Kirjoittaja Aihe: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)  (Luettu 14144 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pemerila

  • Vieras
C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« : Kesäkuu 25, 2008, 10:46:00 »
Moi!

Pari kertaa olen jo pääni kumauttaunut takaluukkuun kun se nouse niin hitaasti eikä meinaa nousta yläasentoon.
Osaako kukaan auttaa? Pitääkö vaihtaa uudet jouset? Ja miten tuo tehdään? Mistä saa osia? Vai riittääkö pelkkä voitelu?
« Viimeksi muokattu: Elokuu 17, 2008, 19:10:07 kirjoittanut PicassoHDI »

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 020
  • Peukkuja: 14
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #1 : Kesäkuu 25, 2008, 11:16:20 »
Uudet jouset,jos kiinnitys on sama kuin Xantiassa niin kiinnitystapin kohdalla kaasujousen ympärillä on metallirengas jota pienellä meisselillä vaan väännetään takapuolelta ulospäin ja vedetään jousi irti tapista.

Motonetin valikoimissa ei ollut breakkiin mut hintaluokat on varmaan samat muuallakin,Xantiaan maksoi 18€

Motonet
Lainaus
KAASUJOUSET    CITROEN C5 --08
Hinta / 1 kpl (ei autoihin joissa on lisävaruste takaspoileri)
C5-Break Takaluukkuun. . . . . . . . . . . . . . . . . . .  12-8176     0.00 €
C5-Break Takaikkunaan. . . . . . . . . . . . . . . . . . .  12-8178    39.90 €
C5-Sedan Takaluukkuun. . . . . . . . . . . . . . . . . . .  12-8265    24.50 €
C5 Konepeltiin. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12-8264    24.50 €

http://www.motonet.fi

andre

  • Vieras
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #2 : Kesäkuu 25, 2008, 16:24:32 »
Uudet jouset,jos kiinnitys on sama kuin Xantiassa niin kiinnitystapin kohdalla kaasujousen ympärillä on metallirengas jota pienellä meisselillä vaan väännetään takapuolelta ulospäin ja vedetään jousi irti tapista.

Uusissa jousissa ei ole enää tuota irroitettavaa metallirengasta. Vielä helpompi vaihtaa.

Poissa Hessu

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 389
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #3 : Kesäkuu 25, 2008, 17:39:37 »
moi!

Pari kertaa olen jo pääni kumauttaunut takaluukkuun kun se nouse niin hitaasti eikä meinaa nousta yläasentoon.

Sama vika täällä... En nyt ole päätäni lyönyt mutta luukku jää sen verran alas että käsin nostamalla se liikkuu hitaasti vielä jonkun 15cm ylemmäs.
DS 21 Pallas -66, BX 14 -90, C6 3.0 Excl -06, C5 2.0 HDi tourer -12

Poissa Papitsi

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 32
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0 SX Break -03
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #4 : Lokakuu 18, 2009, 20:21:56 »
Morjens. Mulla ei tahdo luukku enää pysyä ylhäällä niin kannattaako vaihtaa ne jouset vai pumput. Pystyisiköhän niitä jousia mahdollisesti kiristämään jotenkin?

C5 Break -03

sepo2

  • Vieras
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #5 : Lokakuu 19, 2009, 09:36:17 »
Farkun -02, takaluukun kaasujouset onkin ilmeisesti tarkoitettu vain ao lasin ylhäällä pitämiseen? Varsinaiset kierrejouset vastannevat luukun painosta. Mitenkäs ne vaihdetaan? Parit kaasujouset olen jo vaihdellut, eikä siihen kokoon löydy tuhdinmpia, eikä luukku jaksa nousta viimeistä pariakymmentä senttiä. Voidellut olen ahkerasti-ei apuja. Kypärä lienee hankittava!

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 248
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #6 : Lokakuu 19, 2009, 12:57:33 »
Kyllä ne jouset ja pumput jotenkin kimpassa yrittää kannatella luukkua ylhäällä. Ikkunan ollessa kokonaan auki, luukku ei meinaa jaksaa pysyä ylhäällä omin voimin.

Omassa autossa ikkunan ollessa kiinni, luukku jaksaa pysyä omin voimin ylhäällä. Parinkympin pakkasissa tekeekin sitten tiukempaa.

Noita kaasupumppujen tehoa voi kokeilla painelemalla niitä lattiaa vasten. Jos painuu kevyesti, on pumppu löysä...oikeasti vahvaa pumppua ei 100 kiloinenkaan jannu saa pohjaan painettua... :) 309 pösössä oli muistaakseni aika väkevät pumput :)
Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309... :-*

Poissa salmiv

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 99
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #7 : Marraskuu 21, 2010, 08:23:50 »
tästä kejusta ei oikein käynyt selville, että onko itse takaluukussa kaasujouset ja missä ne on (kattoverhoilun sisällä?). Omassani luukku myös tulee alas omia aikojaan ja "jottain tarttis tehrä". Jos joku saisi otettua vaikka korjausoppaasta kuvia ko. kohdasta?

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 102
  • Peukkuja: 22
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #8 : Marraskuu 21, 2010, 10:09:55 »
Takaluukkua pidättelevät kaasujouset sijaitsevat katossa. Vaihto vaatii kattoverhoilun poistamisen, mikä on tietysti hieman työlästä, mutta ei mitenkään vaikea homma.

Varaosanumerolla 8731F4 hinta saksassa on 102,02e/kpl, Suomessa Servicen mukaan 148e. Pösön järjestelmä ei näytä osalle hintaa. Järjetön hinta, mutta kilpailua ei ole, koska tarvikepumppuvalmistajilta tuollaista erikoisempaa mallia ei saa. Erikoista tuossa on se ylimääräinen kierrejousi.

Tahtoo tulla minullakin luukku nyt talvella päähän, varsinkin kun sulloin sinne hieman vaimennusmattoa :(

Kuva ruskisaitilla, osa 26.

Poissa salmiv

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 99
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #9 : Marraskuu 21, 2010, 11:14:53 »
kiitos kuvasta ja vastauksesta. Noilla hinnoilla saa luukku tipahdellakin. Pitänee pongailla ebayta.

Poissa Jone2

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 299
  • Peukkuja: 2
  • Xsara Picasso 1.6 HDI -04, Honda CBX650E MR -83
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #10 : Marraskuu 22, 2010, 14:20:02 »
Käykös eri vuosimallien osat toisiinsa, jos purkaamolta löytyisi tuoreemmasta C5-farkusta jämäkämmät systeemit? Pitääkö kattoverhousta tosiaan purkaa vaihtohommassa ja kuinka pitkälti?

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 102
  • Peukkuja: 22
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #11 : Marraskuu 22, 2010, 21:27:56 »
Sama kaasujousi on breakissa vuoteen 2007 asti.

Pumppujen kiinnikkeet ovat katossa noin 30cm takareunasta eteenpäin, ja osoittavat eteenpäin. Teoriassa voisi olla mahdollista räplätä lukitukset käsikopelolla auki pelkästään raottamalla kattoverhoilua takaosastaan, jos vain tietää miten ne ovat kiinni siellä. Veikkaisin kuitenkin ettei se kattopahvi kestä suuremmin taivuttelua ilman pysyviä muodonmuutoksia.

Kattoverhoilun irroitus: Poista katosta kaikki mahdolliset varusteet (lipat, kahvat, valot yms.) Vedä ovitiivisteet aukoistaan alas. Myös pilareiden verhoilumuovien poisto helpottaa, ei tarvitse vääntää pahvia niiden yli. A-pilareiden muoveja ei välttämättä tarvinne poistaa, mutta sama se, kun vetäisemällä nekin irtoavat. Pahvin etu- ja takareunassa on kaksipuoliteippiä, mutta ainakin omassani ne olivat jo pettäneet. Kaiken tämän jälkeen pahvi on irti, ja vedettävissä avustajan kanssa ulos autosta.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 632
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #12 : Marraskuu 23, 2010, 09:15:00 »
Takaluukkua pidättelevät kaasujouset sijaitsevat katossa. Vaihto vaatii kattoverhoilun poistamisen

Onko kukaan keksinyt jotta miksi? Miksi tuossa(kin) kohtaa on Citroënin pitänyt mennä kokeilemaan jotain eksoottista? Miksi se perinteinen, käytössä toimivaksi todettu kaasupumppu-ratkaisu ei ole C5:een kelvannut? ??? Toki jälkimarkkinoinnille varmasti mannaa tuollaiset vähävolyymiset, malikohtaiset erikois-osat, joita ei varakiri-liikkeet juuri pienten volyymien vuoksi edes halua valikoimiinsa. Mutta näin auton käyttäjän vinkkelistä ei välttämättä ihan se paras ratkaisu :-\
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa salmiv

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 99
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #13 : Tammikuu 06, 2011, 10:54:19 »
tulipa vaihdettua toiset jouset, niitä näytti olevan siellä neljä. Mutta olipa ranskaninsinööri keksinyt varsinaisen patentin, voi jösses!

Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 425
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
  • 307 sw 1.6 hdi + c5 2.2hdiA
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #14 : Tammikuu 06, 2011, 11:23:08 »
Onko kukaan keksinyt jotta miksi? Miksi tuossa(kin) kohtaa on Citroënin pitänyt mennä kokeilemaan jotain eksoottista? Miksi se perinteinen, käytössä toimivaksi todettu kaasupumppu-ratkaisu ei ole C5:een kelvannut? ??? Toki jälkimarkkinoinnille varmasti mannaa tuollaiset vähävolyymiset, malikohtaiset erikois-osat, joita ei varakiri-liikkeet juuri pienten volyymien vuoksi edes halua valikoimiinsa. Mutta näin auton käyttäjän vinkkelistä ei välttämättä ihan se paras ratkaisu :-\

Siksi kun muutkin valmistajat siirtyy noista näkyvistä kaasujousista pois...
Pösöllä matka-ajot ja vanhalla femmalla kun rouva antaa lainaksi :D

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 102
  • Peukkuja: 22
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #15 : Tammikuu 06, 2011, 12:01:41 »
tulipa vaihdettua toiset jouset

Löysitkö ne kalliit pumput jostakin edullisesti?

Poissa salmiv

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 99
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #16 : Tammikuu 06, 2011, 12:22:45 »
ostin käytetyt Sitroselta. Kalliit ne oli silti :-)

Poissa kariseija1

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 310
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #17 : Tammikuu 06, 2011, 12:50:24 »
Moi! Tuosta vaihto-operaatiosta löytyy loistavat kuvat ja ohjeet (saksankieliset) citdoks.de . Olisin laittanut suoran linkin, mutta taito siihen puuttuu! :-\

Poissa salmiv

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 99
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Takaluukku nousee hitaasti ylös (Break)
« Vastaus #18 : Tammikuu 06, 2011, 16:58:03 »
kyllähän ne vaihdettua sai ihan järkeilemälläkin, mutta ihan älytön homma :-). Kävin kuitenkin kirjautumassa saitille, jos vaikka joskus olis tarvetta etsiä ohjeita johonkin muuhun hommaan.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 06, 2011, 17:13:18 kirjoittanut salmiv »

wille

  • Vieras
C5 Break takakontti ei pysy ylhäällä
« Vastaus #19 : Huhtikuu 03, 2011, 00:26:41 »
Ostin tuollaisen 2001 C5 Break farmarin ja siinä ei pysy takakontti ylhäällä, en tiedä miten ne pumput yhtäkkiä meni mutta vielä ostovaiheessa kun renkaita kannettiin toimi ok mutta nyt seuraavana päivänä pumput ei pidä ylhäällä konttia kuin hetken aikaa, valuu hitaasti alas.. miten noita pumppuja pitäisi kenties tiukentaa?

Yhdistetty vanhaan aiheeseen. //KariM
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 03, 2011, 09:15:02 kirjoittanut KariM »

Citronella82

  • Vieras
Vs: C5 Break takakontti ei pysy ylhäällä
« Vastaus #20 : Huhtikuu 03, 2011, 00:38:06 »
Eiku ne pitäis vaihtaa.

Ei ole kalliita eikä vaikeita vaihtaa. Kunhan muistat että ennen kun irrotat edes toista niin ota joko kaveri pitämään takaluukkua ilmassa tai junttaa se jonkun mopinvarren kanssa, meinaa yhden pumpun varassa se luukku tulee kiinni ja kovaa, rikkoen mielellään kalliisti asioita ;)

Jos esim. vain toinen pumppu on alkanut antautua niin se tekee just tota et hissukseen valuupi kiinni.

Alkuperäisosana tuskin ihan kammottavan hintainen setti ja esim. motonetissä on melko laaja tarvikepumppuvalikoima.

wille

  • Vieras
Vs: C5 Break takakontti ei pysy ylhäällä
« Vastaus #21 : Huhtikuu 03, 2011, 00:42:21 »
Kiitos nopeasta vastauksesta, itse tulin renaultin maailmasta tähän niin on nämä tarvikeosat ym vielä vähän hakusessa.. olisin kiitollinen jos esim motonetin koodin oikealle osalle saisi niin eiköhän tuo vaihto onnistu.

Olenko ihan hakoteillä jos haen motonetistä osaa:

Tuote
12-8178
Nimike
Kaasujousi C5-Break ylempi
Hinta
39.90 €

Tuossa kyllä puhutaan takaikkunasta, muttakun vaihtoehdot ovat:

Tuote
12-8265
Nimike
Kaasujousi C5-Berline
Hinta
24.50 €

Ja tuo on ilmeisesti sedaniin?

Citronella82

  • Vieras
Vs: C5 Break takakontti ei pysy ylhäällä
« Vastaus #22 : Huhtikuu 03, 2011, 00:50:36 »
joo Berline on sedan. Ja breakin jousi on vahvempi takaluukun ollessa raskaampi, et hintojen ja tuotenimikkeen perusteella hyvältä näyttäis :)

liikeri

  • Vieras
Vs: C5 Break takakontti ei pysy ylhäällä
« Vastaus #23 : Huhtikuu 03, 2011, 01:07:24 »
Tietävämmät korjatkaa.
mielestäni tuo motonetin pumppu on juurikin takalasin pitämiseen tarkoitettu(takalasihan aukeaa erikseen).. auttaa toki muunkin luukun ylhäällä pitämistä lasin ollessa kiinni.. mutta sitä vaihtamalla ei välttämättä lopputulos parane.
siellä on käsittääkseni vielä toinen (ehkä kolmaskin) pikkasen vahvempi kaasujousi tuota itse luukkua varten.

Citronella82

  • Vieras
Vs: C5 Break takakontti ei pysy ylhäällä
« Vastaus #24 : Huhtikuu 03, 2011, 01:13:40 »
Mä en ole hiljattain aukonut (kuukautta vanhemman ;) ) Cfemman luukkua, joten jos siellä lasi aukeaa erikseen niin eikö motonetin listalla ole toista pumppua farkkuun ??? No joo, mut ei ne oikeesti välttämättä alkuperäisosinakaan kamalan kalliita ole. Joskus jopa halvempia ku tarvikeosat :)