Kirjoittaja Aihe: Talvirengas keskustelua  (Luettu 109556 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

C5 Shadow

  • Vieras
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #100 : Lokakuu 05, 2007, 08:53:34 »
Lainaus
sitten alkoi c5 kausi ja contin kitkat. edelleenkin väitän, että loistavat renkaat, varsinkin yhtä kokoa kapeampina kuin kesärenkaat.
Olen täysin samaa mieltä.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 103
  • Peukkuja: 22
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #101 : Lokakuu 05, 2007, 18:06:27 »
Lainaus
Esim. VW- syncro

Offtopic: Volkkarin syncro-markkinanimellä on ainakin kolmea erilaista nelivetojärjestelmää:
1) Ensimmäinen nelivetoinen passatti: Aito neliveto perinteisellä (lukittavalla) keskitasauspyörästöillä
2) Golf MKII, ensimmäinen poikittaismoottorinen Passat ja kaikki Syncro-nimetyt Transportterit: normaali kaksipyöräveto, johon toinen vetävä akseli kytkeytyy viskokytkimen kautta.
3) Edellisen sukupolven Passat (markkinanimi syncro -> 4motion 1998 ilman teknisiä muutoksia): aito neliveto, torsentasauspyörästö keskellä

Haldex-tekniikkaiset lienevät kaikki jo uudella markkinanimellä 4motion.

berlingo citikka

  • Vieras
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #102 : Lokakuu 05, 2007, 19:27:15 »
Ainakaan continentalin kesärenkaat oli muinoin liian pehmeet sillä mulla meni soratiellä 3kpl rikki melko-
uusia renkuloita... ??? se siitä economista niinkuin misukalla kanssa jotka oli ja sama kestävyys ongelma-
ja tällä kertaa meni 2kpl...
Ja mitä talvirenkaaseen tulee niin mitä kapeampi profiili sitä kovempi pintapaine tietä vasten ja samalla pito kasvaa..

Poissa Igor

  • Supercharged
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 781
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
  • Activated
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #103 : Lokakuu 08, 2007, 15:48:10 »
Asiasta vähän poiketen pitää kysäistä, että mitä te olette mieltä toimiiko kitkat kevyessä autossa? Tässä tapauksessa AX:ssä.
Oon miettinyt nyt kun pitäisi kauppakassiin vaihtaa talvirenkaat tälle talvea, että mitkä laittaisi. Ohuet nastarenkaat kyllä kuulostaisi pitävimmiltä vaihtoehdolta kevyeen autoon. (155/70/R13).
Xsarassa on kitkat ja niin ollut aikaisemmissakin "painavissa" autoissa, ja tyytyväinen olen ollut.

Mielipiteitä?

No kyllä kitkat ainakin Saxossa toimi, vaikka taitaapa tuo olla jonkun verran AX:ää painavampi. Tossa oli Continentalit 165/65-14 -kokoisina (muistaakseni... facelift-Saxon vakiokoko kuitenkin).
V6 Activa -98, R53 JCW -06

Poissa Igor

  • Supercharged
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 781
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
  • Activated
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #104 : Lokakuu 08, 2007, 16:10:48 »
Sanokaas muuten onko tuosta jotain elämää suurempia seurauksia jos laittaa vakiokokoa kapeammat talvigummit Xsaraan? Olis meinaan 185/60-15 kitkat about satasen halvemmat kuin 195/55-15...

(typo korjattu, vakiokokohan on siis 15", ei 16")
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 09, 2007, 09:00:50 kirjoittanut Igor »
V6 Activa -98, R53 JCW -06

Timpe

  • Vieras
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #105 : Lokakuu 08, 2007, 18:24:28 »
Talveksi mielummin kapeammat renkaat (pintapaine suurempi ja sitäkautta pito yms...). Mitä leveämmät renkaat sitä helpommin nousee loskaliirtoon yms. Tosin en kyllä osaa sanoa kuinka paljon tuo 10 mm leveydessä vaikuttaa. Itse pyrkinyt käyttämään talvirenkaina vakiokokoa ja jos on halunnut niin kesäksi sitten niitä leveämpiä... :)


berlingo citikka

  • Vieras
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #106 : Lokakuu 09, 2007, 05:07:36 »
No ei noilla rengas koko muutoksilla tosiaan niin kauheaa vaikutusta ole mutta jotain sentäs,eli ohjaus tulee nopeammin-
reagoitavaksi ja kantavuudessa pikkaisen menetetään eli jossain 40-90kg pois.
ja tuo 185/60-15 on hyvä talvirengas valinta,yksi niistä parhaimmista,ja olisi 175 kanssa..

Poissa djshake

  • Global Moderator
  • "C3"
  • *****
  • Viestejä: 104
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #107 : Lokakuu 09, 2007, 09:00:28 »
Käytiin eilen ostamassa AX:n uudet talvirenkaat. Gislaved Nort Frost 3 (145/80/R13).
Pitäisi olla perushyvät renkaat jotka toimii myös kevyessä autossa. Vieläpä ovaalinastoilla. Alla ne eivät vielä ole, mutta ennen lumia kyllä sitten.
Hintaa satsille kertyi 250€.
Citroen Xsara Break 1.9TD -99

Tekri

  • Vieras
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #108 : Lokakuu 09, 2007, 10:49:28 »
Aiemmin mainitulla koon muutoksella 195>185 suurin vaikutus tuntuu juuri rahapussissa, ei muualla. Myöskään renkaan koon muutos ei vaikuta kantavuuteen, kunhan pysyy samassa kantavuusluokassa.

Renkaan koon vaikutusta pitoon on testattu Gislavedin renkailla. Lyhyt yhteenveto oli seuraava:

205/55R16 on parempi näissä kategorioissa:
- Jarrutuspito jäällä
- Kiihdytyspito lumella
- Jääympyrä
- Jäärata
- Jarrutuspito lumella

195/65R15 puolestaan voitti nämä:
- Kiihdytyspito jäällä
- Mäkikoe
- Jarrutuskoe märällä asfaltilla
- Jarrutuskoe kuivalla asfaltilla
- Loskaliirto

Vaikka rengas oli sama, runkorakenteessa ja kumiseoksessa oli eroja. Siitä huolimatta että kyseessä onkin vain yhden renkaan vertailu, en väittäisi kapeampaa talvirengasta leveämpää paremmaksi.

Poissa Pasis

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 262
  • Peukkuja: 4
  • Ex: Berlingo 1.6 16V - 02
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #109 : Lokakuu 09, 2007, 11:25:54 »
Myöskään renkaan koon muutos ei vaikuta kantavuuteen, kunhan pysyy samassa kantavuusluokassa.

Yleensä vaan se kantavuusluokka pienenee, kun rengaskoko pienenee/kapenee. Esim. vanhakoppaisen Berlingon rengaskokoa ei kaventaa yhtään, kun 175/70 14" kantavuusluokka riittää juuri ja juuri.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 09, 2007, 11:29:11 kirjoittanut Pasis »

Le Citroën

  • Vieras
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #110 : Lokakuu 12, 2007, 11:35:44 »
Vaihdatin tänään talvirenkaat. Liikkeessä sanottiin, että vanhat talvirenkaat ovat tiensä päässä, joten ei muuta kuin uudet. Edellistä sarjaa olevat Bridggestonen (Nokian tekemät) kitka/nastarenkaat luvattiin 380 €:lla alle. Talvirenkaat C5:ssa ovat 15 tuumaiset ja profiililtaan minulla 205/56 R15. Myyjä sanoi, että ko. renkaat ovat myös erittäin hiljaiset, jess!!

No, kun renkaat oli alla ja laskun aika, niin viikko aikaa maksuun ja hinta olikin vain 350 €. Kaveri antoi vielä vähän alennusta! Kakkossarjan vastaavat renkaat maksaisivat 550 €. Lähdin tyytyväisenä sitten ajelemaan ja huomasin heti:

- hiljaisemmat ja mukavammat kuin kesärenkaat
- polttoaineen kulutusta seuratessani jo hetkellinen kulutus osoitti taas mukavia lukemia ehkä noin 0,7 -1 litraa vähemmän kuin niillä surullisen kuuluisilla 16-tuumaisilla kesärenkailla alumiinivantein

Ilkka -lehdessä pitkänlinjan rengasasiantuntija sanoikin, että nykyään autoissa on vallalla se, että kevytmetallivanteisiksi kesärenkaiksi tulee liian suuret tuumakoot. Ajo-ominaisuudet vain heikkenevät ja hyöty on kaikin puolin vain negatiivista. Lisäksi hän sanoi, että mukavassa ja hyvässä autossa pitää olla joko kaasunestejousitus tai ilmajousitus. Nykyautot on kuulemma jousitukseltaan liian kovia koppuroita ja näennäisurheilullisia. En voi kuin yhtyä mielipiteeseen.

Näyttää, että minulla nuo kesärenkaat jotenkin "vedättävät" autoani, jolloin dieselin kulutus kulutus ei ole pienimmillään. Autonihan C5 2,2 Hdi A Berline vm -02.

Rengasliike, jossa siis olin, on Rengaspaavola Seinäjoella.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 12, 2007, 11:37:21 kirjoittanut Le Citroën »

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 025
  • Peukkuja: 14
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #111 : Lokakuu 12, 2007, 12:49:22 »
Ilkka -lehdessä pitkänlinjan rengasasiantuntija sanoikin, että nykyään autoissa on vallalla se, että kevytmetallivanteisiksi kesärenkaiksi tulee liian suuret tuumakoot. Ajo-ominaisuudet vain heikkenevät ja hyöty on kaikin puolin vain negatiivista.

Toiset ostaa renkaita katseltavaksi ja toiset ajettavaksi ;D ;D

Poissa japa

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 250
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #112 : Lokakuu 12, 2007, 12:53:42 »
- polttoaineen kulutusta seuratessani jo hetkellinen kulutus osoitti taas mukavia lukemia ehkä noin 0,7 -1 litraa vähemmän kuin niillä surullisen kuuluisilla 16-tuumaisilla kesärenkailla alumiinivantein

Näyttää, että minulla nuo kesärenkaat jotenkin "vedättävät" autoani, jolloin dieselin kulutus kulutus ei ole pienimmillään. Autonihan C5 2,2 Hdi A Berline vm -02.

Leveämpi rengastus nostaa kulutusta. Itse vaihdoin eilen myös talvirenkaat alle. Ohjaus keveni ja auto tuntuu pirteämmältä kun siirtyi kesärenkaiden 195/55R15 koosta talvirenkaiden 185/65R14 vakiokokoon. Renkaina muuten samaiset Bridgestone Noranzat. Ovat ihan hyvät renkaat kestävyydenkin kannalta: parissa vuodessa ei ole nastoja lähtenyt ja yllättäen pintaakin oli vielä yli 7mm, vaikka kilometrejä on kertynyt ja viime talvella ajettiinkin paljon sulilla teillä.
Ajossa: C5 Break 2,0HDi AM6 -06, 406 GW HDi -04 + C8 Monospace 2,2 bensa -05
EX-PSA:t: Xsara 2,0Hdi Break -00,Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 803
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #113 : Lokakuu 12, 2007, 13:24:53 »
No, kun renkaat oli alla ja laskun aika, niin viikko aikaa maksuun ja hinta olikin vain 350 €. Kaveri antoi vielä vähän alennusta! Kakkossarjan vastaavat renkaat maksaisivat 550 €. Lähdin tyytyväisenä sitten ajelemaan ja huomasin heti:

- hiljaisemmat ja mukavammat kuin kesärenkaat
- polttoaineen kulutusta seuratessani jo hetkellinen kulutus osoitti taas mukavia lukemia ehkä noin 0,7 -1 litraa vähemmän kuin niillä surullisen kuuluisilla 16-tuumaisilla kesärenkailla alumiinivantein


Jos ostaja on tyytyväinen ja myyjä on tyytyväinen, niin silloinhan on kaikki hyvin. :)
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56

Poissa peijoona

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 285
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • Viina-Saab, Sv650s
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #114 : Lokakuu 15, 2007, 18:57:48 »
Ostinpa sitten Michelinit (x-ice north) kun kuulin tutuilta vielä kehuja. Näyttävät muuten vähän miehekkäämmiltä kuin pyöreäolkaiset kesärenkaat :)
Uskalsin laittaa pultteihin hieman kuparirasvaa etteivät juutu kiinni. Sitä oli itse asiassa joku jo ennestäänkin laittanut, eikä ole pultit löystyneet saati sitten pudonneet.
Kesärenkaat olivat kuluneet tasaisesti ja pintaakin oli vielä 5mm kaikissa, which was nice.
Nyt pitäisi enää keksiä minkä huoltoaseman ilmanpainemittarit näyttävät edes suunnilleen oikein ja ovat muutenkin ehjiä. Niin ja varapyörän paineet olisi hyvä tarkastaa. Sentään sen venttiili on näkyvissä..

Gubben

  • Vieras
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #115 : Lokakuu 15, 2007, 21:31:03 »
Mulla tuli tuon C5:n mukana viime talvena käyttöönotetut ContiWinterViking 2 nastalliset talvirenkaat. Eivät varmaankaan ole huonot, mutta ensimmäistä kertaa minun autossa on ulkomaalaiset talvirenkaat. Jotenki tuntuu vieraalta ja kurjalta kun kotimaista tuotantoakin on, niin on mennyt edellinen omistaja laittamaan ulkomaalaiset renkaat tuohon >:(

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 803
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #116 : Lokakuu 15, 2007, 21:46:39 »
Mulla tuli tuon C5:n mukana viime talvena käyttöönotetut ContiWinterViking 2 nastalliset talvirenkaat. Eivät varmaankaan ole huonot, mutta ensimmäistä kertaa minun autossa on ulkomaalaiset talvirenkaat. Jotenki tuntuu vieraalta ja kurjalta kun kotimaista tuotantoakin on, niin on mennyt edellinen omistaja laittamaan ulkomaalaiset renkaat tuohon >:(
Eikös Citroënissa pitäisi olla ranskalaiset gummit? :)

Tuosta linkistä näkee vähän miten eri merkit on sulautuneet ja missä niitä tehdään.
http://www.ajovalo.net/rengasfirmat.htm
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56

Gubben

  • Vieras
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #117 : Lokakuu 16, 2007, 21:46:40 »
Joo, niin pitäis. Kesärenkaissa täysin samaa mieltä, mutta kotoa opitut periatteet painaa niin kovasti, että liputan kotimaisen talvirengasosaamisen puolesta. Ja kun Ruåttin rajalta kotoisin, niin maaotteluhenki elää minussa ikuisesti.  >:D

renkimikko

  • Vieras
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #118 : Lokakuu 16, 2007, 22:29:38 »
Ikävä sanoa mutta itsellä ei kovin hyviä kokemuksia misukoista ole joten talvirenkaissa luotan nokian renkaisiin koska niiden kohdalla ei ole pettymyksiä tullut.

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 803
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #119 : Lokakuu 16, 2007, 22:39:59 »
Ikävä sanoa mutta itsellä ei kovin hyviä kokemuksia misukoista ole joten talvirenkaissa luotan nokian renkaisiin koska niiden kohdalla ei ole pettymyksiä tullut.

Kaiketi makuasia.
Itsellä vain hyviä kokemuksia misukoiden nastarenkaista. Hiljaiset, pitkäikäiset ja pitää nastansa. Lisäksi hyvä pito.
Kesärenkaina misukat ovat mielestäni äänekkäät ja kuluvat nopeasti. Nokialainen voisi olla mun kesärenkaani. Varsinkin kulutuskestävyys on miellyttänyt.
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 803
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #120 : Lokakuu 21, 2007, 18:46:24 »
Mulla tuli tuon C5:n mukana viime talvena käyttöönotetut ContiWinterViking 2 nastalliset talvirenkaat. Eivät varmaankaan ole huonot, mutta ensimmäistä kertaa minun autossa on ulkomaalaiset talvirenkaat. Jotenki tuntuu vieraalta ja kurjalta kun kotimaista tuotantoakin on, niin on mennyt edellinen omistaja laittamaan ulkomaalaiset renkaat tuohon >:(
Eikös Citroënissa pitäisi olla ranskalaiset gummit? :)

Tuosta linkistä näkee vähän miten eri merkit on sulautuneet ja missä niitä tehdään.
http://www.ajovalo.net/rengasfirmat.htm

Tuossa renkaita vaihdellessa tuli katseltua noita valmistusmaitakin.

Uudet talvi Misukat olivat valmistettu Venäjällä. Toisen auton talvi Misukat oli valmistettu Espanjassa. Kesä Misukat taas Espanjassa. Sitten vielä kesä Nokialaiset oli valmistettu Indonesiassa.

Että se siitä kotimaisesta ja ranskalaisesta. :)
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 541
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #121 : Lokakuu 21, 2007, 21:19:58 »
Että se siitä kotimaisesta ja ranskalaisesta. :)

No Michelin on kuitenkin ranskalainen merkki, suurin osa rahoista menee Ranskaan ja Citroenit on suunniteltu Michelineillä ajettavaksi.
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Gubben

  • Vieras
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #122 : Lokakuu 21, 2007, 21:36:56 »
Eikös kuitenkin Hakkapeliitat valmisteta sentään vielä Suomessa?
Oli eilen ensimmäinen kunnon luminen päivä ja ajoin pienen pyryn läpi kotipuoleen reilu satakunta kilometriä ja kyllähän Contit aivan mukavilta tuntu. Ei siis moittimista vielä.

Poissa Igor

  • Supercharged
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 781
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
  • Activated
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #123 : Lokakuu 22, 2007, 08:48:13 »
Citroenit on suunniteltu Michelineillä ajettavaksi.

Toivotaan näin, sillä Xsaraan on tulossa Michelin X-Ice kitkat. :)  Nokian RSi:t oli pitkään ykkösvaihtoehtona, mutta misukat oli sen verran halvemmat, että päädyin niihin.
V6 Activa -98, R53 JCW -06

JoneTolppa

  • Vieras
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #124 : Lokakuu 22, 2007, 16:49:55 »
Onko kenelläkään kokemuksia Nordman+ nastakiekoista? Lyhyellä googlettamisella en negatiivista asiaa löytänyt, ainoastaan positiivisia. Hintakaan ei olisi kuin n.350e töineen.