Kirjoittaja Aihe: C5 - Comfort pallojen vaihto  (Luettu 45097 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa powerage

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 910
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 - Comfort pallojen vaihto
« Vastaus #50 : Syyskuu 02, 2010, 18:00:10 »
Ei täytettäviä >:(
C5 II 2.0 16V Berline man. -04
C5  I 2.0 16V SX Berline man. -01

ex Xantia 1.8 16V man. -99

Jouko

  • Vieras
Vs: C5 - Comfort pallojen vaihto
« Vastaus #51 : Syyskuu 02, 2010, 18:34:54 »
Onko nuo C5:sen comfort pallot sitten täytettäviä vai niitä kertakäyttö tuplakalvopalloja?
Ei voi vitosen palloja täyttää, valitettavasti.

tlundkvi

  • Vieras
Vs: C5 - Comfort pallojen vaihto
« Vastaus #52 : Syyskuu 02, 2010, 18:49:21 »
Onko nuo C5:sen comfort pallot sitten täytettäviä vai niitä kertakäyttö tuplakalvopalloja?
Ei voi vitosen palloja täyttää, valitettavasti.

Juu, ajattelin jos nuo Comfortit olisi aina "tarvikepalloja" ja siten tehty yksikalvoisiksi.

Baskervillen Heba

  • Vieras
Vs: C5 - Comfort pallojen vaihto
« Vastaus #53 : Marraskuu 14, 2010, 20:26:58 »
Vuoden vanha ketju, mutta kuitenkin.
Kuvittelenko väärin, kun oletan että mitä matalampi paine pallossa sitä pehmeämpi tuntuma?
Näitä palloja on mitä erilaisemmilla paineilla, jolloin voisi kuvitella että löytyy jotkut ääripäät soveltuvista pallopaineista kullekin ajoneuvolle. Voisiko tällä perusteella löytyä jokin pallotusperuste, siis rajat joiden sisällä pallojen paineiden tulisi pitäytyä ettei jousitus ylittäisi raja-arvojaan. Haen siis lähempää ymmärrystä pallojen painevaikutuksen.

Oma c5 3+ jousituksella ja kun muistelen kerran käytössäni ollutta xsaraa, niin  olen hämmennyksissä rautajousen ja hydejousen erosta, xsaran hyväksi.

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 355
  • Peukkuja: 14
Vs: C5 - Comfort pallojen vaihto
« Vastaus #54 : Marraskuu 14, 2010, 21:47:54 »
Mitä enemmän painetta, sitä enemmän kaasua joka voi puristua kasaan = pehmempi jousi.
Vähän painetta = kova (kun kaikki paineet karkaa ja kalvo rikki = kivikova)
Tämän lisäksi vaikuttaa iskunvaimennus, eli kuinka suuresta reiästä pallossa neste pääsee virtaamaan eri suuntiin.

Hydraulisitikoissa tuntumaa voi joskus heikentää vahva kallistuksenvaimennus, jos C5:ssa pyrkii äärimmäiseen pehmeyteen, heiluttavat vinoon ajettavat kanttikivet tms. melko rajusti.

Baskervillen Heba

  • Vieras
Vs: C5 - Comfort pallojen vaihto
« Vastaus #55 : Marraskuu 15, 2010, 20:01:38 »
Siis comfort palloissa enemmän painetta kuin vakiopalloissa tai ainakin eri reikäkoko. Vakiopalloissa berline 3.0 edessä 54baria ja takana 24 baria,
Ollin selitys hyvä ja maanläheinen. Osaatko vielä kuvailla keskipallojen toiminnan, jotain olen kaavioiden avulla yrittänyt päätellä, mutta ei täysin aukea.

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 355
  • Peukkuja: 14
Vs: C5 - Comfort pallojen vaihto
« Vastaus #56 : Marraskuu 15, 2010, 21:10:45 »
Pehmeässa tilassa keskipallo on muiden pallojen rinnalla tuomassa lisää kaasutilavuutta ja pehmeyttä (ja myös osin löysempää iskunvaimennusta sinne menevällä nestevirtauksella), kovemmassa tilassa keskipallo on irti muusta systeemistä ja jousitus sitä kautta kovempi (H3+:n jousipallojen iskunvaimennusreiät on pienempiä kuin H3:n ja vasta yhdessä keskipallon kanssa yhtä "löysiä").

Toimintaa sitten säädetään edestakaisin jatkuvasti ja pyritään juosituksen säädön lisäksi estämään mm. eri akseleita ohjaamalla nyökkäilyä kiihdytyksessä ja jarrutuksessa.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 102
  • Peukkuja: 22
Vs: C5 - Comfort pallojen vaihto
« Vastaus #57 : Marraskuu 15, 2010, 21:20:54 »
Lisäyksenä vielä H3+:n toiminnasta, että kun keskipallo suljetaan pois pois piiristä, niin samalla katkeaa myös virtausyhteys vasemman- ja oikeanpuoleisen kulmapallon välillä. Tämä vähentää kallistelua ja vaappumista pitkittäisakselin suhteen.

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 896
  • Peukkuja: 13
Vs: C5 - Comfort pallojen vaihto
« Vastaus #58 : Marraskuu 16, 2010, 07:33:27 »
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Baskervillen Heba

  • Vieras
Vs: C5 - Comfort pallojen vaihto
« Vastaus #59 : Maaliskuu 25, 2011, 20:50:07 »
Onko tuo paineiden poisto siitä keskipallohärdellin paineenpoistonipasta kuinkakin oleellista 3+ järjestelmässä vai riittääkö ala-asentoon laitto ja säiliön korkin avaus paineen poistoon? On ainakin meikäläiselle harmittavan hankalassa paikassa koko etukeskipallo venttiilihässäköineen, jemmattu apurungon yläpuolelle ja näkyy kapeahkosta raosta. Mahtaako  toi pallo edes mahtua siitä apurungon raosta. Tämmönen viritelmä ainakin V6:ssa.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 102
  • Peukkuja: 22
Vs: C5 - Comfort pallojen vaihto
« Vastaus #60 : Maaliskuu 26, 2011, 11:34:24 »
Tuo napista löytyvä ala-asento ei oikeasti ole täysin toppareita vasten lepuutus, vaan systeemissä on vielä jonkun verran painetta. Testerillä laskuventtiileitä aukomalla auto laskeutuu vielä tuostakin muutaman millin alemmaksi. Paineenpoistonipan avaaminen ajaa kaiketi saman asian?

Jos tuossa napista-alasasennossa avaa etupallot, valuttaa sylinterit noin desin verran vielä nestettä pihalle paikkoja sotkemaan. Tuon voisi varmaankin estää kun alaslaskun jälkeen nostaa keulaa hieman tunkilla ylöspäin, jolloin auton paino ei lepää sylinterien varassa.

Baskervillen Heba

  • Vieras
Vs: C5 - Comfort pallojen vaihto
« Vastaus #61 : Maaliskuu 26, 2011, 23:40:11 »
Juu näin kävi. Takapallojen kohdalla paineen poispäästö oli helppo juttu eikä sieltä paineenpoistonipasta tullut kuin muutama tippa, kuitenkin pallon kun irrotti niin lattialle lorahti pieni lammikko.Etupalloista en saanut paineita pois, mutta avasin hieman ja kun öljy alkoi valua odottelin kunnes paine oli poissa. Etupäätä en voinut keventää kun mikään tunkki ei ala-asennossa alle mahdu, enkä halunnut paineistaa järjestelmää kokonaan uudelleen ennen etupallojen vaihtoa. Lattialle tosiaan tuli lammikot vaikka rättiä oli pallojen juuressa. Takapaineen säädin mokkulassa on tuo em. nippa helposti käsillä alapuolella mutta etumokkulassa yläpuolella hankalasti tavoitettavissa.
Palloavaimena muuten käytin sellaista hieman jämerämpää letkuliitintä, muuten toimi kohtuullisesti mutta se pallon harjanne on kapea ja renksu helposti lipeää siitä pois. Huomenna jos muistan tänään tehneeni jotain, niin kiva päästä testaamaan.

Baskervillen Heba

  • Vieras
Vs: C5 - Comfort pallojen vaihto
« Vastaus #62 : Maaliskuu 27, 2011, 18:17:55 »
No ei tässä nyt vielä tänään ajoon pääse. Vaihdoin kuitenkin säiliön nesteet; oikean etusisälokarin ruuvit irti, vähän repimistä ja taivuttamista jolloin pääsee käsiksi säiliöltä lähtevään letkuun(mihin lie menossa).Alemmasta liittimestä irti(alkup. klemmari vääntyy melko helposti auki) ja astia alle. Sitten kaikki kiinni, nesteet säiliöön, auto käyntiin, pummpu purisee aikansa ja toteaa paineen olevan ok. No nyt on etu ja takapallot vaihdettu ja nesteet vaihdettu. Aikaa meni mutta onneksi meni asennusvettäkin. Ehkä huomenaamulla vaimon kyydissä saadaan ensikokemukset. Etukeskipallo saa jäädä odottelemaan parempia aikoja.

Poissa Magirus

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 106
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 - Comfort pallojen vaihto
« Vastaus #63 : Huhtikuu 06, 2011, 19:38:22 »
Takapään comfortit ovat vielä vähän kysymys, kun vakiopalloista H3+:aa on paljon parjattu "tumpsahtelevasta" ja kolahtelevasta takajousituksesta. Tuollaisissa tilanteissa väljä vaimennus päästää pyörän liikkumaan nopeammin, ja siten pitämään kolahtelut kurissa. C5-L -listan mukaan tehdas on korjannut kolahtelun erilaisilla takakelkan kumipuslilla, ja Servicessä tosiaan näkyy niiden seudulla muutosta: taemman kumityynyn kiinnityspultti sekä kiristysmomentti vaihtuu RPO 9606 lähtien, ja itse tyyny on vaihtunut RPO 10066 lähtien. Niinpä mietityttää, saisiko potentiaalisen kolinan vakiotakapallojen kohdalla pois noilla kumityynyvaihdoksilla.

Mielenkiintoista! Mistä tuon RPO numeron näkee C5:ssa? Minunkin autossa on sitä kolinaa myös takapäässä, ensi viikolla tutkitaan sitä tarkemmin. Pitäiskö jo tilata komfortit ja laitattaa ainakin taakse saman tien? Miten paljon työtunteja merkkikorjaamo tarvitsee 4 pallon vaihtoon?
Nykyinen: C5 THP 156 Exclusive Tourer A 2011
Entiset: C5 2,0 16V Exclusive Break A 2007, Xantia II Break 2000, Xantia I 1995

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 102
  • Peukkuja: 22
Vs: C5 - Comfort pallojen vaihto
« Vastaus #64 : Huhtikuu 06, 2011, 22:13:58 »
RPO-numero on tarrassa kuskin oviaukon saranapuolella, siinä samassa missä on rengaspaineet.

Neljän pallon vaihtoon menee nosturilla ja oikeilla työvälineillä alle puoli tuntia.

Poissa Magirus

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 106
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 - Comfort pallojen vaihto
« Vastaus #65 : Huhtikuu 07, 2011, 13:48:41 »
Kiitti! RP on suurempi kuin mainitut rajat, mutta iloisesti kolisee. Tilasin just comfort-pallot, jee!
Nykyinen: C5 THP 156 Exclusive Tourer A 2011
Entiset: C5 2,0 16V Exclusive Break A 2007, Xantia II Break 2000, Xantia I 1995

Poissa Alpo Kieppi

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 227
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Comfort pallojen vaihto
« Vastaus #66 : Huhtikuu 07, 2011, 14:56:08 »
Vaihdoin omaan kakkoskopan ceeviitoseen comfort-kuulat helmikuussa. Vanhoilla palloilla takaa kuului ääntä, jota voisi ehkä luonnehtia lieväksi kolinaksi. Comfortien jälkeen tuo ääntely lopui kokonaan.

Vaihdoin kaikki neljä palloa samalla kertaa ja tavoitteena oli saada pehmeämpi jousitus. Kannatti mielestäni ehdottomasti! Tuli pehmeämpi, mutta ei minusta kyllä yhtään liian pehmeä. Minusta saisi olla vaikka vielä pehmeämpikin. Nyt se on aika lähellä minusta samaa tasoa kuin Xantiassa oli aikanaan. Ei siis Cx:n tasoa vieläkään, mutta paljon pehmeämpi kuin vakiopalloilla. Vakiopalloilla ei mielestäni tullut sitä citikkamaista lievästi kelluvaa tunnelmaa, jonka takia aikanaan bx:sissä ja Xantiassa juuri tähän merkkiin ihastuin. Tunne ilmatyynyalukseen astumisesta.

Comforteilla tuon kelluvuuden nyt hiukan aistii. Hidastetöyssyn kohdalla tulee aavistuksen verran pituussuuntaista heilumista, mutta ei minusta häiritsevästi. Karkean tien ja nastojen aiheuttama ääni tuntuu nyt entistä vaimeammalta mutta syynä taitaa olla se, että ihminen aistii melun ja tärinän osittain samalla tavalla.

Minusta auton ja etenkin Citroenin pitää olla tällainen pehmeä. Jos haluan kovan alustan auton, löytyy valinnan varaa rautajousien puolelta niin omasta kuin muistakin merkeistä!

Kiinnostavaa on sitten nähdä vuosien ja kilometrien myötä, kuinka kestäviksi nämä kuulat osoittautuvat ceeviitosessa. Ex-puolisolleni jääneeseen Xantiaamme vm. -00 vaihdettiin nyt vasta äskettäin pallot ensi kertaa! Eli hyvin kestivät, tosin kilometrejä ei siinä ole kuin vasta 150 tuhatta.

C5 1.6Hdi Dynamique Berline -11,
308 1.6vti  Sw -10

Citikkamiehen elämässä on kaksi onnen hetkeä: se kun hän ostaa hyvän Citikan ja kun hän siitä pääsee sitten eroon.

Poissa Cetä Viitonen

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 133
  • Peukkuja: 0
  • C5 III (C5II 06-11)
Vs: C5 - Comfort pallojen vaihto
« Vastaus #67 : Huhtikuu 08, 2011, 10:53:17 »
Vaihdoin omaan kakkoskopan ceeviitoseen comfort-kuulat helmikuussa...

Vaihdoin kaikki neljä palloa samalla kertaa ja tavoitteena oli saada pehmeämpi jousitus. Kannatti mielestäni ehdottomasti! Tuli pehmeämpi, mutta ei minusta kyllä yhtään liian pehmeä. Minusta saisi olla vaikka vielä pehmeämpikin...

Minusta auton ja etenkin Citroenin pitää olla tällainen pehmeä. Jos haluan kovan alustan auton, löytyy valinnan varaa rautajousien puolelta niin omasta kuin muistakin merkeistä!

-Samaa mieltä, saisi olla vielä vähän pehmeämpikin. Jotku harvat kyytiläiset ovat valitelleet, että tässähän tulee ihan merisairaaksi :)
(routaislla teillä kun ajellaan)

Poissa Hopo

  • Mies vailla verta
  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 352
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Comfort pallojen vaihto
« Vastaus #68 : Huhtikuu 11, 2011, 20:05:13 »
Hmmm... Hopo taitaa laittaa Sitroselta mukavuusbooltsit tilaukseen. ;)
C5 Break 2.0 Hdi automatique

--Viritys on onnistunut, kun teho ei ole laskenut yli 20%--

Poissa Magirus

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 106
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 - Comfort pallojen vaihto
« Vastaus #69 : Huhtikuu 11, 2011, 22:32:23 »
Suosittelen Auto-artikkelia, sain sieltä hyvää palvelua ja tuoreita palloja. Olen kanta-asiakas, tilasinhan jo toiset comfort-pallot viiden vuoden sisällä. :)
Nykyinen: C5 THP 156 Exclusive Tourer A 2011
Entiset: C5 2,0 16V Exclusive Break A 2007, Xantia II Break 2000, Xantia I 1995

Poissa Magirus

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 106
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 - Comfort pallojen vaihto
« Vastaus #70 : Huhtikuu 14, 2011, 17:23:52 »
Nyt olen makustellut comfortteja pari päivää ja tykkään kyllä. Auto hiljeni kolinoiden ja ehkä vähän rengasäänienkin suhteen ja pehmeää on kyyti. Vähän on keula levoton heitoissa, mutta ainakaan takana joustoa ei ole yhtään liikaa. Voin suositella comfort-pallotusta muillekin. Reilun satasen saivat laskutettua vaihdosta merkkiliikkeessä, töitä vajaa tunti ja LDS-nestehän on hunajan hintaista korjaamolla.

Heti vaihdon jälkeen nostot sujuivat ongelmitta, mutta seuraavana aamuna auto ei tahtonut nousta. Toiminta on vetristynyt kyllä päivä päivältä, mutta pumppu pitää vieläkin oudon matalaa ääntä ja käynnistyy melko usein. Onko jossain ilmaa, vai menikö pajalla säiliöön väärää nestettä? Tarkkaillaan tilannetta.
Nykyinen: C5 THP 156 Exclusive Tourer A 2011
Entiset: C5 2,0 16V Exclusive Break A 2007, Xantia II Break 2000, Xantia I 1995

Poissa TeeKoo

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 956
  • Peukkuja: 8
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011
Vs: C5 - Comfort pallojen vaihto
« Vastaus #71 : Huhtikuu 14, 2011, 20:59:36 »
Mulla on comfortit ollut nyt 7 vuotta. Pitäisköhän ne uusia? Onko tietoa kestosta? Muutosta eli kovenemista ei huomaa, kun se tapahtuu pikku hiljaa. Voiko niistä mitata paineita?  Uudelleen ei kai voi C5:n palloja paineistaa.
TeeKoo Turuust

Poissa Magirus

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 106
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 - Comfort pallojen vaihto
« Vastaus #72 : Huhtikuu 16, 2011, 04:12:53 »
Kyllä paineen voi mitata. Nurmeksessa on ainakin yksi korjaamo,jossa se onnistuu. En tiedä, onko merkkikorjaamoilla sellaista vempainta.

Nykyinen: C5 THP 156 Exclusive Tourer A 2011
Entiset: C5 2,0 16V Exclusive Break A 2007, Xantia II Break 2000, Xantia I 1995

Poissa tgp

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 64
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Comfort pallojen vaihto
« Vastaus #73 : Heinäkuu 21, 2011, 15:17:45 »
Jatketaanpa palloilua, C5 II-koppa break -06 aj. 350 tkm. Pari kuukautta sitten joka nurkkaan comfortit, tulos ei vielä tyydyttänyt.
Lisättiin taakse varaajapalloksi BX:n "vihreä kuula" 55 bar + iskunvaimennuslevy. Nyt on takapää lähes semmonen kun pitää.
Harkitsen myös etupäähän suurempi tilavuuksista vaaraajapalloa.
Seuraava operaatio on kuitenkin 215/55 renkaiden vaihtaminen 205/60 kokoon, jolla kuvittelen saavani sen viimeisen silauksen.
Tällä hetkellä takapää on lähes täydellinen ja etupää vähän vaille lähes.

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 642
  • Peukkuja: 7
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: C5 - Comfort pallojen vaihto
« Vastaus #74 : Heinäkuu 21, 2011, 15:44:44 »
Jatketaanpa palloilua, C5 II-koppa break -06 aj. 350 tkm. Pari kuukautta sitten joka nurkkaan comfortit, tulos ei vielä tyydyttänyt.
Lisättiin taakse varaajapalloksi BX:n "vihreä kuula" 55 bar + iskunvaimennuslevy. Nyt on takapää lähes semmonen kun pitää.
Harkitsen myös etupäähän suurempi tilavuuksista vaaraajapalloa.
Seuraava operaatio on kuitenkin 215/55 renkaiden vaihtaminen 205/60 kokoon, jolla kuvittelen saavani sen viimeisen silauksen.
Tällä hetkellä takapää on lähes täydellinen ja etupää vähän vaille lähes.
Etupäässä ei riitä tila isommalle pallolle..
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.