Kirjoittaja Aihe: Talvirengas keskustelua  (Luettu 109539 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

citysitikka

  • Vieras
Talvirengas keskustelua
« : Tammikuu 19, 2006, 13:58:14 »
Itselläni on Xantiassa Nokian kitkarenkaat. Ovat olleet auton alla jo neljättä talvea. Mielestäni renkaat ovat toimineet erittäin hyvin. Olen jopa huomannut, että aika usein liukkaalla kelillä olen päässyt niiden avulla esim. liikennevaloissa paremmin liikkeelle kuin nastarenkailla varustetut autot. Sama tilanne on ollut jarrutustilanteissa. Johtuneeko sitten kelioslosuhteiden paremmasta huomioon ottamisesta. Jotkut tosin väittävät, että kitkarenkaiden hyvyys perustuu siihen, että nastarenkailla ajavat ovat rikkoneet jään pinnan ja että kitkarengas ei pidä liukkaalla jäällä.
Siihen perustuen on väitetty, että nastarenkaat ovat paremmat peilijäällä lukkojarrutuksessa. Niin varmasti onkin, jos autossa on lukkiutuvat jarrut. Xanttiassa on kuitenkin absit, joten pyörät eivät menekään lukkoon, eivät menisi nastarenkaatkaan. Luulenkin, että nastasrenkaat eivät missään olosuhteessa lyhentäisi jarrutusmatkaa, joskaan eivät pidentäisikään.
Nythän on markkinoille tullut Nokia kitka/nastarenkaat. Suhtaudun niihin sangen epäluuloisesti, koska olen aikanani oppinut, että "sekasikiön" (jonkinlainen kompromissi) ei ole missään teknisessä asiassa onnistunut ratkaisu.
Olen utelias kuulemaan muiden citikkaihmisten talvirengas kokemuksia.

Anonymous

  • Vieras
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #1 : Tammikuu 20, 2006, 07:52:48 »
Hyvin olen pärjännyt ennakkoluuloistani huolimatta kitkoilla C5 kanssa. Kestävyydestä ei ole kokemusta, ajoin viime kesän kitkoilla ja jatkoin niillä talveen, ja hyvin olen pärjännyt. Ajattelin ajaa ensi kesän kitkoilla ja seuraavaksi talveksi voisin ostaa uudet, lieneekö kannattavaa?

Pugfan

  • Vieras
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #2 : Tammikuu 23, 2006, 22:19:59 »
Hyvin olen pärjännyt ennakkoluuloistani huolimatta kitkoilla C5 kanssa. Kestävyydestä ei ole kokemusta, ajoin viime kesän kitkoilla ja jatkoin niillä talveen, ja hyvin olen pärjännyt. Ajattelin ajaa ensi kesän kitkoilla ja seuraavaksi talveksi voisin ostaa uudet, lieneekö kannattavaa?

Huhujen mukaan C5 Break olisi erilaisen taka-akseliston rakenteen (?) ansiosta talvioloissa jämäkämpi ajaa kuin C5 Berline? Erityisesti ero tulisi esiin kitkarenkaita käytettäessä?

Poissa KareJG

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 421
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • Savun hälvettyä uusimme kytkennät
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #3 : Tammikuu 29, 2006, 17:25:19 »
Hesarin autosivuilla oli joskus syystalvella vertaulua nasta-  versus kitkarenkaat eri tilanteissa: Lunta, jäätä etc.  Vertailtiin jarrutusmatkoja sun muuta. Juttu on mulla tallessa, kunhan vain  löydän. Palaan sitten aiheeseen.
Mitsubishi Outlander vm 2010, C4 1,6HDi Exclusive Berline 5d vm 2007, Peugeot 206 1,4 SW vm 2003
Exät: C-Crosser HDi 2.2.  vm 2010 AT, C5 2,0i 16v Break AT, vm 2007, C5 2.2 HDi Berlinen AT vm 2001,C5II 2.0 HDi Break AT vm 2007 C4 1,6 16V Design II Berlin

mch42

  • Vieras
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #4 : Tammikuu 30, 2006, 08:28:14 »
Siihen perustuen on väitetty, että nastarenkaat ovat paremmat peilijäällä lukkojarrutuksessa. Niin varmasti onkin, jos autossa on lukkiutuvat jarrut. Xanttiassa on kuitenkin absit, joten pyörät eivät menekään lukkoon, eivät menisi nastarenkaatkaan. Luulenkin, että nastasrenkaat eivät missään olosuhteessa lyhentäisi jarrutusmatkaa, joskaan eivät pidentäisikään.

Jos vertaat esim kesärenkaiden ja nastarenkaiden käyttäytymistä ABS-jarruttaessa peilijäällä, niin uskoisin kyllä että nastoilla matka loppuu huomattavasti nopeammin. Sileä rengas menettää nopeammin pidonsa, joten abs joutuu nopeammin puutumaan peliin, ja käytännön jarruvoimaa on siis vähemmän. Eikö voisi ajatella, että kitkarenkaiden kanssa on hieman sama juttu, vaikka niissä onkin parempi pito kuin kesärenkaissa?

mch42

  • Vieras
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #5 : Tammikuu 30, 2006, 08:30:57 »
Hyvin olen pärjännyt ennakkoluuloistani huolimatta kitkoilla C5 kanssa. Kestävyydestä ei ole kokemusta, ajoin viime kesän kitkoilla ja jatkoin niillä talveen, ja hyvin olen pärjännyt. Ajattelin ajaa ensi kesän kitkoilla ja seuraavaksi talveksi voisin ostaa uudet, lieneekö kannattavaa?

TM:n jossain kesärengastestissä oli mukana myös kuluneet kitkarenkaat vertailun vuoksi - varmaan juuri siksi että moni ajaa kitkoilla ympäri vuoden. Kitkojen ominaisuudet olivat melko surkeat verrattuna kesärenkaisiin. Joten kannattaa olla varovainen jos ajaa kesällä vanhoilla kitkoilla...

Patonkikuski

  • Vieras
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #6 : Tammikuu 30, 2006, 09:02:36 »
Hyvin olen pärjännyt ennakkoluuloistani huolimatta kitkoilla C5 kanssa. Kestävyydestä ei ole kokemusta, ajoin viime kesän kitkoilla ja jatkoin niillä talveen, ja hyvin olen pärjännyt. Ajattelin ajaa ensi kesän kitkoilla ja seuraavaksi talveksi voisin ostaa uudet, lieneekö kannattavaa?

TM:n jossain kesärengastestissä oli mukana myös kuluneet kitkarenkaat vertailun vuoksi - varmaan juuri siksi että moni ajaa kitkoilla ympäri vuoden. Kitkojen ominaisuudet olivat melko surkeat verrattuna kesärenkaisiin. Joten kannattaa olla varovainen jos ajaa kesällä vanhoilla kitkoilla...

kaiken lisäksi kitkat kuluu asvaltilla paljon kesärenkaita nopeammin, ja kovettuvat muutenkin kesäolosuhteissa (eli talviominaisuuden huononevat). lisäksi esim märkäpito asvaltilla on kitkoissa todella onneton, se lisäksi kitkat ovat todella veltot auton alla. En missään nimessä suosittel kesäkauden ajamista kitkarenkailla, se ei ole taloudellisesti kannattavaa ja pito on ennenkaikkea huono.

itsellänikin on siis kitkat enkä nastarenkaita enää huoli, mutta kesällä en niitä kyllä alle laita.

Poissa Tepi

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 697
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #7 : Tammikuu 30, 2006, 18:37:17 »
Kyllä sen huomaa jo keväälläkin kitkarenkailla, että ominaisuudet eivät ole enää parhaimmillaan +5...+10 asteisilla keleillä. Kesäksi kesärenkaat ja talveksi talvirenkaat.
C5 204 HDiA Exclusive Tourer -14 + BX Sport
ex C5 163 HDiA Dynamic Tourer -12, C5 136 HDiA Confort Tourer -08, C5 2.0 Business -04, Xantia 2.0 SX -99, Xantia 2.0 VSX -93, BX 1.4 -85

Poissa DSMarko

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 46
  • Peukkuja: 0
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #8 : Tammikuu 31, 2006, 15:56:15 »
Kitka on hyvä, jos alla on lunta ja keli on pakkasella. Jäällä kitka on nastaa huonompi. jarrutusmatka on väkisin pidempi ja pito katoaa sivuttain, jos ylittää renkaan pidon rajan.

Poissa DSMarko

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 46
  • Peukkuja: 0
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #9 : Tammikuu 31, 2006, 15:59:27 »
Ajatusvihre äskeisessä: kitkan sivuttaispidon raja on jäällä alempana kuin nastarenkaan eli kitka lähtee jäällä luistoon alemmassa nopeudessa kuin nastarengas.

Paikalla Citikka99

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 646
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III 2015 Premium sedan A
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #10 : Helmikuu 05, 2006, 20:24:49 »
Jos Joutsan ratapäivillä on citikoita myös nastattomilla talvirenkailla, olisiko siellä mahdollista ja aikaa järjestää "leikkimielisen testin" nastallisten ja nastattomien renkaiden eroista jarrutuksessa ja vaikka kaarrekäyttäytymisessä sekä liikkeelle lähtemisessä. Itselläni on Xantiassa neljännen talven käytössä nastattomat Nokialaiset ja ovat mielestäni toimineet hyvin. Minulla ei ole mahdollisuutta tulla ainakaan tällä kertaa mukaan.
Testi ei tietenkään tarvitse olla mikään tieteellinen, paremminkin leikkimielinen. Olen huomannut, että vastaavissa tapahtumissa on ollut mukana hyviä "kameramiehiä", joidenka kuvasatoa olen katsellut sitruunapatongilta. Testistä voisi varmaan tehdä kuvakollaasin tänne foorumiin. Siitä voisi olla hyötyä meille kaikille, kun harkitaan ja hankitaan talvirenkaita. Ainakin voisi todeta, että onko renkailla käytännössä niin suuri ero kuin väitetään. Oletan, etteivät läheskään kaikki ole Joutsassa uusilla renkailla. Niillähän ne lehtien suorittamat testit yleensä tehdään.

Poissa Toni B.

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 329
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
    • http://blog.bergholm.net
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #11 : Helmikuu 05, 2006, 21:08:13 »
Mulla on ainakin Canonin 300D mukana ja uudet renkaatkin löytyy. ;D

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 803
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #12 : Helmikuu 05, 2006, 22:00:39 »
Minusta kitkat ovat hyvä vaihtoehto, kunhan muistaa olla tarkkana pääkallokelillä. Kun vesi makaa 0- kelillä jään päällä, niin pito on olematon. Lumessa ja pakkaskelillä tuntuu pitoa löytyvän joskus jopa enemmän kuin nastarenkailla. Kitkat sopii hyvin ABS autoihin ja ovat ennenkaikkea hiljaiset. Märällä asfaltilla pehmeäkumisen kitkan pito on mieletön. En käyttäisi kuitenkaan kitkoja kesärenkaan korvikkeena koska ne "sulavat" alle. Jos kuitenkin vähillä ajokilometreillä aikoo selvitä yksillä kitkarenkailla, niin renkaiden paikkaaa tulisi kuitenkin vaihtaa. Ei kuitenkaan pyörimissuuntaa.
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 637
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #13 : Helmikuu 05, 2006, 23:47:29 »
Minusta kitkat ovat hyvä vaihtoehto, kunhan muistaa olla tarkkana pääkallokelillä. Kun vesi makaa 0- kelillä jään päällä, niin pito on olematon. Lumessa ja pakkaskelillä tuntuu pitoa löytyvän joskus jopa enemmän kuin nastarenkailla. Kitkat sopii hyvin ABS autoihin ja ovat ennenkaikkea hiljaiset. Märällä asfaltilla pehmeäkumisen kitkan pito on mieletön. En käyttäisi kuitenkaan kitkoja kesärenkaan korvikkeena koska ne "sulavat" alle. Jos kuitenkin vähillä ajokilometreillä aikoo selvitä yksillä kitkarenkailla, niin renkaiden paikkaaa tulisi kuitenkin vaihtaa. Ei kuitenkaan pyörimissuuntaa.

Juu ainakin Hakkapeliitta Qn pito märällä asfaltilla on "mieletön". Nimim. pari kertaa vedetty kesäkelissä risteys pitkäksi moisilla renkailla liikennevaloihin tultaessa. Kyseessä oli tosin tuore asfaltti, mutta pito oli kyllä vaarallisen huono. Enpähän kyllä ole sen jälkeen harkinnutkaan ajavani kitkarenkailla kesällä, en yksinkertaisesti uskalla. Mieluummin vaikka nastarenkaat joista nastat on nypitty pois.

En oikein ymmärrä sitä, että autoja valitaan hyvien ajo-ominaisuuksien mukaan (esim. hyvä ääritilannekäytös ja ohjaustunto joita TM ja Tuulilasi arvostavat), mutta sitten kaikki em. hyvät ominaisuudet heitetään roskiin ajamalla kesäkelissä talvirenkailla. Pahimmillaan ajetaan 40-sarjan kitkarenkailla vuoden ympäri jotta säästetään rengaskuluissa kunhan vaan on komeat ja isot vanteet.  :'(

TatuS

  • Vieras
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #14 : Helmikuu 06, 2006, 00:01:22 »

Testi ei tietenkään tarvitse olla mikään tieteellinen, paremminkin leikkimielinen. Olen huomannut, että vastaavissa tapahtumissa on ollut mukana hyviä "kameramiehiä", joidenka kuvasatoa olen katsellut sitruunapatongilta. Testistä voisi varmaan tehdä kuvakollaasin tänne foorumiin. Siitä voisi olla hyötyä meille kaikille, kun harkitaan ja hankitaan talvirenkaita. Ainakin voisi todeta, että onko renkailla käytännössä niin suuri ero kuin väitetään. Oletan, etteivät läheskään kaikki ole Joutsassa uusilla renkailla. Niillähän ne lehtien suorittamat testit yleensä tehdään.


Jeps. Mukaan lähtee taas Sonyn DCR-HC90E ja muutama tyhjä nauha.
C4 on varustettu oikeastaan vain tämän talven ajetuilla Michelinin nastoilla ja C2 kaksi talvea ajetuilla kitkoilla(muistaakseni myös Michelinit).
Tai no toivotaan että C4 valmistuu huollosta ratapäiville niin se siellä näkyisi.
Muuten C4 vaihtuu Xsara break sijaisautoon jossa taitaapi jopa olla ihkauudet nastat :)

miqsu

  • Vieras
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #15 : Helmikuu 09, 2006, 19:37:50 »
Tänään vaihtui xantian alle nokian kitkarenkaat, Rsi:t. Ovat melko reipasta kokoa, 205/55R16, mutta pito on melkoinen. Verrattuna ainakin muutaman vuoden ikäisiin Hakkapeliitta 2:iin.

Tähän saakka omissa autoissa ollut vain nastarenkaita, ja yleensä ikää niillä ollut 3-5 vuotta. Eli kunnon vertailukohtaa ei nyt ole.

Mutta ovatpahan hiljaiset! :)

André Citroën

  • Vieras
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #16 : Helmikuu 09, 2006, 19:42:59 »
No jo on kokoa, ja oli varmasti aika hyvä hintakin.  :)

miqsu

  • Vieras
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #17 : Helmikuu 09, 2006, 19:46:42 »
Hinta on sivuseikka, turvallisuus etusijalla. Ja kokovalinta johtui saatavuudesta ja juuri siitä hinnasta

[EDIT] Niin no, nastathan ne menisivät kitkojen edelle, jos vain turvallisuudesta puhuttaisiin.

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 541
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #18 : Helmikuu 09, 2006, 20:05:50 »
Tänään vaihtui xantian alle nokian kitkarenkaat, Rsi:t. Ovat melko reipasta kokoa, 205/55R16, mutta pito on melkoinen.

Eikös pito talvirenkailla (tai vesisateessa) ole parempi mitä kapeampi rengas on? Itsellä kun oli 14" renkaat 155-levyisenä 305:ssa niin Opel ystäväni oli ihmeissään että 'miten tässä autossa voi olla näin hyvä pito?'.
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Pugfan

  • Vieras
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #19 : Helmikuu 09, 2006, 20:15:44 »
Eikös pito talvirenkailla (tai vesisateessa) ole parempi mitä kapeampi rengas on? Itsellä kun oli 14" renkaat 155-levyisenä 305:ssa niin Opel ystäväni oli ihmeissään että 'miten tässä autossa voi olla näin hyvä pito?'.

Kapeamman renkaan kosketuspinta on pienempi mutta vastaavasti pintapaine suurempi. Nykyaikaiset renkaat suunnitellaan toimimaan myös leveänä ja leveässä renkaassa kulutuspintaa on enemmän tienpintaa vasten. Jossain pehmeässä lumipolanteessa ajaessa kapeasta renkaasta olisi hyötyä mutta silloin kulutuspinnan tulisi olla mahdollisimman karkeakuvioinen. Nykyisinhän suurin osa talviajasta ajellaan paljaita tai jääpolanteisia tienpintoja.

Entisajan renkaissa pito perustui suurimmalta osin suureen nastaulkonemaan että pistovoimaan. Nykyisin kulutuspinnan ominaisuudet ovat nousseet merkittävämmiksi nastamääräysten kiristyttyä. Kulutuspintakin on muotoutunut vähemmän lumessa 'rämpimistä' suosivaksi, rengas menee äkkiä tukkoon paksussa lumessa ajaessa. Vanhojen 1960...1970-luvun talvirenkaiden nastat ovat aikamoisia 'nauloja', sellaiset nastat ja nykyiset liikennemäärät (sekä nykyiset paljaat tiet talvisinkin) olisivat mahdoton yhtälö.

Pitoon esimerkiksi liikkeellelähtötilanteissa vaikuttaa renkaiden ohella myös mm. pyöräntuennan geometria.

Vesisateella kapea rengas on siinä mielessä parempi, että se 'nousee' vesiliirtoon huonommin. Renkaan tulee kuitenkin olla joka säälle sopiva, leveille ja matalaprofiilisille renkaille suunnitellun nykyauton alla kapea ja korkeaprofiilinen rengas ei ole kovin mielekäs vaihtoehto.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 09, 2006, 20:17:20 kirjoittanut Pugfan »

zxkuski

  • Vieras
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #20 : Helmikuu 26, 2006, 18:49:46 »
Tota rengasasiaa on kuullut monta kertaa, toinen väittää sitä ja toinen  tätä. No istelläni on continentaalin kitkarenkaat olleet alla pian kaksi vuotta kesät talvet, hyvin on tiellä pärjätty ei ole tullut ojassa käytyä.
Leikki sikseen kitkarenkailla ajavan on otettava keli huomioon ja ajettava ns.kieli keskellä suuta, nastarekailla voi hiukkasen "leikkiäkkin" vaikka ei liikenteessä saisikaan.Väitänkin että tämmönen vanha(55) ukko osaa ajaa rauhallisesti ja pärjää kitkollakin, mutta jos viitsisin kyllä vaihtaisin renkaita keväällä ja syksyllä on nastoissa senverran parempi pito liukkaalla jäällä. No onneksi eteläsuomessa liukkaita kelejä on aika harvakseltaan että kitkollakin tulee hyvin toimeen. Elikkä vaihtakaa vaan nastat jos ajatte hiukankin reippaammin, ei tietenkään ylinopeutta.

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 025
  • Peukkuja: 14
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #21 : Helmikuu 26, 2006, 21:40:11 »
Edelliset 10 vuotta tuli ajettua kitkoilla ja nyt on alla auton mukana tulleet pari talvea?? ajetut Gislavedin nastarenkaat ja ei hitto,pito on olematon,ihmetellä täytyy kuka näitä nykyisiä nastarenkaita vielä jaksaa kehua.

Huonommasta parista puuttuu kolmannes nastoista,eturenkaissa on kyllä kaikki tallella mutta silti kaasuttaessa vain kahina lisääntyy ja pinnan puolesta noilla pitäisi luistella vielä ensi talvikin :-\

pasi.r@pp.nic.fi

  • Vieras
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #22 : Helmikuu 26, 2006, 23:16:32 »
hyvä keskustelu täällä, mullakin hakkapeliitat (195/60) kitkat, nuo on kullä ollu tosi hyvä ja hiljainen ajaa xanttu berakin alla, pitoakin on lumikelillä vaikka ikää renkailla ojn jotain 4-vuotta ja kilometrejä varmaan 40tonnia, silti pintaa on hyvin eikä ole pahasti kovettuneet.Vaimo vaan ei pentele tykkää ajaa, sen mielestä ei pidä.Ensi syksynä on sitten uusien talvirenkaiden osto ajankohtainen, mitä renkgasta suosittelisitte.tosiaan jääpinnalla noiden noksujen pito on kyllä huono mutta onhan niillä jo vuosiakin takana.

Jartza

  • Vieras
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #23 : Helmikuu 27, 2006, 09:24:39 »
Asiallista keskustelua... Tulikin mieleen et aikasemmin oli Picasso jossa Kleberin nastat alla kilometrejä tuli talvelle n20.000-25.000 toimi ihan hyvin. Nyt C5:ssa hakkapelit alla ja ei voi valittaa. Ainut mikä on ihmetyttäny renkaiden leveys. Johtuuko kenties et auto painaa sen verran enemmän ettei pysty kapeampia talvirenkaita pitämään mitä nyt on ( 215 leveet). Tuntuu vaan et hakee talvisaikaan paljon enemmän ku et oli s vaikka 195 leveät. Moottoriteitä ajettaessa ei mitään valittamista mut kun lähtee pienemmille teille niin tuppaa hakeutua aina uriin. Onko muilla kokemusta.

andre

  • Vieras
Vs: Talvirengas keskustelua
« Vastaus #24 : Helmikuu 27, 2006, 11:26:01 »
Xantiassa toista talvea alla Kleber Kapnor nastarenkaat ja täytyy vain todeta, että hyvin pitää lumella ja jäällä. Kilometrejä takana noin 20 000.