Kirjoittaja Aihe: Berlingo - Käytettyä ostamassa  (Luettu 16175 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Strombi

• "C4"
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 Break 2.0 aut. -03
Berlingo - Käytettyä ostamassa
« : Tammikuu 18, 2009, 23:48:16 »
Tässä on hakusessa kakkosautoksi Berlingon/Partnerin kaltainen tilaihme. Koska kilometrejä ei vuodessa tule paljon, haen bensakoneella olevaa vm. 98-2001. Mitäs kokemuksia on 1,4 koneella olevasta? Jostain olen kuullut, että tuossa motissa olis kannentiiviste ongelmia. Pitäneekö paikkansa? Eikös toi 1,4 ole TU3 kone? Siitä koneesta mulla on vanhassa pösössä (309) monen vuoden kokemus ja siinä ei kyllä ollut mitään probleemia. Entäs toi 1,8 kone? Xantussahan taisi olla sama. Mitäs kokemuksia siitä on? Eli jos joku vaivautuisi ja pistäis tänne niin + kuin - niin olisin kiitollinen :)

Edit: Otsikko
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 19, 2009, 16:20:58 kirjoittanut PicassoHDI »

Poissa PabloNeruda

• "C3"
  • Peukkuja: 0
Vs: Berlingo - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #1 : Tammikuu 23, 2009, 19:45:27 »
Itse ostin jo käytetyn, mutta kokemuksia haluaisin myös kuulla. Itselläni tuo 1.8 versio vuosimallia -99. Ajelemaan en vielä ole päässyt kovinkaan paljoa, kun pitäis katsastaa.
Minä mitään allekirjoita!

Citroën Berlingo 1.8 -99

Ex. Citroën Xantia Break 2.0i 16v -95

spolk

• Vieras
« Vastaus #2 : Tammikuu 25, 2009, 18:36:43 »
Kokemuksia 98-mallista 20 000 km, 165000 - 185000 1,8 l kone.

Etupään kolahtelu usein kuluneiden koiranluiden syytä, voi testata heiluttamalla autoa sivusuunnassa, pikku homma vaihtaa uudet.

Heti kuraläpät alle eteen ja taakse, itse ruuvasin peltiruuveilla tarvikeläpät kiinni sisälokasuojiin, ihan hyvin ovat pysyneet paikallaan, puukolla veistelee sopivan muodon, jos on tarvis. Näin pysyy tuulilasi ehjänä,eikä lähde pintamaalit helmoista.

Akku heti kärkeen 62A, lähtee kone heti käyntiin, 55A akulla kone saattaa lähteä käyntiin vasta toisella tai joutuu pyörittämään kauemminkin, jolloin voi alkaa epäillä ruiskutuspuolen vikaa ihan turhaan.

Puhalitmen etuvastus voi alkaa oireilla siinä 180 TKM, tyypillisesti toimii vähän aikaa ja sammuu sitten. Tämä johtuu etuvastuksen lämpösulakkeen kuumenemisesta(kuumetessaan katkaisee virran), joka taas johtuu siitä, että puhalinmoottori alkaa olla finito. Voi kokeilla rasvata moottorin akselia, mutta uuteen vaihto tulee tn eteen. Moottori on tn tyyppiä Valeo.

Kun etuvastus kajahtaa lopullisesti,puhallin ei pyöri enää ollenkaan. Vaihtaminen on erittäin inhottava homma. Etuvastus sijaitsee puhallinkanavassa läpän takana. Oikeoppisesti (yläkautta) sitä ei voi vaihtaa muuten kuin purkamalla koko kojelaudan. Itse purin alakautta ottamalla hanskalokeron irti (on kanssa aika kenkkumainen homma, johtuen kahdesta ruuvista, jotka pitävät hanskalokeron "etulaitaa" paikallaan, ne toki löytää, kun tajuaa etsiä.)

Osaava kaveri jättää suosiolla vanhan vastuksen paikoilleen kanavaan, ottaa vain virtapiuhan irti, ostaa uuden vastuksen (a 20€) ja virittelee sitten vastukselle erillisen tuuletuksen, jolloin se on helppo vaihtaa uudelleen tarvittaessa. Oikein osaava purkaa ja kasaa tietty kojelaudankin näpsäkästi. Itse tein erillisen tuuletuksen.

Öljyt vaihtaa säännöllisesti ja uutta kulutusosaa tarpeen mukaan, niin ei pitäisi olla ihmeempiä ongelmia, ruoste ei tunnu tarttuvan.

Tämmöisiä kokemuksia

KooMatti

• Vieras
« Vastaus #3 : Tammikuu 25, 2009, 22:12:38 »
Joo,omistan kyllä dieselin.........jonka vasta katsastin PAksi ja vero pieneni yli 400€  :)
Mutta on nyt muutama sitikka ollut.1.4 kone tuntuu kyllä liian pieneltä tuohon roviin joka ei niitä keveimpiä ole,jollet nyt ihan kaupunkiajoa ajele,vastaavasti 1.8 on niin janoinen jo henkilöautossa että kauhistuttaa ajatuskin jos berlingoni olisi bensavehje.........väittämäni perustuu kokemukseen ZX 1.8sista vm.95,muuten kyllä kone toimi moitteettomasti kunhan muisti kunnolliset öljyt ostaa/vaihtaa,välttyi näin siltä huohottimen jäätymiseltä joka 1.8 on ominaisuutena......mutta kulutus oli kohtuuttoman suuri kevyeksi henkilöautoksi (8 - 9l/100km) siksipä rohkenen sanoa että yli 10l/100km on kulutus bensiini berlingossa ainakin noilla vuosimalleilla mitä etsit.Niin No........bensahan on nykyjään halpaa  :o

spolk

• Vieras
« Vastaus #4 : Tammikuu 26, 2009, 10:11:51 »
Ei mulla kulutus kyllä ole noin paljoa, 7-8 l/100 km sekalaisessa ajossa näppituntumalla, tosin kilometrejäkin tulee vähän, viime vuonna 6000.

Poissa -PH-

• "C1"
  • *
« Vastaus #5 : Tammikuu 26, 2009, 13:23:16 »
Joo,omistan kyllä dieselin.........jonka vasta katsastin PAksi ja vero pieneni yli 400€  :)
Kertositko hieman tarkemmin tuon muutoskatsastuksen vaatimuksista/tai miten itse hoidit tuon?Sama homma olisi tarkoitus toteuttaa....

Poissa PabloNeruda

• "C3"
« Vastaus #6 : Tammikuu 26, 2009, 13:52:12 »
Mistä johtuu kova metallinen kolahdus käännettäessä rattia reunasta reunaan? Ei oo vielä otettu nosturille, niin ei ole päässyt asiaa tutkimaan. Mutta ennen katsastusta käydään tuokin vika läpi, joten vinkkejä.

Citroën Berlingo 1.8 -99

KooMatti

• Vieras
« Vastaus #7 : Tammikuu 26, 2009, 14:46:21 »
Kertositko hieman tarkemmin tuon muutoskatsastuksen vaatimuksista/tai miten itse hoidit tuon?Sama homma olisi tarkoitus toteuttaa....

Ok.........Ensinnäkin auto oli ollut joskus vuosituhannen alussa jo katsastettu pakettiautoksi,mutta valtio taisi sitten jälkeenpäin muuttaa noita sääntöjä ? ja sen jälkeen auto oli 5:lle rekisteröity pakettiauto (täysi vero) Kuitenkaan en enää joutunut täyttä muutoskatsastusta maksamaan.Muutama kymppi kuitenkin meni.......

Vaatimuksena ainoastaan oli,että takapenkit poistetaan kokonaan.Itse sitten kyhäsin vanerista jonkunlaisen väliseinän.....pienensihän se kuminaa paljonkin ajaessa ja samalla tuli erotettua tavaratila ja ohjaamo toisistaan plussana vielä lämpimämpi auto (ei kyllä kylmä ollut ennenkään)
Huom!Tätä väliseinää ei vaadita muutoskatsastuksessa !!

Iloisin asiahan oli veron putoaminen joka nyt on 189€/v käyttömaksuineen  :)
Pari kuvaa yritin tuosta projektista ottaa......maalaus hommelit jäi vähän kesken kosteitten kelien vuoksi mutta kunhan kesä tulee......

Poissa keijokos

• "C5"
  • Peukkuja: 5
« Vastaus #8 : Tammikuu 27, 2009, 14:07:52 »
Katsastukseen ei vaadita muuta kuin penkit pois

KooMatti

• Vieras
« Vastaus #9 : Tammikuu 27, 2009, 14:18:49 »

Eipä niin,vaan eipä tuota tyhjää tilaa viitsinyt montapäivää katsella,oon yrittänyt kuitenkin suhteellisen siistissä kunnossa noita pitää........vaikkei ookkaan kuin vaan sitikka  :-X

Mistä johtuu kova metallinen kolahdus käännettäessä rattia reunasta reunaan? Ei oo vielä otettu nosturille, niin ei ole päässyt asiaa tutkimaan. Mutta ennen katsastusta käydään tuokin vika läpi, joten vinkkejä.

Oiskohan iskarin ylälaakeri  ::) piti kyllä jonkunlaista narinaa kännettäessä,mutta saattopas paukahdellakkin joskus..........Xsarassa tuo oli 110th jälkeen,yllättävän nopiasti kulu :-\

Poissa Strombi

• "C4"
  • Peukkuja: 3
  • C5 Break 2.0 aut. -03
« Vastaus #10 : Tammikuu 28, 2009, 14:48:44 »
1.8 on niin janoinen jo henkilöautossa että kauhistuttaa ajatuskin jos berlingoni olisi bensavehje.........väittämäni perustuu kokemukseen ZX 1.8sista vm.95,muuten kyllä kone toimi moitteettomasti kunhan muisti kunnolliset öljyt ostaa/vaihtaa,välttyi näin siltä huohottimen jäätymiseltä joka 1.8 on ominaisuutena......mutta kulutus oli kohtuuttoman suuri kevyeksi henkilöautoksi (8 - 9l/100km) siksipä rohkenen sanoa että yli 10l/100km on kulutus bensiini berlingossa ainakin noilla vuosimalleilla mitä etsit.Niin No........bensahan on nykyjään halpaa  :o

Aika kova on kulutus. Mites muilla? Pistäkääpä tänne vähän kulutusinfoa berslingosta. Kylläkin kaiken bensan ne syö. Eipä ole vielä varastoon jäänyt :)

Poissa -PH-

• "C1"
  • *
« Vastaus #11 : Tammikuu 28, 2009, 15:18:45 »
Ovatko vaatineet penkkien kiinnityspaikoille jotain "sinettiä" vai kiinnitys pultit reikiin vaan?Ajattelin vaan,että aika vähällä vaivalla noita penkkejä laittelee takaisin ja pois taas viimeistään katsastusta varten...

KooMatti

• Vieras
« Vastaus #12 : Tammikuu 28, 2009, 15:45:25 »
Ovatko vaatineet penkkien kiinnityspaikoille jotain "sinettiä" vai kiinnitys pultit reikiin vaan?Ajattelin vaan,että aika vähällä vaivalla noita penkkejä laittelee takaisin ja pois taas viimeistään katsastusta varten...

Tais olla jotakin pulttien reikiin laittamisesta mutta ei hitsaamisesta,mulla nuo pultireijät toimivat väliseinän alaosan kiinnikkeinä.Se taas ei katsastusviranomaiselle taida kuulua jos joku kansalaistottelematon penkit takas laittaa.........vaan sittenpä se nokkela poliisi sattuu ratsiaan ja huomaa että auto onkin 2lle rekisteröity ja 5lle penkkejä,silloin en haluais olla sen berluskomiehen housuissa joka viulut maksaa :'( se on Myrphyn laki joka määrää että näin käy............  ;D ;D

Poissa PabloNeruda

• "C3"
« Vastaus #13 : Helmikuu 03, 2009, 21:15:53 »
Lainaus

Itse itselleni vastaten.. Toiselta puolen oli jousi poikki ja tuo kolahdus johtui siitä. Lisäksi toisen puolen koiranluu oli rikki.

Citroën Berlingo 1.8 -99

PicassoHDI

• Vieras
« Vastaus #14 : Helmikuu 03, 2009, 23:14:12 »
Etujousien katkeamisia on ollut. Oliko jousisuojat ettei mene rengas puhki. Oliko n. Yksi kierros alaosasta mennyt poikki ?

Poissa PabloNeruda

• "C3"
« Vastaus #15 : Helmikuu 04, 2009, 14:16:01 »
Nyt en ihan tarkkaa kuvausta osaa antaa, kun isä on tuota autoa rassaillut. Tampereella ei ole itselläni mahdollisuutta huoltaa autoa, joten auto on Etelä-Pohjanmaalla vanhempien luona. Isän kanssa tällainen yleinen avunantosopimus  ;D Molemmat autetaan toisia niin bisneksissä kuin autojen kanssa.

Citroën Berlingo 1.8 -99

Poissa -PH-

• "C1"
  • *
« Vastaus #16 : Helmikuu 10, 2009, 19:49:23 »
Tulipa nyt tuo omakin Berlingo muutoskatsastettua pienemmälle verolle.K1:llä kävin jutuissa inssin kanssa tuosta katsastuksesta,että kun olen penkit poistanut ja lattiassa on vain alkuperäiset pultit,että onnistuuko noin?Aikansa jahkailtua ja asiaa pyöritellen,sanoi että mennäs katsomaan.Lopullinen päätös oli, että jotain pulteille tarvis tehdä,esim hitsata kierretangon pätkät pulttien väliin tai tuhota torx-kannat.Eli ei käynyt päinsä noin ainakaan.Mutta kaverin neuvosta vaihdoin katsastusasemaa K1:stä -> A-katsastukseen,jossa tein vuosikatsastuksen ja muutoskatsastuksen ilman minkäänlaista mutinaa/huomautuksia kahvia samalla lipitellen :)

yyno

• Vieras
« Vastaus #17 : Heinäkuu 26, 2009, 23:43:17 »
just noin. Poliisikouluun yrittäneitä on katsastushommissa.

Karvalakki

• Vieras
« Vastaus #18 : Syyskuu 19, 2009, 20:12:53 »
Tossa kun kesällä jouduin muutoskatsastamaan toisinpäin eli PA --> HA kun toinen ranskalainen vikaili niin paljon että sillä ei voinut ajaa. Kaks lasta ja vaimo mukaanlukien piti saada kulkemaan, kun pelkkä apukuskin paikka ei enää riittänyt.

Omassa oli muutos tehty niin, että pultin reikiin laitettu toiset pultit ja katkaistu kannat niistä. Pari pultin paikkaa jätetty vapaaksi ja niihin kiinnitetty L-mallinen vanerista tehty suoja. Katkotut pultit lähti ihan helposti kun sivuleikkureilla sai pulteista kiinni ja avasi ne vaan.

Poissa jaakkovaakko

• "C1"
  • *
« Vastaus #19 : Joulukuu 21, 2010, 12:58:08 »
Ei vielä hirveästi kokemusta, mutta ostin halavalla 1.4i berlingon vaimolle ensikulkineeksi. Jäähdyttimessä, letkuissa yms jäähdytinnestetilasta oli tullut öljytila. Nyt siltäosin kunnossa. Vielä pitäisi löytää ajovalonpesimen suutin ja kansi vaikkakaan se ei ole katsastuksessa este.
Normivikoja näillä ( 430tkm ) vilkkuviiksi , ohjauspyörä. Nämä löytyi Kolari Specialilta sopivaan hintaan. Nämä kaikki viat näkyi kyllä ostohinnassa, joka oli huokea.

Poissa X-Parts

• "C1"
  • *
    • X-Parts
« Vastaus #20 : Heinäkuu 06, 2011, 18:55:40 »
Käytetyt Peugeot ja Citroen varaosat www.x-parts.fi.

Harrison

• Vieras
« Vastaus #21 : Tammikuu 03, 2012, 20:57:14 »

Jos joku vaivautuisi ja pistäis tänne niin + kuin - niin olisin kiitollinen :)

Olen samalla asialla. Kyseessä on seuraava malli:   Citroen Berlingo Com. 1.9D SX Plus
                                                                                 vuosimalli 2006  ajettu 97000 km.
                                                                                 hintapyyntö 5400€  ( Espanja)

Varusteet: Ilmastointi ja joitakin muita hienouksia, mutta ei ovien kaukolukitusta.

Päällepäin näyttää olevan ok?  Moottori ei varmaan mallia HDI??
 Kuinka lienee hihnanvaihto, venttiilien säädöt yms, huollot kalliita?

Edit: Otsikko

bx_sport

• Vieras
« Vastaus #22 : Tammikuu 03, 2012, 21:15:49 »

Mitä itselläni oli niin 1.6 koneella toimi ihan pirteesti ja jaksoi vetää ja pelittää vallan mainiosti eikä kulutuskaan kivunna kauhean korkealle tasolle,joten olin aika tyytyväinen kyseiseen peliin  :)
Ja ne rasvanipat tulisi laittaa taka akselille sekä katsoa että on sytytys osat puhtaat,sekä ei nyi (on kaasusimpukka toisinaan rikki mennyt,,ohjelma eculla sekasi)

Poissa Pasis

• "C8"
  • Peukkuja: 4
  • Ex: Berlingo 1.6 16V - 02
« Vastaus #23 : Tammikuu 04, 2012, 08:37:06 »
Kokemuksia vieressä mainitusta mallista uudesta 6,5 v:een ja 127 tkm:iin.

- kuskin penkki ja varsinkin selkänoja rutkui uudesta asti, ei Vehon mukaan vika.
- kuskinpenkin istuinosan sivupehmuste hajosi alle 100 km:n. Kuljettajien painot 70-100 kg:n välillä.
- tankki jäi 9-10 l vajaaksi, jollei löytänyt huoltoasemaa, jossa piha oikeaan suuntaan kalteva. Vehon mukaan ominaisuus.
- jossain moninapaliittimessä ylimenovastusta ja lämpeni liikaa, päivävalot ja lämppärin puhallin lakkasi toimimasta n. 80 tkm:n kohdalla.   
- kansitiiviste alkoi vuotaa nestettä ulospäin, huomattu 100 tkm:n huollossa/jakohihnan vaihdossa.
- ei tullut hiki talvella, sama kenno kuin esim. Xsarassa, mutta sisätilavuutta 2-3 x enemmän.
- vaijerikäyttöinen kytkin muuttui kokoajan epämääräisemmäksi liikkeelle lähdöissä, yhdistettynä pitkään vaihdekeppiin ja epämääräiseen vaihteensiirtoon ja huonohkoon alavääntöön teki kaupunkiajosta epämukavaa.
- liukuovien toiminta

+ tilava
+ mukava ajaa maantiellä ainakin tyynellä säällä
+ olihan siinä jotain sympaattista
+ liukuovet
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 04, 2012, 19:30:44 kirjoittanut Pasis »

KooMatti

• Vieras
« Vastaus #24 : Maaliskuu 10, 2012, 11:20:31 »
Nyt kun noita Berlingo/Partner 1.6Hdi malleja käytettyinä ostettavissa,niin pistäkääpäs speksejä tähän kaikkien luettavaksi  ;)  kun meinaisin päivittää "berluskoonia" uudempaan. Itse kyllä 1.9sin monivuotisena kuskina vähän epäillen suhtaudun kyllä tuohon 1.6seen mutta kehitys kait ? on kulkenut ::)