Kirjoittaja Aihe: C5 - Nykii tasakaasulla ajettaessa  (Luettu 34997 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mazze

  • Vieras
Vs: C5 - Nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #25 : Kesäkuu 03, 2006, 13:22:13 »
On kyllä jonkin verran, mutta ei vie sitä kokonaan pois. Parastulos tähän mennessä tuli vahingossa kun tyhjäkäyntimoottori talvella hajosi totaalisesti. Jouduin säätämään "karan" käsillä, jotta tyhjäkäynnin sai lämpimänä sopivaksi. Tällöin ei nykinyt eikä pykinyt yhtään ja jalankin kun päästi kaasulta ei minkäänlaisia "pykälää" hölläämisessä ilmentynyt. Ja joskus saattaa hetkeksi auttaa kun "resetoi" ecun. Suuttimetkin on putsattu eivätkä tuntuisi vuotavan. Ooppelissa muinoin bensapaineiden lisääminen auttoi jonkin verran mikä taas puoltaa siihen että rikkaampi seos vie tasaisemmin.

Tammmar1

  • Vieras
Vs: C5 - Nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #26 : Kesäkuu 03, 2006, 15:19:38 »
Nonyt olen kokeillut kaikenlaista tänään. Avasin kaasuläpän moottorin ja se oli siisti ja kunnossa. Sitten puhdistin anturin joka oli siinä läpän vieressä kurkussa. Sen jälkeen avasin ruiskuventtiilien ohjainboxin, ainakin oletin sen olevan se ja juotin kytkentäliittimen nastat uudelleen koska ne näyttivät olevan osin huonosti juotettu. Muuten komponentit olivat kunnossa. Sen boxin alla oli toinen boxi jota ei kannata avata koska se on täynnä silikonigeeliä. No jokatapauksessa sen boxin 3 liitintä kun avasin niin huomasin että useat nastat oli silikonin peitossa ja samoin vastaavat reiät naarasliittimessä. Tuo aine ei liukene mihinkään liuottimeen joten poistaminen on mekaaninen menetelmä. Kokosin kaiken ja nykiminen jatkuu, ainut että nyt on ilmestynyt ensimmäinen häly joka on antipollutions fault, onko tuo nyt se oikea vika joka aiheuttaa nykimisen vai onko se harhalaukaus boxin irroituksesta. Parin viikon jälkeen käyn huollossa jossa kuitataan häly ja tuo huolto ei ole citikan oma. Ihmettelen että kun auton moottorin toiminta perustuu anturitekniikkaan niin miten on mahdollista että liittimet jotka menevät ohjainboxiin voivat olla silikonikökkäreissä, aivan varmasti näin muodostuu ylimenovastusta kontaktipinoille ja kun antureilta mitataan hengettömiä jännitteitä ja vastus/induktiivisia arvoja niin pieleenhän tietokone ne sitten säätää. Katsotaan mitä tuleman pitää, aion selvittää perinpohjin syyn tähän jos en kyllästy ja vaihda koko autoa..

Poissa KareJG

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 421
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • Savun hälvettyä uusimme kytkennät
Vs: C5 - Nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #27 : Kesäkuu 03, 2006, 16:15:52 »
Kaksi arvausta:

 1) Oletko tarkistanut, ettei tankissa ole vettä?

 2) Tuosta antipollution faultista tuli mieleeni Suomi24 juttu. Sen mukaan ecu kontrolloi  tarkkaan polttoaineen palamistapahtumaa ja syöttöä. Jos ecu jostain syystä harhautuu luulemaan, etä seos on liian rikasta, se ryhtyy suojelemaan kattia ja vähentää polttoaineen syöttöä ja antaa antipollution ilmoituksen. Jossain tapauksessa ecu vähentää polttoaineen syöttöä niin paljon, että kone käy kolmella pytyllä. Ilmeisesti se vähentää joissain tapauksissa vain sen verran, että ilmenee nykimistä. Voisiko olla näin?
Mitsubishi Outlander vm 2010, C4 1,6HDi Exclusive Berline 5d vm 2007, Peugeot 206 1,4 SW vm 2003
Exät: C-Crosser HDi 2.2.  vm 2010 AT, C5 2,0i 16v Break AT, vm 2007, C5 2.2 HDi Berlinen AT vm 2001,C5II 2.0 HDi Break AT vm 2007 C4 1,6 16V Design II Berlin

Jeppe

  • Vieras
Vs: C5 - Nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #28 : Kesäkuu 03, 2006, 20:10:45 »
Moi!

Sain loppumaan hyytymisen omasta C-vitosesta. Eli siis minullahan tasakaasulla ajettaessa etenkin kovemmassa nopeudessa alkoi meno hyytymään, mutta kun jatkoi vaan kaasun painamista syvemmälle, niin yhtäkkiä alkoi meno taas maistua.

Saatiin vika paikannettua siihen imusarjassa olevaan painekytkimeen. Ostin tänään uuden 65 eurolla ja minuuutin homma kun sen vaihtoi ja kaikki toimii taas.

Ehkä tuo sama syy saattaa olla muissakin citroenissa, joissa nykimisvikaa ilmenee tasakaasulla ajettaessa?!?

Poissa Petteri L

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 198
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #29 : Kesäkuu 04, 2006, 20:45:13 »


Miksi sun piti vaihtaa KATti ? oliko sisäkalut irti vai mitä?


Sisuskalut oli irti. C5:een tuli venttiilivaurio (myyjäliike onneksi maksoi), ja tyhmyyttäni ajelin pari kilsaa parilla pytyllä, kun en arvannut jättäytyä kaupunkiruuhkaan - pauke vaan kuului loppuvaiheessa liikennevaloissa seistessä...

Pari kuukautta myöhemmin menin Vehon pikahuoltoon ihmettelemään rumaa tyhjäkäyntiääntä / resonanssia, ja irtihän ne oli katin sisuskalut.
Citroen C5 III 1.8 Dynamique Business -09

Tammmar1

  • Vieras
Vs: C5 - Nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #30 : Kesäkuu 07, 2006, 13:01:46 »
Kävin Citikan huollossa mainitsemassa tuosta mistä aiemmassa viestissä puhuin eli silikoni vaivasta kun moottorinohajuspurkista pukkaa silikonitöhnä liitinnastojen kaulalta liitinpinnoille aiheuttaen ylimenovastusta. Huollossa ollaan törmätty samaan vaivaan ja monesti mm antipollution fault johtuu juuri tästä ja ehkä moni muukin mystinen vika. Vikaan ei ole muuta parannusta kuin alkaa harjaamaan pinnejä puhtaiksi mekaanisesti ja jotain liuotinta apunakäyttäen sekä naarasliittimet joita ei saa purettua pitää saada sisältä puhtaiksi. Kaikenkukkuraksi voi mennä viikko tai kk tai vuosi niin sama voi toistua eli uutta silikonimassaa sulloutuu ulos purkista. Ilmeisesti valmistajan käyttämän silikonin täyttöaste on liian suuri tai sitten sisällä on liian suuri ilmatasku joka lämpölaajenemisen vaikutuksesta alkaa työntää massaa rei-istä ulos...aika loogista :)

No kerron myöhemmin mitä ei-merkkihuolto saa selvitettyä nykimisestä. Aika on varattu 16.06.2006 joten sen jälkeen taas lisää tietoa...meenkin tästä harjaamaan liittimiä ;)

Jeppe

  • Vieras
Vs: C5 - Nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #31 : Kesäkuu 08, 2006, 21:47:25 »
Lainaus
Kävin Citikan huollossa mainitsemassa tuosta mistä aiemmassa viestissä puhuin eli silikoni vaivasta kun moottorinohajuspurkista pukkaa silikonitöhnä liitinnastojen kaulalta liitinpinnoille aiheuttaen ylimenovastusta.


Mistä tuo moottorinohjauspurkki löytyy autosta?

Mulla tekee tuota antipollution faultia yleensä vain talvisin kovemmilla pakkasilla kylmästä startatessa.

Tammmar1

  • Vieras
Vs: C5 - Nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #32 : Kesäkuu 13, 2006, 20:37:55 »
Tuo purkki löytyy 2.0 breakissa ainakin kuskinpuoleisen pyöränkoelon päällä akun vieressä olevan suojakannen alta, siinä on kaksi erillistä alumiinikoteloa päällekäin ja alemmassa on tuo liitinongelma, mainitsemasi tilanne missä tuo häly tulee saattaa kyllä johtua jostain muustakin koska jotenkin haiskahtaa siltä että jos autosi ei heti käynnisty niin liian rikas seos pääsee virtaamaan suoraan kattiin ja siitä läpi aiheuttaen hälyn. se miksi se ei heti käynnisty on ehkä se vika joka pitää selvittää..

Xanteri

  • Vieras
Vs: C5 - Nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #33 : Kesäkuu 15, 2006, 10:26:42 »
Oma selvitystyöni eteni sen verran, että myös yksikärkitulpilla nykii, ihan millä tahansa kärkivälillä. Eli tulpista ei ole kiinni. Kävin Veholla muissa asioissa, ja varaosatiskin kaverin kanssa tästä nykimisestä juteltuani hän oli samaa mieltä, että sytytyspuolapaketti voi hyvinkin olla syypää nykimiseen. Uusi puola maksaa rapiat 160 eukkoa.

Outo juttu sinänsä, että välillä tuota nykimistä ei tunnu lainkaan, kun taas toisinaan se tuntuu aivan selvästi. Seuraavaksi tutkin imuvuodot.

Mazze

  • Vieras
Vs: C5 - Nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #34 : Kesäkuu 15, 2006, 21:19:05 »
Epäilen tuota kipinä hommaa, mutta testerissä näkyy kyllä puolan/puolien varausajat josta asiantunteva asentaja kyllä näkee missä mennään. Itsellä on käynyt mielessä kaasuläpän asentotunnistin, mutta en ole vielä mitannut sitä. Toinen mikä kummittelee mielessä on moottorin lämpötila anturi. Eilen xantian lämmöt nousi valoissa yli 80 ja alkoi ykskaks toimia paljon sulavammin ja tyhjäkäynti putosi samalla aavistuksen (ehkä n. 50rpm)

Jasse

  • Vieras
Vs: C5 - Nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #35 : Kesäkuu 16, 2006, 07:05:10 »
Tossa työkaverilla oli pökötin kanssa samaa ongelmaa ja se muistaakseni poistui venttiili remontilla, sille vaihdettiin ensin muistaakseni tyhjäkäyntimoottori ja olisko ollu bensapumppu, ennen kuin venojen vaihto sitten muistaakseni autto.

Xanteri

  • Vieras
Vs: C5 - Nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #36 : Kesäkuu 16, 2006, 07:30:14 »
Tossa työkaverilla oli pökötin kanssa samaa ongelmaa ja se muistaakseni poistui venttiili remontilla, sille vaihdettiin ensin muistaakseni tyhjäkäyntimoottori ja olisko ollu bensapumppu, ennen kuin venojen vaihto sitten muistaakseni autto.

Joo, luin Pösö-palstalta juuri tuosta venttiilien vaihdosta. Ko. palstalla näytti olevan muutenkin paljon juttua näistä samanlaisista nykimisongelmista.

Mazze

  • Vieras
Vs: C5 - Nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #37 : Kesäkuu 16, 2006, 18:19:49 »
Eikös palaneet/vuotavat venttiilit näy pakokaasupäästöissä?

Tammmar1

  • Vieras
Vs: C5 - Nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #38 : Kesäkuu 16, 2006, 19:31:55 »
Tänään tuli käytettyä auto ei-merkkihuollossa joka on kyllä saanut hyvän maineen varsinkin saksalaisten autojen piireissä. Mitään vikaa ei koko autosta löytynyt. Kaikki arvot olivat kohdallaan eikä vikahistoriassakaan ollut mitään nykimiseen viittaavaa, vain itseaiheuttamani antipollution fault virhe jonka he kuittasivat pois. Eli alkupisteessä ollaan jälleen. Alkaa keinot loppua tuon vian kanssa, pitäisiköhän summissa vaihtaa ruiskutus suuttimet uusiin vai olisko se kuitenkin kaasuläpän asennontunnistin. Arvelen ettei läppätunnistinta testata koko käyttöalueella vaan se joko toimii tai ei ja näin ollen ei sitten mikään arvo koneella viittaisi siihen...katsotaan nyt mitä vielä keksin...

Jasse

  • Vieras
Vs: C5 - Nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #39 : Kesäkuu 19, 2006, 07:43:16 »
Veikkaan että kyseessä ei kuitenkaan ole suuttimet jos kyseessä bensakone, bensavehkeissä on niin pienet paineet että suuttimet tuskin koskaan hajoavat. Itse uskoisin että kyseinen vika ei varmaankaan ole virtapuolella sillä muutoin se todennäköisesti tallentuisi myös vikamuistiin, epäilisin ennemmin mekaanista vikaa venoissa (pökötti) tai bensapumpussa (ala mitsu). Molemmat vaan ovat varmasti suhteellisen arvokkaita testailemalla poistaa.

Poissa Petteri L

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 198
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #40 : Kesäkuu 19, 2006, 11:34:53 »
Sitruunapatongissa on ollut juttua hydraulisten venttiilinnostajien jumittelusta.

Mulla menivät (onneksi myyjän piikkiin) uusiksi 140 tkm kohdalla 1.8:sta - ei ollut kylläkään oireillut tämän topicin henkisesti, vaan hävisi vaan lähes yhtäkkiä ensin yksi, sitten kaksi pyttyä pelistä.

Eli tämä lähinnä kokemuksena että venttiilivikoja on ollut - aiheuttavatko nykimistä tasakaasulla, siihen en sano mitään...
Citroen C5 III 1.8 Dynamique Business -09

Xanteri

  • Vieras
Vs: C5 - Nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #41 : Kesäkuu 19, 2006, 11:40:54 »
Tänään tuli käytettyä auto ei-merkkihuollossa joka on kyllä saanut hyvän maineen varsinkin saksalaisten autojen piireissä. Mitään vikaa ei koko autosta löytynyt.

Meikäläisen kosla menee heinäkuun alussa myös pajalle tutkittavaksi tämän nykimisongelman takia. Kyseessä ei ole Veho, vaan pieni (päteväksi todettu) yksityinen paja. Katsotaan, selviääkö siellä mitään.

Mazze

  • Vieras
Vs: C5 - Nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #42 : Kesäkuu 20, 2006, 21:29:23 »
Xantiasta sain kyseistä nykytystä vähenemään radikaalisti säätämällä kaasuläppään enemmän kantoa.
Sikäli hassua että silloinhan kone menee laihemmalle, mutta auttoi jonkin verran kuiteskin. Tyhjäkäynnilläkin kone siisti tapojaan,
eikä enää hytky tai päästele put put ääniä putkesta vaan on siistiä ja tasaista.

Xanteri

  • Vieras
Vs: C5 - Nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #43 : Kesäkuu 30, 2006, 23:37:52 »
Nyt huomasin täysin uuden piirteen autostani: noin 110-120 kilsan vauhdissa painettaessa sopivan kevyesti kaasua auto nykii samalla lailla kuin kolmosella noin 1500 kierroksen kieppeillä ajeltaessa. Eli nykiminen pahenee/lisääntyy. Aluksi luulin, että renkaat ovat epätasapainossa ennen kuin huomasin, että nykiminen/tärinä ilmeneekin ainoastaan kaasua painettaessa.

Voi perkeleen perkele, kun ottaa päähän tuo nykiminen. Toivottavasti ensi viikolla selviää jotain, kun kosla menee pajalle tutkittavaksi.

Tammmar1

  • Vieras
Vs: C5 - Nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #44 : Heinäkuu 02, 2006, 19:26:04 »
Mä en ole tehnyt asialle viime korjaamokäynnin jälkeen yhtään mitään, korjaamo kuittasi antipollution faultin pois joka tuli siitä kun avasin ohjainboksit ja liittimissä oli sitä töhnää jonka nyt ilmeisesti olen saanut puhdistettua pois koska hälyjä ei ole enää tullut( näinhän citikallakin sanoivat että puhdistusta sitkeästi vain). Joo, nykiminen jatkuu edelleen tasaseen tahtiin ja olenkin alkanut epäillä josko se sittenkin olisi peräisin mekaaniselta puolelta eli vaikka juuri citikan ehdottaman vetoakselin suunnalta, kuskinpuolen akselin nivelineen saa citikalta tarvikkeena n.200€ ja alkuperäisenä 485€ muistaakseni. Jos sisempi vetonivel saa koneen heilumaan jotenkin tai jotain...pitäisi kaiketi purkaa akselit ja ottaa osat käteen katsottavaksi onko kulumia..

Xanteri

  • Vieras
Vs: C5 - Nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #45 : Heinäkuu 06, 2006, 20:19:13 »
No niin. Nyt kävi kosla pajalla nykimisongelman takia. Mitään ei selvinnyt: kaikki kunnossa ja vikamuistikin typötyhjä ???.

Pajan omistaja arveli vian saattavan johtua kaasuläpän epätäydellisestä toiminnasta ja ehdotti moottorinohjauspäivitysten hakemista Veholta. Mulla on pari kertaa syttynyt service-valo ilman mitään virheilmoitusta, joka kuulemma myös voisi viitata moottorin softapäivitysten tarpeeseen. Mekaanista vikaa kaasuläpässä hän ei pitänyt todennäköisenä.

Onko kukaan näistä samoista nykimisongelmista kärsinyt käynyt päivittämässä moottorinohjaussoftat? Jos on, niin auttoiko?


ceetwo

  • Vieras
Vs: C5 - Nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #46 : Heinäkuu 07, 2006, 12:45:02 »
Mulla C2 -06, ei Vehossa löydy mitään mukamas viaksi. Nykii ajoittain, tehohävikkiä, välillä antipollution faulty-varoitukset. Tutkittu vikakoodit, ei löydy mitään, eikä nykimistäkään asentajan kokeillessa, vasta muulloin. Käytetty eri Vehoissa, viimeisenä Koivuhaka. Laitettiin softapäivitys, vei maksimikierroksistakin pois 500 rpm eli auto huononi alkuperäisestä, alavääntöä puuttuu. Tehdaskaan ei keksi mitään keinoa eikä maahantuoja. Mittani alkaa olla täynnä. Vika parantunee autoa vaihtamalla. >:(

Mazze

  • Vieras
Vs: C5 - Nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #47 : Heinäkuu 07, 2006, 20:43:37 »
Tai sitten ei.. Tuttuni honda nypyttää myöskin... Tosin asia alkoi häntä vaivaamaan vasta kun kerroin ja esittelin oman nytkytykseni..

Tammmar1

  • Vieras
Vs: C5 - Nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #48 : Heinäkuu 12, 2006, 09:26:46 »
Ostettuani tuon C5 SX break 2,0 -03 automaatin jouluna, se nyki kuten nytkin ja pian sen jälkeen tehtiin tehtaan pyynnöstä se ohjelmistopäivitys mikä ilmeisesti kaikkii automaatilaatikoilla oleviin -03 C5 on tehty...tadaa! nykiminen on ennallaan! eli en usko ohjelmistopäivityksen auttavan.

Xanteri

  • Vieras
Vs: C5 - Nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #49 : Heinäkuu 12, 2006, 13:34:01 »
Ostettuani tuon C5 SX break 2,0 -03 automaatin jouluna, se nyki kuten nytkin ja pian sen jälkeen tehtiin tehtaan pyynnöstä se ohjelmistopäivitys mikä ilmeisesti kaikkii automaatilaatikoilla oleviin -03 C5 on tehty...tadaa! nykiminen on ennallaan! eli en usko ohjelmistopäivityksen auttavan.

Päivitettiinkö sulle automaattilootan softa vai moottorinohjauksen softa?