Kirjoittaja Aihe: Talvirengas keskustelua  (Luettu 103806 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kaitzu

• Vieras
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #75 : Syyskuu 28, 2007, 19:56:11 »
Tavallisessa arkiajossa pärjää kun varovasti ajelee, mutta entäpä sitten, kun se vähän pahempi tilanne yllättää jonkun kaaharin, juopon, kuopan tai hirven tms muodossa?

Tuo on NIIN tärkeä pointti! Toki sitä voi ajatella pärjäävänsä halvoilla renkailla, "kun itse ajaa varovasti" tai "kun sopeuttaa ajonopeuden kelin mukaan" ... Yllätyksiä sattuu, mutta ne ei välttämättä ole itsestä kiinni!

AC

berlingo citikka

• Vieras
« Vastaus #76 : Syyskuu 28, 2007, 21:35:24 »
Jos ostaa halvat renkaat ni myös pitää tajuta ettei ne vastaa huippu renkaita ja etenkin hyvä paikka talvirenkaitten ääri toimintoja testaamiseen on jäärata! Itse tiedän miten oman auton pinnatut reagoi ja mistä joutuu tinkimään..helppoa kun ei aja sika säkissä  :)

Poissa Xari

• "C8"
  • Peukkuja: 14
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
« Vastaus #77 : Syyskuu 28, 2007, 21:53:18 »
TM:n vertailun kitkarenkaiden parhaimmisto oli:

1. Continental CVC3+ Gislaved Soft Frost 2 7.8
3. Nokian 7.4
4. Bridgestone Blizzak Nordic WN-01 7.3

Kerran olen ostanut Continentalin kitkat,nekin oli testivoittajat ja edelleenkin väitän että renkailla jotka kaupasta sain ei kyllä voiteta ainuttakaan testiä enkä toista kertaa tuohon merkkiin erehdy.

Nykyiset on Blizzak Nordicit eikä suurempia valittamisia,nuo on nokian valmistamia eikä myöskään tuota Nokian RSi:tä ole kukaan tuntemani käyttäjä moittinut.

Talvirenkaissa en kauheasti säästäisi mut kyllähän sitä huonoillakin pärjää,hyväpintaiset karheakuvioiset kesärenkaatkin pitää yllättävän hyvin lumella ja mikäs näillä nykyisillä etuvetoisilla on laskiessa,toista se oli vanhoilla jäykkäakselisilla takavetoisilla,B-Kadett tai 1200 Lada alle ja katsomaan kuka nykyautoihin tottunut ajaa jääradalla täyden kierroksen ;)

C5 Shadow

• Vieras
« Vastaus #78 : Syyskuu 28, 2007, 22:40:52 »
Lainaus
Kerran olen ostanut Continentalin kitkat,nekin oli testivoittajat ja edelleenkin väitän että renkailla jotka kaupasta sain ei kyllä voiteta ainuttakaan testiä enkä toista kertaa tuohon merkkiin erehdy.
Niin. Itse olen kyseisellä merkillä painanut menemään jo 3 talvea eikä paremmista ole väliä.
1) on maanantaina valmistettuja kappaleita
2) olosuhteita (kelit ja paikkakunnat)
3) alustoja (hyviä ja huonoja)

Ja mikä parasta, meillä on vaihtoehtoja !
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 29, 2007, 11:50:24 kirjoittanut C5 Shadow »

Jukka

• Vieras
« Vastaus #79 : Syyskuu 29, 2007, 01:12:14 »
Onko kukaan muu Noranzoilla ajeleva huomannu erikoista "vihellystä" kun kovalla pinnalla on hieman irtolunta?

Poissa KariM

• "C8"
  • Peukkuja: 22
« Vastaus #80 : Syyskuu 29, 2007, 09:35:28 »
Ja mikä parasta, meiilä on vaihtoehtoja !

Siksi on kovin harmillista, ettei useampien vaihtoehtojen testaaminen omassa ajossa ole realistisesti mahdollista. Useimmiten ne vaan pitää arvalla valita.

Poissa kimi

• "C2"
  • **
  • Peukkuja: 0
« Vastaus #81 : Syyskuu 29, 2007, 09:43:04 »
Olen tykästynyt Blizzakeihin, Xsaraan ostin viime talvena Blizzak Nordicit ja nyt uuteen C5:een myös samanlaiset. Yksi on varma, etten nastarenkaita autooni laita. kitkoilla olen ajanut jo toistakymmentä vuotta ja yhteen autoon tuli mukana Michelin Ivalot jotka välittömästi hylkäsin.
C5 THP 156 Comfort Business Tourer AT -10

Poissa Xari

• "C8"
« Vastaus #82 : Syyskuu 30, 2007, 18:45:35 »
Lainaus
Niin. Itse olen kyseisellä merkillä painanut menemään jo 3 talvea eikä paremmista ole väliä.
1) on maanantaina valmistettuja kappaleita
2) olosuhteita (kelit ja paikkakunnat)
3) alustoja (hyviä ja huonoja)

Ja mikä parasta, meillä on vaihtoehtoja !

1-Eri tehtaista tulleet renkaat saattaa erota toisistaa vielä enemmän.
2-Yli -10 pakkasilla noi oli tosi liukkaat ja tuolloin kitkarenkaan pitäisi olla parhaimmillaan.
3-Tuulilasin Ketosen mukaan Citroënin alustahan ei sovellu talviajoon ollenkaan koska liian jäykät kallistuksenvaimentajat aiheuttavat yllättäviä luistoja ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Blizzakilla oli vähän huonoja malleja tuossa välillä joten tuli tuo harharetki toiseen merkkiin tuossa välillä,muutenhan noita olisi jo viides kierros menossa,paikalliselta kauppiaalta kun noi renkaat on vielä ihan sopihintaan lähteneet.

berlingo citikka

• Vieras
« Vastaus #83 : Syyskuu 30, 2007, 18:55:12 »
Lainaus

3-Tuulilasin Ketosen mukaan Citroënin alustahan ei sovellu talviajoon ollenkaan koska liian jäykät kallistuksenvaimentajat aiheuttavat yllättäviä luistoja ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Osittain kyllä oikeassa,ainakin berlingon kohdalla sillä sohjolla on aika vaarallinen auto,samoin vesiurassa....

Poissa djshake

• Global Moderator
  • "C3"
« Vastaus #84 : Syyskuu 30, 2007, 19:47:07 »
Asiasta vähän poiketen pitää kysäistä, että mitä te olette mieltä toimiiko kitkat kevyessä autossa? Tässä tapauksessa AX:ssä.
Oon miettinyt nyt kun pitäisi kauppakassiin vaihtaa talvirenkaat tälle talvea, että mitkä laittaisi. Ohuet nastarenkaat kyllä kuulostaisi pitävimmiltä vaihtoehdolta kevyeen autoon. (155/70/R13).
Xsarassa on kitkat ja niin ollut aikaisemmissakin "painavissa" autoissa, ja tyytyväinen olen ollut.

Mielipiteitä?
Citroen Xsara Break 1.9TD -99

berlingo citikka

• Vieras
« Vastaus #85 : Syyskuu 30, 2007, 20:12:05 »
Ainakin suzuki altossa vm 2000 toimi kitkat aika mukavasti ja herätti jopa ihmetystä miten hyvä oli kaupungis ajaa ja muuteskin niilä.auto ostettiin niil renkail serkku tytölle mut olivat nastarenkaat sit ostaneet..et kyl niil pärjää ja on huolellinen ajaja.

Poissa Velmanteri

• "C4"
  • Citroën C5 2.0i 16V SX -03 B-Pack
« Vastaus #86 : Lokakuu 01, 2007, 18:48:38 »
Plussa asiakasetuna saa vv-autosta edullisesti renkaita. Tais tulla uusimman pirkan mukana semmonen lärpyke.
Vellu alias Velmanteri
" Tässä on kato hydraulijousitus, se haistelee tietä."

Mitro

• Vieras
« Vastaus #87 : Lokakuu 01, 2007, 19:05:34 »
^ Myös firman nettisivuilla asiasta mainitaan, mutta ei nuo kovin halvoilta vaikuta: Linkki.

Poissa Xari

• "C8"
« Vastaus #88 : Lokakuu 01, 2007, 22:12:21 »
^ Myös firman nettisivuilla asiasta mainitaan, mutta ei nuo kovin halvoilta vaikuta

Se on katos volkkarimiesten kauppa,ne on tottuneet moisiin hintoihin ;)

Melkein jokaisesta pienemmästä liikkeestä saa halvemmalla ilman moisia korttejakin.

renkimikko

• Vieras
« Vastaus #89 : Lokakuu 01, 2007, 22:21:01 »
Tänään sovin rengaskaupat kokona 185/65 R15 kesä ja talvirenkaat paikoilleen laitettuna yhteishintaan 640€.Kesärenkaina Aurorat(toivottavasti eivät ihan hirveän huonot ole) ja talvirenkaina Nokian hakka4.Noilla mennään sitten taas seuraavat kaksi vuotta toivottavasti.

berlingo citikka

• Vieras
« Vastaus #90 : Lokakuu 02, 2007, 04:32:26 »
Noista korteista,eli ittekkin saan euromaster ketjusta alennusta rakennusliiton kortilla.. :)
*mutta jo on kalliit renkaat jos 640e..? huh huh ja joillakin ihmisillä ei autokaan maksa tuon enempää.. :)
Tosin onhan se hyvä että on varaa millä ostaa mutta herää sellainen kysymys että onko ne sitten hintansa-
arvoiset niin kulutus kestävyydeltään ja muilta ominaisuuksiltaan? eli saako minkä verran rahalleen vastinetta?

Poissa marko

• "C5"
  • Peukkuja: 1
  • ex-naku-pablo
« Vastaus #91 : Lokakuu 02, 2007, 07:08:42 »
Noista korteista,eli ittekkin saan euromaster ketjusta alennusta rakennusliiton kortilla.. :)
*mutta jo on kalliit renkaat jos 640e..? huh huh ja joillakin ihmisillä ei autokaan maksa tuon enempää.. :)
Tosin onhan se hyvä että on varaa millä ostaa mutta herää sellainen kysymys että onko ne sitten hintansa-
arvoiset niin kulutus kestävyydeltään ja muilta ominaisuuksiltaan? eli saako minkä verran rahalleen vastinetta?

Hei siinähän oli kahdet renkaat tuolla 640 eurolla.
viimasuoja

beex

• Vieras
« Vastaus #92 : Lokakuu 02, 2007, 11:34:32 »
Sivuaa vähän aihetta, mutta kysyisin:

Voiko etuvetoisessa henkilöautossa käyttää korkeusprofiililtaan erikokoisia renkaita? esim. edessä 65 ja takana 70? Nelivetoisessahan se ei ole mahdollista, eri kehänopeudesta johtuen.

Kaverilla hajosi neliveto subarusta perä, luultavasti juuri sen takia, kun korkeusprofiili oli eri edessä, kuin takana.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 02, 2007, 11:36:23 kirjoittanut beex »

Poissa japa

• "C8"
  • Peukkuja: 2
« Vastaus #93 : Lokakuu 02, 2007, 13:25:47 »
Voiko etuvetoisessa henkilöautossa käyttää korkeusprofiililtaan erikokoisia renkaita? esim. edessä 65 ja takana 70?

Samalla akselilla pitää olla samanlaiset renkaat (niin profiililtaan kuin kuvioltaan) mutta kyllä ne eri akseleilla saa kaiketi olla hieman erilaiset. Ainakin minulla on olllut 185/65R14 ja 175/70R14 renkaat yhtäaikaa alla, mutta noissahan on kehä suurinpiirtein sama. Lakitekstiä asiasta kannattaa etsiä ake:n sivuilta www.ake.fi, niin ei tule yllätyksiä.
Ajossa: C5 Break 2,0HDi AM6 -06, 406 GW HDi -04 + C8 Monospace 2,2 bensa -05
EX-PSA:t: Xsara 2,0Hdi Break -00,Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Poissa VeeKoo

• "C3"
  • Peukkuja: 1
« Vastaus #94 : Lokakuu 02, 2007, 14:53:25 »
Onhan sitikoissa ollut uusinakin pienempiä renkaita takana. Pitää tietysti takarenkaidenkin kantavuuden olla riittävä.

berlingo citikka

• Vieras
« Vastaus #95 : Lokakuu 02, 2007, 18:18:13 »
itse kanssa olen miettinyt että miksi ei enää berlingo vm 03 saa 14" vanteella??
mitä muutoksia tullut vanhempiin malleihin nähden?
itse en kyllä eri kokoisia renkaita rupeaisi käyttämään sillä se vaikuttaa aika paljon ajettavuuteen...

beex

• Vieras
« Vastaus #96 : Lokakuu 02, 2007, 19:31:08 »
En usko että noin pieni ero profiilissa vaikuttaa ajettavuuteen niin suuresti. Tai riippuu ajonopeudesta, mutta jos puhutaan laillisista maantienopuksista. Enemmän vaikuttaa se, jos renkaat ovat eri merkkisiä/eri kuviolla tai epätasaisesti kuluneita.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 02, 2007, 19:34:21 kirjoittanut beex »

Poissa ealab

• "C8"
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
« Vastaus #97 : Lokakuu 02, 2007, 21:04:30 »
4- vetoisissa pitää olla mahdollisimman samankokoiset renkaat ja vanteet. Esim. VW- syncro, jos edessä pienemmät, niin takapäähän siirtyy turhaa momenttia. Siksi, kun perusveto on edestä ja syncro lisää vetoa taakse, jos edessä lipsuu, so. pyrkii pyörimään nopeammin, kuin takana. Muutaman % sallitaan.

Poissa c5tomaatti

• "C5"
  • C5 Premium Tourer HDI 165 A 2014,
« Vastaus #98 : Lokakuu 04, 2007, 21:14:56 »
minä olen ajanut yhtä hairahdusta lukuunottamatta kitkoilla 14 vuotta tai talvea ja kovin olen tykännyt. xantia-aikaan ehdoton suosikkini oli blizzakin kitkat, mutta sitten se tapahtui. tuli talvi ja alle uudet blizakit ja hyi hitto, että olivat liukkaat. silloin ostin nokian hakkapeliiitat yhdeksi talveksi.

sitten alkoi c5 kausi ja contin kitkat. edelleenkin väitän, että loistavat renkaat, varsinkin yhtä kokoa kapeampina kuin kesärenkaat.

nyt alla hakkapeliitan kitkat ja ihan hyviltä tuntuvat. seuraavat ovat kyllä leveydeltään 205, koska uskon vakaasti, että kapeampi toimii talvella paremmin ja etenkin loskakelissä.

Poissa Xari

• "C8"
« Vastaus #99 : Lokakuu 04, 2007, 23:43:51 »
Samoin,ensimmäinen sarja Blizzakeista oli tosi hyvä,seuraava 01-malli oli vähän parempi ajaa ja tuo 02-malli aika pettymys,sitten tulikin tuo harharetki Contiin joka oli hyvä ajaa mut minusta pakkaskeleillä pirun liukas rengas.

Nyt on Blizzak Nordicit eikä isompia valittamisia,meinasin kyllä ostaa RSi:t mut olisi ollut 70€ kalliimmat.

Vintissä on auton mukana tulleet Gislavedin nastat,yhden talven niillä luistelin,paremmassa parissa oli kaikki nastat tallella,huonoimmasta puutui puolet,paremmat eteen ja nyt kaikista puuttuu yli puolet nastoista ja loputkin lähtee sormin irti,mitään moisilla renkailla ei tee,pintaa olisi mut pitoa ei eikä noilla kesäkäytössäkään mitään tee >:(

Kitkoissa pysytään ja jos ei pito riitä niin ostetaan lumiketjut lisäksi,sit pääsee vaikka alpeille tarvittaessa ;)