Kirjoittaja Aihe: C5 - Depollution system faulty  (Luettu 33517 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Numero5

  • Vieras
C5 - Depollution system faulty
« : Elokuu 31, 2008, 11:50:56 »
C5 vm2005 koslassani tietokonenäyttö kertoo "depollution system faulty". Kirjoitus pysyttelee näytössä jonkin aikaa käynnistyksen jälkeen. Olisiko syytä mennä heti  huoltoon, faultia on kestänyt viikon verran? Mitä tuo varoitus oikeasti tarkoittaa suomeksi?

EDIT: Auton tiedot, otsikko
« Viimeksi muokattu: Elokuu 31, 2008, 11:56:18 kirjoittanut PicassoHDI »

PicassoHDI

  • Vieras
Vs: C5 - Depollution system faulty
« Vastaus #1 : Elokuu 31, 2008, 11:57:45 »
Testeri mahdollisesti kertoo: "hetkellinen katkos polttoaineen suihkutuksessa" Ratkaisu: Häiriövalo poistui uuden moottorinohjaussoftan myötä ja tuntuu siltä, että myös moottorin alavääntö parani selkeästi. Huollon mukaan häiriövalon aiheuttaja oli aikaisemmassa softassa ollut ohjelmistovirhe. Vika voi olla myös viallisessa lamba-anturissa.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 31, 2008, 12:00:47 kirjoittanut PicassoHDI »

Numero5

  • Vieras
Vs: C5 - Depollution system faulty
« Vastaus #2 : Syyskuu 01, 2008, 21:34:14 »
Kiitos vastauksesta.Soittelin myös huoltoon ja sanoivat, että voin ajella autolla, jos ei ilmene jotain isompaa häiriötä.

Poissa jarzi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 166
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Depollution system faulty
« Vastaus #3 : Syyskuu 28, 2008, 17:06:27 »
Mulla ilmestyi ks ilmoitus 2,2hdi c5:sa. Kulkupuoli ei ole muuttunut miksikään, mutta ois kiva tietää mistä tuo johtuu.

Edit jaa sepä katosi kun polkaisi kaasua kunnolla pari kertaa paikoillaan. Mikä lie ::)
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 28, 2008, 19:08:30 kirjoittanut jarzi »
Vituttaa, olen siis olemassa.

Poissa jarzi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 166
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Depollution system faulty
« Vastaus #4 : Syyskuu 29, 2008, 16:37:06 »
Vika selvisi kun käytti sähköaivoissa kiinni, EGR venttiili jää kierroksilla haukottelemaan auki. Onkohan näistä mahdollista ottaa pois toiminnasta tuota hästeekkiä, ilman että vikavalo syttyy?
Vituttaa, olen siis olemassa.

purkka

  • Vieras
Vs: C5 - Depollution system faulty
« Vastaus #5 : Lokakuu 08, 2008, 22:25:54 »
No niin. Minäkin pääsen tähän kerhoon jäseneksi: tänä aamuna Depollution fault. On ja pysyy. Kulku on ihan ok ja kulutus taitaa olla kanssa. Täytyy kait käyttää vikakoodien luennassa.

Poissa kimmoa

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 428
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Depollution system faulty
« Vastaus #6 : Lokakuu 08, 2008, 22:55:32 »
"Onkohan näistä mahdollista ottaa pois toiminnasta tuota hästeekkiä, ilman että vikavalo syttyy?"

Laita pellinpala siihen imusarjaan EGR:ltä tulevan putken väliin. Ei syty vikavalo ainakaan minulla.

"No niin. Minäkin pääsen tähän kerhoon jäseneksi: tänä aamuna Depollution fault. On ja pysyy. Kulku on ihan ok ja kulutus taitaa olla kanssa. Täytyy kait käyttää vikakoodien luennassa."

Mistälähtien tuo muuten on depollution? Mulle tulee antipollution. Jos moottori ei mene vikatilaan (huomaa tosi tossusta kiihtyvyydestä) niin tuo monesti häviää itestään parin, kolmen startin jälkeen.
Sitikka on kuin kondylooma: helppo saada, mahdoton päästä eroon.

purkka

  • Vieras
Vs: C5 - Depollution system faulty
« Vastaus #7 : Lokakuu 09, 2008, 17:17:08 »
Mulla vika selvisi: huollossa olivat unohtaneet kiinnittää jonkun letkun ilmansuodattimen tarkistuksen/vaihdon yhteydessä. Nyt kun letku on kiinni, ei pala moottorivalo tai "Depollution fault", mutta autoon tuli takaisin tuo aiemmin vaivannut nuhaisuus eli kun potkaisee kaasupedaalin pohjaan niin miettii ja kiihtyy laiskasti. Kun kaasua nostaa niin alkaa kiihtymään. Ilmamäärämittariin siis viittaisi. Mitähän kustantaa? Sehän on hyvin näkyvillä moottorin päällä, joten voinee vaihtaa itsekin.

Poissa kimmoa

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 428
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Depollution system faulty
« Vastaus #8 : Lokakuu 09, 2008, 20:40:27 »
On se toki helppo vaihtaa mutta kokeile ensin, että otat isopropanolia tms. jytyä liuotinta ja VAROVASTI korvanrunkkauspumpulipuikolla tuohon liuottimeen kastettuna putsaat ne mittarin langat. Se auttoi itselläni ja rempan kustannus muutaman sentin, jos ei työajalle laske.
Sitikka on kuin kondylooma: helppo saada, mahdoton päästä eroon.

Poissa jarzi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 166
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Depollution system faulty
« Vastaus #9 : Lokakuu 09, 2008, 20:54:55 »
itelläni ei ole langoilla tuo imm, vaan joku mötikkä siellä majailee. Taitaa olla kahenlaisia ilmamassamittareita liikenteessä
Vituttaa, olen siis olemassa.

purkka

  • Vieras
Vs: C5 - Depollution system faulty
« Vastaus #10 : Lokakuu 09, 2008, 21:09:20 »
Mulla on langat, koska Rekaran kaveri näytti niitä ja kertoi, että putsasivat.

Poissa jarzi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 166
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Depollution system faulty
« Vastaus #11 : Lokakuu 11, 2008, 16:25:32 »
Viihtiskö joku kahtoa autodatasta et mitä tarkoittaa tämmönen vikakoodi P1352? Itellä ruvennu autodata kettuilee eikä toimi enää ???
Vituttaa, olen siis olemassa.

purkka

  • Vieras
Vs: C5 - Depollution system faulty
« Vastaus #12 : Lokakuu 16, 2008, 12:30:11 »
Järkyttävä uutinen kerrottiin Jyväskylän AutoBest:n (Citroen liike/huolto) huoltopäällikön suusta kun kävin tutkituttamassa miksi kulkee/kiihtyy tahmeesti:  venttiilinnostajat kilittävät eli koska vikakoodeja ei ole niin todennäköinen syy on venttiilinnostimien ja nokan kuluminen niin, että ei aukaise venttiileitä tarpeeksi. Nokat tulee tutkia aukaisemalla - on maahantuojan virallinen ohje ellei vikakoodeja esiinny. Homma maksaa noin 1000 ekee työt ja venttiilin nostimet 60 ekee zipale. Tonneista siis puhutaan. Huoltopäällikkö myös varoitteli, että sieltä saattaa venttiilinnostin katketa ilman ennakkovaroitusta jos on oikein kulunut. Heillä on näitä samanlaisia tapauksia ollut ja juuri yksi työn alla. Osien saaminen kestää kuulemma 3 viikkoa.

Kertoi myös, että koska auto ostettu 3000 km sitten Kuopion Auto-Sompasta niin myyjällä on vastuu korjaamisesta. Ei kuulemma mitään epäselvyyttä kuka tuon remontin maksaa. Soitin Auto-Sompaan ja ei siellä ainakaan suoralta kädeltä viitattu kintaalla vaan suhtautuivat asiallisesti. Jatkamme neuvotteluja lähipäivinä.

Autossa on käytetty Helix Ultraa käsittääkseni koko 2 vuoden ajan (278 tkm). Huollettu kuten pitääkin. Vaihdettu turbo + laatikko, mutta venttiilipuolelle ei ole tehty mitään.

Mielenkiintoista miten tämä tästä etenee....

Poissa kimmoa

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 428
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Depollution system faulty
« Vastaus #13 : Lokakuu 16, 2008, 22:46:37 »
"Heillä on näitä samanlaisia tapauksia ollut ja juuri yksi työn alla. "

Voiko tuo olla totta? Ainakaan noilla sinun kilometreilläsi ei pitäisi moottorissa olla minkäänlaista vikaa. Jos vaan tuo tosiaan pitää paikkansa niin näistä romuistahan on hankkiuduttava eroon hinnalla millä hyvänsä. Ei minua ainakaan enää yhtään innostaisi ruveta pistämään tuohon tonneja kiinni. Vanha 1.9TD toimi kuin junan vessa ja niillä ajettiin satoja tuhansia ilman remontteja...

Jos yhtään helpottaa niin tonni palaa rahaa tuohon minunkin paskaläjääni. SIeltä on pimeänä joko ne mankkuventtiilit taikka korkeusanturit (arvio J. Storckilta) kun ei jäykkyydensäätö pelaa ja ravistaa paikat hampaista. Airbagvalo palaa nykyään koko ajan ja lämpömittari lähtee toimimaan ehkä joka kolmannella käynnistyksellä...

Täytyypä kysyä tällaisesta mahdollisesta viasta jos nyt saan myyjäliikkeen korvaamaan nuo jutut ja sitä kautta sitten autoni pajalle...

Tosin: ei noihin aina ole luottamista noihin arvioihin. Minulle arvioitiin huonon kulun ja käynnistettäessä tapahtuvan moottorin rytkytyksen syyksi sitä että autossa olisi väärän kokoiset renkaat...
Sitikka on kuin kondylooma: helppo saada, mahdoton päästä eroon.

purkka

  • Vieras
Vs: C5 - Depollution system faulty
« Vastaus #14 : Lokakuu 17, 2008, 11:40:17 »
Jatkoa tarinaan tältä päivältä:
Ajattelin vielä kerran testauttaa autoani siltä varalta, että jospa kulku olisi sittenkin kiinni jostain helpommasta viasta, mutta Jyväskylän AutoBestin huoltopojat ajoivat testilenkin testerikiinni ja lopputoteama oli: ei se toimi oikein missään tilanteessa oikein, vääntö puuttuu ja on kuin kumilangan päässä istuisi! Kuulemma sähköt ja turbo toimivat aivan kuten pitääkin, hiukkassuodatin oli 88% tukossa, mutta sen putsaus ei auttanut kulkuun. Ovat entistä vakuuttuneempia, että mekaaninen vika venttiilikoneistossa aiheuttaa tehohäviön kuten aiemminkin jo kilinästä päättelivät.

Olen yhteydessä myyjään ja kerron mitä siellä vastattiin...

KTA

  • Vieras
Vs: C5 - Depollution system faulty
« Vastaus #15 : Lokakuu 19, 2008, 19:48:47 »
Kun täällä tuntuuu olevan myös asiantuntijoita paikalla, ajattelin lisätä tänne omankin tapauksen. Kyseessä on C5/20 bensa 2005 sitikka.

Pari kuukautta sitten siinä tuli otsikon herja ja MIL valo jäi palamaan. Kulussa ei ole mitään häikkää. Vehon testeri antoi vikakoodin P0420, eli katin teho alle raja-arvon. Vika kuitattiin samalla pois. Tuon kuittauksen hinta oli niin suuri, että kun sama vika uusiutui parin viikon päästä, ostin oman Memoscan lukijan.

Sillä olen nyt sitten kuittaillut tuota vikaa silloin tällöin, ja ottanut freeze framit talteen. Vakaasti näyttää siltä, että vika ilmenee aina keskellä normaalia ajoa sisäisessä tarkastuksessa. Live dataa katsoessa happianturin ja lamdan lukema hyppelevät suurella erolla, joka taitaa tarkoittaa sitä, että ne olisivat kunnossa. Eikös viallisen anturin merkki ole se, että aalto on matala, ja jännite-ero pieni.

Kun nyt ilmeisesti tuo katti on kuitenkin vaihdettava, niin onko porukalla minkälaisia kokemuksia eri pääkaupunkiseudun korjaamoista, ja mielellään jonkinlaista hinta-arviotakin. Katin paikka näyttää olevan aika kinkkinen siinä koneen takana, eli en viitsisi viedä sitä mihinkaan harjoituskappaleeksikaan. Saati, että alkaisin sitä itse pusaamaan.

Päivän kiiire tuolla vialla ei tunnu olevan, koska kulussa ei ole mitään vikaa. Ei vain puhdista pakokaasuja tarpeeksi tahokkaasti.

purkka

  • Vieras
Vs: C5 - Depollution system faulty
« Vastaus #16 : Lokakuu 21, 2008, 19:14:42 »
Ekaksi omasta draamastani:
Auto Sompa Kuopiosta myyntipäällikkönsä hoitamana ovat ottaneet reklamaationi aivan käsittämättömän KIITETTÄVÄSTI ja esimerkillisesti. Vein eilen auton  Mikkeliin heidän huoltoonsa ja tänään myyntip. soitti: ilmanputsari saakelin tukossa, lisäksi maahantuojan takuukorjaus ilmanohjaimeen (vai mikä se oli) tekemättä. samassa osassa myös joku läppä irti ja kolkotti. tsekkaavat vielä varmuuden vuoksi venttiin nostimet. olivat ajaneet pitemmän lenkin ja kulku oli eri luokkaa vaikka venttiipuolta ei ole tutkittu.

Olen Auto Sompan tapaan hoitaa asiakassuhdetta ymmällä olevan tyytyväinen. Sen sijaan AutoBest Jkylästä ei em vikoja havainnut eikä Rekara Herttoniemessä vaikka huolsivat 280 tkm huollon. Maalaisjärki - älä jätä meitä!


purkka

  • Vieras
Vs: C5 - Depollution system faulty
« Vastaus #17 : Lokakuu 23, 2008, 15:05:10 »
Jatkoa draamaan: venttiilinnostimista ainakin muutama vaihdetaan. Kulumista vain ihmettelevät. Mutta parasta kuitenkin, ettei ostajalle aiheudu kuluja. Viikon päästä pitäisi olla valmiina.

purkka

  • Vieras
Vs: C5 - Depollution system faulty
« Vastaus #18 : Marraskuu 12, 2008, 17:13:07 »
Jatko-osa draamaan:
Auto-Sompan Mikkelin korjaamolta:
- yksi venttiilinnostin poikki. Kone kulki 3:lla pytyllä. Uudet autot kuulemma osaa kompensoida "puuttuvan" pytyn. 80-luvun auto ei olisi kuulemma enää kulkenut....
- kampanjakorjaus tehty: ilmansaantipuolen joku läppäsydeemi uusittiin
- 140 tkm ilmansuodatin oli jäänyt vaihtamatta: suodin oli ollut tosiaan umpitukossa

Noudin auton, mutta päästyäni kotiin Jyväskylään, ihmettelin käryä kajuutassa: liikennevaloissa alkoi särkemään päätä, joku kärysi ja käry sisälle.  Kone myös nakutti kilkattaen.  Ei muuta kuin konehuoneeseen kurkistamaan:  yksi ruiskutussuutin kuseskeli koneen päälle.  Tästä kun reklamoin, niin toivat lavetilla minulle Huyntai i30:n ja veivät vitosen jälleen pajalle Mikkeliin.  Sieltä sitten muutaman päivän päästä toivat auton takaisin Jyväskylään ja olin jo hetken tyytyväinen.  Nyt 2000 km remontin jälkeen sama suutin vuotaa ja tänään tein siitä reklamaation. Odotan jatkotoimia.

Kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen myyntipäällikkö Marko Kantasen asenteeseen: asiakasta ei jätetä pulaan ja omista virheistä vastataan. Kuopion Autosampoa voi kyllä suositella käytetyn auton ostopaikaksi.

Poissa kimmoa

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 428
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Depollution system faulty
« Vastaus #19 : Marraskuu 13, 2008, 01:08:16 »
On tosiaan esimerkillistä palvelua. Olisimpa sattunut samaan liikkeeseen. Kamuxin suhtautumisesta ei todellakaan voi sanoa samaa mutta ei kyllä ainakaan minun toimestani ko. liikkeen ovi enää aukene. Lupasivat 400:- tuohon tuon kunnostamiseen. Ei riitä kunnolla edes airbagremonttiin mutta tokko jaksan enää lähteä tappelemaan. Näinä päivinä tuommosista firmoista ei tiedä milloin ovat konkurssissa niin jää tuo vähäinenkin raha saamatta.

Mitenhän muka voi kompensoida tietokone puuttuvan pytyn jos ei venttiilit aukene ollenkaan? Taitavat asentajat puhua paskaa. Monilla on melkoisen epärealistinen näkemys siitä, mihin tietokoneet pystyy ja mihin ei. :D

Kun tunnut savossa vaikuttavan niin pyydä se vanha suutin itselles takaisin kun saat auton. Minulla olisi sille käyttöä, sanotaan, tuotekehitystarkoituksiin.

Miltä huihai tuntui ajella? Itse kokeilin tuota kerran mutta en pitänyt ohjauksesta, joka veteli sähkötehostimella mihin sattuu ja nastarenkailla autossa olis pitänyt pitää kuulosuojaimia.

Sitikka on kuin kondylooma: helppo saada, mahdoton päästä eroon.

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 752
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: C5 - Depollution system faulty
« Vastaus #20 : Marraskuu 13, 2008, 01:24:00 »
Melko ihmeisiin tuo itsesopeutuvuus kyllä pystyy.....
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Poissa kimmoa

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 428
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Depollution system faulty
« Vastaus #21 : Marraskuu 17, 2008, 23:40:59 »
Tokko sekään nyt pystyy kompensoimaan tilannetta että jonkun pytyn venttiilit ei aukea. Eihän semmoinen sylinteri voi enää käydä.

Omassani ei ilmeisesti ollut venttiilivikaa. Ainakin nyt kulkee mukavasti eikä koneesta kuulu mitään ihmeen kilkatuksiakaan. Itse asiassa mukavan kuuloinen murina sopivasti vedätettäessä. Harmi että 2/4 pyttyä puuttuu...
Sitikka on kuin kondylooma: helppo saada, mahdoton päästä eroon.

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 752
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: C5 - Depollution system faulty
« Vastaus #22 : Marraskuu 18, 2008, 01:45:17 »
Melko ihmeisiin tuo itsesopeutuvuus kyllä pystyy.....
Ihan oikeesti pystyy- on tapauksia joissa keinuvipu kulunut puhki tykkänään ja maallikko ei pysty sanomaan käynnistä mitään heikkoutta- meinas olla ammattiväellekin vaikea pala....
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

KKu

  • Vieras
Vs: C5 - Depollution system faulty
« Vastaus #23 : Marraskuu 19, 2008, 11:48:22 »
Offtopic mutta kuitenkin:

Eikös syksyisessä AutoBildissä ollut juttua eri merkkien asiakaspalvelusta (palvelu1 tms) ja sitikka ei tainnut niitä kärkisijoja hätyytellä.
Tuli vaan mieleen että olisikohan ylemmältä taholta tullut huoltopäälliköille määräys alkaa palvelemaan asiakkaita paremmin...

Ei sinänsä, itsellänikin on jäänyt positiivinen kuva AutoSommasta ja sen palvelusta.

Poissa sker

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 11
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Depollution system faulty
« Vastaus #24 : Joulukuu 09, 2008, 14:49:41 »
Testeri mahdollisesti kertoo: "hetkellinen katkos polttoaineen suihkutuksessa" Ratkaisu: Häiriövalo poistui uuden moottorinohjaussoftan myötä ja tuntuu siltä, että myös moottorin alavääntö parani selkeästi.

Alkuperäiseen aiheeseen liittyen: mulla oli myös "Depollution system faulty", merkkivalo paloi noin pari sataa kilometria ja hävisi sitten yhtä mystisesti kuin oli tullutkin. Paikallisessa huoltoliikkeessä ladattiin kuitenkin uusi moottorinohjaussofta, maksua vastaan toki. Mielestäni alunperin laiskahko alakierrosten vääntö parani selvästi ja voisin väittää, että bensiiniäkin kului ekalla täydellä tankkausvälillä itse laskettuna noin 0.5 l/100 km vähemmän kuin aiemmin: nyt 7.4 l sekalaisessa ajossa. Aiemmin hyvin tarkka ajotietokone rupesi kuitenkin samalla näyttämään 0.3 l/100 km "todellista" pienempää lukemaa... Tilanteen seuranta jatkuu, mutta jokatapauksessa toistaiseksi ihan positiivinen kokemus se softapäivitys (huoltolaskua lukuunottamatta).

Ihme muuten, etteivät tarjonneet uutta softaa 60 tkm huollossa, vaikka varmasti tiesivät merkkiliikkeessä, että sellainen on tarjolla. Vai onko alan tapa, että korjataan / katsotaan vain se, mikä on huoltolistalle laitettu??

Auto on C5 2.0 16 v -05 facelift break.