Kirjoittaja Aihe: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)  (Luettu 14159 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 248
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: C5 Break takakontti ei pysy ylhäällä
« Vastaus #25 : Huhtikuu 03, 2011, 02:46:31 »
Eiku ne pitäis vaihtaa.

Ei ole kalliita eikä vaikeita vaihtaa.

Jaa että oikeen helppoa? :)

Pitää koko sisäkatto pudottaa alas, jos nyt oikein muistan täältä lukeneeni. Eihän ne pumput edes näy ilman purkamista?

Omassa pumput toimii vielä OK alle -10 c lämpötiloissa, joten en nää vielä vaivaa ruveta niitä vaihtelemaan, mutta luultavasti auto vaihtuu ennen...
Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309... :-*

Poissa salmiv

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 99
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #26 : Huhtikuu 03, 2011, 09:57:42 »
Motonetistä ei niitä varsinaisen luukun jousia saa. Ne maksaa käytettynäkin n.50e kpl ja uutena n.150e kpl. Vaihtoa varten pitää katon kaikki hilppeet irrottaa ja sisäverhoilu pudottaa alas. Hommaa voi pitää helpponakin, mutta v...mainen se on normiauton kaasujousien vaihtoon verrattuna. Mulla on ne poisotetut tallella, toinen voi olla ihan kunnossakin. Saa halvalla, jos haluaa askarrella :-)

wille

  • Vieras
Vs: C5 Break takakontti ei pysy ylhäällä
« Vastaus #27 : Huhtikuu 03, 2011, 11:49:58 »
Mä en ole hiljattain aukonut (kuukautta vanhemman ;) ) Cfemman luukkua, joten jos siellä lasi aukeaa erikseen niin eikö motonetin listalla ole toista pumppua farkkuun ??? No joo, mut ei ne oikeesti välttämättä alkuperäisosinakaan kamalan kalliita ole. Joskus jopa halvempia ku tarvikeosat :)

itsellä ei ole tässä sitä lasin aukaisua, eli hakusessa on vain se että kontti pysyisi ylhäällä..

sepo2

  • Vieras
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #28 : Huhtikuu 04, 2011, 22:26:49 »
Wille! Kyllä Sulla on ollut se lasinkin aukaisu! Onneksesi ei ilmeisesti toimi. Katossa eli saranan juuressa on breakissa tupla "jouset" ja ne joissa on teräskierrejouset lisänä ovat ne luukun todelliset kannattajat. "Kätilön" käsin kattoverhoilua raottaen saat ao aparaattien etupäästä c-prikat auki ja osat irti! Uudet paikalleen samointein ja kattoverhoilun tarra yms kiinitykset paikoilleen. Megamanin kommentit on ihan ok; ei ole niitä C-5:n hauskimpia ominaisuuksia! Pakkaskesto on -30c,mutta tämän jälkeen kypärä päähän vanhoissa vitosissa. Kokemusta on tullut kuhmujen kera liikaakin.

wille

  • Vieras
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #29 : Huhtikuu 05, 2011, 12:37:48 »
Wille! Kyllä Sulla on ollut se lasinkin aukaisu! Onneksesi ei ilmeisesti toimi. Katossa eli saranan juuressa on breakissa tupla "jouset" ja ne joissa on teräskierrejouset lisänä ovat ne luukun todelliset kannattajat. "Kätilön" käsin kattoverhoilua raottaen saat ao aparaattien etupäästä c-prikat auki ja osat irti! Uudet paikalleen samointein ja kattoverhoilun tarra yms kiinitykset paikoilleen. Megamanin kommentit on ihan ok; ei ole niitä C-5:n hauskimpia ominaisuuksia! Pakkaskesto on -30c,mutta tämän jälkeen kypärä päähän vanhoissa vitosissa. Kokemusta on tullut kuhmujen kera liikaakin.

Joo kurkkasinkin jo sen verran, että tosiaan siinä on tuollaiset muovinpalaset edessä ja kun ne irroitti niin sieltä näkeekin jo ne pumput. Onko kattoverhoilun irrotuksessa mitään vaaraa että sivuairbägit poksahtaa? Ne ei taida edes toimia jos virta ei ole kytkettynä? Olen kovasti koittanut etsiä mistä löytyisi varaosana noi pumput mutta ei ole vielä oikein ainakaan sanatarkkaan tuolle mallille niitä löytynyt.

Huomasin tosiaan että siellä pyyhkimen alapuolella on kytkin jota voi painaa, se napsahtaa mutta takalasi ei kyllä pomppaa ulos.. joskin katsoin että eihän siellä ole edes pumppuja sisäpuolella konttia lasin vieressä, että miten se voisi nousta :D tosin, eipä ole tuolle lasin aukaisulle mitään tarvetta kun tavara mitä kontissa kuletetaan on niin paljon isompaa ettei se tuosta aukosta edes mahtuisi.

http://www.varaosahaku.fi/?link=item&post_id=4771489

Käyköhän nuo myös -01 farkkuun?

Poissa salmiv

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 99
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #30 : Huhtikuu 05, 2011, 14:25:42 »
ei käy tarvikevaimentimet. Tuossa on aivan omanlaisensa ja niitä tuskin saa muita, kuin alkuperäisiä. Myöskin se vaihto, vaikka olisi millaiset gynekologin kädet, on erittäin hankalaa, ellei koko kattoverhoilua pudota alas. Se jousen toinen pää tulee läpi pellin reiästä n 30-35 cm luukun reunasta ja on kiinni lukkorenkaalla joka on lähes mahdoton irrottaa, ellei sitä näe. Toki kattoverhoilun voi vääntää mutkalle, tai repiä rikki muuten.

wille

  • Vieras
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #31 : Huhtikuu 05, 2011, 17:11:06 »
Itseasiassa hommaa taisi vähän helpottaa se että huomasin että tuo perähän oli säädetty ihan alas lastausnapista, ja kun perä oli mäessä niin auto oli perä alaspäin ja tuo luukku valui siksi alaspäin. Nyt kun tajusin nostaa lastausvaiheessa kontin ihan ylös niin se kyllä pysyy tuo luukku ylhäällä.. täytyy seurailla tuota.

Miten muuten tietää että takakontin napilla saisi säädettyä täysin vaakatasoon perän ettei joka käynnistyksessä auto itse nosta / laske perää kohdalleen, luulisi säästävän noita jousia.

KumiKeijo

  • Vieras
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #32 : Toukokuu 20, 2011, 22:56:17 »
Tuli alkuillasta vaihdettua nuo takalasin kaasujouset, ei siihen tuntia saanut tuhrattua ::).
Avasin kattoverhoilun takaoviin asti, tavaratilaan sopivaan takakenoon istahtamalla näkee kriittiset kohteet.

Työvälineinä suotavia ovat: lukkorengaspihdit, 15 mm kiintoavain, siirtoleukapihdit, T30 avain ja pienehkö ruuvitaltta.

Kattoverhousta ei luonnollisestikaan kannata käsitellä kuin puhtain käsin.


Poissa etukortti

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 28
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #33 : Elokuu 14, 2011, 20:50:13 »
itse löysin ebaysta hyväkuntoisen parin (ainakin myyjän mukaan) 32 eurolla kotiin postitettuna. saas nähdä onko hyvät.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 102
  • Peukkuja: 22
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #34 : Lokakuu 19, 2013, 16:05:32 »
Onko tähän aiheeseen löytynyt jo kokonaistaloudellista ratkaisua? Merkkitiskin hinta näyttää laskeneen 113 euroon. Tarvikkeenakin löytyy jo Febi Bilsteinilla (nro 28005), jota saa ebaysta hintaan 76GBP (=89e).

Harjanvarsi on halpa...

Poissa Hujane

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 820
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #35 : Lokakuu 19, 2013, 16:54:32 »
ei näköjään pitäs liian halvalla myydä ku 4kpl nuita lähti muutamalla kympillä uudelle omistajalle....

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 248
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #36 : Lokakuu 24, 2013, 12:42:18 »
Mihkähän mun avatar katos?  ???

Heikosti kannattelee pumput luukkua täälläkin. Heti pakkasella alkaa oirehtia, samoin ylämäessä. Ennen pumput jaksoi vielä -10c keleihin asti.

Edelleen ihmettelen, että konepelti piti tehdä alumiinista ja kontin luukku teräksestä. Sais ollla just toisinpäin, tai molemmat alumiinista. :)
Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309... :-*

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 102
  • Peukkuja: 22
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #37 : Joulukuu 07, 2014, 18:55:06 »
Onko tähän aiheeseen löytynyt jo kokonaistaloudellista ratkaisua? Merkkitiskin hinta näyttää laskeneen 113 euroon. Tarvikkeenakin löytyy jo Febi Bilsteinilla (nro 28005), jota saa ebaysta hintaan 76GBP (=89e).

Harjanvarsi on halpa...

Harjanvarsi alkoi harmittaamaan, ja tein uusintakierroksen suosikkikauppaani. Em. pumput nyt 57e/kpl. Tällä hintaa tilaus lähti kyllä vetämään heti. Onhan tuo edelleenkin kova hinta muihin autoihin verrattuna, mutta mukavuudesta joutuu joskus maksamaan.

Poissa Kenguru

  • Yleishärö =)
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 322
  • Peukkuja: 13
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuveja
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #38 : Joulukuu 07, 2014, 20:35:41 »
Harjanvarsi alkoi harmittaamaan, ja tein uusintakierroksen suosikkikauppaani. Em. pumput nyt 57e/kpl. Tällä hintaa tilaus lähti kyllä vetämään heti. Onhan tuo edelleenkin kova hinta muihin autoihin verrattuna, mutta mukavuudesta joutuu joskus maksamaan.

Niin oliko tää 57€/kpl marmoritiskin hinta? Jos oli niin itsekkin marssin huomenna tilaamaan :D
C5 2.0 HDi
XM Turbo C.T
SaxoBeat
1/3 MKA:sta
Peugeot 106 Rallye

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 723
  • Peukkuja: 10
  • C5II 3.0l V6 Exclusive 2005 Megane 1.9dci 2008
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #39 : Joulukuu 07, 2014, 21:18:49 »
Itse tilasin omaan -05 berlineen tällaiset kaasujouset takaluukkuun:
http://www.ebay.co.uk/itm/130940218688

Samalla myyjällä on iso valikoima muitakin ja hinta suorastaan naurettavan halpa, 32 € / pari postikuluineen ja tilaus saapui kolmessa päivässä Latviasta.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 102
  • Peukkuja: 22
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #40 : Joulukuu 08, 2014, 08:20:15 »
Niin oliko tää 57€/kpl marmoritiskin hinta? Jos oli niin itsekkin marssin huomenna tilaamaan :D

;D Servicessä marmorihinta 125e/kpl. Ei, Veho ei ole suosikkikauppani vaan tietenkin Ebay.

Itse tilasin omaan -05 berlineen tällaiset kaasujouset takaluukkuun:

Juu, berlineen saa monesta paikkaa normaaliin 20e/kpl tjsp. hintaan niinkuin muihinkin normaaleihin autoihin. Tuolla myyjällä ei näyttänyt olevan breakin luukun jousia, vain takalasin.

Poissa keijok

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 273
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #41 : Joulukuu 08, 2014, 09:47:51 »
Eikös tämä ole juurikin farmariin ja luukun jousi eli 8731F4 vastaava? http://www.topautoosat.fi/febi-bilstein-1884459.html

Tai sitten tämä, pari euroa edukkaampi, postikuluissa eroja https://www.rexbo.eu/febi/gas-spring-boot-28005

Poissa Kenguru

  • Yleishärö =)
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 322
  • Peukkuja: 13
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuveja
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #42 : Joulukuu 08, 2014, 10:29:24 »
Niin oliko tää 57€/kpl marmoritiskin hinta? Jos oli niin itsekkin marssin huomenna tilaamaan :D

;D Servicessä marmorihinta 125e/kpl. Ei, Veho ei ole suosikkikauppani vaan tietenkin Ebay.


Ookoo. Viitsitkö heittää linkin mistä tilasit? Yksi ilta selailin ebayta ja koitin etsiä jotain järkevän hintaisia jousia mutta kaikissa mitä löysin oli postituskulut ihan poskettomat..
C5 2.0 HDi
XM Turbo C.T
SaxoBeat
1/3 MKA:sta
Peugeot 106 Rallye

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 102
  • Peukkuja: 22
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #43 : Joulukuu 08, 2014, 11:19:30 »
Ostamani olivat ko. myyjän viimeiset, mutta tuolla Febi Bilsteinin numerolla 28005 voi selata muiden tarjontaa. Useilla oli paljon kalliimpia, mutta oli joku toinenkin myyjä jolla järkevämpi hinta. Samoin nuo keijok:n antamat linkit näyttäisivät vievän oikeaan tuotteeseen. Hyvä homma että näitä alkaa saada.

Poissa kariseija1

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 310
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #44 : Joulukuu 08, 2014, 16:27:41 »
Onnistuukohan linkin liittäminen työvaiheista? http://citdoks.de/Bilder/656/C5%20Heckklappen.pdf

Poissa chewitsi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 136
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • Tampere C5
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #45 : Joulukuu 08, 2014, 18:07:56 »
Aika vaikea noita käytettyjä on testata. Omat vanhat eivät liikahtaneetkaan kun koko painollani koitin lattiaa vasten, eivät kuitenkaan toimineet nokka ylämäkeen eikä pakkasella.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 102
  • Peukkuja: 22
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #46 : Joulukuu 20, 2014, 15:56:18 »
Nonni, homma hoidettu. Pumput maksoi kuluineen 133e ja lisäksi tarvitsin 5e seekeripihdit. Aikaa meni ehkä kolmisen tuntia. Tein homman pitkän kaavan mukaan, eli purin koko kattoverhoilun pois, koska en halunnut taittaa sitä kuten yo. pdf:ssä oli tehty.

Nyt nollakelillä pumput toimivat hyväksyttävästi. Voima oli pieni pettymys, eivät ne tempaise luukkua omine voimineen ylös, vaan luukku pysyy siinä asennossa mihin kädellä kevyesti nostaa, siis toki myös ylhäällä. Olisi nuo voineet olla hiukkasen voimakkaammat niin tuntuisi varmemmalta. Plussapuolena luukun pystyy edelleen heittämään kiinni sisäpuolen vetokahvasta vetäisemällä. Yhteen Xsaraan vaihdoin Motonetin tarvikepumput, ja niillä luukusta tuli niin jäykkä ettei hennompi ihminen saa sitä kiinni. Ehkä myös lasin pumput uusimalla saisi toimintaan viimeisen silauksen, mutta sillä ei ole kiire.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 102
  • Peukkuja: 22
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #47 : Tammikuu 12, 2015, 10:53:17 »
Kyllä ne jouset ja pumput jotenkin kimpassa yrittää kannatella luukkua ylhäällä. Ikkunan ollessa kokonaan auki, luukku ei meinaa jaksaa pysyä ylhäällä omin voimin.

Nyt uusilla luukun pumpuilla luukku nousee iloisesti jos lasi on auki. Mutta lasin kanssa luukku ei enää nouse itsestään, vaan ainoastaan pysyy nostetussa asennossa.

Kuinka tehokkaat uudet lasin pumput ovat, pitäisikö lasin ponnahtaa omin voimin ylös? Nyt ne ovat juuri tuota tasoa, että lasi pysyy asetetussa korkeudessa, mutta eivät omin voimin nosta.

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 248
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: C5 Break takakontti ei pysy ylhäällä
« Vastaus #48 : Tammikuu 12, 2015, 13:00:31 »
Omassa pumput toimii vielä OK alle -10 c lämpötiloissa, joten en nää vielä vaivaa ruveta niitä vaihtelemaan, mutta luultavasti auto vaihtuu ennen...

Eli auto vaihtui... :) Jännä, että 7 vuoden aikana juuri takaluukun kanssa oli oikeastaan eniten ongelmia. Muuten olin tosi tyytyväinen kokonaisuutena. No pikkuvikoja onneksi. Mutta siis noi pumput heikkeni vuosi vuodelta, takaluukun sähkölukon kanssa sai myös jumpata monesti pakkasilla. Takalasin pyyhin pyyhki loppuaikana omia aikojaan luukkua avattaessa (otin töpselin irti). Ja se ikkunan avaus ei luonnollisesti sähköllä toiminut koskaan. Aika monta ongelmaa pelkässä luukussa.
esim. parkkitutkat toimi moitteetta kaikki vuodet. Yksi takavalon polttimo piti vaihtaa koko aikana.
Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309... :-*

Poissa Joker-1979

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 416
  • Peukkuja: 5
  • ex: C5-II 2.0i VTR Break
Vs: C5 Break takakontti ei pysy ylhäällä
« Vastaus #49 : Tammikuu 12, 2015, 13:19:04 »
takaluukun sähkölukon kanssa sai myös jumpata monesti pakkasilla.

Millaisia ongelmia pakkasilla oli, eikö mennyt kiinni?

Tässä on nyt emännän farkussa saanut jumpata myös tuon lukon kanssa pakkasilla. Toiminta jotenkin hidastuu/kohmeentuu pakkasella, eikä sitä saa kiinni. Heti kun saa olla muutaman minuutin autotallissa lämpöisessä toimii taas kuin unelma.. Koitin jo tuota lukon vastakappaletta säätää. Parani, mutta kylmä keli tekee vielä kepposia  :|

Onko kellään ideoita mitä vois kokeilla?
Volkswagen Passat Variant BlueMotion 1,6 TDI -11 + Dacia Duster 1,5 dCi 4x4 Laureate -11