Kirjoittaja Aihe: C5 - Mikä vaijeri kuvassa on irti? 2.2 HDi  (Luettu 6879 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Markkis

  • Vieras
C5 - Mikä vaijeri kuvassa on irti? 2.2 HDi
« : Syyskuu 11, 2008, 20:37:26 »
Eli tuolla toisessa ketjussa pohdittiin C5 kaasuvaijerin löysyyttä. Tästä innostuneena kävin tonkimassa konehuonetta. Totesin, että liitteenä olevien kuvien mukainen vaijeri oli irti. Vaijeri menee kuvassa näkyvään nippaan ihan painamalla. Kävin vielä koeajollakin ja totesin, että ei tuo taida ihan  turha vaiheri ollakkaan. Mutta mitä tuo vaijeri säätelee. Se tuli selväksi, että kulkupuoleen tuolla on vaikutusta.  :)

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 625
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: C5 - Mikä vaijeri kuvassa on irti? 2.2 HDi
« Vastaus #1 : Syyskuu 11, 2008, 20:44:06 »
Muuttuvapituisen imusarjan läppien ohjausvipu.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Markkis

  • Vieras
Vs: C5 - Mikä vaijeri kuvassa on irti? 2.2 HDi
« Vastaus #2 : Syyskuu 11, 2008, 20:50:00 »
Kiitos! Kyllä täytyy ihmetellä tätä ripeyttä millä vastaukset tulee. 7 Minuuttia. Johan tuo menee pajalla vuoroa odotellessa. :)

Tuntuu kuin autoon olisi isketty uusi kone, varsinkin kierroksia annettaessa. Nyt sutimisenestokin alkoi vilkuttelemaan asvaltilla liikkelle lähdettäessä sellaisilla kaasunasennoilla, joilla aikaisemmin on vain rauhassa lähdetty liikkeelle...  :)

PicassoHDI

  • Vieras
Vs: C5 - Mikä vaijeri kuvassa on irti? 2.2 HDi
« Vastaus #3 : Syyskuu 11, 2008, 21:06:16 »
Tuossa joku aika sitten oli yksi 607 2.2hdi jossa sama ongelma.

Poissa kariseija1

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 309
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Mikä vaijeri kuvassa on irti? 2.2 HDi
« Vastaus #4 : Syyskuu 12, 2008, 08:32:04 »
Eli tuolla toisessa ketjussa pohdittiin C5 kaasuvaijerin löysyyttä. Tästä innostuneena kävin tonkimassa konehuonetta. Totesin, että liitteenä olevien kuvien mukainen vaijeri oli irti. Vaijeri menee kuvassa näkyvään nippaan ihan painamalla. Kävin vielä koeajollakin ja totesin, että ei tuo taida ihan  turha vaiheri ollakkaan. Mutta mitä tuo vaijeri säätelee. Se tuli selväksi, että kulkupuoleen tuolla on vaikutusta.  :)
Oletko tarkistanut tämän autostasi kimmoa???

Poissa kimmoa

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 370
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Mikä vaijeri kuvassa on irti? 2.2 HDi
« Vastaus #5 : Syyskuu 12, 2008, 13:02:23 »
Juu, olen. Lähtee irti omassakin autossa mutta nyt on pysynyt kiinni. Ei ratkaissut ongelmaa.

Miten helvetissä tuolla saa kaasunkäytöllä asfaltilla kumin kiljahtamaan? Minulla ei kyllä tyhjää lyö vaikka yrittäisi. Hengettömästi jaksaa vähän vinkauttaa kun lähtee jarrua vasten, ts. molemmat petaalit pohjaan, ahto ylös odotellen ja sitten vapautetaan jarru...
Sitikka on kuin kondylooma: helppo saada, mahdoton päästä eroon.

PicassoHDI

  • Vieras
Vs: C5 - Mikä vaijeri kuvassa on irti? 2.2 HDi
« Vastaus #6 : Syyskuu 12, 2008, 20:00:29 »
Juu, olen. Lähtee irti omassakin autossa mutta nyt on pysynyt kiinni. Ei ratkaissut ongelmaa.

Miten helvetissä tuolla saa kaasunkäytöllä asfaltilla kumin kiljahtamaan? Minulla ei kyllä tyhjää lyö vaikka yrittäisi. Hengettömästi jaksaa vähän vinkauttaa kun lähtee jarrua vasten, ts. molemmat petaalit pohjaan, ahto ylös odotellen ja sitten vapautetaan jarru...
Ei taida autosi kunnossa olla. Testeriin kiinni ja tutkimaan anturiarvot ja vikakoodit

Markkis

  • Vieras
Vs: C5 - Mikä vaijeri kuvassa on irti? 2.2 HDi
« Vastaus #7 : Syyskuu 12, 2008, 21:40:18 »
Kyllähän tuo ainakin itselläni lyö asfaltilla tyhjää, vielä kakkosellekin vaihdettaessa, vaikkei toki mikään tykki olekkaan. Paha toki vertailla, kun itselläni manuaalilaatikko.

Ihan mutuna ja maallikkoveikkauksena: Olikos tuo automaattilaatikko jotenkin oppiva? Akku irti ja opitun nollaus?

Poissa kimmoa

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 370
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Mikä vaijeri kuvassa on irti? 2.2 HDi
« Vastaus #8 : Syyskuu 14, 2008, 22:03:21 »
Ei se mitään opi, urbaania legendaa kaikki tyynni. Itse en ainakaan ole huomannut mitään eroa vaihdoissa sama miten ajaa. Eikä auton laiskuus/pirteys nyt ole kaikki kiinni niistä vaihtamisistakaan. Jos kakkosella survoo kaasun pohjaan niin vaihto-ohjelma ei vakuta siihen, miten auto lähtee, vaan kyse on moottoritehosta ja tehohäviöstä muualla voimalinjassa.

Manuaalivaihteisto oli mullakin toivelistalla mutta tuo farkku tuntuu olevan liki toivoton löytää manuaalina tuolla isolla koneella.
Sitikka on kuin kondylooma: helppo saada, mahdoton päästä eroon.

Mato Matala

  • Vieras
Vs: C5 - Mikä vaijeri kuvassa on irti? 2.2 HDi
« Vastaus #9 : Elokuu 06, 2009, 23:50:59 »
Nyt tipuin tekniikan tuntemuksen osalta kärryiltä. Mihin tuosta vivusta lähtevän tangon toinen pää menee?

Olen silloin tällöin yrittänyt selvitellä syytä hieman ponnettomiin liikkellelähtöihin ja tuo liikkuva mötikkä osui silmään. Kokeilin seuraavaa:
1. moottori ei käy, virrat päällä: jos kaasupoljin on pohjassa tuo vipu ei ole liikkunut mihinkään
2. auto käynnissä: tuota vipua kääntämällä ei tapahdu korvakuulolla mitään

Pitäiskö tapahtua?

Poissa Kaizu

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 264
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Mikä vaijeri kuvassa on irti? 2.2 HDi
« Vastaus #10 : Elokuu 07, 2009, 07:54:25 »
Nyt tipuin tekniikan tuntemuksen osalta kärryiltä. Mihin tuosta vivusta lähtevän tangon toinen pää menee?

Olen silloin tällöin yrittänyt selvitellä syytä hieman ponnettomiin liikkellelähtöihin ja tuo liikkuva mötikkä osui silmään. Kokeilin seuraavaa:
1. moottori ei käy, virrat päällä: jos kaasupoljin on pohjassa tuo vipu ei ole liikkunut mihinkään
2. auto käynnissä: tuota vipua kääntämällä ei tapahdu korvakuulolla mitään

Pitäiskö tapahtua?
Läppä on yläasennossa kun moottori on sammuksissa. Kun moottorin laittaa käyntiin menee läppä ala-asentoon ja n. 2000 kierroksen kieppeillä palautuu takaisin yläasentoon. Näin siis jos toimii niinkuin pitää...

Itselläni on tuo kalvorasia sökönä (tanko on siis kiinni juuri tuossa kalvorasiassa) ja joillakin on ollut letkut halki, jolloin tuo systeemi ei toimi ja alipainevuoto aiheuttaa kaikenlaista mukavaa, itselläni esim. turbon ylipainetta (ilmeisesti hukkaporttia ei saanut imaistua auki kun muualta vuotaa tjsp.).

« Viimeksi muokattu: Elokuu 07, 2009, 12:27:16 kirjoittanut Kaizu »

tinksi

  • Vieras
Vs: C5 - Mikä vaijeri kuvassa on irti? 2.2 HDi
« Vastaus #11 : Elokuu 07, 2009, 12:15:18 »
toimiiko tuo vipu tosiaan noin ? omassani kun moottori ei ole käynnissä ja kalvorasiaan ei vaikuta alipaine niin rasian jousi työntää tangon uloimpaan asentoon, jolloin läppäakselin pallo on etummaisessa asennossa, samoin tyhjäkäynnillä. vasta kun kierrokset nousevat tuonne parin tonnin paikkeille rasiaan tulee alipaine joka vetäisee akselin pallopään tuulilasin suuntaan. vai puhutaanko eri asiasta läppä/pallopää ?

Markkis

  • Vieras
Vs: C5 - Mikä vaijeri kuvassa on irti? 2.2 HDi
« Vastaus #12 : Elokuu 07, 2009, 12:21:00 »
Täällä ollaan tinksin kanssa samoilla linjoilla. Omasta mielestäni myös uloimmasta asennosta taaksepäin (kohti auton perää) tuo liikahtaa vasta kierroksilla. Tyhjäkäynnillä ja auton ollessa sammuksissa samassa uloimmassa asennossa. ???

Poissa Kaizu

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 264
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Mikä vaijeri kuvassa on irti? 2.2 HDi
« Vastaus #13 : Elokuu 07, 2009, 12:33:42 »
Näin ainakin minulle kerrottiin tuon toimivan tuolla ketjussa jossa tuota turbon ylipainetta ihmettelin. Ja ainakin omassani tuo yrittää imaista itsensä alas heti kun koneen laittaa käyntiin ja kun nostan kierroksia vipu palautuu yläasentoon. Nyt ainakin tehoja on tosiaan paljon enemmän kun tulppasin tuon rasialle menevän letkun ja venttiilin, rasiaa en ole vielä vaihtanut. Katselin jopa sitikan servicemanuaaleista noita ohjeaikoja rasian vaihtamiselle ja siellä oli kaksi aikaa, toinen kun vaihdelaatikko on irrallaan ja toinen sen ollessa kiinni, eli taitaa oikeasti olla syvällä.

Mato Matala

  • Vieras
Vs: C5 - Mikä vaijeri kuvassa on irti? 2.2 HDi
« Vastaus #14 : Elokuu 07, 2009, 20:00:12 »
Auto käynnissä, kierroksia 1500 tai 2000. Potikka pysyy paikallaan, eikä sen liikuttelu käsin vaikuta mihinkään. Mitään antipollution-koodeja ei näy.

Eihän tätä miksikään raketiksi ole tehtykään, mutta tuntuu että veto on autossani muuttunut aina vaan laiskemmaksi. Tälläkin palstalla yhtenä kriteerinä käytettyä renkaiden vinkumista ei saa aikaan, vaikka kuinka yrittäisi. Erikoista hommassa on se, että maantienopeuksessa pirssi on varsin terhakas, ohitukset sujuu jne. Liikennevalolähdöissä taas ei kuorma-autoa pienempää kotteroa juuri kannata alkaa haastamaan.


Mato Matala

  • Vieras
Vs: C5 - Mikä vaijeri kuvassa on irti? 2.2 HDi
« Vastaus #15 : Elokuu 07, 2009, 20:34:37 »
Lisäystä edelliseen:
Otin vaijerin irti ja kävin koeajolla. Käänsin käsin potikan keskiasentoon ja perstuntumalla pirteys taisi jopa hieman lisääntyä. Ajon jälkeen potikka oli kuitenkin kääntynyt lähes perusasentoon, noin puoli senttiä taaksepäin kääntyneenä.

Voikohan tuon kiilata mekaanisesti puoliväliin, vai onko luvassa jotain (kallista) tuhoa?

Vaijeri irroitettuna ja käsin liikutellessa tuo potikka liikkuu todella herkästi, vastetta ei juurikaan ole. Pitäisikö olla?

Kiitos kaunis, sille osaa auttaa  ???

Markkis

  • Vieras
Vs: C5 - Mikä vaijeri kuvassa on irti? 2.2 HDi
« Vastaus #16 : Elokuu 07, 2009, 20:50:10 »
Itselläni tuossa potikassa on vaijeri irroitettuna tai vaijeri paikallaan aivan selvä vaste. Joku jousi? Kyllä sen nyt käsin varsin helposti kääntää, mutta ei mitään epäselvää, etteikä tuossa ole ihan kunnon vastus. Ei tuota millään saa käännettyä johonkin asentoon, siten että se siihen jäisi, ellei sitä jollain kiilaa. Tämä siis minun 2.2 HDin toiminta.

tinksi

  • Vieras
Vs: C5 - Mikä vaijeri kuvassa on irti? 2.2 HDi
« Vastaus #17 : Elokuu 07, 2009, 21:16:44 »
olen kokeillut tuon tangon irroituksen tuosta läppä-akselista ja siirtänyt läpän auki asentoon, siinä se on pysynyt 800 km matkan ja kulku ja kulutus on ollut positiivisen puolella, olisikohan tuo ennemminkin tuon pakokaasun takaisinkierrätyksen takia tuo läppäsysteemi, mitä turbokone tekee muuttuvapituisella imukanavalla ??

Mato Matala

  • Vieras
Vs: C5 - Mikä vaijeri kuvassa on irti? 2.2 HDi
« Vastaus #18 : Elokuu 07, 2009, 22:27:18 »
Vaijeri paikallaan läpässä onkin aivan selvä vaste ilmeisesti juurikin jotain jousta vasten, eikä se silloin jää kuin yhteen asentoon (auton keulaan päin). Vaijeri irroitettuna läppä taas tuntuu täysin vasteettomalta, eikä palaudu takaisin.

Poissa Kaizu

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 264
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Mikä vaijeri kuvassa on irti? 2.2 HDi
« Vastaus #19 : Elokuu 08, 2009, 07:38:09 »
Itse tulppasin tosiaan sen rasialle menevän letkun niin ei tuo vipu liikahda sitten mihinkään tuosta yläasennosta, jos siis tuo tanko on kiinni. Jos tangon ottaa irti, lopsahtaa tuo systeemi ala-asentoon kun kone alkaa horimaan ilmaa.

Tämmöistä löytyi "servicemanuskasta":
Lainaus
" a " : short inlet duct (helical shape) .
" b " : long inlet duct (tangential) .
Using the short inlet duct allows maximum swirl to be obtained ("Swirl" movement) .
Air is let into the inlet ducts by opening the "Swirl" control throttles (used for high engine speeds) .
Using 2 inlet ducts allows maximum filling (reduced swirl) .
Advantages of the variable "Swirl" :
Optimisation of combustion (air/fuel mixture)
Better performance/pollutant emissions compromise
The variable "Swirl" gives a reduction in carbon particles .

Lainaus
Conditions allowing the throttle to open :
Engine speed greater than 2100 rpm (at 80°C) (2500 rpm at 0°C)
Fuel flow injected greater than 40 mg/stroke


Yritän liittää kohta kuvan omasta virityksestäni, mutta saman vaikutuksen saattaisi varmaan saada jos tuon sähköventtiilin piuhan irrottaisi, vai jääköhän se silloin juuri väärään asentoon...

Itseasiassa nyt kun katson tuota viritystäni mietin pitäisikö siirtää tuo tulppaus tuohon yläletkuun, eli siihen mikä tulee alipainepumpulta tuon rasialle menevän letkun sijaan...

Toisessa kuvassa on sitten tuo "vaijerin" eli tangon lähde.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 08, 2009, 13:13:26 kirjoittanut Kaizu »

Mato Matala

  • Vieras
Vs: C5 - Mikä vaijeri kuvassa on irti? 2.2 HDi
« Vastaus #20 : Elokuu 09, 2009, 00:19:25 »
Tänään tutkin kaverin kanssa tuota ja näyttäisi siltä, että kaikesta huolimatta toimii niinkuin pitää. Kaasun kun runttaa pohjaan, niin läppä kääntyy, tyhjäkäynnillä palautuu takaisin.

Oiskohan puutumisen aiheuttaja sittenkin jossakin ahtimen tienoilla?

Markkis

  • Vieras
Vs: C5 - Mikä vaijeri kuvassa on irti? 2.2 HDi
« Vastaus #21 : Elokuu 09, 2009, 17:46:49 »
Korjaan aiempaa väitettäni. Vivussa ei ole vastusta kun vaijeri on irti, kuten Mato Matala totesikin. Itselläni muisti vain pätki, kun tuota muutama päivä sitten kirjoitin. Jos tanko/vaijeri on irti läpästä, vipu palautuu yläasentoon kun kierroksia on tarpeeksi, vaikka sen olisi käsin alas kääntänyt. Kiilasin kokeeksi ala-asentoon. Täytyy hetki ajella ja katsoa onko tuolla vaikutusta mihinkään. Kiilaamatta ja tanko/vaijeri irti tuo auto on ainakin omasta mielestäni selvästi tehottomampi.

Samalla säätelin kaasuvaijerin tiukemmalle. Ensimmäisellä kokeella taisin tiukata liikaakin. Polkimen tuntuma muuttui huonommaksi. Seuraavalla asetuksella, joka oli hieman alkuperäistä tiukempi, kaikki tuntuu toimivan kuin ennenkin. Ilmeisesti tuo kaasupedaalin painaminen jo alkujaankin käänsi potentiometriä ihan loppuun asti. Tällaista sunnuntaupuuhaa. Paljon tein, mutta mitään tuntuvaa en saanut aikaiseksi  :) .

pica

  • Vieras
Vs: C5 - Mikä vaijeri kuvassa on irti? 2.2 HDi
« Vastaus #22 : Elokuu 09, 2009, 19:21:47 »
Heitetään nyt tähän sekaan vähän bensa puolen kokemuksia. Tuttuni C5 oli melko hengetön ja tuntui kuin kaasupoljin olisi väärässä asennossa. Huollossa Keuruulla ajettiin uusi ohjelma autoon ja samalla resetoitiin kaikkien systeemien asennot ja kaasupolkimen asento muuttui reippaasti ylöspäin. Tämän jälkeen tehoa tuli todella mukavasti koneeseen. Voisikohan diisselissä olla samanlaista vaikutusta?






Poissa Kaizu

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 264
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Mikä vaijeri kuvassa on irti? 2.2 HDi
« Vastaus #23 : Elokuu 11, 2009, 12:22:50 »
Nyt on rasia vaihdettu uuteen ja tehoja tuli vielä lisää tulpattuunkin verrattuna, eli kyllä tuolla säätöläpällä ilmeisesti on ihan oikeasti merkitystä, ainakin oman perstuntuman perusteella.

Petro40

  • Vieras
Vs: C5 - Mikä vaijeri kuvassa on irti? 2.2 HDi
« Vastaus #24 : Toukokuu 04, 2010, 21:31:30 »
No mitenkäs se sun tanko nyt käyttäytyy kun kaikki on muuten kunnossa? Eli mulla ainakin tanko alkaa nousemaan kun kaasua painaa vasta 2000 paikkeilla, onko tämä ok?