Kirjoittaja Aihe: C5 - Mihinkä häviää jarrunesteet  (Luettu 3518 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

citikkaukkeli

  • Vieras
C5 - Mihinkä häviää jarrunesteet
« : Elokuu 11, 2008, 15:27:56 »
Onko kellään tullut eteen vikaa jossa jarrunestettä häviää 7 desiä viikossa alusta on kuiva ja samoin sisältä mattojen alta, vanteiden sisältä  ???. Olisko citroen keksinyt kaasumaisen jarrunesteen. Onko kellään ikänä tapahtunut vastaavaa
« Viimeksi muokattu: Elokuu 15, 2008, 20:35:40 kirjoittanut PicassoHDI »

Poissa kariseija1

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 310
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Mihinkä häviää C5:n jarrunesteet
« Vastaus #1 : Elokuu 11, 2008, 15:43:47 »
Moikka! Pelkäänpä pahoin, että jarrunesteet löytyvät jarrutehostimen sisältä! Citroen merkkihuollossa (Autosompa Kuopio) oli tällainen tapaus juuri sattunut.

Poissa JC5IEDM

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 91
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i Berline AT 2005
Vs: Mihinkä häviää C5:n jarrunesteet
« Vastaus #2 : Elokuu 11, 2008, 17:48:03 »
Omalle kohdalle sattui juuri tuommoinen jarrutehostimeen vuotava jarrupääsylinteri. Jarrunestettä tosin ei aluksi löytynyt kuulemma (olivat huollossa V-liikkeessä tarkastaneet, näin sanoivat autoa takaisin luovutettaessa) sieltä tehostimestakaan, lienevät imeytyneet imusarjan kautta moottoriin. Kun sitten jarrupääsylinteri rusahti vaihtokuntoon, oli jarrunestettä jarrutehostimessakin runsaasti.
Nykyään C5 2.0i Berline AT 2005, aiemmin C5 2.0i Break AT 2002, C5 2.0i Berline AT 2005.

citikkaukkeli

  • Vieras
Vs: Mihinkä häviää C5:n jarrunesteet
« Vastaus #3 : Elokuu 12, 2008, 15:50:33 »
oliko kalliskin korjaus

Poissa JC5IEDM

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 91
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i Berline AT 2005
Vs: Mihinkä häviää C5:n jarrunesteet
« Vastaus #4 : Elokuu 12, 2008, 17:36:52 »
Vehon kuitin mukaan:
työt 87,10 €
jarrupääsylinteri 296,00 €
Yhteensä siis 383,10 €

Tämä siis kesäkuun 2006 hintatasoa. Osan hinta taitaa olla noussut jonkin verran sen jälkeen.
Nykyään C5 2.0i Berline AT 2005, aiemmin C5 2.0i Break AT 2002, C5 2.0i Berline AT 2005.

citikkaukkeli

  • Vieras
Vs: Mihinkä häviää C5:n jarrunesteet
« Vastaus #5 : Elokuu 14, 2008, 11:57:11 »
Nyt maksaa pelkkä sylinteri 450 euroa, tuntuu että veho hinnoittelullaan saattaa meidät tilanteeseen jossa osat täytyy tilat ulkomailta. Itse olen tilasin Ruotsista tämän sylitenrin  purkaamolta 4500 ajetusta hinta 50 eur+ postitus 20 eur.

Poissa sker

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 11
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Mihinkä häviää jarrunesteet
« Vastaus #6 : Marraskuu 18, 2008, 15:50:44 »
Taitaa olla jotain "tyyppivikaa" vm 2005 pääjarrusylintereissä(kin). Itselläni 2005 facelift 2.0 bensa Break, ajettu rapia 60 tkm ja menee myös vuotava jarrupääsylinteri vaihtoon. Osa maksaa tosiaan ihan maltaita (447 €) eikä työkään ihan halpaa ole.

Köyhän ei ole vara ostaa C5:sta, nyt sen uskon. Omaani on jo vaihdettu (kustannuksellani) etupyöränlaakeri, vesipumppu (+ jakohihna samalla) sekä kaasupoljin. Xsara 1.6 8v oli hyvä auto, mutta kolmatta ranskalaista en enää osta. Hyvin on takuuaika mitoitettu, sillä ongelmat alkoi, kun tehdastakuu loppui... 

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 964
  • Peukkuja: 14
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Vs: C5 - Mihinkä häviää jarrunesteet
« Vastaus #7 : Marraskuu 19, 2008, 16:59:10 »
Taitaa olla jotain "tyyppivikaa" vm 2005 pääjarrusylintereissä(kin). Itselläni 2005 facelift 2.0 bensa Break, ajettu rapia 60 tkm ja menee myös vuotava jarrupääsylinteri vaihtoon 

Lujaa Lada laatua,samoilla kilometreillä hajosi aikoinaan Samarasta sama osa ;D

Täydellinen tiivistesarja merkkiliikkeessä tais maksaa jotain sata mummoa,ei kait noi nyt nykyäänkään mitään rakettitekniikka ole,eikö moista saa purettua ja uusittua vuotavaa tiivistettä ???

Luulisihan tiivisteitä kaupasta löytyvän,jos ei muuten niin vanha malliksi mukaan.

Poissa jakew

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 49
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 I 2.0i 100kW SX Berline -04 man.
Vs: C5 - Mihinkä häviää jarrunesteet
« Vastaus #8 : Elokuu 11, 2015, 10:47:17 »
Kun ei ole muutamaan kuukauteen tarvinnut ropata, niin nyt käy sitten täälläkin jarrunestepeikko hörppimässä jarrunestettä säiliöstä. Kaikesta päätellen sylkee ne jarrupääsylinterin pepusta sinne tehostajan puolelle ja sitä kautta imusarjaan, kun mattokin on sisältä kuiva ja nestettä katoaa pari desiä alle viikossa.

1) Uusi jarrupääsylinteri (esp). Tolkuttomat hinnat. Ulkomailtakin tilattuna liian kallis. Juu ei.
2) Purkuosa romikselta, hinta n. 50 eur. Ehkä.
3) Korjaussarja nettikaupasta (pikaisella etsinnällä ei näyttäisi löytyvän kotimaisista varaosaliikkeistä, miksiköhän?), hinta n. vitosesta ylöspäin. Kiinnostaisi joo, mutta sopivuuden varmistaminen ja suoriutuminen itse työstä hieman arveluttaa. Tarjoavat Ø22,2mm sarjaa, osanumero esim. D1651. Perustyökaluilla + lukkorengaspihdeillä pitäis selvitä, vai? Onko kellään kokemuksia/hyviä vinkkejä?

Poissa Kaasumies

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 632
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.
Vs: C5 - Mihinkä häviää jarrunesteet
« Vastaus #9 : Elokuu 11, 2015, 14:23:20 »
Onko samaa vikaa myös C51:ssä vai enemmänkin C52:ssa?

Poissa jakew

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 49
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 I 2.0i 100kW SX Berline -04 man.
Vs: C5 - Mihinkä häviää jarrunesteet
« Vastaus #10 : Huhtikuu 12, 2016, 19:47:41 »
Ei ole sitten viime syksyn tarvinnut jarrunestettä lisäillä, mutta nyt rusahti poljin ajossa pohjaan. No nyt ei tarvii enää arvailla, mihin ne jarrunesteet katoaa. Kaikki menee poljinta painettaessa tehostimen kautta alipaineletkua pitkin koneeseen. Taustapeilin mukaan sen verran sakeasti muuten jarruneste palaessaan savuttaa, että takana ajavat joutuvat pysähtymään. Fixus noita yllä mainitsemiani pääsylinterin korjaussarjoja näyttää kauppaavan, joten tuosta 500 metrin päästä huomenissa sellainen, 16,20 eur. Sitten jännätään tuleeko siitä kalua vaiko ei.

Poissa jakew

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 49
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 I 2.0i 100kW SX Berline -04 man.
Vs: C5 - Mihinkä häviää jarrunesteet
« Vastaus #11 : Huhtikuu 13, 2016, 18:15:25 »
No niin, nyt on taas jarrut. Kaiketi täytyy jonkun verran ajella ja seurailla tilannetta, ennenkuin voi sanoa lopullisesti, onnistuiko remppa.

Helppo toimenpide kaiken kaikkiaan, kun etukäteen oli selvittänyt, kuinka se kuuluu tehdä.

Säiliöstä piuhat ja letkut irti. Säiliö kannattaa irrottaa jo autossa (ja kiinnittää myös vasta autossa). On sen verran tiukassa, että ei onnistu, jos pääsylinteri on irrallaan. Mäntä otetaan ulos mäntää sormella pohjaan päin painamalla jousta vasten sen verran, että keulanpuolimmaisen säiliöreiän pohjassa oleva musta sokkatappi tulee ulos, joko magneetilla tai ylösalaisin kääntämällä ja koputtelemalla. Sitten täytyy vielä vähän avitella ohuella puikolla niistä jarruputkien ja säiliön rei'istä vastakarvaan olevia tiivisteitä niiden reikäkohtien yli.

Mielellään tarvitaan pikkuhylsysarja, jossa pitkä 13 mm hylsy, 13 mm jarruputkilenkki ja järeähköt puristavat lukkorengaspihdit.

Tehostimeen mahtuu muuten n. 1,5 L jarrunestettä. Sen verran sieltä tuli helposti letkulla ja injektioruiskulla imettynä, ihan kaikkia en jaksanut 10 ml ruiskulla vedellä.

Marmorilla eivät muuten edelleenkään tarjoa tällaista tiivistesarjaa, vaikka moista on jo useita vuosia saanut tarvikkeena. 400 euron jarrupääsylinterin olisivat kyllä halunneet myydä.

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 113
  • Peukkuja: 9
Vs: C5 - Mihinkä häviää jarrunesteet
« Vastaus #12 : Huhtikuu 13, 2016, 19:59:33 »
Sparetolla uusi pääsylkky 116€ ja hilkku korjaussarja 3,53€
C5 break 1.8 -03,Peugeot Expert 1.9TD -00,Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94 edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa Dalttoni

  • Viestejä: 4
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Mihinkä häviää jarrunesteet
« Vastaus #13 : Tammikuu 02, 2017, 22:27:23 »
Minkälainen jarruneste C52 !! jarrutehostimeen kuuluu,ettei tulisi väärää laitettua?

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 234
  • Peukkuja: 11
Vs: C5 - Mihinkä häviää jarrunesteet
« Vastaus #14 : Tammikuu 02, 2017, 23:39:06 »
Lienee C5:n mutta minkä vuotinen, minulla muistaakseni oli ihan täyttökorkkiin printattu keltaisella? DOT4 (ja paljon muutakin tekstia), usein muissakin autoissa on suoraan merkitty ainakin tuo korkki.

Eli C5:ssa on ihan perinteinen jarruneste eikä hydrauliöljy kuten Xantia XM BX...

(ja numeroinneissa DOT3, 4 ja 5.1 ovat (usein/jotenkin?) sekoituskelpoisia, muttei hassusti kuitenkaan "tasanumero" Dot 5, joka on silikonipohjainen....)

Paikalla Nuudeli

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 203
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 - Mihinkä häviää jarrunesteet
« Vastaus #15 : Kesäkuu 08, 2017, 20:35:05 »
Kerran olen lisännyt jarrunestettä vajaan vuoden aikana, joten arvelin sitä hävinneen ja päätin tilata tiivistesarjan jarrupääsylinterille. Tiivistesarja oli AUTOFREN SEINSA D1651 ja hintaa vajaa 4e. Kohtuu simppeli homma vaihtaa, kun muistaa vaan pitää paikat puhtaana ja voidella tuoreella jarrunesteellä kasatessa. Jarrutehostimesta sain imettyä arviolta vajaan desin verran vuotanutta jarrunestettä. Tuohon jarrutehostimen tyhjäämiseen sopii loistavasti tuollainen Bilteman/Motonetin 20e jarrujen ilmaustyökalu, vaikka ei sillä jarrujen ilmaaminen onnistunut ;D.
Nykyiset: C4 AT -11 (1.6 VTI), C5 Break AT -06 (DW10BTED4)

Entiset: C5 Break AT -06 (DW10BTED4), Xantia Break -98 (XU10J4R), 405 GL -94 (XU5JP), 405 GLi -90 (XU5M), 405 GR -91 (XU52C)

Poissa jakew

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 49
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 I 2.0i 100kW SX Berline -04 man.
Vs: C5 - Mihinkä häviää jarrunesteet
« Vastaus #16 : Elokuu 30, 2017, 07:58:28 »
Tuohon jarrutehostimen tyhjäämiseen sopii loistavasti tuollainen Bilteman/Motonetin 20e jarrujen ilmaustyökalu, vaikka ei sillä jarrujen ilmaaminen onnistunut ;D.

Miksi ei onnistunut?

Aihe taas kiinnostaa, koska olen polkimella ilmaamalla tuhonnut nyt jo toisen setin pääsylkyn tiivisteitä. Hoonasin sylinterinkin siinä välissä, mutta taas sama juttu toistui, kuin tässä ketjussa aikaisemmin kirjoitin. Poljinta ei ilmatessa varmaankaan saa painaa pohjaan saakka. Tiivisteet, tai ainakin joku niistä, ilmeisesti liikkuu syvään painettaessa jonkun sylinterissä olevan reiän/aukon yli ja usein toistettaessa hajottaa tiivisteen.

Alkaisi tämä jumppa nyt jo riittää. Kolmatta kertaa ei huvittaisi enää saman asian kanssa painia, jos vaan voi itse asiaan jotenkin vaikuttaa. Haynes'issä ovat ainakin ylipaineella ilmanneet säiliön kautta, miksi ei onnistuisi ilmaus alipaineella ruuvien kautta? Missä tollasia säiliönkorkki/ylipainehässäköitä olisi kaupallisesti tarjolla?

T. Jakew

Paikalla Nuudeli

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 203
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 - Mihinkä häviää jarrunesteet
« Vastaus #17 : Elokuu 30, 2017, 09:12:34 »
Se tais vetää ilmoja nippaan tulevan liitoskohdan välistä. Olen käyttänyt tuota samaa settiä normaaliin ilmaamiseen, kun neste menee suoraan säiliöön ja putken läpi näkee, jos tulee ilmakuplia. Lexiallakin taitaa olla ilmaustoiminto jarru/ESP valikon alla, en muista ulkoa mitä palikoita siihen vaadittiin...

Oletko varma että syyllinen on tuo pohjaan painuva poljin, joka särkee ne tiivisteet?  Tuntuis, että silloin noita tulis enemmän vastaan..

Nykyiset: C4 AT -11 (1.6 VTI), C5 Break AT -06 (DW10BTED4)

Entiset: C5 Break AT -06 (DW10BTED4), Xantia Break -98 (XU10J4R), 405 GL -94 (XU5JP), 405 GLi -90 (XU5M), 405 GR -91 (XU52C)

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 4 989
  • Peukkuja: 22
Vs: C5 - Mihinkä häviää jarrunesteet
« Vastaus #18 : Elokuu 30, 2017, 12:25:17 »
Ilmatessa pohjaan polkemalla tuhotut pääsylinterin tiivisteet on muualtakin tuttu ilmiö. Siksi pyrin itsekin polkemaan lyhyillä painalluksilla vaikka mitä sitten useamman tarvitsisikin. Ilmeisesti liittyy jotenkin vanhaan pääsylinteriin, ei kai uudella tuota tapahdu?