Kirjoittaja Aihe: C5 - Comfort pallojen vaihto  (Luettu 45070 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ceeviitonen

• "C3"
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • C3 1,4 SX 2004
C5 - Comfort pallojen vaihto
« : Toukokuu 29, 2006, 11:28:01 »
Tästä aiheesta oli tällä palstalla juttua joskus foorumin alkuaikoina, mutten nyt enää löytänyt sitä.

Olisin kiinnostunut vaihtamaan C5:een comfort-pallot, kaipailen käyttäjien mahdollisia kokemuksia ja vinkkejä aiheesta. Itse pallojen vaihtohan on helppo homma, mutta miten C5:n hydrauliikkajärjestelmä tehdään paineettomaksi? Riittääkö jos avaa hydrauliöljysäiliön korkin? Kuka myy comfortteja?
Autoilua sitikoilla vuodesta 1988 (BX, CX, Xantia, C5, C3). Vuodesta 2010 pelkästään fillarointia.

Poissa Ceeviitonen

• "C3"
  • C3 1,4 SX 2004
Vs: C5 - Comfort pallojen vaihto
« Vastaus #1 : Kesäkuu 11, 2006, 09:52:28 »
Eikö kukaan ole kokeillut comfortteja??? ???
Autoilua sitikoilla vuodesta 1988 (BX, CX, Xantia, C5, C3). Vuodesta 2010 pelkästään fillarointia.

andre

• Vieras
« Vastaus #2 : Kesäkuu 11, 2006, 09:59:28 »
Eikö kukaan ole kokeillut comfortteja??? ???

Taitaapi olla niin, että ne kokeilijat eivät ole täällä vaan sitruunapatongin puolella.
Muistan itsekin lukeneeni juttua confort palloista C5 malliin.  ::)

Poissa Ceeviitonen

• "C3"
  • C3 1,4 SX 2004
« Vastaus #3 : Kesäkuu 11, 2006, 20:55:36 »
Minun muistini mukaan C5 comfort-juttua oli juuri tällä palstalla heti kun foorumi oli perustettu. Nyt tuota juttua ei vaan löydy enää. Eikä sitruunapatongin puolellakaan kukaan ole kommentoinut...odotellaanpa vielä...

Poissa C5power

• "C2"
  • **
« Vastaus #4 : Maaliskuu 17, 2007, 17:51:59 »
Viisaammat kertokaapas kuinka pallot vaihdetaan kotitallissa. Mitä työkaluja ja tarvikkeita olisi hyvä omata ennen vaihtoa? Olin ajatellut Comfort palloja vakioiden tilalle. Onko kokemuksia käytännössä. Muuttuuko alusta liian patjamaiseksi lullaksi vai??
Kiitos etukäteen vastanneille.

Kaitzu

• Vieras
« Vastaus #5 : Maaliskuu 18, 2007, 20:49:02 »
Olin ajatellut Comfort palloja vakioiden tilalle

Itsekin ajattelin vaihtoa, jos sillä sais tukevamman alustan. Kertokaa kokemuksia!

AC

Poissa Gusse

• "C6"
  • Peukkuja: 1
  • Sportage -16 & 118d -12
« Vastaus #6 : Maaliskuu 18, 2007, 20:50:52 »
Olin ajatellut Comfort palloja vakioiden tilalle

Itsekin ajattelin vaihtoa, jos sillä sais tukevamman alustan. Kertokaa kokemuksia!

AC
Noiden Comforttien pitäisi pehmentää alustaa, eikä tukevoittaa. Ainakin itse olen asian niin käsittänyt.
exät BX Gti, Giulietta 1.4 MA, Focus Wagon -13, E87 116i -07, Alfa 147 -07, Alfa GT -05, Pösö 307 -05, Delta -09, C2 VTS -05, ZX 1.4 -97, Xsara 1.8 16v -98, CX 20 TRE -87  ja Volvo 460 -90.

Poissa powerage

• "C6"
  • Peukkuja: 2
« Vastaus #7 : Huhtikuu 23, 2007, 07:39:12 »
Jep! Tuli sitten vaihdettua Xantia C5 2L hydractive 3+:saan. Muuten ihan ok. Mutta liian kova kyyti!! (Xantiassa Comfort pallot)

Nuukana miehenä  kysyn Onko kukaan pallottanut esim. näin Comfortit eteen ja vanhat etupallot taakse tällaisella yhdistelmällä Xantiasta tuli TODELLA MUKAVA

Voiko heittää Xantian palloja C5:seen? tuleeko kauhee lulla? Kestääkö Xantian pallojen kalvot erillaista öljyä? (olisi tuossa pihassa vielä muutamia Xantian palloja)

Xantiaan vihdoin itse pallot helppo homma!! Mutta mitenkä vaihdetaan c5:seen? :-\
C5 II 2.0 16V Berline man. -04
C5  I 2.0 16V SX Berline man. -01

ex Xantia 1.8 16V man. -99

Poissa TeeKoo

• "C6"
  • Peukkuja: 8
  • C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011
« Vastaus #8 : Kesäkuu 12, 2007, 20:15:04 »
Mulla on nyt toista päivää Comfortit  C5 2002 Breakissa.

269 € maksoi koko lysti töineen, ei kaduta, vaikka vieläkin voisi olla pehmeämpää kyytiä. Nyt ollaan ehkäpä Xantias tasolla.

Toisaalta, kokemusta on vasta kaupungista sekä parinkymmenen kilsan moottoritielenkiltä.
TeeKoo Turuust

Maddis

• Vieras
« Vastaus #9 : Kesäkuu 13, 2007, 12:25:12 »
Itselläni on olleet C5:ssa Comfortit nyt pari kuukautta. Kyllähän kyyti on mukavaa, mutta oikein osaa sanoa noista mitään, kun ei oo mitään vertailukohtaa. Sitikalla tullut vaan ajeltua enkä edes toisen autoon kyytiin ole joutunut.  ;D

Markkis

• Vieras
« Vastaus #10 : Kesäkuu 13, 2007, 17:36:38 »
Itselläni on olleet C5:ssa Comfortit nyt pari kuukautta. Kyllähän kyyti on mukavaa, mutta oikein osaa sanoa noista mitään, kun ei oo mitään vertailukohtaa. Sitikalla tullut vaan ajeltua enkä edes toisen autoon kyytiin ole joutunut.  ;D

Niin, olikos sulla ESP ja jos niin onko huomannut muutosta sen mukaatulossa?

SEE5

• Vieras
« Vastaus #11 : Kesäkuu 13, 2007, 20:10:52 »

Minulla ovat comfortit, IFHS, olleet autossa muutaman viikon eli noin 1000km. Matkamittarissa on vasta 5500km eli melkein uusi auto (Break 2.0 A hydractive 3). Positiivista sanottavaa on kun kaikenlaisilla teillä on ajeltu eli joka päivä mökkitietä, maantietä, kaupungissa ja silloin tällöin moottoritietäkin. Moottoritiellä puuskittaisella sivutuulella on ehkä herkempi mutta kun tuulet eivät ole samanlaisia niin tätä ei voi varmaksi sanoa. 20m/s tuulella joutui korkeiden siltojen kohdalla hieman ohjaamaan eli ei ollenkaan paha. Isommat heitot tiessä ylitetään laajemmassa kaaressa ja perä "leijuu" mukana paremmin. Myös tutut poikittaissaumat tuntuvat vähemmän vaikka tulevat vielä läpi. Kohollaan olevat kaivonkannet comfortit ottaa selvästi paremmin. Suurin ero lienee tuommoisissa routamöykkyn tyyppisissä kohdissa eli hieman loivemmissa epätasaisuuksissa.

Autosta ei tullut mitään lullaa. Kiihdytyksissä tai jarrutuksissa ei huomaa mitään eroa aikaisempaan eikä myöskään mutkissa. Renkaat vinkuen en sentään ole kokeillut. Kun kattokaiteista hetkutti autoa sivusuunnassa edestakaisin niin selvästi huomasi että comforteissa on pienempi vaimennus niinkuin pitääkin olla.

Kaikkeen tottuu ja kuten TeeKoo totesi niin saisi olla vieläkin pehmeämpi. Silloin ehkä menisi jo liian veteläksi ja katsastuksessakin voisi tulla sanomista. Vaikea sanoa kuinka kaukana tuo raja menee.

Minä ajattelen nämä comfort pallot lisävarusteena tai tuunauksena ja ovat minulle hintansa arvoiset. Talvella on kaupungissa usein aika möykkyistä joten varsinkin silloin comfortit ovat arvossaan.

Jos alkaa pallojen vaihto olla ajankohtaista ja tykkää sitikkamaisen pehmeästä menosta niin ei voi kuin suositella comfort palloja C5seen ja mikä ettei muutenkin.

Poissa TeeKoo

• "C6"
  • Peukkuja: 8
  • C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011
« Vastaus #12 : Kesäkuu 13, 2007, 23:39:11 »
Kävin pallojen vaihdon jälkeen heti katsastuksessa.

Tärinämittari antoi arvoja 55 - 65 %. Mitä nuo oikein tarkoittavat? Mitään sanomista asiasta ei tullut.
TeeKoo Turuust

Poissa Gusse

• "C6"
  • Peukkuja: 1
  • Sportage -16 & 118d -12
« Vastaus #13 : Kesäkuu 14, 2007, 02:17:25 »
Ei vain ESP enää ääritilanteissa taida toimia oikein. Kaiketi ohjelmoitu sille alustalle mikä autossa on ollut tehtaalta lähtien.
exät BX Gti, Giulietta 1.4 MA, Focus Wagon -13, E87 116i -07, Alfa 147 -07, Alfa GT -05, Pösö 307 -05, Delta -09, C2 VTS -05, ZX 1.4 -97, Xsara 1.8 16v -98, CX 20 TRE -87  ja Volvo 460 -90.

SEE5

• Vieras
« Vastaus #14 : Kesäkuu 14, 2007, 08:16:16 »

Comfort-pallojen vaikutus ESPn toimintaan ei minun mielestä voi olla kummoinenkaan. Jos oletetaan että comfort-pallo vaikuttaa jossain tilanteessa pyörän pitoon niin ESP huomaa sen. Sama juttu on vaikka liukkaalla. Jos pito ei riitä niin ESP kompensoi. Jos tuo kompensointi vaikuttaa myös johonkin toiseen pyörään ja siitäkin pito loppuu niin taas ESP huomaa ja joko vähentää siitäkin pyörästä jarrutusta tai vetoa kumpaa sitten vaaditaankin. Eli en ymmärrä miten ESPn toiminta voisi häiriintyä. ESP on  adaptiivinen (mukautuva) systeemi. Ei ESP voi tietää mistä syystä pitoa puuttuu. Tie voi olla epämääräisen liukas, oudon kalteva tai sitten on comfort-pallot kyseessä. Eli joka tapauksessa ESP optimoi ajo-ominaisuuksia. Normaalissa rivakassakaan ajossa en ole huomannut eroa auton käytöksessä comforttien asennuksen jälkeen. Siis se ei niiaile tai kallistele. Talvikokemus vielä puuttuu.

Poissa Ego

• "C4"
  • Peukkuja: 7
  • C5 2.0-16v SX Berline '02
« Vastaus #15 : Kesäkuu 14, 2007, 21:06:25 »
Comfort-pallojen vaikutus ESPn toimintaan ei minun mielestä voi olla kummoinenkaan. Jos oletetaan että comfort-pallo vaikuttaa jossain tilanteessa pyörän pitoon niin ESP huomaa sen. Sama juttu on vaikka liukkaalla. Jos pito ei riitä niin ESP kompensoi. Jos tuo kompensointi vaikuttaa myös johonkin toiseen pyörään ja siitäkin pito loppuu niin taas ESP huomaa ja joko vähentää siitäkin pyörästä jarrutusta tai vetoa kumpaa sitten vaaditaankin. Eli en ymmärrä miten ESPn toiminta voisi häiriintyä. ESP on  adaptiivinen (mukautuva) systeemi. Ei ESP voi tietää mistä syystä pitoa puuttuu. Tie voi olla epämääräisen liukas, oudon kalteva tai sitten on comfort-pallot kyseessä. Eli joka tapauksessa ESP optimoi ajo-ominaisuuksia. Normaalissa rivakassakaan ajossa en ole huomannut eroa auton käytöksessä comforttien asennuksen jälkeen. Siis se ei niiaile tai kallistele. Talvikokemus vielä puuttuu.

Samaa mieltä. Ympäristön olosuhteet ja auton kuormaus jne vaikuttavat taatusti auton käyttäytymiseen enemmän kuin pallojen pehmeydessä/vaimennuksessa tapahtunut hienosäätö.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 14, 2007, 21:08:12 kirjoittanut Ego »

Poissa Monikan kuski

• "C2"
  • **
« Vastaus #16 : Marraskuu 18, 2009, 15:15:47 »
Etsiskelin, mutta en löytänyt keskustelua, onko kukaan kokeillut C5 Breakiin mitään muita jousipalloja kuin orkkiksia tai Comfortteja?

Kokemuksia Comforteista, onko paljon pehmeämpi kuin orkkis, onko lulla, onko ollut hankaluuksia katsastuksessa tms.

Olen itse poraillut vapaavirtausreikää suuremmaksi orkkis palloista, mutta iskunvaimennus tuntuu hieman kärsivän tästä, ts. alkaa ajossa lullaamaan herkästi. Katsastuksessa sain selitellä viimeksi, että silloinhan Citroën vasta kunnossa on jousituksen osalta kun se on pehmeä... Olisitte nähneet nuoren katsastusinssin ilmeet, kun hän kävi kattokaiteisiin roikkumaan ja lullasi Citroënia sivusuunnassa ja sitten syöksyi alle katselemaan koiranluita ja vakaimia.  :laugh: :laugh: Ei löytänyt mitään välyksiä ym. niistä, joten tyytyi selitykseeni kunnossaolemisesta. ???

Olen pitkän aikaa jo mietiskellyt, että josko esim. XM:n jousipallot riipaisisi C5:een. Sopisivatko? Kukaan kokeillut? Hinnaltaankin saattaisivat olla edukkaammat ja niissä lienee mahdollisuus paineistukseen yms. Sais muutella ja kokeilla erilaisia paineita, tehdä oikea taikamatto C5:sta. :o

Mato Matala

• Vieras
« Vastaus #17 : Marraskuu 18, 2009, 16:28:28 »
Kävin pallojen vaihdon jälkeen heti katsastuksessa.

Tärinämittari antoi arvoja 55 - 65 %. Mitä nuo oikein tarkoittavat? Mitään sanomista asiasta ei tullut.

Eikai tuo testi ole kuin suuntaa antava jotenkin tuo prosenttiluku tarkoittaa pyörän heiluriliikettä staattiseen tilaan verrattuna. Yli 90% arvo tarkoittaa jo liian jäykkää jousitusta ja tärkeintä lienee että isoja heittoja ei eri nurkissa ole. Aikanaan käytin Meganea leimalla muutaman viikon ikäisillä Sachseilla. Prosentit oli jotain 25-75% välillä, johon inssi totesi että "rehellisesti sanottuna tää iskaritesti on aika huono". Syytti noin suuren eron syyksi kyseisen auton vääntösauvajousitusta ja 40-profiilisia renkaita sekä pamautti puhtaan leiman paperiin.

EDIT: Ohhoh, olipas vanha topikki!

Poissa powerage

• "C6"
  • Peukkuja: 2
« Vastaus #18 : Marraskuu 18, 2009, 17:53:55 »
Etsiskelin, mutta en löytänyt keskustelua, onko kukaan kokeillut C5 Breakiin mitään muita jousipalloja kuin orkkiksia tai Comfortteja?

Kokemuksia Comforteista, onko paljon pehmeämpi kuin orkkis, onko lulla, onko ollut hankaluuksia katsastuksessa tms.

Olen itse poraillut vapaavirtausreikää suuremmaksi orkkis palloista, mutta iskunvaimennus tuntuu hieman kärsivän tästä, ts. alkaa ajossa lullaamaan herkästi. Katsastuksessa sain selitellä viimeksi, että silloinhan Citroën vasta kunnossa on jousituksen osalta kun se on pehmeä... Olisitte nähneet nuoren katsastusinssin ilmeet, kun hän kävi kattokaiteisiin roikkumaan ja lullasi Citroënia sivusuunnassa ja sitten syöksyi alle katselemaan koiranluita ja vakaimia.  :laugh: :laugh: Ei löytänyt mitään välyksiä ym. niistä, joten tyytyi selitykseeni kunnossaolemisesta. ???

Olen pitkän aikaa jo mietiskellyt, että josko esim. XM:n jousipallot riipaisisi C5:een. Sopisivatko? Kukaan kokeillut? Hinnaltaankin saattaisivat olla edukkaammat ja niissä lienee mahdollisuus paineistukseen yms. Sais muutella ja kokeilla erilaisia paineita, tehdä oikea taikamatto C5:sta. :o

Ikävä kyllä C5:tosen etupalloiksi ei mahdu kuin C5:toseen tarkoitetut pallot, tai ainakin joutuu puukottamaan yhtä boksia ja toiselta puolelta joutuu irroittamaan LDS:säiliön ja siirtämään sitä hiukan eri kohtaan. Taakse kyllä käy muutkin pallerot.
C5 II 2.0 16V Berline man. -04
C5  I 2.0 16V SX Berline man. -01

ex Xantia 1.8 16V man. -99

Poissa Monikan kuski

• "C2"
  • **
« Vastaus #19 : Marraskuu 18, 2009, 18:54:30 »
Joo niinpäs muuten onkin, niin ovat ahtaat C5:n etutilat palloille. Olishan toi pitäny muistaa, kun on niitä joskus irti ja kiinni ruuvaillut. Ei tahdo oikein suosiolla mahtua orkkispallotkaan kun on kaikkia letkuja yms. tiellä. Pitäis kotkata sinne jotkut kulmapalat, että pallerot tulis kiinni ikäänkuin sivusta päin tai sitten rakennella oikein sellaiset putkistot, joiden päissä pallerot olisi kiinni. Ja tietenkin kompura, jolla sais säädellä sisältäkäsin pallerojen paineita ja vieläpä tietokonesäätöiset "suuttimet" joilla voisi rajoittaa virtauksia, ts. tietokone valvomaan iskareita. No taitaa mennä mahdottomuuksiin tuollainen sorvaaminen. Ja tietokonehan sitä jousitusta kyttää jo muutenkin Pitääpä miettiä sitten niitä comforttipallukkoja.

Noista iskaritesteistä sen verran, että tuloksiin vaikuttavat mm. rengaspaineet ja renkaan profiili ja varmasti välykset ja kulumat paikoissa. Itsellä joskus mitattiin jossiain toisessa merkissä vain 20% ja inssi kehui vain, että rengas taitaa olla väärässä paineessa, joten se siitä. Ei kuulemma ole kovin helposti hylkyätuova tuo testi. Mene ja tiedä.

Poissa Cetä Viitonen

• "C3"
  • C5 III (C5II 06-11)
« Vastaus #20 : Marraskuu 20, 2009, 13:39:49 »
Kokemusta comfort-palloista on nyt n. 2 vuoden ajalta ja valitettavasti ruokahalu kasvaa syödessä...haluaisin edelleen lisää pehmeyttä mutta ei kait sitä enää voi saada, kun sitten heilahtaapi isossa töyssyssä pohja kiinni!

Poissa KariM

• "C8"
  • Peukkuja: 22
« Vastaus #21 : Marraskuu 20, 2009, 20:08:46 »
Itse olen vaihtanut comforteista takaisin vakioihin, tosin vasta etupäässä. Alla aiemmin kesällä kirjoittamaani:

Kokeilumielessä vaihdoin IFHS comforttien tilalle eteen takaisin vakiot H3+ -jousipallot. Auto (C5 X3 break 2.0A H3+) tuli minulle comfort-pallotettuna, eikä minulla ole vertailukohtaa muihin jousitusvariaatioihin C5:ssa, joten en oikein tiennyt minkälainen tämä alkujaan on ollut. Takana on edelleen comfortit.

Mitä saavutin?

Jousitusmukavuudessa muutosta ei pysty huomaamaan joka tilanteessa. Ajelin vaihtelevia tienpintoja, ja se, missä eron selkeiten huomasi, on moottoritien lyhyehköt heitot, joita ainakin Tampereen uudella läntisellä ohitustiellä piisaa. Aiemmin comforteilla niitä ei juuri huomannut, mutta nyt auto selvästi nytkähtelee. En missään nimessä puhuisi epämukavuudesta, mutta ero on olemassa. Suoraan ajaessa pitkä heitto (80kmh), johon oli jäänyt paripyöristä kumijälkiä, ja jossa edellä menevä moottoripyörä näytti lähtevän kuskinsa lapasesta, ylittyi täysin huomaamatta. Hiekkatiellä ja kaupunkinopeuksien epätasaisuuksissa en huomannut eroa comfortteihin, kun eivät nekään mitään taikamattoa tee.

Keula ja perä eivät tunnu mitenkään eripariselta, ainakaan ilman kuormaa ajellessa.

Sen, minkä huomasin oikein selvästi, oli poikittaisen vaappumisen dramaattinen väheneminen. Kyseessähän on ollut mielestäni ärsyttävin ominaisuus hydesitikoissani, ja nyt vakiopalloilla huomaan, että kyllähän se tehdas on C5:een asiaa korjannut. Löysästi vaimennetut comfortit vain pilaavat auton tässä suhteessa. Peräpää vielä vähän vaappuu, mutta raskas keula on jo hyvin kontrollissa.

Nyt auto on mielestäni kokonaisuutena mukavampi. Oma preferenssini toimivan alustan suhteen on suhteellisen pehmeä jousi, mutta tiukka vaimennus. Comforteissa pehmeyttä lienee haettu vaimennusta löysäämällä.

Jää nähtäväksi, huomaako sitten talvikelin röykyissä merkittävästi heikentynyttä jousitusmukavuutta.

Takapään comfortit ovat vielä vähän kysymys, kun vakiopalloista H3+:aa on paljon parjattu "tumpsahtelevasta" ja kolahtelevasta takajousituksesta. Tuollaisissa tilanteissa väljä vaimennus päästää pyörän liikkumaan nopeammin, ja siten pitämään kolahtelut kurissa. C5-L -listan mukaan tehdas on korjannut kolahtelun erilaisilla takakelkan kumipuslilla, ja Servicessä tosiaan näkyy niiden seudulla muutosta: taemman kumityynyn kiinnityspultti sekä kiristysmomentti vaihtuu RPO 9606 lähtien, ja itse tyyny on vaihtunut RPO 10066 lähtien. Niinpä mietityttää, saisiko potentiaalisen kolinan vakiotakapallojen kohdalla pois noilla kumityynyvaihdoksilla.

Poissa Ego

• "C4"
  • Peukkuja: 7
  • C5 2.0-16v SX Berline '02
« Vastaus #22 : Marraskuu 21, 2009, 22:37:07 »
Itse vaihdoin takapään comfortit originaaleihin viime keväänä, keulassa on vielä comfortit. Syy peräpään comforteista luopumiseen oli varsinkin kuormilla häiritseväksi äitynyt ylös-alas heijaaaminen. Vaimennusta oli selvästikin peräpäässä aivan liian vähän, keulassa comfortit eivät mielestäni aiheuttaneet ylimääräistä hyllymistä joten jätin ne paikoilleen. Olen nyt käynyt kaikki yhdistelmät läpi ja mielestäni tämä yhdistelmä toimii parhaiten (keula-comf perä-org). Tietysti KariM:n mainitsemaa sivusuuntaista vaappumista on hieman originaalia enemmän mutta eipä se normaaliajossa häiritse..ja joka tapauksessa sport-asennolla saa riittävästi jämäkkyyttä (aiempaan perän löysyyteen ei edes spurttiasento tepsinyt).

jpisteh

• Vieras
« Vastaus #23 : Joulukuu 13, 2009, 23:49:54 »
Ei vain ESP enää ääritilanteissa taida toimia oikein. Kaiketi ohjelmoitu sille alustalle mikä autossa on ollut tehtaalta lähtien.

Niin ja kun jousipalloista paineet häviää (niin kuin ne häviiää), niin ESP ei toimi oikein...

Ehkei aivan parhaimmalla tavalla toimii, mutta toimii kohtuu hyvin... (uskoisin)

j.h

% luku katsastuksessa on tiekosketuskerroin... Se on suuntaa antava katsastusväline, hylkäyksen päättää katsuri.

Poissa BODDAI

• "C1"
  • *
« Vastaus #24 : Joulukuu 25, 2009, 11:44:56 »
Erottaako comfort pallon originaalista jotenkin palloa katsoen?