Kirjoittaja Aihe: C5 parkkivaloihin enemmän kestoa mutta mikä piuha menee parkille?  (Luettu 2367 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SEE5

  • Vieras
Tänään sain uudet parkkipolttimot eteen. Ajattelin laittaa vastukset sarjaan johtoihin jolloin jännite putoaa ja polttimon kesto paranee. Normaalistihan tuon kesto on aika kehno. Kun nuo ovat vaan semmoiset varakynttilät ja jos reilummin pudottaa jännitettä niin kesto voisi tuplaantuakin. Kuinkahan tarkka katsastaja on kun polttimot ovat vähän "kuluneet" himmeiksi.

Kuvassa on kuljettajan puolen umpion liitin ja oikeanpuoleisin eli ohut punainen taitaa olla parkille. Ainakin jännite oli siinä kun pelkkä parkki oli päällä. Toinen oikealta on vilkku. Vasemmalla vihreässä on noin 9.5V jännite mikä tuntuu oudolta. Tämä siis kone sammutettuna. Onkos umpiossa muutakin kuin pelkät polttimot.

Toisella puolella onkin ihan eri värit ja ilmeisesti myös järjestys?

« Viimeksi muokattu: Tammikuu 20, 2009, 19:29:03 kirjoittanut SEE5 »

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 558
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 parkkivaloihin enemmän kestoa mutta mikä piuha menee parkille?
« Vastaus #1 : Tammikuu 20, 2009, 21:42:03 »
Laita diodi. Sellainen josa on riittävästi virtakestoisuutta. Yksi d pudottaa jännitettä 0,5- 0,6V. Sillä on jo suuri merkitys polttimon käyttöiälle.

SEE5

  • Vieras
Vs: C5 parkkivaloihin enemmän kestoa mutta mikä piuha menee parkille?
« Vastaus #2 : Tammikuu 20, 2009, 22:42:10 »
Tuli laitettua kolme diodia sarjaan toiseen valoon ja toiseen 5.6 OHm vastus. Jännite putosi noin 11.8V tasolle molemmissa lampuissa kun kone käy eli pudotus oli noin 2.4V. Diodit on 1A RMS kestoisia. Piikkivirtaa ne kestää paljon enemmän. Voi silti olla hieman pieni diodi kun ei oikein tiedä kauanko se halogeeni ottaa isoa virtaa syttyessään. Valon palaessa meneekin alle 0.4A. Ja se toinen puoli on symmetrinen eli parkki on liittimen laidassa myös.

Ihan samalla lailla näyttävät syttyvän, ainakin valaistussa tallissa, vaikka toisessa vastus rajoittaa huomattavasti virtaa jännitteen kytkeytyessä. Noin äkkiä voisi luulla että vastuksella varustettu kestäisi kauemmin.

Alkuperäiset polttimot kestivät alle 20000km. Toivottavasti nämä kestävät yli 40000km.

C5 Shadow

  • Vieras
Vs: C5 parkkivaloihin enemmän kestoa mutta mikä piuha menee parkille?
« Vastaus #3 : Tammikuu 21, 2009, 15:03:53 »
Ledit ?

SEE5

  • Vieras
Vs: C5 parkkivaloihin enemmän kestoa mutta mikä piuha menee parkille?
« Vastaus #4 : Tammikuu 23, 2009, 22:10:48 »
Ledit varmaan kestää pitkään. Ehkä seuraavaksi semmoiset.

Auto on siis C5-II
Tuntui olevan noin 5% ylijännitettä parkkipolttimoilla (14.1V) eli polttimon kesto on vain puolet valmistajan ilmoittamasta. Kun vielä pudottaa 5% nimellisjännitteestä eli noin 10% yhteensä niin kesto nelinkertaistuu. Eri Lähteissä on näin kerrottu halogeenipolttimoista.

Otin kuitenkin sarjavastuksen pois ja laitoin tukevammat diodit. Jos polttimon hehkulanka sattuisi palamaan lähes oikosulkuun niin virta kasvaisi ja se vastus kuumenisi todella paljon.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 558
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 parkkivaloihin enemmän kestoa mutta mikä piuha menee parkille?
« Vastaus #5 : Tammikuu 25, 2009, 08:34:55 »
  Ja jos lamppu oikkaroituisi samoin, kun on diodit käytössä, niin virta määräytyisi lampun ottaman virran perusteella. Lampun täysoikkari on täysoikkari, sulake tekee lähtöä. Diodit ei rajoita virtaa, tekevät vain niiden jännitekynnystä vastaavan jännitepudotuksen. Sen sijaan vastusta käytettäessä max. virta määräytyisi vastuksen perusteella.
  Ledit olisi mukavia korvaamaan hehkulampun. Jos olisivat tieliikennekäyttöön hyväksyttyjä ja niiden valo olisi hehkulampun tavoin ympärisäteilevää. Ja saisi aikaan saman valokuvion. Vaan normaalisti on ( pistemäinen?)suunnattu valonsäde. Ledejä on uudemmissa autoissa.

Poissa powerage

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 910
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 parkkivaloihin enemmän kestoa mutta mikä piuha menee parkille?
« Vastaus #6 : Tammikuu 25, 2009, 08:39:41 »
Ledit ?


Joo-o Motonetin ledit eivät kestäneet C5:sen parkkivaloina kuin vajaan 3kk....
C5 II 2.0 16V Berline man. -04
C5  I 2.0 16V SX Berline man. -01

ex Xantia 1.8 16V man. -99

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 558
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 parkkivaloihin enemmän kestoa mutta mikä piuha menee parkille?
« Vastaus #7 : Tammikuu 25, 2009, 08:48:17 »
Ledit ?


Joo-o Motonetin ledit eivät kestäneet C5:sen parkkivaloina kuin vajaan 3kk....
Saitko tutkittua, mitä hajosi. Yleensä led kestää muutaman (jopa 20V) voltin estosuuntaisen jännitteen. Olisiko jokin vääräsuuntainen jännitepiikki. Jokin huono maadoitus saa ihmeitä aikaan. Nämä ledit on mitoitettu 12:n jännitteelle. Kun jännite onkin 14V, niin ledien virta kasvaa, etuvastukset kuumenevat enemmän lampunkannan ahtaassa tilassa, se on siinä. Luultavasti. Ja lampun kanta on se lampun/ polttimon osa, jossa on kontaktit ja mekaaninen kiinnitys lampunpidintä varten. Ovat oikeita, "virallisia" nimityksiä.

Poissa powerage

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 910
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 parkkivaloihin enemmän kestoa mutta mikä piuha menee parkille?
« Vastaus #8 : Tammikuu 25, 2009, 10:28:52 »
Tuntu olevan yleinen ongelma että Ledit eivät kestä umpiossa, johtuen umpion lämpeämisestä.  Netissä paljon keskusteluja Ledi polttimoista toiset kestää toiset ei, ja näihin ei kestäviin kuuluu nimen omaan Motonet Ledit.
C5 II 2.0 16V Berline man. -04
C5  I 2.0 16V SX Berline man. -01

ex Xantia 1.8 16V man. -99

SEE5

  • Vieras
Vs: C5 parkkivaloihin enemmän kestoa mutta mikä piuha menee parkille?
« Vastaus #9 : Tammikuu 25, 2009, 14:34:37 »
Lainaus
Ja jos lamppu oikkaroituisi samoin, kun on diodit käytössä, niin virta määräytyisi lampun ottaman virran perusteella. Lampun täysoikkari on täysoikkari, sulake tekee lähtöä. Diodit ei rajoita virtaa, tekevät vain niiden jännitekynnystä vastaavan jännitepudotuksen
Diodi onkin parempi juuri kun se ei rajoita virtaa vaan käyttäytyminen on alkuperäinen eli sulake palaa. Ei jää mitään kuumenemaan satoihin asteisiin. Vastus ei polta sulaketta vaikka lamppu olisi täysoikosulussa.

Poissa JukkaT

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 29
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 parkkivaloihin enemmän kestoa mutta mikä piuha menee parkille?
« Vastaus #10 : Helmikuu 20, 2018, 09:56:03 »
Tuntu olevan yleinen ongelma että Ledit eivät kestä umpiossa, johtuen umpion lämpeämisestä.  Netissä paljon keskusteluja Ledi polttimoista toiset kestää toiset ei, ja näihin ei kestäviin kuuluu nimen omaan Motonet Ledit.
Onko kukaan löytänyt kestäviä ledejä? Motonetin eivät kestä edes kuukautta, saahan sieltä uudet tilalle, mutta ei noita pakkasessa jaksais joka toinen viikko vaihtaa? Halogeenit kestää vajaa puoli vuotta.

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 248
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: C5 parkkivaloihin enemmän kestoa mutta mikä piuha menee parkille?
« Vastaus #11 : Helmikuu 20, 2018, 10:26:18 »
Olen käyttänyt T10 ledien tilalla airamin gu4 polttimoita boxerissa ja 206:ssa. Kestää! Noi motonettien ja kiinankappojen ledit kestää viikosta puoleen vuoteen vaihtelevalla menestyksellä.

Noi airamit toimii T10 kannassa, kun jalkoja hieman vääntää. Minkälainen kanta lie kakkoskopassa, mutta kannattaa varmaan jopa hieman soveltaa, josko ne sais sinne sopimaan? Väri ei ole sitten mikään cool blue, vaan lämmin valkoinen.

https://tinyurl.com/y8omt7r2

Mutu sanoo, että tolla 3 vuoden takuulla olis katetta?  :)
Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309... :-*

Poissa JukkaT

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 29
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 parkkivaloihin enemmän kestoa mutta mikä piuha menee parkille?
« Vastaus #12 : Maaliskuu 16, 2018, 11:34:50 »
Olen käyttänyt T10 ledien tilalla airamin gu4 polttimoita boxerissa ja 206:ssa. Kestää! Noi motonettien ja kiinankappojen ledit kestää viikosta puoleen vuoteen vaihtelevalla menestyksellä.

Noi airamit toimii T10 kannassa, kun jalkoja hieman vääntää. Minkälainen kanta lie kakkoskopassa, mutta kannattaa varmaan jopa hieman soveltaa, josko ne sais sinne sopimaan?
Joutuu aika paljon soveltamaan kun tuossa on BAX9s kanta, pitäis vanhasta polttimosta poistaa lasi ja juottaa ja ei taitais mahtua reikään.
tuommoinen:
https://www.bulbtown.com/64132_H6W_6W_12V_Halogen_Bulb_BAX9S_Base_p/b64132.htm