litraa suurempi mitä normaalisti.
Onko eolys aineellisissa noin paljon lukemat isommat? Eikö noissa sakemanneissa joissa ei lisä-ainetta käytetä?
Meidän merkissä harva omistaja edes huomaa tuota polttoa tapahtuneeksi.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

PicassoHDI

  • Vieras
Vs: Kokemuksia hiukkasten poltosta
« Vastaus #2 : Maaliskuu 22, 2009, 21:56:37 »
Olisko ollu hiukkastenpoltto käynnissä... Mitä hetkellinen kulutus näytti? Polton aikana kulutus on n. 2-3 litraa suurempi mitä normaalisti.
Onko eolys aineellisissa noin paljon lukemat isommat? Eikö noissa sakemanneissa joissa ei lisä-ainetta käytetä?
Meidän merkissä harva omistaja edes huomaa tuota polttoa tapahtuneeksi.
Riippuu niin monesta asiasta. Esim. nopeus 110 km/h, hetkellinen kulutus ei nouse kovinkaan paljoa siinä vauhdissa eikä poltto kestä kovinkaan kauaa. Teoreettisesti siis hiukkasten polton aikana kannattaisi ajaa ihan just niin paljon kun laki sallii, sillä kovempi nopeus pitää loukun kuumempana ja pienentää lisäpolttoaineen ruiskutuksen tarvetta. 80 km/h sen huomaa vielä selvästi varsinkin jos poltto lähtee päälle heti moottorin lämmettyä. Hiljaisemmissa nopeuksissa hetkellinen nousee huomattavasti enemmän.

Esim. 1.6 HDI: Nopeus n.90km/h Kulutuslukemat keikkui hiukkaspolton aikana n. 6,7-9.0 l/100  noin kahdeksan kilometrin matkan, kohtuullisen tasaisessa ympäristössä vakionopeussäätimen mukaan. Normaalisti vie 90km/h nopeudessa 4,0-4,5 litraa.

PicassoHDI

  • Vieras
Vs: Kokemuksia hiukkasten poltosta
« Vastaus #3 : Maaliskuu 23, 2009, 17:11:23 »
Kysymys: Mistä sen polton huomaa? Olen ajanut nyt liki 9000 enkä ole huomannut.

Vastaus: Hiukkasten poltto tapahtumana pitäisi olla käyttäjälle huomaamaton, sen voi kuitenkin havaita muutamista seikoista.

Esim.

- Moottorin lämmöt tipahtaa matka-ajossa 90 asteen tuntumasta n. 83-85 asteeseen.
- takalasin tai peilien lämmitys kytkeytyy päälle itsestään, merkkivalo ei kuitenkaan syty
- kojelaudan sisältä kuuluu releiden napsutusta
- jäähdyttäjän puhallin jää päälle moottorin sammuttamisen jälkeen. Tämä voi tapahtua jos hiukkasten poltto on juuri tapahtunut tai keskeytyy. Tarkoituksena on jäähdyttää moottori tilaa.
- ajotietokoneen hetkellinen kulutus kasvaa poikkeuksellisesti noin 1-2 l/100 tai enemmän.
- ajotietokoneen hetkellisen kulutus lukema ei laske moottorijarrutuksessa 0.0 l/100



Hiukkasloukku perus idea on kerätä hiukkaset talteen ja polttaa ne aika ajoin korotetun pakokaasun lämpötilan avustuksella. Tämän onnistumiseen tarvitaan muutama edellytys, käyntilämpöinen moottori (yli 80 astetta), Eolys lisäaine ja polttoaineen jälkiruiskutus.

Polttoaineen jälkiruiskutuksella pyritään korottamaan pakokaasujen lämpötilaa, polttoaine ruiskutetaan lähes alakuolokohdassa joten liian viileässä moottorissa se ei syty lainkaan vaan saattaa päätyä moottori öljyjen sekaan.

Eolys säiliössä on sähköinen pumppu, joka annostelee aineen polttoaineen sekaan, moottorin ohjaustietokoneen laskelmien mukaisesti. Eolys aine säiliössä pitäisi olla riittävästi ainetta esim. 120 tkm ajosuoritteeseen. Hiukkasten poltto väli kuitenkin vaihtelee runsaasti ajotavasta ja ajoista riippuen. Hiukkasia poltetaan 100-900 km välein, täysin tarpeen mukaan.

Hälytys "Particle Filter Regeneration Urgent" tarkoittaa "Merkkikorjaamon" mukaan että hiukkasuodattimen poltto on keskeytynyt 4 kertaa peräkkäin. Tällöin tulee ajaa heti liikenteen salliessa yli 60 km/h nopeudella vähintään viiden minuutin ajan tai kunnes merkkivalo sammuu. Jos merkkivalo ei sammu, ota yhteyttä huoltoon joka ymmärtää FAP suotimien päälle. Jos hiukkasloukku tukkeutuu ja paine-eroanturi havaitsee liian suuren vastapaineen, moottori menee nk. hätäkäyttöohjelmalle jossa tehoa ja kierroksia rajoitetaan.

Hiukkassuotimen vaihtovälisuositus on mallikohtainen. Vaihtoväleinä löytyy kuitenkin hiukan enemmän vaihtoehtoja 80, 120, 140, 160, 180 ja 210 tkm. Riippuen moottorista ja auton vuosimallista ym...

Jos hiukkasten poltto keskeytyy tarpeeksi monta kertaa, se ei enää lähde itsestään päälle, vaan poltto pitää pakottaa päälle testerillä.

Jos autossa on yksikin viallinen hehkutulppa, ei hiukkaspoltto onnistu.

Vika: depollution system faulty (HDI), viittaa hiukkaspoltto ongelmiin. Tämä ongelma johtuu siitä, ettei koneelle ole annettu monoa riittävästi. Ei muuta kun kovaa käyttöä ja raskasta kaasua aina joskus.

Eolys 176 aineen hinnoittelusta, helmikuussa 2007: Citikalla 1l pönttö 83 €, 3 l 108 €, pösöllä 1l 59 €, 3l 121 €. Ainetta ei saa kaataa viemäriin, se on lievästi syövyttävää liuotinta.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 15, 2009, 16:28:29 kirjoittanut PicassoHDI »

PicassoHDI

  • Vieras

Poissa tjs

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 96
  • Peukkuja: 0
Vs: Kokemuksia hiukkasten poltosta
« Vastaus #5 : Maaliskuu 25, 2009, 10:24:30 »
Tänne kokemuksia hiukkasten poltosta:

Ennen tänne Citroen-foorumille eksymistä en ollut kertaakaan ajon aikana kiinnittänyt huomiota hiukkaspolttoon, eli ei vaan ole huomannut. Sen sijaan tuli muutaman kerran ihmeteltyä sammuttamisen jälkeen että miksi tuo kone käy niin kuumana että pitää minuuttikaupalla vielä tuulettimen olla päällä... Kyllä mittaristossa pitäisi jonkin indikaattorin näyttää että poltto on käynnissä.

Paikalla Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 126
  • Peukkuja: 8
Vs: Kokemuksia hiukkasten poltosta
« Vastaus #6 : Maaliskuu 27, 2009, 21:09:09 »
Mä en itseasiassa tiedäkumpi käryää kun auton talliin pakkasella reissun päätteksi ajaa.Käryttääkö webasto vai käryttääkö hiukkaspoltto.Useasti työreissun päätteeksi auto savuaa tallissa. Cool  >:( Onneksi mulla on ajastimella varustettu kanavapuhallin tallin poistoilma räppäsen edessä, tämä vie palokaasut pihalle.

Paikalla Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 126
  • Peukkuja: 8
Vs: Kokemuksia hiukkasten poltosta
« Vastaus #7 : Huhtikuu 07, 2009, 17:05:51 »
Vastaan itselleni etä se on webasto joka pakkasella tallissa polttaa palotilansa tyhjäksi. En huomaa maantieajossa että hiukkaspoltto toimisi, tosin tuurista kiinnihän se on missä ajelen kun poltto tapahtuu.Ois varmaan paree antaa hieman monoa kaasupedaalille kun poltto alkaa? Olikos se peräti kerran/1000 km se FAP:n polttoväli?

PicassoHDI

  • Vieras
Vs: Kokemuksia hiukkasten poltosta
« Vastaus #8 : Huhtikuu 07, 2009, 17:50:07 »
riippuu ajosta. N.100....1000 km. Yleensä tuolta väliltä. N. 400...700 km.

Poissa Ves_ku

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 358
  • Peukkuja: 2
Vs: Kokemuksia hiukkasten poltosta
« Vastaus #9 : Toukokuu 27, 2010, 18:47:10 »
Tänään huomasin ekaa kertaa hiukkaspolton 100 kw C5:ssa. Ratin vasemmalta puolelta kuului kaksi naksahdusta kun poltto alkoi ja samainen naks toistui polton loppuessa. Kulutus kasvoi litralla ja sama litra oli kulutusta myös moottorijarrutuksen aikana.

Syys miksi kaivoin vanhan aiheen on se, että potlon aikana automaattilaatikko käyttäytyi hiukan oudosti vaihtaessa vitoselta kutoselle. Vaihde meni kutoselle 90 kmh vauhdissa hiukan paukahtaen. Kokeilin hommaa useasti polton aikana ja sama toistui. Kun poltto meni ohi vaihtoi laatikko ihan niin kuin ennenkin.

Poissa Ves_ku

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 358
  • Peukkuja: 2
Vs: Kokemuksia hiukkasten poltosta
« Vastaus #10 : Heinäkuu 17, 2010, 12:04:49 »
En näemmä enään voinu muokata edellsitä viestiä, mutta edelläkuvatut tapahtuu systemaattisesti polton aikana.

Autoon kun on tottunut niin ei juurikaan hiukkaspolttoja pääse huomaamatta ohi menemään. Polttojen väli taitaa lähennellä 1000 kilometriä, täytys pistää lukemia ylös.

PicassoHDI

  • Vieras
Vs: Kokemuksia hiukkasten poltosta
« Vastaus #11 : Heinäkuu 17, 2010, 19:02:14 »
Meidän 1.6 hdi 110 polttaa hiukkaset yleensä 120km tankkauksesta ja polttoväli on yleensä n. 400-500km. Huomaa esim. releen napsahduksesta jolloin kulutus nousee 4 litrasta 7 litraan. Poltto kestää yleensä 5km tosin joskus on kestänyt peräti 10km.

citikkamiäs

  • Vieras
Vs: Kokemuksia hiukkasten poltosta
« Vastaus #12 : Marraskuu 12, 2010, 17:23:51 »
Mistäs muuten tietää että onko autossa hiukkassuodatin? itellä vm -07 2.0 hdi automaatti. En oo kyllä mitään erikoista huomannu. vasta käytin 220tkm huollossa mutta ei mistään lisäaineista puhuttu. Kai se sit ilmottelee jos käy vähiin`?

Poissa Putkimies22

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 303
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 II HDi Break Porsche 928
Vs: Kokemuksia hiukkasten poltosta
« Vastaus #13 : Helmikuu 10, 2012, 12:17:07 »
Meidän 1.6 hdi 110 polttaa hiukkaset yleensä 120km tankkauksesta ja polttoväli on yleensä n. 400-500km. Huomaa esim. releen napsahduksesta jolloin kulutus nousee 4 litrasta 7 litraan. Poltto kestää yleensä 5km tosin joskus on kestänyt peräti 10km.

Miten tuo tankkaus liittyy polttoon?
Ex BXx13, Xantiax8, Xsarax2, AXx3

Paikalla Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 126
  • Peukkuja: 8
Vs: Kokemuksia hiukkasten poltosta
« Vastaus #14 : Helmikuu 10, 2012, 16:18:12 »
Tankin korkissa on anturi joka laskee ilmeisesti tankinkorkin aukaisuja ja ko tietoa ilmeisesti käytetään polttotapahtuman käynnistys käskyn määrityksessä

PicassoHDI

  • Vieras
Vs: Kokemuksia hiukkasten poltosta
« Vastaus #15 : Helmikuu 10, 2012, 16:27:23 »
Monesti tankkauksen jälkeen kun laittaa virrat päälle, niin lisäainepumppu surisee jonkinaikaa vasemman takapyörän lähettyviltä. Itse voi rakennella mittarin josta näkee koska poltto on päällä. Hiukkaspolton ollessa päällä menee takalasinlämmitin ja pelinlämmittimet päälle johonkin näistä kytketään lamppu välille ja kun poltto lähtee päälle, niin lamppu syttyy.

Poissa Putkimies22

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 303
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 II HDi Break Porsche 928
Vs: Kokemuksia hiukkasten poltosta
« Vastaus #16 : Helmikuu 10, 2012, 21:54:18 »
Monesti tankkauksen jälkeen kun laittaa virrat päälle, niin lisäainepumppu surisee jonkinaikaa vasemman takapyörän lähettyviltä. Itse voi rakennella mittarin josta näkee koska poltto on päällä. Hiukkaspolton ollessa päällä menee takalasinlämmitin ja pelinlämmittimet päälle johonkin näistä kytketään lamppu välille ja kun poltto lähtee päälle, niin lamppu syttyy.

Haetaanko noiden vipstaakkien käytöllä kuormaa moottorille? Valo häipyi tänään vaikka en ole sen enempää kerinnyt tankille kuin maantiellekkään. Aamulla tosin ohjaustehostin jäi ensin pois päältä. Käytin autoa muutaman minuutin ja käynnistin uudelleen. Lohkis mutta -27°C
Ex BXx13, Xantiax8, Xsarax2, AXx3

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 103
  • Peukkuja: 22
Vs: Kokemuksia hiukkasten poltosta
« Vastaus #17 : Helmikuu 11, 2012, 14:21:28 »
Lainaus käyttäjältä: Putkimies22 link=topic=7737.msg115662#msg115662
Haetaanko noiden vipstaakkien käytöllä kuormaa moottorille?

Sitä juuri.

II-koppaisessa on ilmennyt jotakin johtosarjavikoja ohjaustehostimessa. Kannattanee tarkistaa.

Poissa Putkimies22

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 303
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 II HDi Break Porsche 928
Vs: Ohjaustehostimen johtosarjan vika?
« Vastaus #18 : Helmikuu 13, 2012, 09:13:08 »
Lainaus käyttäjältä: Putkimies22 link=topic=7737.msg115662#msg115662
Haetaanko noiden vipstaakkien käytöllä kuormaa moottorille?

Sitä juuri.

II-koppaisessa on ilmennyt jotakin johtosarjavikoja ohjaustehostimessa. Kannattanee tarkistaa.

Tämä ohjaustehostimen poisjäänti kylmäkäynnistyksessä uusiutui eilen, nyt vaan oli pakkasta melkein 20 astetta vähemmän (-5°C). Miten tuo mainitsemasi asia tarkistetaan?
Ex BXx13, Xantiax8, Xsarax2, AXx3

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 103
  • Peukkuja: 22
Vs: Ohjaustehostimen johtosarjan vika?
« Vastaus #19 : Helmikuu 13, 2012, 22:21:40 »