Kun täällä tuntuuu olevan myös asiantuntijoita paikalla, ajattelin lisätä tänne omankin tapauksen. Kyseessä on C5/20 bensa 2005 sitikka.
Pari kuukautta sitten siinä tuli otsikon herja ja MIL valo jäi palamaan. Kulussa ei ole mitään häikkää. Vehon testeri antoi vikakoodin P0420, eli katin teho alle raja-arvon. Vika kuitattiin samalla pois. Tuon kuittauksen hinta oli niin suuri, että kun sama vika uusiutui parin viikon päästä, ostin oman Memoscan lukijan.
Sillä olen nyt sitten kuittaillut tuota vikaa silloin tällöin, ja ottanut freeze framit talteen. Vakaasti näyttää siltä, että vika ilmenee aina keskellä normaalia ajoa sisäisessä tarkastuksessa. Live dataa katsoessa happianturin ja lamdan lukema hyppelevät suurella erolla, joka taitaa tarkoittaa sitä, että ne olisivat kunnossa. Eikös viallisen anturin merkki ole se, että aalto on matala, ja jännite-ero pieni.
Kun nyt ilmeisesti tuo katti on kuitenkin vaihdettava, niin onko porukalla minkälaisia kokemuksia eri pääkaupunkiseudun korjaamoista, ja mielellään jonkinlaista hinta-arviotakin. Katin paikka näyttää olevan aika kinkkinen siinä koneen takana, eli en viitsisi viedä sitä mihinkaan harjoituskappaleeksikaan. Saati, että alkaisin sitä itse pusaamaan.
Päivän kiiire tuolla vialla ei tunnu olevan, koska kulussa ei ole mitään vikaa. Ei vain puhdista pakokaasuja tarpeeksi tahokkaasti.