Itse tuota olen aina pitänyt tyhmänä öljyllä täytettynä purkkina joka moottorin kierrosten noustessaa luistaen saa auton liikkeelle.
Ööh...eikös kaikki autot lähde tuolla periaatteella liikkeelle...riippumatta siitä onko manuaali- vai automaattiaski
Nykyaikaiset automaatit eivät todellakaan ole mitään tyhmiä purkkeja, monesti tuntuvat olevan jopa viisaampia kuin kuskinsa
Nyt ei kyseinen kohta tarkoittanut itse laatikkoa vaan sitä "turbiinia". Manuaalivaihteistolla olevissa autoissa havoin on kierrokset 5000rpm korvilla muulloin kuin kytkimellä vauhtia säädellessä. Nykyaikaiset automaatit ovat luku erikseen mutta ei niidenkään turbiini nosta vääntömomenttia kolminkertaiseksi, momentinmuunnin on taasen aivan erilainen laite.
Noh, kokemukseni rajoittuvat ZF:n valmistamiin 4hp14 ja 4hp18 laatikoihin, joissa momentinmuunnin ei mikään "tyhmä purkki" pelkästään ole. Siellä sisällä on kolmet siivet, yhdet joita kampirauta pyörittää, toisen mistä voima laatikolle siirtyy sekä kolmannet jotka vapaakytkimellä joko pysyvät paikallaan (lisäten ulossaatavaa vääntömomenttia, sallien "luiston") tai pyörivät muiden kanssa liki samaan tahtiin (pyrkien välittämään paremmin kierroksia ulos, vähäisellä "luistolla") kierrosten noustessa. Sitten näissä on vielä kivana lisänä "suora yhteys" momentinmuuntimen läpi, joka on osaksi mukana kolmosvaihteella ja kaikki voima välitetään tätä kautta nelosella...
Ja niin, ainakin tehtaan kirjat puhuu tässä yhteydessä momentinmuuntimesta (kuten sisäinen rakennekin tukee tätä sanomaa) eikä turbiinista. Tämä turbiini-nimitys lienee peräisin jenkkilaatikoiden valtakaudelta..?
Mitenkähän tämä enää renkaisiin liittyy..? No, sanotaan tässä sen verran renkaista että kyllä Xm:llä pärjäsi "saksalaisilla" nastattomilla, mutta kovin varovainen piti silloin olla. Veljen autoa saksasta hakiessa ostin siihen sieltä uudet paikalliset talvirenkaat, niillä hän sitten loppukevään täällä ajeli. Pidoltaan nämä keskieurooppaan tarkoitetut nastattomat renkaat olivat jonkinverran kesärenkaita paremmat... Ei kuvitellutkaan seuraavaa talvea niillä ajavansa, vaan hankimme sitten kerralla neljä sarjaa ylempänä mainitsemiani renkaita. Oli muuten rengaskauppiaan ilme näkemisen arvoinen kun renkaita noutamaan menin, kysyi että meinaanko tosiaan saada ne kaikki sisään. Menihän ne, sekä neljä kohtuupintaista kesärengasta lisäksi... Ei siis Break Xm:ää pieneksi sanoa voi, penkit kaatamalla tavaratilaan sai mahtumaan 20kpl 195/65-15 kokoisia renkaita... Hauskaa sinänsä, vanhemmillani on kolme vuotta vanha Ooppelin Corsa, siinä pitää penkit kaataa että saa yhden sarjan renkaita kyytiin, kahta sarjaa ei voisi kuvitellakaan...