Kirjoittaja Aihe: ZX - Kannentiiviste vuoto  (Luettu 5724 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Miikka

  • Vieras
ZX - Kannentiiviste vuoto
« : Lokakuu 13, 2008, 19:14:14 »
Tere...!


Huomasin, Tuossa joku aika sitten että auton alla on muodostunut pikku läntti öljyä.
aukasin konepellin ja rupesin etsimään vikaa, mitään ei löytynyt ei vuotoa. tänään ajoin autoa ja kun olin pysähtynyt, ja auto oli parkissa noin 1 tunnin auton alle oli ilmestynyt taas pieni läntti öljyä. rupesin etsimään vuotoa ja löysin.  kanntiivisteen välistä on valunut öljyä. kuinka yleinen tämä on Citroen zx 1,4  ja onko helppo korjata kannentiiviste. tiiviste ei näyttänyt maksavan paljoakaan

Poissa Kenguru

  • Yleishärö =)
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 208
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuveja
Vs: ZX - Kannentiiviste vuoto
« Vastaus #1 : Lokakuu 13, 2008, 21:03:29 »
Onko varmasti kannentiiviste mikä vuotaa vai venttikopan tiiviste?
Kannentiiviste kait harvemmin vuotaa ulospäin.
XM Turbo C.T
SaxoBeat
SM -72 Jenkkikeula
1/3 MKA:sta

Miikka

  • Vieras
Vs: ZX - Kannentiiviste vuoto
« Vastaus #2 : Lokakuu 13, 2008, 21:53:40 »
Kyllä se taitaa olla tuo VENTTIILIKOPAN TIIVISTE vuoto, kun ei kone keitä ollenkaan?..

Poissa Citikka99

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 562
  • Peukkuja: 8
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III 2015 Premium sedan A
Vs: ZX - Kannentiiviste vuoto
« Vastaus #3 : Lokakuu 13, 2008, 22:18:41 »
Kyllä 1,4 kannentiiviste saattaa vuotaa ulospäin yleensä siitä jakopään puoleisesta etureunasta. Se ei sinällään aiheuta keittämistä. Samalla kannattaa tarkastaa, pääseekö jäähdytysnesteen sekaan öljyä. Sekään ei aiheuta keittämistä, mutta on varma merkki kannentiivisteen vuotamisesta. Kannentiivisteen vaihtaminen ei ole kovin vaativa työ, jos on hieman kokemusta tehtävästä. Samalla kannattaa hiotuttaaa kansi ja yleensä myös vaihtaa venttiilivarsien tiivisteet. Hiominen tiivisteineen kustantaa n. 120 euroa. Myös uudet kansipultit kannattaa hankkia. Maksavat pari kymppiä. Ei siis kovin tyyristä, jos pystyy itse tekemään.

Miikka

  • Vieras
Vs: ZX - Kannentiiviste vuoto
« Vastaus #4 : Lokakuu 13, 2008, 22:26:22 »
Juuri siitä kohtaa valuu.

Miikka

  • Vieras
Vs: ZX - Kannentiiviste vuoto
« Vastaus #5 : Lokakuu 13, 2008, 22:34:30 »
mitä tulee siis osien hinnaks jos itse vaihtaa kannen tiivisteen. onko ohjeita työn tekemiseen

Poissa Kenguru

  • Yleishärö =)
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 208
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuveja
Vs: ZX - Kannentiiviste vuoto
« Vastaus #6 : Lokakuu 14, 2008, 08:19:13 »
mitä tulee siis osien hinnaks jos itse vaihtaa kannen tiivisteen. onko ohjeita työn tekemiseen

Hinnathan on tuossa ylempänä suunnilleen mainittuna.
Aloitat homman irroittamalla imusarjan ja pakosarjan kannesta. Kun olet saanut ne ja kaikki kannessa olevat kiinnikket irroitettua voi irroittaa venttiilikopan.

Muistelisin että sait tuolla toisessa viestiketjussa joltakulta ohjeet jakohihnan vaihtoon eli jatka niillä ohjeilla. Kun olet lukinnut nokan ja irroittanut jakohihnan niin sitten vain kannen pultit auki ja kansi ylös. Tätä ennen kannattaa tosin valuttaa jäähdytinnesteet ulos, minkä oletkin jo tehnyt jos meinaat vaihtaa vesipumpun samalla kun jakohihnan.

Sitten kiikutat kannen koneistamoon jossa se tosissaan hiotaan ja venttiileihin laitetaan uudet ohjurit. Saatuasi kannen koneistamosta laitat uuden kannentiivisteen paikoilleen (Kannattaa laittaa kerrasta oikein päin  :) ) ja kannen paikoilleen. Sitten vain kiristys uusilla pulteilla oikeassa järjestyksessä oikeaan momenttiin.

Sitten hoidat jakohihnan vaihto-ohjeilla kasauksen siinä päässä loppuun. Imusarja ja pakosarja paikoilleen, vedet sisään koneeseen. Lopuksi liität kaikki irroittamasi letkut putket ja johdot ja täräytät koneen käyntiin. Perään vielä huolellinen jäähdytysjärjestelmän ilmaus.

Edittinä vielä liiteenä kuva mitä kaikkea on kannen päällä. Tiiviste on siis alimmaisena...
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 14, 2008, 08:39:33 kirjoittanut Kenguru »
XM Turbo C.T
SaxoBeat
SM -72 Jenkkikeula
1/3 MKA:sta

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 253
  • Peukkuja: 3
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: ZX - Kannentiiviste vuoto
« Vastaus #7 : Lokakuu 14, 2008, 08:57:33 »
Älä säästä kansipulteissa. Se voi olla "omille kintuille kusemista". Uusi myös jakohihna, kiristinrulla myös?, jos niitä on käytetty enemmän. Eipähän tarvitse kohta uudelleen...

Miikka

  • Vieras
Vs: ZX - Kannentiiviste vuoto
« Vastaus #8 : Lokakuu 14, 2008, 11:39:33 »
Onko pakko hiontaa kansi eikö riitä pelkkä tiivisteen vaihto. Mitä siitä tulee jos vaan vaihtaa pelkän tiivisteen.

Onko yleistä tuo kannen tiiiviste vuoto Zx.

onko kansi remppa edessä kaikissa Zx 1.4 malleissa

Juustoraastin

  • Vieras
Vs: ZX - Kannentiiviste vuoto
« Vastaus #9 : Lokakuu 14, 2008, 11:44:01 »
Onko pakko hiontaa kansi eikö riitä pelkkä tiivisteen vaihto. Mitä siitä tulee jos vaan vaihtaa pelkän tiivisteen.

Onko yleistä tuo kannen tiiiviste vuoto Zx.

onko kansi remppa edessä kaikissa Zx 1.4 malleissa

Kyllä se kansi plaanata kannattaa iha varmuuden vuoksi, plaanamatta jättämisestä ei välttämättä seuraa mitään, mutta sitten jos kansi onkin pari mikroa kiero ja nesteet menee sekasin ni vituttaa kuin pientä oravaa.

Lähes kaikissa TU-Sarjan moottoreissa menee pahvi vaihtoon about 200-250tkm tienoilla, tosin tuossa vaiheessa venttiilinvarren kumeistakaan ei ole mitään jäljellä joten kansirempan paikka.

Miikka

  • Vieras
Vs: ZX - Kannentiiviste vuoto
« Vastaus #10 : Lokakuu 14, 2008, 12:02:02 »
Ok

Miikka

  • Vieras
Vs: ZX - Kannentiiviste vuoto
« Vastaus #11 : Lokakuu 14, 2008, 16:39:13 »
 näkyy olevan öljyt ja nesteet sekasin, mitenkähän kalliis tulee koko remppa jakohihna+vesipumppu+kannentiivisteet/kannen- huolto+öljyt+ suodattimet.+ muut nesteet.  auto ei kumminkaan keitä, voiko sillä ajaa.

Tie tääkö kukaan halpaa korjaamoo kuopion lähiympäristöstä.

Miikka

  • Vieras
Vs: ZX - Kannentiiviste vuoto
« Vastaus #12 : Lokakuu 14, 2008, 19:35:48 »
Onko hiotuttava kansi valurautanen Vai alumiininen Zx 1.4 ssa..

Poissa Citikka99

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 562
  • Peukkuja: 8
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III 2015 Premium sedan A
Vs: ZX - Kannentiiviste vuoto
« Vastaus #13 : Lokakuu 14, 2008, 22:47:13 »
Kansiremontin hinta on plaanaamisen ja venttiilien varsien ja muiden tarvittavien tiivisteiden kanssa n. 120 euroa, kun laitattaa venttiilien tiivisteet moottorikorjaamossa. Pakkasnesteet maksaa n. 10 euroa ja hyväälaatuiset öljyt, esim. synteettinen Teboi 5W-40 n. 25 euroa ja öljynsuodatin  5-7 euroa. Kannen hiomista kannattaa kysyä useammasta paikasta. Hintaeroa voi olla n. 20 euroa. Kannenpultit maksaa kolmisen kymppiä. Jos itse teet tarvitset momenttiavaimen ja astemitan. Momenttiavain maksaa muutaman kympin ja astemitta noin vitosen.
Jos teetätät työn korjaamolla lienee kokonaishinta 400-700 euron välillä riippuen korjaamosta.