Kirjoittaja Aihe: C5 III - Rengaspaineet  (Luettu 4945 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hcet

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 96
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III - Rengaspaineet
« Vastaus #25 : Maaliskuu 20, 2018, 08:09:09 »
Nykyrenkaan runko on niin jäykkä että ylipaine ei pyöristä rengasta, vaan ennemminkin tekee siitä kovan ja tiukasti muotonsa pitävän.
Matalilla paineilla renkaan runko pääsee elämään ja pyörän pyöriessä keskipakoisvoiman johdosta renkaan keskiosa tulee hieman ulos ja on ensimmäinen mikä osuu asfalttiin renkaan pyöriessä ja ottaa  vastaan kovimman iskun. Matalista paineista johtuva renkaan voimakkaampi muokkaantuminen myös lämmittää rengasta enemmän ja tämä lisää kulutusta entisestään.
Matalaprofiilisissa renkaissa tämä kuluminen on ilmeisesti vielä selkeämpää kuin korkeaprofiilisissa.
Vanhoilla renkailla renkaan runko pääsi pyöristymään kovilla paineilla, mutta olivathan ne rakenteeltaan erilaisiakin ja siitä monelle on jäänyt mielikuva kovien paineiden haitallisuudesta.

Kovemmilla paineilla päästään pienempään vierintävastukseen ja hitaampaan renkaan kulutukseen ajomukavuuden hinnalla. Siksi valmistajien rengaspaineiden ohjearvot on yleensä hieman alhaisemmat, että auton jousitus tuntuisi paremmalta ja ajomukavuus suuremmalta. Tämä tosin renkaiden keston kustannuksella.

Nuo linkkaamanne rengasvalmistajien sivut on ilmeisesti aika vanhoja? En ole koskaan kuullut nykyrenkaasta tuollaista mainintaa vaan ihan renkaiden valmistajia ja korjaamoita myöten suositellaan hieman kovempia paineita, mikäli halutaan renkaan kestävän pidempään ja keskeltä kuluminen johtuu matalista paineista nykyrenkailla.

Itse olen aina ajanut kovilla paineilla vähän auton painon mukaan 2,7-3,2bar ja renkaat ovat aina kuluneet tasaisesti ja muutenkin hyvin. Nyrkkisääntönä pitänyt sitä, että mieluummin vähän liikaa kuin liian vähän, maastoajossa sitten niin vähän kuin mahdollista.


Poissa TeeKoo

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 960
  • Peukkuja: 8
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011
Vs: C5 III - Rengaspaineet
« Vastaus #26 : Maaliskuu 20, 2018, 09:38:09 »
No just! Ota siitä nyt sitten selvää. Keskeltä kuluneet menee taakse mutta laitanko nyt sitten yli- vai alipainetta?

245-renkaat lienevät herkempiä paineille kuin kapeammat.
TeeKoo Turuust

Poissa Citikka99

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 646
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III 2015 Premium sedan A
Vs: C5 III - Rengaspaineet
« Vastaus #27 : Maaliskuu 25, 2018, 23:58:53 »
No just! Ota siitä nyt sitten selvää. Keskeltä kuluneet menee taakse mutta laitanko nyt sitten yli- vai alipainetta?

245-renkaat lienevät herkempiä paineille kuin kapeammat.

Älä missään tapauksessa alipainetta. Alipaineisuus tekee autosta vaarallisen varsinkin jos kysessä on takarenkaat. Tieliikennelaki edellyttää, että renkaissa käytetään vähintään auton- tai renkaan valmistajan ilmoittamaa vähimmäispainetta. Ylipainetta saa käyttää, koska se ei tee autosta liikennekelvotonta eli muuta autoa vaaralliseksi.
Älä kuuntele höpinöitä renkaan kulumisesta. Nykyisissä vyörenkaissa voi huoletta käyttää ylipainetta eikä näy renkaan kulumisessa. Eturenkaat varsinkin etuvetoisissa kuluvat tietystä syystä reunoista taka renkaat tasaisemmin. Siksi renkaiden paikan vaihtaminen edestä taakse ja päin vastoin tasaa kulumisen.

Poissa Topi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 345
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III - Rengaspaineet
« Vastaus #28 : Huhtikuu 04, 2018, 14:34:30 »
Raporrti näin keväällä. Manasin tuossa talvemmalla C5:n liukkaan luikertelevaa ajokäytöstä jäisellä motarilla kitkarenkain. Rengaspaineiden nosto auttoi. Nyt C5 on ollut hyvä ja vakaa ajaa. Ja minä kun olin aina luullut, että vähän pehmeämpi rengas pitäisi jäällä paremmin...  Kiitos perustelluista vinkeistä lisätä painetta!

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 258
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: C5 III - Rengaspaineet
« Vastaus #29 : Huhtikuu 04, 2018, 14:45:54 »
Ilmeisesti rengaspuolelle on jäänyt pesimään mieliin tiettyjä uskomuksia vanhoilta ajoilta.
Ihan kuten jotkut lataa lithium akuilla varustettuja uusia kännyköitä yms. laitteita samalla tavalla kuin ennen suositeltiin ladattavaksi nikkelikadium yms. metallihybridiakkuja ja mitä niitä olikaan...  :)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309... :-*

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 224
  • Peukkuja: 11
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: C5 III - Rengaspaineet
« Vastaus #30 : Huhtikuu 04, 2018, 16:16:01 »
Päätellen paineista joita osa porukasta täällä käyttää oletan että ajatte pakettiautoilla? Koska ei nyt helvetti yli 3 bar paineita tarvita henkilöautossa... eihän tollasilla pysty enää ajamaan, olis kuin umpikumirenkaat.... Kokemusta on, joka saatanan kerta kun rengasliikkeessä pääsevät paineita laittelemaan niitä on pakko laskea vähän matkan päässä liikkeestä autotehtaan suosittamalle tasolle. Ja sama juttu autohuolloissa, jos sattuvat paineisiin kajoamaan. Siis mitä vttua? Jos tehdas suosittaa vaikka 2.2 baria niin se ei todellakaan tarkoita että joku 3.2 bar on ok. Mutta ihan miten vaan, rikkokaa autonne, selkänikamanne ja hampaanne jos kerran sellainen huvittaa enemmän kuin mukava matkanteko.  ::)

(Honda CR-V:ssä suositus on 2 baria normaalisti ja pari desiä lisää kuormattuna, enempää ei kannata laittaa)

Sen verran vielä että talvella tosiaan vähän enemmän painetta renkaisiin kuin kesällä, koska paine laskee samalla kuin lämpötilakin, eli kun täyttää renkaan vaikka lämpimällä kelillä ja sitten tulee napakka pakkanen niin renkaassa onkin vähemmän painetta. Jos vuotoja ei ole niin paine sitten taas nousee kun keli lämpenee, sekä myös ajon aikana kun rengas lämpenee, myös kesällä, mikä kannattaa huomioida kun paineita säätelee. Paineet tulisi aina mahdollisuuksien mukaan tarkistaa renkaan ollessa ns kylmä eli ympäristön lämpöinen eikä esim moottoritielenkin jälkeen jolloin se voi olla jopa kuuma ja paineet sitä kautta tapissa ja lisäksi jokainen rengas voi ajossa lämmetä eri tavalla.




Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 662
  • Peukkuja: 22
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: C5 III - Rengaspaineet
« Vastaus #31 : Huhtikuu 04, 2018, 17:25:50 »
Hyperin kanssa samaa mieltä mutta talvellahan se on ymmärrettävää että laittavat ylipainetta kun lämpötila voi heittää melko paljon mutta ei hitto mitään 3 barin paineita! Itse säädän paineet siten että oletan että autossa lukevat paineet ovat +20 ulkolämpötilan mukaan.

Poissa TeeKoo

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 960
  • Peukkuja: 8
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011
Vs: C5 III - Rengaspaineet
« Vastaus #32 : Huhtikuu 04, 2018, 17:52:59 »
Nykyisissä vyörenkaissa voi huoletta käyttää ylipainetta eikä näy renkaan kulumisessa. Eturenkaat varsinkin etuvetoisissa kuluvat tietystä syystä reunoista taka renkaat tasaisemmin. Siksi renkaiden paikan vaihtaminen edestä taakse ja päin vastoin tasaa kulumisen.

Kas kun ne mun eturenkaat kuluivat enemmän keskeltä.
TeeKoo Turuust

Poissa Hcet

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 96
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III - Rengaspaineet
« Vastaus #33 : Huhtikuu 04, 2018, 20:48:14 »
Lainaus
Mutta ihan miten vaan, rikkokaa autonne, selkänikamanne ja hampaanne jos kerran sellainen huvittaa enemmän kuin mukava matkanteko.  ::)

Lainaus
mutta ei hitto mitään 3 barin paineita!

Ainahan voi ajatella tunteella eikä järjellä.

Kuten yllä luki niin matalammat paineet lisäävät ajomukavuutta ja sen takia auton valmistajat suosivat näitä. Mikäli halutaan pienempi kulutus ja hitaampi renkaan kuluminen käytetään suurempia paineita. Sekä se että nykyrengas kuluu keskeltä liian matalilla paineilla vaikka se järjenvastaiselta tuntuu.

C5:sessa 2.7 bar ei ole mitään sulaa hulluutta vaan vain hieman suositeltua korkeampi paine, suositus on 2.4bar. Korkeampi paine ei riko mitään eikä aiheuta mitään haittaa, mutta totta kai laskee ajomukavuutta korkaprofiilisella renkaalla koska rengas ei enää jousta niin paljoa. Mateennahoilla ajaessa eroa ei ole. Tuonkin eron huomaamiseen vaaditaan tarkkaa tuntumaa. Renkaanpaine vaihtelee jo pelkästään ajon aikana enemmän eikä kukaan ole vielä valitellut sitä että auto on moottorietieajon jälkeen kuin kivireki??
Kuitenkin tuolla hidastetaan jo hieman renkaan kulumista ja pienennetään vierintävastusta, eikä kuormaamisen jälkeen tarvitse olla rengaspaineita nostamassa.

Tuo kauhisteltu 3 barin painekkaan ei ole mikään pakettiauton rengaspaine vaan sopii myös pikku autolle. Esim. Mitsubishi space starin tehtaan suosituspaine on 2,8bar ja tuo on pienimmän kokoluokan auto.

Rengaspaineilla pystytään hienosäätämään renkaan ominaisuuksia ja painetta tulisikin säätää vähän käytön, auton, renkaan ja haluttujen ominaisuuksien mukaan eikä vain sokeasti tuijottaa oven pielessä olevaa arvoa.

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 662
  • Peukkuja: 22
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: C5 III - Rengaspaineet
« Vastaus #34 : Huhtikuu 04, 2018, 21:10:24 »
Suosituspainehan riippuu mm. renkaiden koosta (vertaa esim polkupyöränrenkaaseen) mutta ei minulla ole mitään erityistä kulumista ollut havaittavissa vaikka ajan vain hitusen yli suosituspaineiden. Enkä ole välttämättä edes sitä mieltä että pienempi paine tarkoittaisi pehmeämpää kyytiä, voinee olla päinvastoin jos jousitus pääsee hoitaan hommansa paremmin? Kaikki ei ole niin mustavalkoista mutta sen ole kokeillut että yli 3 bar C5 III on liikaa 17" vanteilla. Paras vannekoko tähän autoon olisi 16" mikä minulla on talvirenkaissa, ei niin nätti mutta oi kuinka toimiva.

Poissa Hcet

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 96
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III - Rengaspaineet
« Vastaus #35 : Huhtikuu 04, 2018, 21:37:44 »
Juuri näin. Asiat eivät ole niin mustavalkoisia.
Tiettyyn rajaan asti rengaspaineen lasku toimii korkeaprofiilisilla renkailla koska rengas pääsee toimimaan osana jousitusta. Tätä voi jokainen koittaa vaikka katsastuskonttorin iskaritesterillä.

En minäkään laittaisi yli 3 baria C5 koska se on tarpeetonta eikä kukaan ole sellaista ehdottanut. Mikäli sinulla on hieman yli tehtaan arvon paineet ei mitään poikkeavaa kulumista pitäisikään ilmetäkkään, mutta jos paine olisi 2.1 bar mikä olisi vastaavan verta suositusta alempi niin varmasti ilmenisi vähintään nopeampaa kulumista, mutta tähänkin vaikuttavat lisäksi keliolosuhteet ja tien kunto.

16" tuumaisella ajo on mukavempaa juurikin tuosta korkeasta profiilista johtuen. Jopa taksarit tietävät tämän ja manaavat nykyistä vannekoon jatkuvaa kasvatusta.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 643
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III - Rengaspaineet
« Vastaus #36 : Huhtikuu 04, 2018, 21:53:03 »
Jopa taksarit tietävät tämän ja manaavat nykyistä vannekoon jatkuvaa kasvatusta.

No energiansäästön mielessähän suuntaus tosiaan on nykyisin varsinaisiin kärrynpyöriin, suureen halkaisijaan, mutta kaposeen kumiin :-\
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 662
  • Peukkuja: 22
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: C5 III - Rengaspaineet
« Vastaus #37 : Huhtikuu 04, 2018, 22:51:43 »
Joo, muttei sen vanteen silti tarvitse olla iso.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 643
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III - Rengaspaineet
« Vastaus #38 : Huhtikuu 05, 2018, 08:30:59 »
Joo, muttei sen vanteen silti tarvitse olla iso.

Jaa, no miten sen nyt ottaa kun tuossa BMW i3 sähköautossakin rengaskoko on niinkin eksoottiselta kuulostava kuin 155/60 R20 ::)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 258
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: C5 III - Rengaspaineet
« Vastaus #39 : Huhtikuu 05, 2018, 11:04:26 »
Kun aiheesta oikein ruvettiin hämmentämään, niin muistakaa myös painemittareiden usein isotkin heitot.
Viimeksi ei ollut kuin puolen kilon heitto, kun näin pääsi käymään... ;D
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309... :-*

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 643
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III - Rengaspaineet
« Vastaus #40 : Huhtikuu 05, 2018, 11:43:37 »
Kun aiheesta oikein ruvettiin hämmentämään, niin muistakaa myös painemittareiden usein isotkin heitot.

Vaan entäs auton omat paineanturit, voiko niiden antamiin lukemiin luottaa ???
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 258
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: C5 III - Rengaspaineet
« Vastaus #41 : Huhtikuu 05, 2018, 12:27:49 »
Itse olen noihin luottanut, 2 krt. on tullut hälytys. Eka hälytys oli oikeasta vajauksesta ja toinen tuli -25c kelillä ja hävisi ennen kuin ehdin tarkistamaan, kun keli lämpeni iltapäivällä.

Pärjäisin ihan hyvin ilmankin paineenvalvontajärjestelmää.  8)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309... :-*

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 643
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III - Rengaspaineet
« Vastaus #42 : Huhtikuu 05, 2018, 12:42:33 »
Pärjäisin ihan hyvin ilmankin paineenvalvontajärjestelmää.  8)

Sama juttu, vaikkakin yhden naulan on nuo anturit jo paljastaneet. Toki olisihan se paljastunut kohta muutenkin kun rengas olisi jo silmällä arvioiden ollut lytyssä, mutta nyt anturi hälytti jo paljon aikaisemmin paineen alenemasta ja näin päästiin paikkuuhommiinkin nopsammin 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Hcet

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 96
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III - Rengaspaineet
« Vastaus #43 : Huhtikuu 14, 2018, 21:45:48 »
https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/628230-konkarin-neuvo-unohda-vanha-perussaanto-renkaanvaihdossa-enska-opetti-niin-mutta

Sopii tähän hyvin. Jutussa on asiaa paineista ja siitä että nykyrenkaisiin ei liikaa oikein saa sekä se että korkeammasta paineesta on apua.