Kirjoittaja Aihe: C5 - Lämmityslaite  (Luettu 36076 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa powerage

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 872
  • Peukkuja: 2
  • Eläkeläinen
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #125 : Elokuu 14, 2016, 15:42:45 »
Autossa ei kumpikaan lämmönsäädin toimi.Oon vaihtanut kuskinpuolen lämmönsäätimen, mutta ei muutosta. Apukuskin puhallin puhaltaa kylmää, ei reagoi säätöihin. Molemmilla puolilla puhalluksen suuntaukset pelaa. Missä lienee vika??
Auto on C5 -05 farkku 2.0l

Onko kyseessä I vai II-koppainen C5?
C5 II 2.0 16V Berline man. -04
C5  I 2.0 16V SX Berline man. -01

ex Xantia 1.8 16V man. -99

Poissa Kaasumies

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 632
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #126 : Elokuu 14, 2016, 15:45:21 »
Siinähän sanottiin, että se on 2005 mallinen eli kakkoskoppainen. :)

Poissa powerage

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 872
  • Peukkuja: 2
  • Eläkeläinen
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #127 : Elokuu 14, 2016, 16:19:39 »
On I-koppasiakin  rekisteröity 2005.
C5 II 2.0 16V Berline man. -04
C5  I 2.0 16V SX Berline man. -01

ex Xantia 1.8 16V man. -99

Poissa hannm

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 8
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #128 : Elokuu 14, 2016, 18:07:48 »
Missäs tämä lämmönsäätöläppä on ?? lämppärimoottorissa ilmeisesti ja täytyy tietenkin vaihtaa koko "paska" ja maksaa tieten paljon :) Onko tietoo miten tuo lämppärimoottori on vaihdettavissa. Lähteekö apukuskin puolelta pois vai miten? Joku tiedusteli onko ykkös vai kakkoskoppanen. Ei tietoo kun ei ole aikasemmin sitikkaa ollunna. Miten nuo erottaa toisistaan.

Poissa powerage

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 872
  • Peukkuja: 2
  • Eläkeläinen
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #129 : Elokuu 14, 2016, 18:16:28 »
I ja II-koppaisessa erilaiset viat.
C5 II 2.0 16V Berline man. -04
C5  I 2.0 16V SX Berline man. -01

ex Xantia 1.8 16V man. -99

Poissa hannm

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 8
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #130 : Elokuu 14, 2016, 18:25:47 »
2- koppanen on oma kottero :) voe perskele. Taitaa olla kohtuullinen savotta eessä :)

Poissa Kaasumies

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 632
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #131 : Elokuu 14, 2016, 20:23:18 »
On I-koppasiakin  rekisteröity 2005.

Ok sitä mä en tiennytkään.  ???

Poissa reijos

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 11
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #132 : Elokuu 15, 2016, 17:30:51 »
Lämppärin läppäkorjauksesta voi päästä helpollakin jos katkenneessa akselissa on sopivasti tynkää jäljellä. Jostakin täältä löysin vihjeen jossa läppäsysteemiin oli tehty manuaalisäätö kupariputken pätkällä ja siihen sopivalla puutapilla, jota sitten käsin käänneltiin.

Itse jalostin tuota ideaa siten että n. 8cm pitkään 15 mm kupariputken pätkään tein n. 3-4 mm leveän ja n. 5 mm syvän loven toiseen päähän ja asetin sen väliaikaisesti katkenneen akselin jatkoksi. Tuo 15mm cu-putki menee katkenneen säätöläpän aksen päälle juuri sopivasti ja loven kohta pitää pyörittää läpän varren kohdalle, johon se lukkiutuu. Kun putki on saatu lukittua paikalleen, se pyörii vain läpän ääriasentojen välillä ( ehkä n. 90 astetta). Tämän jälkeen merkataan tussilla putken katkaisukohta akselin reiän tasalle ja putken pätkä vielä irti ja lyhennetään putki merkitystä kohdasta. Seuraavaksi hiukan teippiä säätömoottorin neliömäisen akselin päälle, jolloin säätömoottorin neliömäinen akseli menee sopivan hihkeästi kupariputken sisään. Sitten vaan kupariputki taas paikalleen, nyt putken pää pitäisi olla akselireiän kanssa tasalla. Käännetään läppä käsin valmiiksi kylmään ääripäähän (kuskin puolella muistaakseni vastapäivään ja pelkääjän puolella myötäpäivään). Ennen säätömoottorin paikalleen asennusta on se muistettava pyöräyttää lämmönsäädöllä myös kylmään ääripäähän ja sitten liitin irti ja moottori paikalleen ja liitin takaisin kiinni.

Itse tein ensin homman pelkääjän puolelle kun siellä on enemmän tilaa ja hyvä harjoitella. Tässä on vielä se hyvä puoli että säätömoottorin ja kupariputken liitos ei ole kiinteä vaan siinä on sopiva kitka, jolloin akseli ei enää uudestaan katkea.

 Harmi kun en ottanut yhtään kuvaa hommasta, tämä selostus voi alkuun tuntua aika epäselvältä, mutta kannattaa katsoa aiemmin postatuista kuvista säätöläpän mekaniikaa. Tämä on tehty C5 II (vm. 2006) autoon, jossa molemman puolen läpät oli rikki.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 15, 2016, 20:08:25 kirjoittanut reijos »

Poissa hannm

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 8
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #133 : Elokuu 15, 2016, 18:40:30 »
Ymmärsinkö nyt oikein, eli säätömoottori on yhteydessä säätöläppiin. Teit kuvailemasi putkiviritelmän ja homma toimii. Toimiiko säädöt ihan normaalisti paneelista? Löytyykö säätömoottorit pelkääjän paikalta hanskalokeron sivusta. Eli lokeron sisusta irti ja sieltä sisään.

Poissa reijos

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 11
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #134 : Elokuu 15, 2016, 19:57:46 »
Säätömoottorit ovat molemmin puolin suoraan lämmönsäätöläppien päissä. Ne saa irti iroittamalla kaksi ruuvia 5,5 mm hylsyllä, liittimen voi irroitta sitten kun moottori on irti. Pelkääjän puolella moottori on helpommin irroitettavissa. Säätömoottoreissa on neliömäinen uloke joka menee lämmösäätöläppien akselin päässä olevaan vastaavan muotoiseen koloon. Kun akseli sitten katkeaa, tämä neliönmuotoinen akselin pää läppäakelista irtoaa ja putoaa yleensä lämppärikotelon pohjalle. Lämmönsäätöläpän akseliin on alunperin tehty heikennys, joka sallii jossain määrin akselin kiertymisen. Lopulta se kuitenkin pettää ja lämmönsäätö ei sitten toimi.

Tein viime syksynä muutoksen toiselle puolelle, joka toimi talven yli hienosti. Eilen väsäsin myös toisen puolen kuntoon. Lämmönsäätö toimii normaalisti paneelin painikkeista. Minulla oli talven yli kuskin puolella manuaalinen säätö, joka oli toteutettu samalla periaattella mutta ilman moottoria. Kupariputki varustettuna lovella ja taipuisa vääntöakseli putken sisään, sen verran pitkä että sitä ratin alapuolelta saattoi käsin säädellä.

Jos haluat tätä kokeilla, kannattaa ensin testata saako lovetulla kupariputkella pitävän otteen läppäakselin päähän. Kannattaa lukea tarkkaan edellisten viestien linkit ja katsoa lämmösäätöläpän kuvat. Siellä oli myös tämä kupariputki-idea.

Poissa hannm

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 8
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #135 : Elokuu 15, 2016, 20:41:53 »
Kiitokset täytyy kokeilla ja tehdä vaikka kuvasarja niin muutkin voivat korjailla omiaan. Näitähän taitaa riittää tällä merkillä :) Löytyyhän se lämpösäädin pelkääjän paikalla hanskalokeron kautta. Täytyy se puoli ensin laittaa kuntoon kun sieltä puskee kylmää ja nuo ilmat on jäähtymään päin.

Poissa K1mm0

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 30
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #136 : Elokuu 15, 2016, 21:16:25 »
Kannattaa myös katsoa onko säätömoottorin sisällä olevat hammaspyörät ehjät. Omassa vaunussa oli hammaspyörästä irronnut hammas ja säätö ei sen takia toiminut. Toi huomattiin vasta sen jälkeen kun kojelauta oli purettu ja läppäakseli todettu ehjäksi. Akselissa oli kyllä jo halkeamia ja tuskin se olisi enää kauaa kestänyt.

Poissa K1mm0

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 30
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #137 : Elokuu 16, 2016, 08:41:17 »
Toi linkitetty ohje on I-koriseen. Nythän oli II-koppainen kyseessä. Jonkin verran niissä on eroja.

Poissa Kaasumies

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 632
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #138 : Elokuu 16, 2016, 09:08:53 »
Toi linkitetty ohje on I-koriseen. Nythän oli II-koppainen kyseessä. Jonkin verran niissä on eroja.

No niimpäs olikin. Mun virhe. Poistan väärän ohjeen.  :-\

Poissa Samo

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 251
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #139 : Elokuu 17, 2016, 17:54:01 »
Naapurifoorumilta: http://www.citroenakuten.com/viewtopic.php?f=28&t=54552

Ja kun tuolta on kuvat poistuneet bittiavaruuteen niin tästä löytyy: https://mega.nz/#!JdQjRB5Y!8VQYSTd11BpkN-GOXzErvQB4VyV9MtNeJWC97ARQK_0

Vaikkei koko kojetaulua alkaisikaan irti repimään niin näkee kuvista vähän rakennetta ja osien paikkojakin. :)
Nyt: -06 ja -09 C4. Ennen: 7 Pugattia ja 3 Sitruunaa

Poissa Ika

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 11
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #140 : Syyskuu 01, 2016, 19:10:21 »
Korjasin kassa läppävian muoviputkella sähköjohtojen suojaputki on kanssa16mm .Päähän pitkä noin 1cm leveä ja 3 cm pitkä lovi keskelle ja työntää katkeneeseen läpänakseliin katkasee sopivaksi ja moottorinakseliin teippiä millä tekee sovitteen tiukaksi.
jäi vaan toi putken  lämmönkesto mietityttää ,aika kuumaa tulee kun on lämmöt täysillä .mutta raportoin miten on toiminu kunhan tulee kokemusta.
Niin läppä ja moottori pitää kääntää täysin kylmälle asentaessa

Poissa Kyde

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 15
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #141 : Syyskuu 11, 2016, 12:04:59 »
ennenkuin siirretään..

lisään oman version ko. ongelman korjaukseksi.

(otin kuvatkin mutta lisääminen ei äkkiä onnistunutkaan)

sen säätömoottorin vaihto on 10 minuutin homma kun ottaa alakeskikonsolin pois ja ne pari 10mm kannalla olevat pultit kojetaulun keskikonsolista ja sen puujäljitelmä/harmaa keskikonsolin suojan.

sitten ratin alta se lokero pois ja vaikka rautasahalla keskeltä siitä alhaalta lokeron kohdalta halki - konsoli taipuu siten mukavasti ja moottori käsillä ja booritkin näkyvät hyvin missä kunnossa ovat.Kun kasaa ei näy juurikaan tuo sahaus kohta.

itse laitoin pikku tipan pu liimaa hieman haljenneeseen booriin ja vanha (lyhyt akselinen) servo takaisin ja toiminut ihan ok. Kohdallani oli servo jonka boorit ja servon hammastukset eivät kohdanneet lähellekään joten jouduin purkamaan moottorin irti säätimestä ja käsin säädin moottoriakselin kohdilleen - oiskohan joku joskus tutkinut ja "korjaannut" eri servolla kuin juuri tuohon kuskin puolen säätimeen kuuluu.

no mutta näin kuitenkin korjaus tehty ja toiminut jo hyvän aikaa..

Itsekin pääsin viimein tähän hommaan käsiksi. Täytyy kyllä sanoa, että tämä Mguelin ohje on äärimmäisen hyvä mikäli haluaa aikaa ja hermoja säästää. Kaikkine ihmettelyineen hommaan meni alta puoli tuntia. Ja niinkuin yllä mainittu, niin ei tuo sahauslinja näy käytännössä lainkaan, jos ei päätä ratin alle työnnä.

Poissa Ton Eric

  • Iloisen laakson onnen onkija
  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 57
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #142 : Huhtikuu 17, 2017, 14:11:47 »
Sen säätömoottorin saa vaihdettua mitään rikkomatta. Ite modasin vähän ruuvaria sellaseksi että menee sinne väliin. Sellainen "boorit kulunu, metallilla jatkettu"  säätömoottori voisi olla myynnissä sopuhintaan  :)
ex. Saab 99, Saab 900, Saab 900T, Opel Corsa, Subaru Legacy 200, Ford Scorpio, BMW 518, Audi 100, Ford P100, Mitsu L-200, Toyota Hilux, Nissan King-Cap, Hyundai H1 Van, Fiat Bravo, Peugeot 406, BMW 325, Volvo 850 T5, Renault Laguna. Nyt C5.

Poissa Juissi

  • Viestejä: 2
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #143 : Syyskuu 01, 2017, 11:52:19 »
Nostellaan nyt vanhaa aihetta ylöspäin. Vikana on että vänkärille alkaa puhaltamaan kylmää kun sisälämpötila saavuttaa asetusarvonsa. Autona -01 c5 bensa. Vänkärin puolelle läppämoottori vaihdettu 2v sitten. Kuskin puolelle puhaltaa oikean lämpöistä.

Poissa hannm

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 8
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #144 : Syyskuu 01, 2017, 13:17:32 »
Itse kokeilin nuita korjauksia. Lopulta meni hermot ;) ja laitatin pajalla. 600 egua meni, mutta nyt toimii!!

Poissa adamas

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 38
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 - Lämmityslaite
« Vastaus #145 : Syyskuu 01, 2017, 16:00:11 »
Itse kokeilin nuita korjauksia. Lopulta meni hermot ;) ja laitatin pajalla. 600 egua meni, mutta nyt toimii!!

Tee se itse mies: