Kirjoittaja Aihe: C4 - Ratti täristää 110-130 km/h nopeudessa  (Luettu 7744 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vekuli

  • Vieras
C4 - Ratti täristää 110-130 km/h nopeudessa
« : Elokuu 20, 2008, 19:13:59 »
Ratti alkaa täriseen n 115 km/h ja siitä ylöspäin. Ajettu 45000 km, vika alkoi noin pari viikkoa sitten. Kolme rengasliiketta on tasapainottanut eturenkaat ja on kokeiltu vielä talvirenkaillakin, mutta ei niistä löytynyt apua. Takuukorjauksena on vaihdettu toisen etuiskarin suojuskumi noin kaksi viikkoa sitten Veholla. Voikohan em korjaus aiheuttaa pyöräkulmien muutoksen? Muuta syytä en keksi.

edit: otsikko
« Viimeksi muokattu: Elokuu 20, 2008, 19:45:32 kirjoittanut PicassoHDI »

sevä

  • Vieras
Vs: C4 - Ratti täristää 110-130 km/h nopeudessa
« Vastaus #1 : Elokuu 20, 2008, 19:28:21 »
Olisin veikannut kieroja vanteita, mutta jos kokeiltu toisillakin, niin en sano mitään... tai ehkä sittenkin... onko alumiinit vai pelti ja mikä on rengaskoko?

andre

  • Vieras
Vs: C4 - Ratti täristää 110-130 km/h nopeudessa
« Vastaus #2 : Elokuu 20, 2008, 19:29:56 »
Voihan se vika olla niissä renkaissakin. Onko kokeiltu vaihtaa edestä taakse ja päinvastoin?

sevä

  • Vieras
Vs: C4 - Ratti täristää 110-130 km/h nopeudessa
« Vastaus #3 : Elokuu 20, 2008, 19:32:29 »
juu ja voi se ravistus tulla takaatakin

TatuS

  • Vieras
Vs: C4 - Ratti täristää 110-130 km/h nopeudessa
« Vastaus #4 : Elokuu 20, 2008, 19:40:54 »
Ai ravistus rattiin takarenkaista? heh
Jos vika tullu pariviikkoa sitten ja renkaitakin tasapainoteltu, niin kyllä voit sulkea niiden osallisuuden jo tuohon.
Jokin siellä on vaihtanut paikkaa siinä kumin vaihdossa. Ei tarvitse paljoa esim. tukivarren asento muuttua, että rupee ravistaa.
Vie etupyörien suuntaukseen vaan suosiolla jo.

PicassoHDI

  • Vieras
Vs: C4 - Ratti täristää 110-130 km/h nopeudessa
« Vastaus #5 : Elokuu 20, 2008, 19:44:22 »
Hei. Kyseessä on hyvin yleinen ongelma joka ilmenee nopeuksissa 110-130km/h ja varsinkin korostuu kun jalan nostaa kyseisessä nopeudessa pois kaasupolkimelta.

- Mahdollisesti pyöränpultit kiristetty liian kireälle ja napa mennyt kieroksi.

- vetoakselit mitattu

- renkaat kannattaa tasapainottaa sellaisella tasapainotuskoneella kuin HUNTER. Tuollaisia koneita löytyy Vianor liikkeistä tai mikä tuon firman nimi nykyään on....

onko peltivanteet vai alut?

on noita muitakin vinkkejä....
« Viimeksi muokattu: Elokuu 20, 2008, 19:54:44 kirjoittanut PicassoHDI »

tk3

  • Vieras
Vs: C4 - Ratti täristää 110-130 km/h nopeudessa
« Vastaus #6 : Elokuu 20, 2008, 21:33:53 »
Oman C5:n vastaava ongelma ratkesi, kun vaihtoi tasapainotuksen tekijää. Eli yksi merkkiliike sanoi, että nyt on tasapainotettu ja kaikki hyvin. No ei ollut. Vietiin toiseen, jossa huomattiin, että yksi renkaista on hieman runkoviallinen. Siirsivät edestä taakse ja tärinä hävisi lähes olemattomiin. Uudet siis hankinnassa ensi keväänä (jo kulumisenkin takia).

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 540
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C4 - Ratti täristää 110-130 km/h nopeudessa
« Vastaus #7 : Elokuu 20, 2008, 21:36:09 »
Miksi Hunterilla. Voisiko siinä olla korkeampi pyörimisnopeus, jolla sitten paljastuisi tuon nopeuden ongelmat. Niitäkin on enemmän, kuin yksi.

vekuli

  • Vieras
Vs: C4 - Ratti täristää 110-130 km/h nopeudessa
« Vastaus #8 : Elokuu 20, 2008, 21:52:31 »
Renkaita on vaihdettu takaa eteen ja heitot mitattu kellolla, ei heittoja. Kaikki rengasliikkeiden temput on tehty.

PicassoHDI

  • Vieras
Vs: C4 - Ratti täristää 110-130 km/h nopeudessa
« Vastaus #9 : Elokuu 20, 2008, 23:02:20 »
Miksi Hunterilla. Voisiko siinä olla korkeampi pyörimisnopeus, jolla sitten paljastuisi tuon nopeuden ongelmat. Niitäkin on enemmän, kuin yksi.

Ensiksi ennen renkaiden tasapainotusta tulee renkaasta poistaa kivet ym. Rengas ja vanne tulee pestä/puhdistaa huolellisesti.

Renkaat kannattaa keskittää vanteelle ja tasapainottaa tälläisellä laitteella kuin HUNTER. Se on paras laite tähän tärinän poistoon. Se myös kuormittaa rengasta painotuksen aikana. Tälläisiä laitteita löytyy ainakin Vianor liikkeistä.

Jos renkaat ovat varmasti tasapainossa, ehjät (ei runkovikaa joka aiheuttaa renkaan rakenteen elämisen tai epäpyöreyttä) ja rengaspaine ajoneuvolle ja renkaan rakenteelle sallituissa rajoissa. Citroen C4 ja Peugeot 307 mallit alkaa tärräämään 110-130km/h nopeudessa jos eturenkaiden tasapainotuksessa on 5 gramman heitto. Vanteet eivät ole epäpyöreät tai kierot ja ovat kiinnitettynä huolellisesti (oikea momentti, kiinnitystason välissä ei ole likaa tmv.) alustan nivelet kunnossa (alapallonivelet, raidetangon sisä- ja ulkopäät sekä alatukivarren kumihelat) ja ohjauskulmat säädöissään, niin vika lienee veto-aksel(e)issa tai oikean puoleisen veto-akselin tuki laakerissa (kytkimen painaminen ko. nopeusalueella ei välttämättä sulje pois veto-akseliston vikaa).

Ratin kääntäminen reilusti erityisesti vasempaan on yleensä tärinää rauhoittava. Lisäksi puolestaan ratin pieni liikuttelu keskialueella saa aikaan vaihtelua tärinään. Keskialueen reunamilla (noin 1 cm suuntaansa) tärinä on voimakkaampaa kuin aivan keskellä. Reilumpi kääntäminen taas puolestaan rauhoittaa tärinää.


« Viimeksi muokattu: Elokuu 21, 2008, 00:53:00 kirjoittanut PicassoHDI »

Poissa djshake

  • Global Moderator
  • "C3"
  • *****
  • Viestejä: 104
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C4 - Ratti täristää 110-130 km/h nopeudessa
« Vastaus #10 : Elokuu 20, 2008, 23:14:02 »
Yks teoria on, että vika pölykapseleissa (olettaen toki että sellaiset on käytössä).
Kaveri aikoinaan sanoi että olivat just ehtineet monta päivää vikaa täristykseen ja vika löytyi epätasapainossa olevista pöläreistä.
Citroen Xsara Break 1.9TD -99

pötkö

  • Vieras
Vs: C4 - Ratti täristää 110-130 km/h nopeudessa
« Vastaus #11 : Elokuu 24, 2008, 18:25:26 »
mulla oli jokunen vuosi sitten xanttiassa vastaavanlainen ongelma. Yli 100 km/h vauhdissa ratti vipatti ja kun pudotti 90 km/h, ongelma poistui. Mulla löytyi vika moottorista...joku laakerijuttu jota en nyt muista tarkalleen. Kannattaa käydä paikallisen citikkapajan juttusilla.

erkki

  • Vieras
Vs: C4 - Ratti täristää 110-130 km/h nopeudessa
« Vastaus #12 : Elokuu 24, 2008, 19:22:29 »
Eihän Rättärillä saa niin kovaa ajakkaan. >:(

andre

  • Vieras
Vs: C4 - Ratti täristää 110-130 km/h nopeudessa
« Vastaus #13 : Elokuu 24, 2008, 19:32:10 »
Eihän Rättärillä saa niin kovaa ajakkaan. >:(

Kuka on kirjoittanut rättäristä  ???

Wombatti

  • Vieras
Vs: C4 - Ratti täristää 110-130 km/h nopeudessa
« Vastaus #14 : Helmikuu 24, 2010, 11:15:35 »
Terve....

Alkanut auto täristämään juuri tuossa 100 km/h--->
Voisiko johtua lumesta/jäästä renkaissa tai jarruissa ym.

Ei kai auta kun viedä johonkin p-halliin sulamaan?!

quai_de_javel

  • Vieras
Vs: C4 - Ratti täristää 110-130 km/h nopeudessa
« Vastaus #15 : Helmikuu 24, 2010, 11:52:49 »
Terve....

Alkanut auto täristämään juuri tuossa 100 km/h--->
Voisiko johtua lumesta/jäästä renkaissa tai jarruissa ym.

Ei kai auta kun viedä johonkin p-halliin sulamaan?!

Lunta / jäätä vanteiden sisäpuolella. Sulatukseen.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 540
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C4 - Ratti täristää 110-130 km/h nopeudessa
« Vastaus #16 : Helmikuu 24, 2010, 17:43:44 »
Myös alkoi täristää noissa vauhdeissa. Kesärenkailla. Tasapainoiteltiin (etupäässä Vianorilla) penkissä ja auton alla, mikään ei auttanut. Kuin vasta uusi rengaskerta auttoi. Rengastehdas tuli niiden hinnassa jonkin verran vastaan, kun vialliset eivät olleet vielä liikaa ajetut.
Tarkista alatukivarsien puslat, vaikka jollain vipuvarrella vääntämällä, sivuttaisliikettä ei paljon saa olla, pitkittäistä ei sen vertaa. Ja mitään rakoa kumin ja puslien välillä ei sovi tulla, jos rakoa alkaa löytyä, niin kumin vulkanointi on alkanut väsähtää.

Wombatti

  • Vieras
Vs: C4 - Ratti täristää 110-130 km/h nopeudessa
« Vastaus #17 : Helmikuu 26, 2010, 07:35:27 »
Tärinä hävisi ihan sulattamalla.

mirame

  • Vieras
Vs: C4 - Ratti täristää 110-130 km/h nopeudessa
« Vastaus #18 : Heinäkuu 31, 2012, 19:00:38 »
Vuosimalli -06 ja alle 100tkm ajettu c4 vtr coupe 2,0 tuli hankittua ja muuten tuntuu loistopeliltä, mutta ratti täristää/nypyttää kun nopeutta tulee yli 110km/h. Ei mitään pahaa tärisyttämistä, mutta häiritsevää kyllä. Renkaanpaineet toki tarkistin ja kumit näyttää oikein hyviltä. Voisiko kyse olla virheellisistä aurauskulmista, renkaiden painotuksesta vai mistä voisi johtua? Olisiko antaa vinkkiä ennenkuin alan reklamoimaan myyjäliikkeeseen?

VTSBOY

  • Vieras
Vs: C4 - Ratti täristää 110-130 km/h nopeudessa
« Vastaus #19 : Heinäkuu 31, 2012, 19:45:12 »
itse veikkaisin vanteiden tasapainotusta tai kierot levyjarrut.

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 639
  • Peukkuja: 21
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: C4 - Ratti täristää 110-130 km/h nopeudessa
« Vastaus #20 : Heinäkuu 31, 2012, 21:38:58 »
Katso ettei ole paikattu rengas alla.

PicassoHDI

  • Vieras
Vs: C4 - Ratti täristää 110-130 km/h nopeudessa
« Vastaus #21 : Heinäkuu 31, 2012, 21:59:04 »
Kannattaa kokeilla vaihtaa renkaat edestä taakse. Voi olla renkaissa tai vanteissa vikaa. Napa voi olla kiero tai likaa keskiössä.

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 120
  • Peukkuja: 8
Vs: C4 - Ratti täristää 110-130 km/h nopeudessa
« Vastaus #22 : Elokuu 01, 2012, 09:52:17 »
]Vaimo valittaa että pökö ravistaa rattia 140 km/h nopeudessa (nopeus pösön mittarin mukaan).Vaimo on hyväksynyt tek.selitykseni että se on meidän pösön  suurin rakenteellinen nopeus 1.6l moottorille  :) Painottaako liikkeet 130 km/h ylittäville nopeuksille?
« Viimeksi muokattu: Elokuu 01, 2012, 10:18:30 kirjoittanut Pasi A S »

Poissa pikkuleka

  • Viestejä: 3
  • Peukkuja: 0
Vs: C4 - Ratti täristää 110-130 km/h nopeudessa
« Vastaus #23 : Joulukuu 03, 2017, 12:57:10 »
Kerronpa oman onneksi onnellisesti päättyneen tärinätarinani. Alla edelleen sama C4 Grand Picasso vm. 2010 BMP6 2.0 HDi 136.

Oireet alkoivat hiljalleen, ja oletin että johtuivat autossa ostohetkellä alla olleista uudelleenpinnoitetuista elinkaarensa loppupuolella olevista kitkoista. Jompi kumpi tai molemmat eturenkaista pitivät vollottavaa ääntä ja alkoivat myöhemmin myös ihan selvästi täristämään.

Vajaa 10 tkm ehdin jurnutella ennen kuin aloin selvittämään syytä, koska uudet Hankookin nastarenkaat ja niiden tasapainotus eivät tuoneet odottamaani apua. Ensin kaarroin takaisin rengasliikkeeseen, siellä vanteet pestiin ja renkaat tasapainotettiin. Yllättäen heittoa oli 10-20 grammaa vielä pesunkin jälkeen, joten ei kannata siis aina sokeasti luottaa että tasapainotus menisi paremmassakaan liikkeessä heti ekalla kerralla kohdilleen. Eikä tuota voinut laittaa rengasliikkeen kiireenkään piikkiin, koska olin ainut asiakas vajaan tunnin aikana. Noh, eipä auttanut oireeseen. Vielä kerran samaan liikkeeseen, jossa auto uudestaan ylös ja siellä sitten totesivat että kuskin puolella edessä on rengasta heiluttaessa jonkin verran väljää.

Eikun auto huoltoliikkeeseen, jossa vuosihuollon yhteydessä pyysin tarkistamaan tuon väljyyden sekä vaihtamaan renkaat ristiin edestä taakse myös. Huolto totesi että pyörän laakerihan se sieltä oli menossa, mistä tuo ääni ja vempotus johtunee. Rengasta ylösnostettuna pyörittäessä selvästi stoppaa tiettyyn kohtaan. Vaihdettiin laakeri ja kaikki tärinä, ylimääräiset äänet jne. katosivat.

Autolla oli tuohon mennessä ajettu rapiat 211 tkm, enkä löytänyt aiempaa merkintää auton huoltohistoriasta joten ihan hyvin on kestänyt. Pelkääjän puolelta pyörän laakeri on vaihtunut jo 100 tkm kohdalla. Hintaa paikallinen ei-mikään-merkkiketjun-huoltoliike otti 150 eur verran, merkkiketju olisi halunnut 210 euroa joten enpä vienyt sinne ja mistään Citikan omasta huollosta en hintaa edes viitsinyt pyytää.

Ihan loppukevennyksenä, kaksi aiempaa omistajaa ovat 7 vuoden aikana huoltaneet tätä C4GP-yksilöä vajaan 10 000 euron edestä (ml. kytkinremontti, jakopää) - toivottavasti pääsee itse hitusen vähemmällä kukkaron keventämisellä seuraavien 5 vuoden aikana, minkä suunnittelin autoa itselläni pitävän. :)