Kirjoittaja Aihe: Talvirengas keskustelua  (Luettu 103805 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 149
  • Peukkuja: 9
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #25 : Helmikuu 27, 2006, 18:32:00 »
Itellä xantussa ja esfoortissa kleberit on yhtä hyvät kun hakkikset jollei paremmat ja nastoilla mutta tehdäänhän ne Nokialla. Oli tässä kerran kitkatkin kaksi kertaa kerralla ekan ja viimesen :)
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 27, 2006, 20:06:39 kirjoittanut kaselin »
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

make206

  • Vieras
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #26 : Helmikuu 28, 2006, 21:22:56 »
GoodYear UG500:sia on ollut kahdessa eri autossa ja kahtena eri kokona yhteensä kolme talvea. Hyvät renkaat, ja melutaso kohtuullinen nastallisiksi.

edit: Huomasin juuri että minulla on tainnut olla autoissa aina GY:n nastarenkaat.Kertaakaan ei ole talvella lipsahtanut, pitääköhän alkaa taikauskoiseksi. (no okei, Saab 96:ssa on barum nastalliset ja sekin on pysynyt tiellä)
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 01, 2006, 10:48:56 kirjoittanut make206 »

perlinko

  • Vieras
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #27 : Helmikuu 28, 2006, 22:19:26 »
Minulla oli edellisessä Berlingossa nokialaiset kitkat (vain talviajossa) viime talvena, ja mielestäni toimivat loistavasti. Ainoa miinus puoli on korvien välissä, kun luottoa ei noihin renkaisiin ollut niin tuli ajettua yli varovaisestikin ja varsinkin risteyksiin. Nyt on nastat alla ja normaalisti voi taas ajella . Eli minulle on ainakin helpompi ajaa talvikeleillä nastoilla vaikka jyrisevätkin alla.
Kyllähän kitkat kannattaisi vaihtaa keväällä pois koska kun asfaltti lämpenee kitkat sulavat, eikä seuraavana talvella pitoa ole edellisen veroisesti, tuota oli jossain testattukin, kun vaan muistais missä .   

haltkar

  • Vieras
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #28 : Maaliskuu 11, 2006, 09:18:38 »
Asun PK-seudulla ja kyllä se on niin, että nastat ovat ihan ehdottomat täällä "kelit muuttuvat päivittäin" alueella. Itse käytän Continentalin Winter Viking 1:iä jo 4 talvea peräkkäin. Tosin auto on vaihtunut mutta talvirengasmerkki ja malli pysyy samana vuodsta toiseen. :) Kyseisissä renkaissa lumella pito on hyvä. :) Tosin, rengasmelu voisi olla hijaisempi. :-\

lothar

  • Vieras
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #29 : Marraskuu 28, 2006, 21:53:48 »
Auto menee vaihtoon ja uuteen pitäisi valita nastarenkaat. TM:n rengastestin 2 ensimmäistä (Michelin X-Ice North ja Nokian Hakkapeliitta 5) on tuttuja, mutta kolmas eli Continental ContiWinter Viking 2 ei. Continental kehuttiin hyväksi ja hiljaiseksi ja sehän minua alkoi kiinnostamaan. Onko kenellekkään tuttu rengas?

janne h

  • Vieras
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #30 : Marraskuu 28, 2006, 23:16:06 »
Eipä noissa huippurenkaissa kai hirveitä eroja oo. Jos hiljasta rengasta etit niin gislavedin nord frost on ainakin hiljanen ja myös muuten tykkäsin siitä. Rengasmelu ei juuri muuttunut kun vaihtoi 17" kesärenkaat alle.
Mutta koskaan ei oo ennen ollu niin hiljasta rengasta mulla kun goodyearin ultra grip. Ne on nyt tossa xsarassa alla ja oikeen ihmetyttää ettei mitään meteliä kuulu sisään. Mutta pito-ominaisuuksista ei kyllä voi vielä sanoa mitään.
Tuosta continentalista ei oo kyllä kokemusta että sillä lailla meni kyllä vähän offtopiciks.

C5 Shadow

  • Vieras
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #31 : Marraskuu 29, 2006, 08:27:02 »
Lainaus
ja uuteen pitäisi valita nastarenkaat
Saanen kysyä (ystävällisesti) että miksi ?

Toista vuotta ajelen Continentalin kitkoilla ja ei paremmasta väliä. En ikinä olisi uskonut että C5:n ESP ja kitkat toimii näin hyvin. Itse jääkelejä on kuitenkin aika harvoin ja silloin joutuu kyllä nastoillakin ajamaan varovaisesti. Vaimokin oli "kusisukassa" kun ensin kuuli että nyt mennään kitkoilla, mutta kun huomasi että miten ne toimii niin ei nastoja hänkään enää kaivannut.

Hyviä puolia kitkoissa on:
- mukavat ja hiljaiset
- voi vaihtaa alle aiemmin ja pois myöhemmin

Huonoja puolia kitkoissa on:
- rengasmelu kasvaa kun vaihdat kesärenkaat alle
- pari talvea kestää (minulla)

Anteeksi pini muotoinen avautuminen "ikuisesta" aiheesta  :P

lothar

  • Vieras
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #32 : Marraskuu 29, 2006, 13:10:27 »
Lainaus
Saanen kysyä (ystävällisesti) että miksi ?

Yritän pelata varman päälle :). Mulla oli ekassa (2001) C5:ssa kitkat, joihin oli tyytyväinen vain yhden talven. Vielä alla olevassa (2003) on nastat ja hyvin toimii. Noissa kummassakaan ei ole esp:tä. Tulevassa autossa on espit sun muut, mutta kun ei ole kokemusta, miten ne auttavat kitkojen kanssa...

Kaitzu

  • Vieras
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #33 : Joulukuu 28, 2006, 23:38:59 »
uuteen pitäisi valita nastarenkaat.

Niinpä - tämähän on se ikuinen kiistakapula  ;) Kysehän on oikeasti siitä, haluatko "mukavan" vai turvallisen.
Kuka haluaa pelata lätkää kusiluikkareilla  ;D

Ajotapaansa voi suhteuttaa rengastyyppiin, kyllähän jäälläkin voi kävellä kusiluikkareilla ...

Renkaiden pito mitataan ääritilanteissa, jotka valitettavasti tapahtuvat yllättäen ja ennalta arvaamatta. Jos alla ei ole muuta kuin jäätä, niin kyllä toivoisin että myös autossa, jota ajan tai jossa olen kyydissä, on nastat.

Sitäpaitsi fysiikan lainalaisuudet pätevät yhtälailla onko autossa ESPiä vai ei - Jäisessä kaarteessa auton massa, nopeus ja renkaan kitka tietä vasten vaikuttavat siihen, meneekö mutka suoraksi vaiko ei. Suuremmalla kitkalla eli nastarenkailla luonnollisesti paremmat mahikset  ;)

Ystävällisesti,
AC

Xanteri

  • Vieras
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #34 : Joulukuu 28, 2006, 23:49:30 »
mutta kolmas eli Continental ContiWinter Viking 2 ei. Continental kehuttiin hyväksi ja hiljaiseksi ja sehän minua alkoi kiinnostamaan. Onko kenellekkään tuttu rengas?

Henkilökohtaisesti ei ole kokemusta juuri noista WinterVikingeistä, mutta pari tuttavaani ovat olleet kovin tyytyväisiä ko. renkaisiin. Itsellä on yleisesti hyviä kokemuksia Contin renkaista, mm. Xantiassa oli alla PremiumContactit, jotka olivat yhdet parhaimmista, joilla olen ajanut.

Mutta niin kuin tuossa jo aiemmin todettiin, ei noissa hyvissä merkeissä nyt hirveen suuria eroja ole.

Poissa jakkehdi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 401
  • Peukkuja: -1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #35 : Joulukuu 29, 2006, 09:31:29 »
Lainaus
ja uuteen pitäisi valita nastarenkaat
Saanen kysyä (ystävällisesti) että miksi ?

Toista vuotta ajelen Continentalin kitkoilla ja ei paremmasta väliä. En ikinä olisi uskonut että C5:n ESP ja kitkat toimii näin hyvin. Itse jääkelejä on kuitenkin aika harvoin ja silloin joutuu kyllä nastoillakin ajamaan varovaisesti. Vaimokin oli "kusisukassa" kun ensin kuuli että nyt mennään kitkoilla, mutta kun huomasi että miten ne toimii niin ei nastoja hänkään enää kaivannut.

Hyviä puolia kitkoissa on:
- mukavat ja hiljaiset
- voi vaihtaa alle aiemmin ja pois myöhemmin

Huonoja puolia kitkoissa on:
- rengasmelu kasvaa kun vaihdat kesärenkaat alle
- pari talvea kestää (minulla)

Anteeksi pini muotoinen avautuminen "ikuisesta" aiheesta  :P
- nastarenkaat on hyvät, jos ajelee teillä joissa kelit vaihtelevat usein.

- automaattilaatikolle en suosittele kitkoja(paitsi jos ajelee ihan etelässä, jossa lähes koko ajan tiet on sulat), sillä liikkeellelähdöt ovat hankalia.

- meikällä on kans contin kitkat, ihan ok mutta ei ne nastoille pärjää

- kitkat vaativat ennakoivaa ajotyyliä-> risteyksiin täytyy tulla huomattavasti hiljempaa, sekä väli edellä menevään reilusti pitempiä

- tosi liukkaalla kelillä kitkat ovat erittäin vaaralliset

- hyvänä puolena koen myös tuon aikaisemmin alle laiton ja myöhäisemmän pois vaihdon. olen ajatellut laittaa nastat kitkojen lisäksi(alkutalven ja loppukevään pitää kitkoja päällä, varsinaisen talven nastoja)


ps. ite laittaisin gislavedin nf:t jos hiljaisia hyviä nastoja kaipaat
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 29, 2006, 09:33:02 kirjoittanut jakkehdi »
Xsara Picasso 1.6hdi 110 -06
EX:citroen xsara berline 110 hdi -02/Peugeot 306 2.0hdi sedan -00

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 973
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #36 : Joulukuu 29, 2006, 12:48:23 »
- automaattilaatikolle en suosittele kitkoja(paitsi jos ajelee ihan etelässä, jossa lähes koko ajan tiet on sulat), sillä liikkeellelähdöt ovat hankalia.

Tämä ei nyt suoranaisesti alkuperäiseen kymysykseen liity, mutta silmään otti pahasti. Henkilökohtaista kokemusta pitkältä ajalta automaatista, sanoisin että pajon helpompi automatilla on liukkaalla liikkeelle lähteä kuin manuaalilla. Pitää olle melkoinen virtuoosi kytkimen käytössä että automaagin toiminnan peittoaa... Jopa peilijäässä olevassa ylämäessä onnistui automaatilla paikaltaanlähtö kun manuaalilla samassa paikassa oli vaikeuksia jopa pienellä alkuvauhdilla ylöspääsyn suhteen...

Se momentinmuunnin siinä kampiaksilan ja vaihteiston välissä tasaa moottorin pienet nykäisyt (jotka ääritapauksessa jopa rikkoo pidon manuaaliversiossa), lisää käytettävää vääntömomenttia kierrosnopeuden pudotessa (joka taas helpottaa liikkeellelähtöä). Tällä jälkimmäisellä tarkoitan sitä että moottorin pyöriessä esim. tyhmäkäynnillä momentinmuuntimen jälkeen pyörimisnopeus voi olla mitä tahansa nollan ja vähän vaille moottorin pyörimisnopeuden välillä. Tästä koko mokkulan nimi juontaa juurensa, se muuntaa moottorista saatavan vääntömomentin tarvittaessa suuremmaksi pyörimisnopeuden pudotessa, jopa kolminkertaistaa käytettävissä olevan Nm-lukeman...

Sorry, hieman karkasi aiheesta...  :-X
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, Xm V6.24 -95

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1982 3/4

Poissa jakkehdi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 401
  • Peukkuja: -1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #37 : Joulukuu 29, 2006, 13:33:51 »
- automaattilaatikolle en suosittele kitkoja(paitsi jos ajelee ihan etelässä, jossa lähes koko ajan tiet on sulat), sillä liikkeellelähdöt ovat hankalia.
Tämä ei nyt suoranaisesti alkuperäiseen kymysykseen liity, mutta silmään otti pahasti. Henkilökohtaista kokemusta pitkältä ajalta automaatista, sanoisin että pajon helpompi automatilla on liukkaalla liikkeelle lähteä kuin manuaalilla. Pitää olle melkoinen virtuoosi kytkimen käytössä että automaagin toiminnan peittoaa... Jopa peilijäässä olevassa ylämäessä onnistui automaatilla paikaltaanlähtö kun manuaalilla samassa paikassa oli vaikeuksia jopa pienellä alkuvauhdilla ylöspääsyn suhteen...
poittina oli tuo tomaatti + kitkat. pidon pysyminen kitkoilla paikoiltaan lähdettäessä(esim. valoista lähteminen lievään ylämäkeen) on erittäin hidasta(silloin kun pitäisi rivakasti lähteä), kun vääntöä löytyy. kitkoilla(+automaatilla) liukkaalla kelillä rivakka kiihdytys tuo oman haastensa, kun pyörät alkavat sutimaan vaihteisto lyö isompaa pesään ja kun pito löytyy ko vaihde on liian iso se lyö pienempää taasen silmään jne.
parhaimmillaan on 80km/h vauhdissa sutittanut, kun painoin lortan pohjaan(tosin silloin oli pääkallokeli).
Xsara Picasso 1.6hdi 110 -06
EX:citroen xsara berline 110 hdi -02/Peugeot 306 2.0hdi sedan -00

JoneTolppa

  • Vieras
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #38 : Joulukuu 30, 2006, 08:53:04 »
gislavedin nord frost
oli alla pösössä ja olin todella tyytyväinen. suunnitelen xanttuun samoja ens talveks tai sitten perinteiset hakkapeliitat. mutta niinkuin on todettu, ei kai niillä "kunnon" renkailla hirveästi eroo normaaliolosuhteissa oo.

-63

  • Vieras
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #39 : Joulukuu 30, 2006, 10:48:06 »
Kulutin Xantia Break:llä 2,5 sarjaa (6 talvea) kitkarenkaita ongelmitta (vaati kuitenkin ajotavan muutoksen)

Nykyisessä C5 Break:ssä on Michelin Ivalo nastarenkaat, jotka ovat hyvinkin hiljaiset. Pari kertaa on tänä talvena lähtenyt perä luistamaan alta aivan yllättäen (alemmalla tieverkolla). Montakohan kertaa olisi käynyt kitkarenkailla !

Mielestäni kitkarenkaiden "käyttösuositus" pitäisi olla toisinpäin. Pohjoisessa talvisilla teillä kitkat ja etelän "suolaliukkailla" nastat.

laakeri

  • Vieras
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #40 : Joulukuu 30, 2006, 20:34:42 »
Voi että kun saisi piikkirenkaita käyttää, alkaa olla kelit semmoisia ettei tunnu nastarenkaat riittävän. Kitkaa on siis liian vähän, pikkirenkaat olisivat todelliset kitkarenkaat. Satuttiin velimiehen kanssa ajamaan tuossa joku aika sitten ajamaan peräkkäin samaan paikkaan, itse Xantialla parin talven ikäiset Gislaved NF3:t alla (eli kitkarenkaat ilmeisesti, kun niissä on nastat ja sitä myöten edes jonkun verran kitkaa tuolla) ja velimies '06 STW Corollalla nastattomat talvirenkaat alla. Ihmettelin veljelle, että onpas liukasta, kun yli neljääkymppiä ajellessa alkaa mennä nätissä luistossa. Velimies vaan totesi, että suunnilleen kävelyvauhdissa hakkasi kokoajan ABS tai TCS, kumpaan polkimeen sattuikaan koskemaan ja ESP korjasi kokoajan linjoja, eli ei juuri mitään pitoa. Näyttihän se koko leveydeltä peilijäässä oleva tie vähän liukkaalta, vaikka ei vielä ollut edes vettä päällä...  :P

Tässä lähipäivinä ajellessa nyt muutenkin miettinyt, että pitäisi pitävämpiin renkaisiin varmaan joskus vaihtaa, johonkin kunnon kitkarenkaisiin... Gislavedin nastallisissa voisi pysyä, kun ovat hiljaisilta ja mukavilta vaikuttaneet. Conteistakin hyviä kokemuksia, mutta ainakin vanhat WV:t tuntuivat persmetrillä mitattuna metelöivän pahemmin kuin NF3:t. Kokokin kyllä eri. Nokialaisia talvipalleroita sentään olen jo oppinut välttelemään.  ;D

Manuaali vs automaatti liikkeellelähdöstä mainittakoon, että molemmista hyviä ja huonoja kokemuksia. Veljen polttareissa liikennöitiin aikoinaan bestmänin isäukon VW Passat STW 1.6 autom '89:llä. Meikäläinen ohjauspyörää pyörittämässä ja polkimia painelemassa. Voin vaan sanoa että meinasi itku tulla kun sillä yritti pienessäkään ylämäessä liikkeelle siinä talvikelissä auto täynnä väkeä ja tavaraa. Toisaalta kaverin Chevy Vanilla (G20 305 '80-luvun alkupuolelta) liikennöidessä on tullut vastaan aikamoisia paikkoja ja sen uskallan vaikka umpihankeen pakittaa tietäen että sieltä pääsee liikkeelle (kaveri kyllä huutaa siinä vaiheessa vieressä kovaa etten ajaisi sinne kun jäädään jumiin), kerran kyllä jäätiin jumiin mutta ilmoitinkin matkustajille että jäädään jumiin jos ajetaan siitä mistä haluavat, halusivat silti ja sitten työnnettiin aika kauan peilijään päällä polveen asti olevassa nuoskalumessa.  :|

Pitäisi päästä joskus kokeilemaan kahta muuten presiis samanlaista autoa, mutta sekä manuaalia että automaattia samassa paikassa peräkkäin, niin selviäisipähän tuokin  ???

Poissa jakkehdi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 401
  • Peukkuja: -1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #41 : Joulukuu 30, 2006, 20:52:15 »
Pitäisi päästä joskus kokeilemaan kahta muuten presiis samanlaista autoa, mutta sekä manuaalia että automaattia samassa paikassa peräkkäin, niin selviäisipähän tuokin  ???

tai kenties 4 autoa: 2tomaattia ja 2 manuaalia, toisessa kitkat toisessa nastat. saatais kunnon vertailu pohjaa
Xsara Picasso 1.6hdi 110 -06
EX:citroen xsara berline 110 hdi -02/Peugeot 306 2.0hdi sedan -00

JoneTolppa

  • Vieras
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #42 : Joulukuu 30, 2006, 21:26:30 »
se täytyypi vielä todeta kun aamulla unohtu että myös uniroyal ms+nordic on uusien kumien vertailulistalla. ehkäpä paras pito mitä olen huomannut. veljen kiesissä on semmoset alla. auto vaan on pieni ja koko on 13/155/65 eli kapeat on ja silloinhan pito on huomattavasti parempi kuin esim. 15/195/65. kai? ainakin näin olen itse asian päätellyt.

jmatti

  • Vieras
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #43 : Joulukuu 30, 2006, 22:54:11 »
Xantiassa alla Contin kitkat, kapeat sellaiset ja pito on ajoittain uskomaton. Perheen "ykkös" autossa alla Nokian 215/55 -16 nastat ja pito jäisellä asfaltilla todella surkea. Vielä surkeammaksi tilanne muuttuu kun tiellä on irto lunta. Auto leijuu lumen päällä ja pito on olematon. Lisäksi luistoneston kanssa ajotaidot menivät ihan uusiksi. Mutkat on pakko ajaa kaasulla läpi, jolloin esp taittaa auton mutkaan. Kaasun nosto tai jarrutus aiheuttaa vain holtittoman aliohjauksen ja paniikki tilanteen rotvallin tai ojan lähestyessä. Tietysti nopeuden pudottaminen ajaa saman asian, mutta joku hauskuus pitää ajossa säilyttää?

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 524
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #44 : Joulukuu 30, 2006, 23:01:17 »
Talvisin pitäisi välttää ulkonäköasoita kummeissa. Vanhastaan tiedetty, että talvella kapeammat. Lumi ja sohjo eivät ole leveän kumin ystäviä.

sevä

  • Vieras
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #45 : Joulukuu 30, 2006, 23:06:45 »
Lumi ja sohjo eivät ole leveän kumin ystäviä.

Onneksi niistä ei ole tänä talvena ollut haittaa  :P

nimim. 205/55/16 Goodyear Ultra Grip 500.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 31, 2006, 00:02:55 kirjoittanut sevä »

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 973
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #46 : Joulukuu 30, 2006, 23:46:09 »
Pitäisi päästä joskus kokeilemaan kahta muuten presiis samanlaista autoa, mutta sekä manuaalia että automaattia samassa paikassa peräkkäin, niin selviäisipähän tuokin  ???

tai kenties 4 autoa: 2tomaattia ja 2 manuaalia, toisessa kitkat toisessa nastat. saatais kunnon vertailu pohjaa

Viime talvena päästiin käytännössä vertailemaan samanikäisillä Xm TD Breakeilla, kummassakin ollessa samana päivänä ostetut samanlaiset Ultra Grip 500 renkaat. Veljelläni manuaali, miulla automaatti. Kovin pajon helpommat liikkeellelähdöt automaatilla, välillä "päästiin testaamaan" jopa samoissa keliolosuhteissa, eli peräkkäin ajellessamme... Hyvin pieniäkin teitä, peilijäätä yms kivaa... Välillä myös kuskit olivat toisinpäin, huoltoihin liittyvistä autonvaihdoista johtuen...

Tälläkin kokemuksella voisin myös väittää automaagin olevan helpompi liikuteltava liukkaissa lähtöasetelmissa. Hieman vastaavan tapaisia testilaitteita oli myös joku vuosi sitten Beksien kanssa, useampia GTi -malleja niin automaattina kuin manuaalina. Mutta enemmä painoarvoa antaisin tälle Xm:illä testailulle, ne kun käytännössä vastaavia laitteita vaihteistoa lukuunottamatta ovat...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, Xm V6.24 -95

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1982 3/4

Poissa Gusse

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 827
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • Sportage -16 & 118d -12
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #47 : Joulukuu 30, 2006, 23:52:17 »
Tuli tuossa joulun pyhinä itsekkin taas huomattua kuinka paljon paremmat kapemmat renkaat ovat lumisella/jäisellä mökkitiellä. Omalla Zx:llä pystyi pitämään yllä yllättävänkin kovaa nopeutta ja hieman jopa leikkimään ja ajamaan pienessä peräluistossa, toisin kuin faijan femmalla sai ajella silkkihansikkain. Zx:ssä alla siis 175/65 14 ja femmassa 205/65 15, tietenkin nastoin.
exät BX Gti, Giulietta 1.4 MA, Focus Wagon -13, E87 116i -07, Alfa 147 -07, Alfa GT -05, Pösö 307 -05, Delta -09, C2 VTS -05, ZX 1.4 -97, Xsara 1.8 16v -98, CX 20 TRE -87  ja Volvo 460 -90.

Poissa jakkehdi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 401
  • Peukkuja: -1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #48 : Joulukuu 31, 2006, 00:16:33 »
Pitäisi päästä joskus kokeilemaan kahta muuten presiis samanlaista autoa, mutta sekä manuaalia että automaattia samassa paikassa peräkkäin, niin selviäisipähän tuokin  ???

tai kenties 4 autoa: 2tomaattia ja 2 manuaalia, toisessa kitkat toisessa nastat. saatais kunnon vertailu pohjaa

Viime talvena päästiin käytännössä vertailemaan samanikäisillä Xm TD Breakeilla, kummassakin ollessa samana päivänä ostetut samanlaiset Ultra Grip 500 renkaat. Veljelläni manuaali, miulla automaatti. Kovin pajon helpommat liikkeellelähdöt automaatilla, välillä "päästiin testaamaan" jopa samoissa keliolosuhteissa, eli peräkkäin ajellessamme... Hyvin pieniäkin teitä, peilijäätä yms kivaa... Välillä myös kuskit olivat toisinpäin, huoltoihin liittyvistä autonvaihdoista johtuen...
vielä kun saadaan vastaava kitka testi...
Xsara Picasso 1.6hdi 110 -06
EX:citroen xsara berline 110 hdi -02/Peugeot 306 2.0hdi sedan -00

58Make

  • Vieras
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #49 : Joulukuu 31, 2006, 10:01:54 »
. Tästä koko mokkulan nimi juontaa juurensa, se muuntaa moottorista saatavan vääntömomentin tarvittaessa suuremmaksi pyörimisnopeuden pudotessa, jopa kolminkertaistaa käytettävissä olevan Nm-lukeman...

Tuossapa viisas laite, miksi siis viritellä autoja kun "mokkula" kolminkertaistaa väännöt.
Itse tuota olen aina pitänyt tyhmänä öljyllä täytettynä purkkina joka moottorin kierrosten noustessaa luistaen saa auton liikkeelle, nykyiset huomattavasti paremin vaan vanhojen jenkkien kohdalla se on niin ja näin.